Page 3 of 23
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Posted: Thu Apr 21, 2016 7:56 pm
by Wondermike
Even gebeld met de RDW. Moet een email sturen met foto's en de vraag de carrosserie vorm op het kenteken te laten aanpassen naar hatchback. Vroeger werd de vorm nog niet genoteerd. Hopelijk passen ze het aan.
Morgen APK....
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Posted: Fri Apr 22, 2016 8:43 am
by RJ
Kunnen ze er geen hot-hatch van maken? Vind ik toepasselijker

Re: Wondermike's Sharknose Garage
Posted: Fri Apr 22, 2016 3:25 pm
by Wondermike
En twee jaar APK voor de Touring

gelijk een afspraak gemaakt voor de oranje 316.
Kenteken wijziging in gang gezet voor de 02
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Posted: Fri Apr 22, 2016 3:35 pm
by Manitoba
Fijn Michel, gefeliciteerd.
Greetz,
Walter.
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Posted: Fri Apr 22, 2016 4:42 pm
by uwbuurman
mooi!
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Posted: Sun Dec 04, 2016 5:31 pm
by Wondermike
Ik ben erg rustig op het forum, lees nog wel regelmatig even snel wat topics door maar weinig nieuws te melden. E21's slapen, E28 slaapt sinds dit weekend ook weer en alleen de bruine touring mag de weg nog op.
Wil niet zeggen dat ik stil zit alleen wel even op e21 vlak. Alle vrije tijd gaat in mijn 2000tii project en daar doen we best leuke dingen mee.
Ik zal hier binnenkort een beetje proberen te laten zien waarmee ik dan wel zo druk ben. Maak je geen illusies, het laswerk moet nog beginnen

Maar hier ben ik momenteel druk mee.

Re: Wondermike's Sharknose Garage
Posted: Sun Dec 04, 2016 5:53 pm
by uwbuurman
Leuk, Michel! Ik kijk uit naar je verslag van de 02!
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Posted: Sun Dec 04, 2016 6:18 pm
by gerrit323
Als het maar bmw gerelateerd is is het goed

Re: Wondermike's Sharknose Garage
Posted: Sun Dec 04, 2016 6:26 pm
by 323baur
Leuk! Valt me op dat dit m10 blokje ook de dubbele ketting heeft.
Is ook zo bij de oudere m30s.
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Posted: Sun Dec 04, 2016 7:01 pm
by Peter V.
Elk BMW gerelateerd project is leuk om te zien toch.
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Posted: Sun Dec 04, 2016 7:53 pm
by Jeroen
+1!
Lekker bezig!
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Posted: Sun Dec 04, 2016 8:34 pm
by Wondermike
Haha Gerrit!
De reden dat het blokje zo uit de auto is gekomen is een lekke koppakking. Maar dan wel 20 jaar geleden
Vol enthousiasme de kop eraf en daarna je project staken levert deze plaatjes in de cilinders op.
Dit ging met honen niet meer goed komen. Wel was er 1 voordeel, het waren nog de standaard maat (88,97mm) zuigers.
Dus avondje demonteren, het stelt ook allemaal niks voor.
Slecht te zien maar een erg handig hulpmiddel om de nokkenas te verwijderen.
Alle kleppen ingedrukt en de nokkenas komt er fluitend uit.
Merkwaardige buitenaardse teksten op de zijkanten van de zuigers. Dit zijn trouwens de zuigers die behoren bij de E12 kop, de grote piano zuigers.
Probeer deze niet op een 121 of E21 kop want dat gaat niet goed komen! Wat ze hebben geprobeerd is om de zuigers minder ovaal te maken door ze op deze manier te verwerken.

Re: Wondermike's Sharknose Garage
Posted: Sun Dec 04, 2016 8:52 pm
by bmw e12 e21
Jammer van die roestschade in de cilinders. valt eigenlijk mee 20j na de defecte koppakking.
Ga je overmaat zuigers plaatsen?
Zou je me aub een schets met maten van de tool kunnen doorsturen op de nokkenstok te verwijderen aub?
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Posted: Sun Dec 04, 2016 9:01 pm
by Wondermike
Er lagen twee cilinderkoppen in de auto, 1 uit '72 (de originele) en 1 uit '74. De eerste zou gescheurd zijn volgens de vorige eigenaar maar ik heb ze toch beide naar ESA gebracht. Samen met het onderblok voor controle en opboren. Glijlagers van zowel de drijfstangen als de krukas waren in zeer goede staat en de krukas had ook geen beschadigingen of noemenswaardige slijtage. Dat was goed nieuws.
Onderblok is hierna opgeboord naar de eerste overmaat, 89,22mm en daar wordt je blij van.
Beide cilinderkoppen zijn afgeperst en bleken beide goed dus die van 72 is voorzien van 1 nieuwe klepgeleider ivm kromme klep.
Hierna zijn de kleppen opnieuw ingeslepen en met nieuwe klephoedjes gemonteerd.
Helaas ben ik er later achter gekomen dat deze kop toch weer niet een "echte" tii kop was omdat er een gaatje zit in de zijkant voor de benzinepomp. Dit gaatje is bij een tii kop dicht omdat er geen mechanische benzinepomp op zit. Inmiddels wel een goede kop gevonden maar die moet het hele ritueel van afpersen en controle nog doorstaan.
Hierna het blok in de hittebestendige lak gezet waarmee de opbouw weer kan gaan beginnen.

Re: Wondermike's Sharknose Garage
Posted: Sun Dec 04, 2016 9:12 pm
by Wondermike
bmw e12 e21 wrote:Jammer van die roestschade in de cilinders. valt eigenlijk mee 20j na de defecte koppakking.
Ga je overmaat zuigers plaatsen?
Zou je me aub een schets met maten van de tool kunnen doorsturen op de nokkenstok te verwijderen aub?
De auto heeft 20 jaar zonder kop gestaan, niet met water op de zuigers hoor. En ja er komen overmaatse zuigers in.
Ik ga binnenkort de derde kop demonteren en zal dan de tool op de foto zetten en opmeten. Ik wil hem zelf namelijk ook namaken.