Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2571
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

De e46 bevalt meer dan uitstekend! Heb er sinds de aanschaf al ruim 7.000 km mee gereden en die gaan werkelijk probleemloos! Heb vrij snel na de aanschaf de stabi-stangetjes (L+R) laten vervangen omdat de voorwielophanging wat 'los' aanvoelde. Ook bij Breeman nog door de codeeropties gelopen maar dat was vrij beperkt; alleen het automatisch vergrendelen bij wegrijden en knipperen bij vergrendelen nog aan laten zetten. Ook het missende afdekkapje van het sleepoog voor had ik snel gevonden op een naburige sloperij (in de juiste kleur) en ik heb luxe kentekenplaten op de auto gezet.

De auto verbruikt bij mij zo tussen de 1:12 en 1:13-en-een-beetje, dus dat valt me ook alles mee.

Hij moet wel binnenkort voor een beurt en ik verwacht daar wat extra onderhoud bij. In ieder geval nieuwe schijven vóór en blokken rondom en ik denk dat de koppeling niet helemaal fris meer is. Hij schakelt prima, geen slip of zo maar met intrappen van het pedaal voel je dat 'ie niet vlekkeloos volledig ingetrapt kan worden. Ik denk dat ik dit laat doen bij BMW Specialist Gerritsen in Odijk; die hebben de stabi's ook gedaan en daar was ik erg goed over te spreken.

Ook al een setje winterbanden op de kop weten te tikken met echt splinternieuwe, vers-uit-de-fabriek Styling 306-wielen. Eigenlijk e90-velgen, maar bij het passen van 1 wiel vond ik het mijn e46 zeker niet misstaan. Banden zijn Michelin's Alpin A4 die op een klein mm'tje na ook nieuw zijn. En als je weet wat dit complete setje me gekost heeft, rol je net als ik lachend over de grond :loll

De uitgebreide, echte poetsbeurt staat ook zeker nog op m'n verlanglijstje. Ook die verdient deze auto absoluut!

Ik verwacht binnen redelijk korte termijn te weten of de 318i echt mag blijven en dan ga ik zeker in het genoemde onderhoud investeren. De auto is dat echt meer dan waard en ik heb er veel plezier van. Zeker mijn zoektocht naar een e46 met sportstoelen en een schuif-/kanteldak maakt me nu elke km die ik ermee rijd heel blij. Het voelt zelfs na bijna 2 jaar in een nieuwe f30 niet als een echte stap terug. Vooral de handling van de e46 is bijzonder fijn en ook op hoge(-re) snelheid heeft hij de vertrouwde zekerheid van een echte BMW.

@Léon: thanks voor dat specifieke type Dension; ga ik 's uitpluizen. Maar zo'n investering ga ik echt pas doen als ik zeker weet dat de auto voorlopig nog bij me mag blijven.

Greetz,
Walter.



BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19149
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by uwbuurman »

Leuk om te lezen Walter!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29967
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

Klinkt prima allemaal idd! Ik heb destijds ook een spotgoedkope deal met de dealer gesloten voor een winterset voor de E36, ook met Pilot Alpin's. Prima band die alleen wel veel last heeft als het wat warmer wordt (blij dat ik glij bij >12 graden ongeveer, erg leuk maar dan slijten ze zo hard haha) en niet heel oud mag zijn, maar verder prima spul.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2571
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Het eerder aangehaalde beurtje is eind afgelopen week gedaan. Was vóór het maken van de afspraak even langsgereden bij Autobedrijf Gijsbertsen (www.bmw-specialist.nl) om even door de verwacht benodigde werkzaamheden te lopen:
- kleine beurt (inspectie 2)
- koppeling vervangen
- olie flushen vanwege niet helemaal frisse olie meer (geen mayonaise en dus aanverwante kop-problemen)
- kettingspanner vervangen vanwege wat gerammel bij koude start
- schijven/blokken waren bij nadere inspectie nog niet nodig werd me door eigenaar/hoofdsleutelaar Aron Gijsbertsen verzekerd; "lekker nog even mee doorrijden, nog lang niet nodig".

Auto op woensdag 26 september einde dag gebracht, met de gratis leenauto weer naar huis. Volgende dag halverwege de middag telefoon van Aron: "flinke tegenvaller. Niet alleen de kettingspanner is een probleem, de plastic kettinggeleider is in stukken gebroken en de plasticdeeltjes liggen her en der verspreid, onder andere in de carterpan... Is natuurlijk te fixen, maar betekent dat eigenlijk alles vervangen gaat worden, behalve de vanos (want nog goed en met 140k km ook voorlopig nog wel goed blijvend). Dus: ketting, spanners, geleiders, alles daar. Het goede nieuws is dat we er op tijd bij zijn omdat de ketting nog niet versprongen is of dat de plastic rest stukken nog meer ellende hadden kunnen veroorzaken. Het slechte nieuws is dat de prijsopgave van vorige week met 100% overschreden gaat worden en dat de auto niet vóór a.s. zaterdag einde dag klaar is..."

Dat is natuurlijk even s(l)chr)ikken. Ik had bij aanschaf van deze e46 uiteraard financieel rekening gehouden met het goedmaken van eventueel achterstallig of gewoon nodig extra onderhoud bij een gebruikte BMW. Maar niet zoveel... Even rustig nadenken leerde me dat ook met deze investering ik niet zomaar weer iets anders kon kopen. Dat wilde ik ook eigenlijk niet, want deze 318i is stiekem een vreselijk fijn en lief autootje. Dus Aron groen licht gegeven en gisteren om 17:30 uur de auto weer opgehaald. Nadat de schok van de betaling weer gezakt was ben ik toch weer heel blij naar huis gereden. Nog met de welgemeende excuses van Gijsbertsen dat ze de auto niet hadden kunnen laten wassen. Maar ze rijdt nu echt weer als een nieuwe. Ben er weer happy mee!

M'n oorspronkelijke goede gevoel bij deze garage is meer dan overeind gebleven. Ik ben er zeer tevreden over en geloof echt dat het vakmensen zijn met liefde voor het merk BMW en die je echt met goed advies als klant proberen te krijgen en te houden. Aanrader!

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11878
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by 323baur »

Fijn om te lezen!
Eigenlijk heb jij dus de zelfde motivatie als dat ik, en vele anderen, heb.
Weggooien/ inruilen....voor wat? Je weet nu wat je hebt!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19149
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by uwbuurman »

Klopt Ite, ik blijf ook maar betalen en vervangen aan de touring. Wat koop je als je er 10 k bij moet leggen? Weer geen nieuwe en weer andere issues. Dus eerst maar maken en rijden.

Walter, wel balen zeg! Was dat palstic van de geleider nu gekanpat bij het vervangen van de spanner of was dat al gebeurd en was je net op tijd?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11878
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by 323baur »

Die geleiders van bmw van alle series uit die tijd zijn allemaal gemaakt van spuug, sperma en bonaboterbakjes.
Als ik offenga moet geloven..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2571
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

uwbuurman wrote:Klopt Ite, ik blijf ook maar betalen en vervangen aan de touring. Wat koop je als je er 10 k bij moet leggen? Weer geen nieuwe en weer andere issues. Dus eerst maar maken en rijden.

Walter, wel balen zeg! Was dat palstic van de geleider nu gekanpat bij het vervangen van de spanner of was dat al gebeurd en was je net op tijd?
Precies, dat was mijn gedachte ook. En dan ben ik niet eens in de positie om in bedragen van orde van grootte te praten van 10k, dus het laten fixen was uiteindelijk een no-brainer. En heb er ook geen seconde spijt van.

Het was blijkbaar allemaal al stuk. Aron had het opengemaakt om de kettingspanner te vervangen en toen constateerde hij deze ellende. De rammel bij koude start kwam dus ook grotendeels daarvandaan. We waren er dus net op tijd bij. Het zou mij niet verbazen als dit een half jaar geleden voor de eerste eigenaar de belangrijkste reden is geweest om de auto in te ruilen...

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12124
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Peter V. »

Gelukkig op tijd geconstateerd. Nu genieten maar weer en een biertje minder drinken in de eifel :screwy
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29967
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

Wel bah hoor, wist niet dat de spanners met die vierpitters ook een issue waren, maar gelukkig op tijd bij dan!

