Page 3 of 23

Posted: Sun Feb 22, 2009 5:29 pm
by Wondermike
Oh ja, ik heb voor ik begon het dekseltje bovenop de veerpoot verwijderd en de moer die daar zit alvast een stukje los gedraaid. :idea:

Niet helemaal natuurlijk want dan krijg je last van rondvliegende veerpoot onderdelen.
... en ik lees lekker mee...
Haha, ik kan je straks helemaal vertellen hoe het moet.
Je moet wel gaan beginnen hoor want het staat wel gaaf!!

Posted: Sun Feb 22, 2009 6:21 pm
by Peter V.
Hoi Mike,

Bij het demonteren van mijn 320/6 heb ik eerst de stabilisatorstang voor verwijdert, hiernaa gaat dat namelijk iets makkelijker.

Deze eventueel links en rechts met een sjorband naar elkaar toe trekken om verwijderen te vergemakkelijken.


Ik begrijp uit je verhaal dat je de draagarmen aan de voordwarsbalk wilt laten zitten?


Gr Peter

Posted: Sun Feb 22, 2009 6:25 pm
by Arnold D
Dat gaat inderdaad erg zwaar. Ik heb er wel een balk tussen gehad en ben erop gaan staan. Er kan eigenlijk niets verbuigen.

Anders de tip van Guido, draagarmen van het subframe losschroeven, dan heb je wellicht meer speling.

Posted: Sun Feb 22, 2009 6:28 pm
by Wondermike
Volgens de vraagbaak hoeft die ook niet los maar ik was al begonnen om er 1 los te draaien.
Als ik de bout er uit heb kan ik hem misschien verder naar beneden drukken. Voor vandaag was ik er klaar mee.

Posted: Sun Feb 22, 2009 7:19 pm
by 323baur
...hmm ik hou het voorals nog op lezen...
Post maar lekker door, ik parasiteer wel.

Posted: Sun Feb 22, 2009 7:35 pm
by Wondermike
Hmmm, kon het toch niet laten. Had ineens een brainwave :lol:
De bout die door de draagarm en het subframe zit moet aan de achterkant eruit. Maar daar zit de stuurinrichting. :shock:
Geen optie dus.

Wat ik heb gedaan is als volgt:
Krik onder de veerpoot en wel zo dat de fusee kogel er zonder problemen uit kan komen. Iets opgekrikt. Hierna was het met de houten balk geen probleem meer om de fusee er uit te drukken omdat de rek uit de rest was door het opkrikken. De rest spreekt voor zich.

Toen kon ik niet stoppen dus hup de veerspanner erop en de moer losdraaien. Het gekke was dat daar druk op bleef staan maar toen die los kwam snapte ik waarom. De schokbreker wil helemaal niet zo ver uit rekken en schiet weer terug naar binnen.
Dus volgens mij moet je eerst de veer iets verder inveren met de veerspanner en dan pas de moer los draaien. Als die los is rustig ontspannen. Let op de ring onder het toplager. Die valt er op een gegeven moment tussen uit.

Nou nog de moer uit de veerpoot zien te krijgen. Hier heb ik helaas geen tool voor......

Posted: Mon Feb 23, 2009 9:10 am
by Guido
De bout die door de draagarm en het subframe zit moet aan de achterkant eruit. Maar daar zit de stuurinrichting
Als het stuur geheel naar één kant draait, kan de bout er precies langs.

Dat opkrikken werkt goed.
Als ik de stab.stang wil demonteren, krik ik zelfs beide kanten op.
(of gewoon op "babybruggetjes")
Dan hoef je de uiteinden niet naar elkaar toe te trekken, zoals Peter omschreef.

Die grote moer, waaronder de schokdemper zit, kan #$#@* vast zitten.
Zelfs met speciaal gereedschap lukt dat niet altijd.
Ik gebruik dan een grote "moordenaarstang"
Je weet wel, zo'n verstelbare tang waar loodgieters mee werken. Een soort jumbo-griptang.

Image

Posted: Mon Feb 23, 2009 10:08 am
by Jeroen
Idd de beste manier. Die moeren bovenaan de veerpoot zijn vaak ook aardig aangetast door roest waardoor je ze toch niet met het normale gereedschap los krijgt, maar met de poot in de bankschroef (niet te vast haha) en de moordenaar erop lukt het altijd.

Kijk ook even of de grote ringen van de stabi aan weerszijden van de draagarm nog rubber randen hebben zodat je de draagarm netjes opgesloten houdt (rubber rolt er met de tijd af en krijg je weer die beruchte 'E21 shimmy'). Ben er zelf een voorstander van om de draagarm verder op te sluiten met een extra set ringen.

Posted: Mon Feb 23, 2009 10:44 am
by Guido
Ben er zelf een voorstander van om de draagarm verder op te sluiten met een extra set ringen
Je bedoelt daar waar hij tussen het subframe is opgesloten?
En bedoel je dan grote ringen, zodat de rubbers wat 'strakker' zitten?

Posted: Mon Feb 23, 2009 2:03 pm
by Jeroen
Klopt. Dit om de bewegingen van de draagarm in de lengterichting van de auto tot een minimum te beperken.

Posted: Mon Feb 23, 2009 8:11 pm
by Guido
Mmm, nooit over na gedacht.
De volgende keer dat de boel los moet (duurt hopelijk nog erg lang)
ga ik hier mee aan de gang.

Het E21-onderstel kan wel wat modificaties gebruiken om aan de huidige eisen te voldoen. :wink:

Nu we het toch over modificatie hebben: ik vind de rolneiging nogal groot.
Oftewel, ik rol zowat uit mijn stoel in een bocht.
Is daar wat aan te doen?
Volgens mij bestaan er Alpina stabilisatorstangen, maar ik heb deze nog nooit te koop gezien. En zijn deze dan echt veel stugger?

Voor de goede orde: ik wil er geen racer van maken. Gewoon ietsie modernere wegligging geven. :roll:

Posted: Mon Feb 23, 2009 9:23 pm
by Nick1984
idd Guido, heb ook al dikwijls aan dikkere stabilisatorstangen gedacht.
Zou de e21 echt goed doen.

Posted: Mon Feb 23, 2009 9:30 pm
by Arnold D
Oftewel, ik rol zowat uit mijn stoel in een bocht.
Is daar wat aan te doen?
Ik doe meestal mijn veiligheidsriem om, dat scheelt ook al. :mrgreen:

Posted: Mon Feb 23, 2009 9:40 pm
by Peter V.
Wat betreft die Alpina stabilisatorstang, die heeft ongeveer een halfjaar geleden te koop gestaan op E-Bay. Als ik me niet vergis kun je die namelijk verstellen.

Wat ik me eigenlijk nog afvraag. Als je de auto gaat verlagen moet je dan ook je uitlijning opnieuw laten doen. Ik kan me voorstellen dat de spoorstangen door de veranderde rijhoogte een ander toespoor geven.

Gr Peter

Posted: Mon Feb 23, 2009 9:43 pm
by Nick1984
idd, terug opnieuw uitlijnen achteraf.
Moest toch nog gebeuren, want laatst hadden ze hem uitgelijnd op e30 waarden.
Had het pas thuis gezien op de papieren :roll: