Page 3 of 3

Posted: Mon Nov 09, 2009 9:03 pm
by r@n-d
Als je dit met een koude motor doet en je opent de gasklep dan moet je echt een straaltje benzine kunnen zien in beide kamers. Dus niet de grote en de kleine maar in de linker en de rechter. Dit aangezien 1 kant van de carburateur voor de voorste 3 cylinders is en de andere kant voor de achterste drie cylinders. Vandaar dat de 4a1 carburateur ook TWEE CO-schroeven heeft.
dan is er bij mij in het begin een beetje sproeisel zeg maar haha.. geen straaltje... verre van zeg maar....
dus zal dat het "euvel" zijn dan?
Ik twijfel nog steeds tussen een nieuwe en een revisie...

Groetjes Randy

Posted: Mon Nov 09, 2009 9:29 pm
by Peter V.
Hoi,

Ik kan niet in jouw portomonnaie kijken.

Gr Peter V

Posted: Mon Nov 09, 2009 9:41 pm
by r@n-d
ik wel haha... maar ik heb dit weekend aan de bar gezeten...
met een paar oude stamgasten van die kroeg... waar ik al eerder over had... (die een schnitzer gehad zouden hebben) die twee broers hadden/hebben altijd bmw gereden... en een van de twee had een 320-6... hij kon maar niet ophouden over wat er gebeurt als de tweede trap open ging... haha... nou ik kon niet ophouden over de solex 4A1... en vertelde zei mij... dat als ik een nieuwe kon kopen voor een goede prijs... ik beter een nieuwe kon kopen... met een revisieset alleen zou het wel goed zijn... alleen nog steeds niet helemaal super... omdat door de jaren heen alles is ingesleten, en vuil heeft aangetast enzo....

conclusie: nog meer twijfel voor mij... maar aangezien ik voor veel minder als dealerprijs een solex 4A1 kan kopen, lijkt een nieuwe tog wel heel dichtbij...

groetjes randy

Posted: Mon Nov 09, 2009 9:45 pm
by Peter V.
Natuurlijk hebben ze gelijk i.v.m. inslijten. Ik had bij die van mij toendertijd een revisieset gekocht en dat ging best goed. Ik weet niet wat er voor een nieuwe gevraagd wordt.

Ondanks dat las ik dat je bezig bent voor een weber te kijken. Dit schijnt een stuk simpeler te zijn en de motor gaat er zeker niet slechter mee draaien. Alleen dan is hij niet meer origineel.

Posted: Mon Nov 09, 2009 11:14 pm
by r@n-d
Alleen dan is hij niet meer origineel.
en dat is nou juist mijn punt van kritiek... weber is idd een stuk eenvoudiger... maarja... ik vind dat hij ook met een solex goed moed kunnen lopen... and i love original.... hahha

Posted: Sat Jan 23, 2010 11:02 am
by Harro
Hoe gangbaar moeten die grote kleppen zijn als de motor warm is?
Als ik die van mij indruk blijft ie op een bepaald moment losstaan en valt ie niet meer vanzelf dicht.
Is dit normaal?

Posted: Sat Jan 23, 2010 11:50 am
by Peter V.
Nee dat is niet zoals het hoort. Zeker als de motor warm is dienen deze grote kleppen heel soepel te bewegen.

Ik denk dat je eens met R@ndy moet gaan praten en bekijken hoe dat e.e.a. hoort te zijn. Hij heeft nu tenslotte het perfecte voorbeeld.

Posted: Sat Jan 23, 2010 12:09 pm
by Harro
Deze kleppen gaan al stroef sinds dat ik hem heb en toch liep hij altijd mooi.

Kan het te maken hebben met de temperatuur dat ik nu problemen krijg.

Ik heb de laatste tijd namelijk last met acceleratie(vlotteren)

Waarschijnlijk gaat het asje al stroef is die makkelijk te demonteren??

Posted: Sat Jan 23, 2010 12:19 pm
by Peter V.
Die grote kleppen zijn echt voor de tweede trap. De huidige buitentemperatuur mag geen echte invloed hebben.

Ik weet alleen dat de automatische choke helemaal eraf moet zijn willen de onderste grote gaskleppen openen( dus ook de bovenste heeft dan pas zin).

Wat betreft accellereren, als je normaal optrekt openen waarschijnlijk deze kleppen helemaal niet het is puur als je echt het pedaal intrapt om weg te rijden dat de tweede trap opent.

Het asje van de tweede trap weghalen is op zich niet moeilijk maar zeker verstandiger om dit te doen als de carburateur is verwijdert. Je moet namelijk de schroefjes van de kleppen losdraaien o.a. Tevens aan de kant waar het veertje en het membraan zit e.e.a. losmaken en dan is het asje eruit te schuiven. Let op dat je de bedieningsstang van de acceleratiepomp goed terug plaatst.

Posted: Sat Jan 23, 2010 5:11 pm
by r@n-d
De grote kleppen (tweede trap) moeten heel soepel lopen... deze gaan pas open bij 4000tpm ofzoiets... bij mij was het geval dat de kleppen echt stroef liepen... dus accelereren ging echt moeizaam... dan hield hij echt in... Ik weet zo niet of ze alleen open kunnen als de choke er helemaal af is...
Vaak is het zo dat de kleppen stroef lopen door een kromme carburateur deksel... Deze was bij mij zover krom... als ik er nu een winkelhaak langs hou, is er in het midden een verschil van 5mm...
Dan helpt een asje uitveilen niet meer hoor...

Anders kom gerust kijken naar een goed werkende solex 4A1... :wink:

Posted: Sat Jan 23, 2010 6:08 pm
by Harro
Dan weet ik niet of ik het probleem daar moet zoeken want die van mij loopt bij de hogere toerentallen wel goed.

Het probleem doet zich meer voor bij optrekken uit stilstand.

Posted: Sat Jan 23, 2010 11:53 pm
by Peter V.
Hoi Harro,

Ik ben bang dat je dan naar je acceleratiepomp moet gaan kijken. Dit is een membraan aan de zijkant waarbij ook een mogelijkheid bestaat om de slag in te stellen.

Of er is aan de slag gedraaid of het membraan is lek.

Posted: Sun Jan 24, 2010 1:55 pm
by Harro
Er is verder nergens aan gedraaid maar misschien dat door het koude weer het membraam lek is gegaan.

Heeft iemand nog een goede liggen of moet ik dan gelijk een compleet revisiesetje kopen?

Posted: Mon Jan 25, 2010 10:10 am
by r@n-d
Harro wrote:Dan weet ik niet of ik het probleem daar moet zoeken want die van mij loopt bij de hogere toerentallen wel goed.

Het probleem doet zich meer voor bij optrekken uit stilstand.
Bij mij deed hij precies hetzelfde, het optrekken uit stilstand was hopeloos en hoe hoger in de toeren hoe beter...
Heb je je carb. toevallig uit elkaar liggen?? anders moet je eens een winkelhaak langs de onderzijde van de deksel houden... ik zal vanavond een foto maken van de mijne... is egt niet normaal... Het zijn vaak opeenstapelingen van allerlei dinge, zoals,

-slechte membraam en pakkingen accel.pomp etc....
-krom getrokken carb.deksel, dus vacuumlek...
-slecht bewegende kleppen, chokeklep etc...

Al die punten heb ik in eerste instantie na gekeken (met die expert erbij, want die kan da heel goed) maar t blijft toch een oude... Denk dat het belangrijk is dat je uitzoekt wat dat er allemaal aan mankeerd...
je zou dan een revisie-setje kunnen proberen... maar daar hebben de kleppen en de deksel geen baat bij... wel de pakkingen, membraam enzo...
kun je gewoon bestellen bij W&N....
Ik heb dit niet gedaan om die gast die hem voor mij afstelde mij dit afgeraden had (denk aan kleppen en deksel), het zou dan weggegooit geld zijn...

er zijn dus wel wat mogelijkheden... alleen moet je van te voren wel even nakijken wat voor jou de beste is....

Grts