bmw e21 project
-
krijn98
- E21 Fanatic
- Posts: 282
- Joined: Sat Jan 10, 2015 4:13 pm
- My E21(s): '78 bmw 316
- Location: Driewegen, Zeeland
Re: bmw e21 type 1/2
update (motorblok):


verschillende pakkingen zijn al vervangen.
zo staat de type 1 er nu bij.

er moet nog een heleboel van af gehaald worden, maar dat is een bijzaak.
achteras:



de kleur is misschien niet iedereen hun favoriet maar het is beter dan hammerite.
Er komt nog een laag hammerite overheen.
hoe kan je trouwens zien of je een sper differentieel hebt
mvg. krijn


verschillende pakkingen zijn al vervangen.
zo staat de type 1 er nu bij.

er moet nog een heleboel van af gehaald worden, maar dat is een bijzaak.
achteras:



de kleur is misschien niet iedereen hun favoriet maar het is beter dan hammerite.
Er komt nog een laag hammerite overheen.
hoe kan je trouwens zien of je een sper differentieel hebt
mvg. krijn
-
krijn98
- E21 Fanatic
- Posts: 282
- Joined: Sat Jan 10, 2015 4:13 pm
- My E21(s): '78 bmw 316
- Location: Driewegen, Zeeland
Re: bmw e21 type 1/2
Ja klopt van die olie.
De motor van mijn broer lekt nu uit.en zodra je de motor draait in de steun komt er telkens weer een beetje mee, maar ach het best zou zijn als je het ultrasonisch schoonmaakt en de buiten kant van het onder blok straalt
Carter is er al af geweest en van binnen alles netjes schoongemaakt.
Nu de buitenkant nog
De motor van mijn broer lekt nu uit.en zodra je de motor draait in de steun komt er telkens weer een beetje mee, maar ach het best zou zijn als je het ultrasonisch schoonmaakt en de buiten kant van het onder blok straalt
Carter is er al af geweest en van binnen alles netjes schoongemaakt.
Nu de buitenkant nog
-
krijn98
- E21 Fanatic
- Posts: 282
- Joined: Sat Jan 10, 2015 4:13 pm
- My E21(s): '78 bmw 316
- Location: Driewegen, Zeeland
Re: bmw e21 type 1/2
update:
de cilinderkop is gevlakt, maar niet machinaal aangezien de kerncentrale een te kleine frees had.
dus op een glasplaat met de hand achtjes draaien. (met verschillende pasta's eerst 400, 800 en tot slot 1200)
kleppen zijn ook al afgesteld en de buiten kant hebben we even met glasparel gezandstraald.


ook nog wat pakkingen vervangen en de voorste krukas keerring.
die brak uit één toen ik hem d'r uit haalde en viel zo het blok in
carterpan er maar weer af gehaald en alles stukje eruit gehaald.
carterpan heb ik er nog maar niet op gezet aan zien de achterse keerring ook nog moet

gelukkig zit de nieuwe er al weer in.

dat waren ook vervelende pakkingen om te vervangen. zeker in je eentje maar toch na half uur gelukt
de kop wordt er deze week nog op gezet
de cilinderkop is gevlakt, maar niet machinaal aangezien de kerncentrale een te kleine frees had.
dus op een glasplaat met de hand achtjes draaien. (met verschillende pasta's eerst 400, 800 en tot slot 1200)
kleppen zijn ook al afgesteld en de buiten kant hebben we even met glasparel gezandstraald.


ook nog wat pakkingen vervangen en de voorste krukas keerring.
die brak uit één toen ik hem d'r uit haalde en viel zo het blok in
carterpan heb ik er nog maar niet op gezet aan zien de achterse keerring ook nog moet

gelukkig zit de nieuwe er al weer in.

dat waren ook vervelende pakkingen om te vervangen. zeker in je eentje maar toch na half uur gelukt
de kop wordt er deze week nog op gezet
-
krijn98
- E21 Fanatic
- Posts: 282
- Joined: Sat Jan 10, 2015 4:13 pm
- My E21(s): '78 bmw 316
- Location: Driewegen, Zeeland
Re: bmw e21 type 1/2
Dank u heren voor de complimenten
Onderblok was nog niet glad genoeg dus daar gaat nog waterproef schuurpapier overheen ( 280, 400 en tot slot 800). En die krijgt nog een mooie zwarte verflaag er overheen.( aan de buitenkant)
De kleppen van de kop zijn overigens ook geslepen. Niet met de hand, maar met een special apparaatje dat je op de accuboor zet ( 400, 800 en ook tot slot met 1200)
Ik ga ervan uit dat de alles in de vraagbaak staat ( hoe de kop erop moet en hoe de cilinders moeten staan. Ivm met de timing van de kleppen enzovoorts.)
Mvg Krijn
Onderblok was nog niet glad genoeg dus daar gaat nog waterproef schuurpapier overheen ( 280, 400 en tot slot 800). En die krijgt nog een mooie zwarte verflaag er overheen.( aan de buitenkant)
De kleppen van de kop zijn overigens ook geslepen. Niet met de hand, maar met een special apparaatje dat je op de accuboor zet ( 400, 800 en ook tot slot met 1200)
Ik ga ervan uit dat de alles in de vraagbaak staat ( hoe de kop erop moet en hoe de cilinders moeten staan. Ivm met de timing van de kleppen enzovoorts.)
Mvg Krijn
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29967
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: bmw e21 type 1/2
Yep, vraagbaak bevat zat info (gebaseerd op BMW's eigen werkplaatshandboek)
Regards/groeten, Jeroen
-
krijn98
- E21 Fanatic
- Posts: 282
- Joined: Sat Jan 10, 2015 4:13 pm
- My E21(s): '78 bmw 316
- Location: Driewegen, Zeeland
Re: bmw e21 type 1/2
dan zal de vraagbaak maar eens goed doorlezen jeroen
oh en de lokale BMW dealer weet al wie ik ben. En wat voor auto's ik heb haha.
ik kwam er vandaag even langs om een oliefilter op te halen en het eerste wat er werd gezegd was' daar hebben de jonge man van de e21 weer
.
mvg Krijn
oh en de lokale BMW dealer weet al wie ik ben. En wat voor auto's ik heb haha.
ik kwam er vandaag even langs om een oliefilter op te halen en het eerste wat er werd gezegd was' daar hebben de jonge man van de e21 weer
mvg Krijn
-
krijn98
- E21 Fanatic
- Posts: 282
- Joined: Sat Jan 10, 2015 4:13 pm
- My E21(s): '78 bmw 316
- Location: Driewegen, Zeeland
Re: bmw e21 type 1/2
de kop zit erop en alles is al afgesteld. ook de stroom verdeler is al afgesteld.

zo zag het onderblok er eerst uit

nadat ik met waterproefschuurpapier het onderblok heb behandeld ( 280, 360, 400 en tot slot met een 800)


en zoals jullie zien zit de kop erop
morgen gaat mijn orginele motor eruit en dan gaat deze erin.
daarna nog heel veel gekloot met mijn carburateur( en een nieuwe adapterplaat ontwerpen en mijn luchter lager maken).
mvg Krijn

zo zag het onderblok er eerst uit

nadat ik met waterproefschuurpapier het onderblok heb behandeld ( 280, 360, 400 en tot slot met een 800)


en zoals jullie zien zit de kop erop
morgen gaat mijn orginele motor eruit en dan gaat deze erin.
daarna nog heel veel gekloot met mijn carburateur( en een nieuwe adapterplaat ontwerpen en mijn luchter lager maken).
mvg Krijn
-
krijn98
- E21 Fanatic
- Posts: 282
- Joined: Sat Jan 10, 2015 4:13 pm
- My E21(s): '78 bmw 316
- Location: Driewegen, Zeeland
Re: bmw e21 type 1/2

oude blokje eruit gehaald

koppeling is nog nieuw. En de krukas keerring aan de achterzijde is ook al vervangen.
van de week gaat de koppeling erin en dan ook het blok(je).
overigens nog de inlaat en uitlaat pakkingen besteld bij de dealer.
(denkje een COMPLETE pakking set te kopen zijn er de pakkingen voor de uitlaat niet bij en zijn de inlaat pakkingen voor een 318i kop
mvg Krijn
-
krijn98
- E21 Fanatic
- Posts: 282
- Joined: Sat Jan 10, 2015 4:13 pm
- My E21(s): '78 bmw 316
- Location: Driewegen, Zeeland
Re: bmw e21 type 1/2

koppeling erin gezet

overigens brak er nog een bout af ( om de motorsteun vat te maken )

het motortje zit er ook al weer