Wat dat autobedrijf betreft, goede bedrijven zijn en blijven schaars dus voeg 'm alsjeblieft toe aan onze lijst met 'goedgekeurde' autobedrijven!
Zie hier: viewtopic.php?f=60&t=19141
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2571
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Jeroen wrote:Wel bah hoor, wist niet dat de spanners met die vierpitters ook een issue waren, maar gelukkig op tijd bij dan!

Wat dat autobedrijf betreft, goede bedrijven zijn en blijven schaars dus voeg 'm alsjeblieft toe aan onze lijst met 'goedgekeurde' autobedrijven!
Zie hier: viewtopic.php?f=60&t=19141
Had het er met Ite over, lijkt in basis hetzelfde spul te zijn als in bijvoorbeeld zijn e39, maar dan wat kleiner/eenvoudiger. Blijkbaar wel dezelfde kwetsbare plastic rommel.

Heb Gijsbertsen in het topic en op de daar gelinkte kaart toegevoegd.

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29967
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

Ik wil mezelf in deze toch even toelichten. Met tijd en kilometers rekt de distributieketting op en slijten tandwielen in. De spanner, die meestal tegen een kunststof kettinggeleider aan drukt en daarmee de boel op spanning houdt, hoort dat tot op zekere hoogte op te vangen.

De oude spanners zoals het oorspronkelijke exemplaar op de oudere M motoren (M88-S14 etc) hebben nauwelijks veerdruk en voldoen daarmee nauwelijks, gelukkig is daar een upgrade voor. Latere modellen worden weer gehinderd door de opbouw van vervuiling waardoor ze niet lekker soepel meer lopen. Gelukkig is schoonmaken of vervangen meestal niet heel ingewikkeld.

Een meer risicovolle issue zijn die kunststof kettinggeleiders. Een brok plastic waar de ketting overheen glijdt en dat net als de rest van de motor steeds opwarmt en weer afkoelt. Op een gegeven moment zijn de meeste weekmakers daar wel uit en is het een keer klaar na zoveel keer opwarmen en bestaat de kans dat er stukjes afbreken, en dat kan behoorlijk funest zijn. Je hoort het bij de M motoren, al heb ik zelf nog geen gevallen meegemaakt waar dat tot problemen heeft geleid, bij de M6x V8-en komen problemen blijkbaar wel regelmatig voor en zoals ik nu lees ook bij andere modellen.

Ik ben altijd volop bezig met preventief onderhoud, en als je een probleem hebt en je distributie moet los, neem 't dan gelijk mee. Bij de V8's een bekende issue dus Ite z'n keuze om de hele boel te laten vervangen is ook een overduidelijke. Oudere motoren hebben nog een enkele ketting, zoals de M88, ook zeker een risicogroep. Maar dan nog een hoop twijfelgevallen, inclusief mijn eigen S14. Met 2 ton achter de kiezen moet je dan eigenlijk alles vervangen: ketting, tandwielen, geleiders, dan ook gelijk de ketting van de oliepomp en de oliepomp zelf ivm inslaan van de retourklep en eigenlijk moet je die dan gelijk upgraden naar Sportevo versie. Alleen dat maakt bij elkaar zo'n 3.500 euro materiaal alleen, voor preventief onderhoud terwijl je geen enkel probleem ervaart op het moment. Dat is me -bovenop alle andere preventieve maatregelen- gewoon teveel. Soms moet je ook gewoon een gok nemen denk ik dan.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11878
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by 323baur »

Eens. Vooral bij de m62 is dit inmiddels een keihard gegeven dat ze ALLEMAAL bij 250-300dkm aan de beurt zijn.
De mijne heeft nu 240 gelopen en je ziet dat het waar is. Ik had nog wel 20dkm weg kunnen tikken, maar ik ben blij dat het nu gewoon gedaan is.
Vooral bij de v8 is de kans op kapitale schade veel groter omdat je 2 cilinderbanken hebt.
De ketting is dan ook echt een lang ding! Plaatjes volgen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2571
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Vandaag de eerder aangehaalde winterset (Styling 306) onder de e46 gezet. Staat 'm best goed:

Image

Image

Enne... rijden met weer wat profiel op de banden i.p.v. op semi-slicks is ook best een aangename ervaring! :mrgreen: :bag :loll

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29967
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

:thumbsup
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply