Page 3 of 3
Re: E21 Slaat af na ongeveer 10 minuten
Posted: Tue Jan 21, 2014 10:59 pm
by jarnotim
Ik weet niet of je nog met het probleem zit maar als je eerst een elektronische ontsteking had gaat een contactpunten ontsteking zeer waarschijnlijk niet werken omdat de wendingen van het tandwiel onderaan de verdeler die op de nokkenas lopen, haaks op de elektronische versie staan. Misschien vandaar ook tikken vanuit het blok?
Vergelijk de 2 tandwielen maar eens ;)
Re: E21 Slaat af na ongeveer 10 minuten
Posted: Wed Jan 22, 2014 3:23 pm
by Vasco de Gama
De tandwielen zijn hetzelfde. Ik heb de ontsteking gemonteerd. Daarna achter op de krik, wiel draaien tot de stip op het vliegwiel zichtbaar was, rotorkap draaien tot het contactpunt 1 boven het plaatje op de rotor staat en proberen te starten. Motor gaat rond, bougies vonken en zijn nat, maar ontploffen ho maar. Voordat ik kan gaan afstellen met stroboscoop is het natuurlijk wel zaak dat de motor loopt. Iemand enig idee waar te beginnen?
Re: E21 Slaat af na ongeveer 10 minuten
Posted: Wed Jan 22, 2014 3:35 pm
by Wondermike
Kleppendeksel verwijderen en kijken of daar ook het merkteken op tijd staat op de nokkenas. Wss 180 graden verdraaid.
Re: E21 Slaat af na ongeveer 10 minuten
Posted: Wed Jan 22, 2014 3:37 pm
by Vasco de Gama
Moet het kleppendeksel persé er af om dit te kunnen controleren?
Re: E21 Slaat af na ongeveer 10 minuten
Posted: Wed Jan 22, 2014 3:39 pm
by Wondermike
Ja denk ik
Re: E21 Slaat af na ongeveer 10 minuten
Posted: Thu Jan 23, 2014 12:11 am
by Peter V.
Is wel het makkelijkste. Even controleren of inlaat en uitlaatklep cylinder 1 zijn gesloten.
Re: E21 Slaat af na ongeveer 10 minuten
Posted: Thu Jan 23, 2014 7:13 am
by Wondermike
Ik had hem pas ook 180 graden verdraaid staan. Merkteken zit voor op de nokkenas net achter de ketting.
Re: E21 Slaat af na ongeveer 10 minuten
Posted: Wed Feb 05, 2014 11:00 pm
by Vasco de Gama
Hij loopt weer!
Vanavond samen met een kennis aan de slag gegaan met de auto. Ik heb nu geleerd dat er een merkstreepje op de verdeler staat en hoe je de verdeler vervolgens goed plaatst. Daarnaast weet ik nu hoe je de verdeler stapsgewijs een beetje beter zet alvorens je hem vast zet. Morgen ga ik controleren of de auto na warmdraaien nog steeds afslaat en volgende week gaan we afstellen met een CO-meter. Daarna de afstelling op gas, want ik vermoed dat de raad van state het hele gebeuren omtrent de MRB voor oldtimers terug gaat draaien (en terecht..). Hoe dat afstellen precies in z'n werk gaat zal me benieuwen, maar ik ben al lang blij dat ie voor nu weer tuft.