Peter V: BMW E21 320/6 1981
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12119
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Koos,
Ik wil best een foto maken maar ik zie niets. Ik kan alleen maar het schroefje zien en geen klemmetjes. Op het spatbord zelf is alleen de ring met schroef te zien en aan de achterkant alleen de schroef die erdoor steekt. Of de klem moet onder de originele kit zitten?
Ik wil best een foto maken maar ik zie niets. Ik kan alleen maar het schroefje zien en geen klemmetjes. Op het spatbord zelf is alleen de ring met schroef te zien en aan de achterkant alleen de schroef die erdoor steekt. Of de klem moet onder de originele kit zitten?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12119
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Gisteren de achterwiellagers gemonteerd. Ik moest eerst de lagers bestellen bij de dealer want ze hadden in Augustus lagers en keerringen meegegeven voor de 4 cylinder. Nu is er een verpakking open dus deze kan ik niet inleveren. De gesloen verpakking gaan ze proberen terug te geven dus even afwachten. Het setje voor de 6 cylinder trok weer € 207 euro uit de geldbuidel.
Super spannend is het allemaal niet. Geen joekels van persen nodig maar en goed passende aanslagblok voor op de buitenring.


Wat wel opviel was dat de oude lagers open kogellagers zijn en dat de nieuwe 6 cylinder lagers tweezijdig gesloten zijn (dubbelZ). De 4 cylinderlagers zijn wel open.
Super spannend is het allemaal niet. Geen joekels van persen nodig maar en goed passende aanslagblok voor op de buitenring.


Wat wel opviel was dat de oude lagers open kogellagers zijn en dat de nieuwe 6 cylinder lagers tweezijdig gesloten zijn (dubbelZ). De 4 cylinderlagers zijn wel open.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19109
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Mooi werk weer! Doe goed gevormde aanslag, goed bewaren Peter! Neem ik graag over of anders lease ik m van je 
Over die geopende verpakking, waar zat de bestelfout, bij jou? Had jij de verkeerde nummers doorgegeven? Zo niet, dan zou ik die dealer vertellen waar ze de lagers mochten steken en vervolgens je centen terugvorderen. Of gewoon de rekening van de 6cillinderlagers niet betalen tot je eruit bent. Het is toch niet jouw fout dat je lagers bestelt en krijgt, vervolgens de verpakking opent om ze te plaatsen en dan tot de conclusie komt dat het niet de juiste zijn??? Dealer mag wel een beetje meedenken dacht ik zo...

Over die geopende verpakking, waar zat de bestelfout, bij jou? Had jij de verkeerde nummers doorgegeven? Zo niet, dan zou ik die dealer vertellen waar ze de lagers mochten steken en vervolgens je centen terugvorderen. Of gewoon de rekening van de 6cillinderlagers niet betalen tot je eruit bent. Het is toch niet jouw fout dat je lagers bestelt en krijgt, vervolgens de verpakking opent om ze te plaatsen en dan tot de conclusie komt dat het niet de juiste zijn??? Dealer mag wel een beetje meedenken dacht ik zo...
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12119
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
De dealer en ikzelf zaten beiden fout. Ik had lossen nummers doorgegeven van de lagers en keerringen omdat een complete set niet meer leverbaar is voor de 6 cylinder. Tijdens bestelling gaf de man achter de balie aan dat er nog twee setjes waren dus deze besteld. Nu kwam de prijs wel goedkoper uit dan de losse delen maar dat is niet geheel onmogelijk als je een vast gecombineerde set koopt i.p.v. losse delen.
Ikzelf heb niet meer naar de nummers gekeken bij ontvangst van de onderdelen en pas een halfjaar later een verpakking geopend om te monteren. Dat de geopende verpakking een probleem oplevert kan ik me indenken maar de gesloten verpakking zou geen probleem moeten zijn. Het grootste probleem is dat het geen courante delen meer zijn dus dat terugname meestal wat moeilijker gaat.
Ik moet verder absoluut zeggen dat ik met alles bij de dealer in Breda kan komen en dat ook alles zeer netjes wordt geregeld.
Wat betreft de goedpassende aanslag. Zoals je ziet heb ik een setje gekocht een tijd geleden voor het terugstellen van remzuigers (links en rechtsdraaiende) hier zitten verschillende schijven bij die passen.
Ikzelf heb niet meer naar de nummers gekeken bij ontvangst van de onderdelen en pas een halfjaar later een verpakking geopend om te monteren. Dat de geopende verpakking een probleem oplevert kan ik me indenken maar de gesloten verpakking zou geen probleem moeten zijn. Het grootste probleem is dat het geen courante delen meer zijn dus dat terugname meestal wat moeilijker gaat.
Ik moet verder absoluut zeggen dat ik met alles bij de dealer in Breda kan komen en dat ook alles zeer netjes wordt geregeld.
Wat betreft de goedpassende aanslag. Zoals je ziet heb ik een setje gekocht een tijd geleden voor het terugstellen van remzuigers (links en rechtsdraaiende) hier zitten verschillende schijven bij die passen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4546
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Ik lees vooreerst dit topic.
Mooi! En met die km-stand een echte zeldzaamheid.
Mooi! En met die km-stand een echte zeldzaamheid.

grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12119
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Weer een kleine update:
De tanks zijn bijna klaar. Nog een laatste laklaag en dan de binnenzijde ontroesten met en spoeling. De ontluchtingsslangen en kunststof T-stuk zijn al vernieuwd.
Verder na het spuiten van de achtervering de achterdempers in elkaar gezet.
Zoals verwijderd:

Eerste deel montage met nieuwe rubbers, stofhoes en ringen.

Klaar voor montage:

De verkeerd bestelde achterlagers worden niet retour genomen door de dealer. Als reden wordt aangegeven dat ze geleverd zijn in augustus 2013 en dat het te lang geleden is. Helaas.
De tanks zijn bijna klaar. Nog een laatste laklaag en dan de binnenzijde ontroesten met en spoeling. De ontluchtingsslangen en kunststof T-stuk zijn al vernieuwd.
Verder na het spuiten van de achtervering de achterdempers in elkaar gezet.
Zoals verwijderd:

Eerste deel montage met nieuwe rubbers, stofhoes en ringen.

Klaar voor montage:

De verkeerd bestelde achterlagers worden niet retour genomen door de dealer. Als reden wordt aangegeven dat ze geleverd zijn in augustus 2013 en dat het te lang geleden is. Helaas.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12119
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Het is jammer inderdaad. Misschien dat ik er later iemand mee kan helpen, komt goed.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Mooi werk weer Peter! Ik ben zo benieuwd naar de rijeigenschappen met de standaard veren in combi met de H&R veren.
Dus of je een beetje door wilt werken ja!
Dus of je een beetje door wilt werken ja!
So many cars, so little time
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4546
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Heb je de bovenste veerschotels bij BMW besteld? Ik heb die 2x besteld, maar steeds terug retour gegeven.
Het centergat waar die rubber ingeperst wordt was telkens excentrisch geplaatst wat wees op een productiefout. Dus heb ik de oude bewerkt en herbruikt.

grt,
Remy
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12119
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Die van mij zijn inderdaad van de BMW en het gat staat iets excentrisch. Heeft BMW zelf aangegeven dat ze verkeerd waren?
Gat t.o.v. draadeinden staan goed alleen de schotel staat uit het midden.
Gat t.o.v. draadeinden staan goed alleen de schotel staat uit het midden.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4546
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Neen, BMW heeft dit niet aangegeven, maar mijn originele waren mooi centrisch, daarom hebben ze ze bij de dealer terug genomen.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12119
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Mijn originele zijn ook centrisch maar ik zie weinig problemen in de andere schotels.
De rubber inlegdelen kunnen goed geplaatst worden t.o.v. de drie draadeinden en deze draadeinden zijn goed gecentreerd t.o.v. het middenrubber.
De rubber inlegdelen kunnen goed geplaatst worden t.o.v. de drie draadeinden en deze draadeinden zijn goed gecentreerd t.o.v. het middenrubber.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12119
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Vandaag de tanks gespoeld met een ontroester en hierna gedroogd met koude lucht. Naspoeling met benzine alvorens ze geplaatst werden.
De dwarsdrager is ook voorzien van nieuwe tonlagers en zit er ondertussen ook onder. Dat is al en heel ander zicht!

Nieuwe beluchtingslangen.

Zoals origineel gewoon grijs.

Met de tanks eronder.

De dwarsdrager is ook voorzien van nieuwe tonlagers en zit er ondertussen ook onder. Dat is al en heel ander zicht!

Nieuwe beluchtingslangen.

Zoals origineel gewoon grijs.

Met de tanks eronder.

Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4546
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Mooi gedaan. Welk product gebrruik je als ontroester voor de spoeling?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm