Page 3 of 7
Posted: Tue Oct 27, 2009 6:03 pm
by Peter V.
Hoi,
Die enkele seconden lopen is dus de brandstof van de koudstartventiel. Als jij uit de leidingen van de brandstofverdeler geen benzine krijgt dan heb je een probleem met die plunjer die erin zit. Deze stuurt alleen de hoeveelheid brandstof door naar je injecteurs afhankelijk van de stand van je luchtmeter.
Toch moet je ook even je warmdraairegelaar checken aangezien deze je brandstofdruk regelt.
Gr Peter V
Posted: Wed Oct 28, 2009 11:20 am
by ruudariaans
Als ik de aanvoerleiding losdraai spuit de benzine eruit met starten, dus het probleem ontstaat in de verdeler. Van de warmdraairegelaar heb ik een handleiding gevonden.
Hoe kan ik de verdeler controleren? Uit elkaar beginnen te schroeven of?..
Gr. Ruud
Posted: Wed Oct 28, 2009 1:26 pm
by Peter V.
ruudariaans wrote:Hoe kan ik de verdeler controleren? Uit elkaar beginnen te schroeven of?..
Gr. Ruud
Ik ben daar geen voorstander van i.v.m. met heel veel pakkingen (o-ringen) die je waarschijnlijk allemaal moet gaan vervangen. Het feit is dat jij of verstoppingen heb of dat je plunjer vastzit. het kan natuurlijk altijd nog een brandstofdruk probleem zijn zodat alles bij jou in de retour gaat.
Als je jouw luchtmeterschijf beweegt dan zou je enigszins moeten kunnen voelen of je de plunjer meeneemt.
Doe eerst even de WUR checken i.v.m. brandstofdruk.
Gr Peter V
Posted: Wed Oct 28, 2009 3:31 pm
by ruudariaans
Ik zit te denken of ik de retour niet eens dicht kan draaien en dan de compressor op de verdeler te zetten bij de benzine aanvoer, of kan ik daar weer eea mee kapot maken?
Posted: Wed Oct 28, 2009 3:46 pm
by 323baur
Ik zou de verdeler zelf niet open maken - ik ben het enorm met Peter eens, daar zit een groot gevaar van enorme kosten en problemen aan hoor.
Wat ik zou doen: verdeler helemaal loshalen, en dmw remmenreiniger proberen de plunjer weer los te krijgen/ alle oude prut er uit te krijgen.
Nimmer spoelen met water - maar dat had je zelf al wel bedacht denk ik.

Posted: Wed Oct 28, 2009 3:48 pm
by 323baur
ow ja; en let goed op de kleine zeefjes die tussen de leidingen en de verdeler zitten. Je bent er zomaar eentje kwijt..
Als je de leidingen loshaalt moet je wel nieuwe koperen ringetjes er tussen doen, anders krijg je lekkages.
Posted: Wed Oct 28, 2009 4:00 pm
by Peter V.
Hoi,
Ik had het niet beter kunnen uitleggen Ite
Een rotwerkje dat wel.
Gr Peter V
Posted: Wed Oct 28, 2009 4:02 pm
by Peter V.
ruudariaans wrote:Ik zit te denken of ik de retour niet eens dicht kan draaien en dan de compressor op de verdeler te zetten bij de benzine aanvoer, of kan ik daar weer eea mee kapot maken?
Om eerlijk te zijn heb ik geen idee hoeveel druk je erop mag zetten om e.e.a. gangbaar te maken. Als alles vastzit i.v.m. roest is idd een remmenreiniger en/of WD40 spoelactie de eerste keuze.
Gr Peter V
Posted: Thu Oct 29, 2009 2:13 pm
by ruudariaans
Heb de spinnenkop eraf gehaald, de zuiger gaat soepel dus geen probleem. Wel heb ik de retour eens dichtgemaakt en toen leek hij iets langer te lopen. Ik vraag me af of de benzinedruk dan niet gewoon te laag is..
Posted: Thu Oct 29, 2009 4:12 pm
by Peter V.
Hoi,
Als dat zo is dan moet je het zoeken in drie verschillende onderdelen.
*Brandstofpomp.
*Brandstofaccumulator (drukvat)
*WUR (warmdraairegelaar)
Of nog steeds mogelijk hele slechte injecteurs maar die verdenk ik op het moment het minst. Je zult eerst m.b.v. een manometer de brandstofdruk moeten testen.
Gr Peter V
Posted: Thu Oct 29, 2009 4:28 pm
by Wondermike
Even zonder gein maar we geven veel tips maar krijgen naar mijn idee weinig duidelijkheid of die worden opgevolgd of wat het resultaat is.
Is de WUR nu al getest? Je schrijft dat je de handleiding hiervan hebt.
Doet het koude startventiel inspuiten bij starten? eenvoudig te testen.
Heb je een mechanische of elektrische extra luchtschuif?
Doet de extra luchtschuif het? eenvoudig te testen.
Heb je het relais al overbrugd zodat de pomp continue blijft lopen en de auto na een 30 seconden of langer pas te starten.
Zitten de slangen op de verdeler nu goed?
Krijgt hij op alle injectoren benzine, op de verdeler 1 voor 1 losdraaien om te zien of er druk op staat.
Om dit probleem op te lossen moeten we dingen uitsluiten, anders kan je bezig blijven.
Graag een overzicht van de gedane zaken en het resultaat.
Posted: Thu Oct 29, 2009 5:12 pm
by Peter V.
Hoi,
Van wat ik heb begrepen uit het verhaal is het volgende bevestigt:
*Pomp is overbrugd geweest en draait.
*Koudstartventiel doet het.
*Ik had begrepen dat aanvoer en retour omgewisseld waren en nu weer goed zitten.
*Brandstoffilter is vervangen.
*Luchtweger is afgesteld.
*Verschillende vacuum/luchtslangen vernieuwd.
Klopt dit want dan kunnen we zoals Wondermike zegt e.e.a. gaan afstrepen.
Gr Peter V
Posted: Fri Oct 30, 2009 1:18 pm
by ruudariaans
Tot nu toe heb ik dit:
Gedaan:
Pomp is overbrugd geweest en draait.
*Koudstartventiel doet het.
*Ik had begrepen dat aanvoer en retour omgewisseld waren en nu weer goed zitten.
*Brandstoffilter is vervangen.
*Luchtweger is afgesteld.
*Verschillende vacuum/luchtslangen vernieuwd.
Mechanische luchtschuif
slangen goed
Er komt geen benzine bij de injectoren omdat er geen benzine uit de verdeler komt.
Nog doen;
WUR testen
Zodra de WUR getest is laat ik weer iets horen, ook zal ik de brandstofdruk eens meten, maar daar moet ik apparatuur voor lenen dus dat kan ff duren.
Posted: Fri Oct 30, 2009 1:40 pm
by Peter V.
Hoi,
Even een rare vraag:
De slangen die vanaf de verdeler komen en naar de koudstartventiel en de WUR gaan zitten deze goed???
Ik vraag dit omdat er bij mij fouten waren gemaakt met aansluiten van deze slangen.
Als je bij het linkerspatbord staat als volgt:
spatbordkant de voorste: Linker v/d wur (lage aansluiting)
Bovenop bij de injecteuraansluitingen: rechter v/d wur (Hoge aansluiting)
Motorzijde: koudstartventiel.
Gr Peter V
Posted: Mon Nov 02, 2009 12:45 pm
by ruudariaans
Vandaag heb ik me eens in de WUR verdiept. Er staat een handleiding online die ik heb waarin wordt uitgelegd hoe hij uit elkaar moet. Het kan echter fout gaan en dan zit je zonder WUR. Het is denk ik dus beter om eerst de werking te controleren.
Als ik het goed begrepen heb moet de WUR bij koude motor de benzine doorlaten, en bij warme motor steeds minder benzine doorlaten naar de retour, waardoor de druk hoger wordt. Ik snap niet precies hoe het zit met het verhogen van de druk, had iets te maken met meer weerstand geven aan de 'luchtmassameter'.
Bij mij spuit de benzine uit de retour van de WUR(tijdens starten), dus hij laat met koude motor de benzine naar de retour gaan. Dit werkt naar behoren? Dus hier zou het niet aan kunnen liggen dat de motor meteen afslaat na 1 a 2 seconden lopen? De functie van de WUR met warme motor is denk ik niet van belang aangezien ik hem niet warm krijg omdat hij niet blijft lopen..
Gr. Ruud