
BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Goed bezig, ik ben benieuwd hoe die straks klinkt (en rijdt maar dat mag jij me vertellen
)

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Nog weer tegen wat probleempjes aangelopen, waaronder een vastzittende stelschroef met uitgelubberde kop, dit is gelukkig inmiddels opgelost, de rest ben ik mee bezig.
3 Updates:
- Kelkjes zijn binnen en geïnstalleerd!

Het was even wachten en ze waren niet gratis, maar allemachtig, wat is dit mooi gemaakt! Custom lengte en diameter, en het past echt perfect. Supermooi gepolijst, hele fijne schermpjes ín de kelken... echt héél erg mooi.
- Ik overweeg sterk een Wideband lambdasensor in de uitlaat te lassen en een real-time display hiervan in het interieur te bouwen. De reden voor een lambdasensor opzich is dat het zeker met een aangepaste setup (zoals de mijne) héél erg fijn is om je mengsel te kunnen monitoren. Een setup kan stationair heel mooi draaien en lekker lijken te rijden, maar je hebt geen idee wat (zeker in de hogere toeren) je mengselwaarde is. De kans is best aanzienlijk dat deze té arm is, wat gewoon schade aan je motor kan aanrichten en de prestaties negatief beïnvloed. De keuze voor een Wideband is omdat een conventionele narrowband een kleinere range heeft en dus minder nauwkeurig is (0-1V tegen 0-5V), en veel sterker beïnvloed wordt door de temperatuur van de uitlaat. Dit betekent dat als je een paar keer achter elkaar flink doortrekt, de weergegeven waarde vertekend is.
- Ik zou eigenlijk graag een spaghetti-uitlaatspruitstuk willen. De flow aan de inlaatkant is nu heel sterk verbeterd, maar de uitlaat is nog het waanzinnig inefficiënte design van BMW. Hierover 3 vragen: heeft iemand suggesties voor een betaalbaar spruitstuk? Mag ook tweedehands zijn. Ik kwam langs ééntje van OBX, maar ik heb geen idee wat de kwaliteit daarvan is, ken het merk helemaal niet. Daarnaast lijkt het mij dat een spruitstuk de eerste 2 delen van de uitlaat vervangt? Aangezien het eerste stukje maar heel kort is kun je nooit in die lengte een mooie verdeling van de pijpen kwijt denk ik... Mag ik aannemen dat het daarna dan gewoon aansluit? Ik wil uiteindelijk wel een hele RVS lijn met alleen een einddemper, maar als het voorlopig werkt vind ik wel fijn. Laatste vraag: De kans is groot dat de uitlaat uit de US and A moet komen, daar hebben ze alleen de 320i (2.0 en 1.
. Past dat zomaar op mijn 1600? Ik wil uiteindelijk een 2.0 blok maar het moet nu ook wel werken. Ik begrijp dat het misschien niet optimaal is, maar de vraag is of het past, puur qua boutgaten etc.
Binnenkort meer updates en foto's van alles geïnstalleerd!
3 Updates:
- Kelkjes zijn binnen en geïnstalleerd!

Het was even wachten en ze waren niet gratis, maar allemachtig, wat is dit mooi gemaakt! Custom lengte en diameter, en het past echt perfect. Supermooi gepolijst, hele fijne schermpjes ín de kelken... echt héél erg mooi.
- Ik overweeg sterk een Wideband lambdasensor in de uitlaat te lassen en een real-time display hiervan in het interieur te bouwen. De reden voor een lambdasensor opzich is dat het zeker met een aangepaste setup (zoals de mijne) héél erg fijn is om je mengsel te kunnen monitoren. Een setup kan stationair heel mooi draaien en lekker lijken te rijden, maar je hebt geen idee wat (zeker in de hogere toeren) je mengselwaarde is. De kans is best aanzienlijk dat deze té arm is, wat gewoon schade aan je motor kan aanrichten en de prestaties negatief beïnvloed. De keuze voor een Wideband is omdat een conventionele narrowband een kleinere range heeft en dus minder nauwkeurig is (0-1V tegen 0-5V), en veel sterker beïnvloed wordt door de temperatuur van de uitlaat. Dit betekent dat als je een paar keer achter elkaar flink doortrekt, de weergegeven waarde vertekend is.
- Ik zou eigenlijk graag een spaghetti-uitlaatspruitstuk willen. De flow aan de inlaatkant is nu heel sterk verbeterd, maar de uitlaat is nog het waanzinnig inefficiënte design van BMW. Hierover 3 vragen: heeft iemand suggesties voor een betaalbaar spruitstuk? Mag ook tweedehands zijn. Ik kwam langs ééntje van OBX, maar ik heb geen idee wat de kwaliteit daarvan is, ken het merk helemaal niet. Daarnaast lijkt het mij dat een spruitstuk de eerste 2 delen van de uitlaat vervangt? Aangezien het eerste stukje maar heel kort is kun je nooit in die lengte een mooie verdeling van de pijpen kwijt denk ik... Mag ik aannemen dat het daarna dan gewoon aansluit? Ik wil uiteindelijk wel een hele RVS lijn met alleen een einddemper, maar als het voorlopig werkt vind ik wel fijn. Laatste vraag: De kans is groot dat de uitlaat uit de US and A moet komen, daar hebben ze alleen de 320i (2.0 en 1.

Binnenkort meer updates en foto's van alles geïnstalleerd!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29830
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Fraai! En idd, een narrowband sensor heeft geen zin. Die kunnen trouwens evengoed wel gedetailleerde informatie geven, maar met een auto op een oud injectiesysteem of carburateurs zul je dan de meeste tijd buiten bereik zitten dus dat schiet niet op. Had op de E30 racer ook een Wideband 02 met meter en een grote waarschuwingslamp zodat het gelijk duidelijk was als je te arm liep. Dat is tenslotte wanneer je motor risico loopt en dan kan het ook gelijk hard gaan.
Spruitstuk zou ik eens op het engelse gedeelte vragen. Duur van de verzendkosten maar vaak nog wel ruimschoots goedkoper dan hier in NL. Andere adressen voor nieuw: Fritz's Bits, en heeft Schmiedmann ook niet een betaalbare oplossing voor een M10? Met of zonder middendemper, vaak moet er nog wel even wat gelast worden.
Spruitstuk zou ik eens op het engelse gedeelte vragen. Duur van de verzendkosten maar vaak nog wel ruimschoots goedkoper dan hier in NL. Andere adressen voor nieuw: Fritz's Bits, en heeft Schmiedmann ook niet een betaalbare oplossing voor een M10? Met of zonder middendemper, vaak moet er nog wel even wat gelast worden.
Regards/groeten, Jeroen
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Thanks voor de tips Jeroen!
Heb in het engelse gedeelte even een oproepje geplaatst, en ook op Facebook.
Heb in het engelse gedeelte even een oproepje geplaatst, en ook op Facebook.
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Daar heb je een punt... Zal denk ik geen probleem opleveren in de mijne, maar het design is dan wellicht niet optimaal... Iets om rekening mee te houden inderdaad;)uwbuurman wrote:zit je dan niet met andere bochten ivm de stuurstang?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29830
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Veel leveranciers leveren beide versies wel hoor!
Regards/groeten, Jeroen
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Kapjes van de carbs zilver gespoten, ditmaal met benzinebestendige verf, de vorige keer bladderde het tijdens het installeren al af, zo leert men
Benzinetoevoer onderlangs gelegd, mooi uit het zicht

Tijdens de demontage van de kapjes kwam ik er achter dat in 2 van de 4 diafragmas gaatjes zaten... Even zoeken naar vervanging dus. Eerste zoekpoging leverde alleen maar de complete slides als vervangingsproduct op met een prijs van jawel, hou je vast, 220 dollar per stuk
. Even doorzoeken gaf al een prijs van 80 dollar per stuk, maar dat is voor een complete set dus nog steeds heel veel geld. Technisch gezien zou je prima alleen de diafragmas kunnen vervangen, maar niemand leek ze aan te bieden. Toen, na heel wat zoeken toch nog ergens op een uithoek van het internet, op een website die eruit ziet alsof 'ie in de jaren 80 gemaakt was, toch nog een Canadees gevonden die voor 20 dollar per stuk alleen de rubbers kan leveren. In Heavy Duty kwaliteit ook nog eens, dus dat is een meevaller. Verzendkosten voor 4 rubbertjes vallen gelukkig erg mee, dus dat maar besteld.
Vorige week al 4 nieuwe stelschroefjes besteld, die moeten binnenkort wel binnenkomen. Kost trouwens ook weer 5 dollar per stuk. Het lijken de kosten niet, maar stel je eens voor dat je alle 4 die carbs helemaal opnieuw moet opbouwen met alle producten tegen dat soort prijzen... wordt een hele dure grap! Sproeiers zijn ook gauw 5 euro per stuk, naalden zo 15 euro, rubbertjes gauw 2 euro en daar zitten ze helemaal vol mee, vlotters gauw 20 euro... ga zo maar door, en dan heb ik nog lang niet alle onderdelen gehad, en alles gaat minimaal in viervoud, achtvoud, twaalfvoud of als je echt geluk hebt zestienvoud...
Ook een spaghettispruitstuk gevonden, ik ben lekker productief geweest vandaag.

Alleen het spruitstuk hier
Deze is van Top End Performance, wat goed bekend staat en zelf ook E21 en 2002 racers bouwt en dus wel ongeveer weet waar ze mee bezig zijn.
Inclusief pakking met hitteschild en een ingelaste 02 adapter komt dit op de mijns insziens zeer schappelijke prijs van 178 dollar, 138 euro dus. 89 dollar verzendkosten erbij maakt 207 euro. Daar scoor je nog niet eens een tweedehands Fritz Bits voor geloof ik, als je er al één kan vinden.
Nadeel is wel dat deze natuurlijk niet op m'n standaarduitlaat past (dat zou ook niet optimaal zijn), dus er moet een volledige uitlaatlijn bij gelast worden.
Gelukkig ken ik mensen die mij hierbij kunnen helpen dus hoef ik het niet uit te besteden, dat is namelijk nogal prijzig. Het materiaal opzich is wel te doen qua prijs.
Hoe ik nu de layout wil doen:
Spaghettispruitstuk naar beneden, vanaf hier een rechte pijp door de cardantunnel tot ongeveer het achtersubframe, daar met zo min mogelijk bochten naar de achterbumper.
Ik wil er één demper in plaatsen. Deze wil ik vlak voor of vlak na het achtersubframe plaatsen, in ieder geval met nog een behoorlijk eind pijp tot aan de achterbumper. Geen sierstukken voor mij, gewoon een beschaafd pijpje aan de achterkant die ik polijst en glimmend hou. Ik ga wel proberen de uitlaatlijn in minimaal 2, liefst 3 delen te verdelen, dat is wel heel erg fijn als het weer een keer uit elkaar moet
Feedback?

Benzinetoevoer onderlangs gelegd, mooi uit het zicht

Tijdens de demontage van de kapjes kwam ik er achter dat in 2 van de 4 diafragmas gaatjes zaten... Even zoeken naar vervanging dus. Eerste zoekpoging leverde alleen maar de complete slides als vervangingsproduct op met een prijs van jawel, hou je vast, 220 dollar per stuk

Vorige week al 4 nieuwe stelschroefjes besteld, die moeten binnenkort wel binnenkomen. Kost trouwens ook weer 5 dollar per stuk. Het lijken de kosten niet, maar stel je eens voor dat je alle 4 die carbs helemaal opnieuw moet opbouwen met alle producten tegen dat soort prijzen... wordt een hele dure grap! Sproeiers zijn ook gauw 5 euro per stuk, naalden zo 15 euro, rubbertjes gauw 2 euro en daar zitten ze helemaal vol mee, vlotters gauw 20 euro... ga zo maar door, en dan heb ik nog lang niet alle onderdelen gehad, en alles gaat minimaal in viervoud, achtvoud, twaalfvoud of als je echt geluk hebt zestienvoud...

Ook een spaghettispruitstuk gevonden, ik ben lekker productief geweest vandaag.

Alleen het spruitstuk hier
Deze is van Top End Performance, wat goed bekend staat en zelf ook E21 en 2002 racers bouwt en dus wel ongeveer weet waar ze mee bezig zijn.
Inclusief pakking met hitteschild en een ingelaste 02 adapter komt dit op de mijns insziens zeer schappelijke prijs van 178 dollar, 138 euro dus. 89 dollar verzendkosten erbij maakt 207 euro. Daar scoor je nog niet eens een tweedehands Fritz Bits voor geloof ik, als je er al één kan vinden.
Nadeel is wel dat deze natuurlijk niet op m'n standaarduitlaat past (dat zou ook niet optimaal zijn), dus er moet een volledige uitlaatlijn bij gelast worden.
Gelukkig ken ik mensen die mij hierbij kunnen helpen dus hoef ik het niet uit te besteden, dat is namelijk nogal prijzig. Het materiaal opzich is wel te doen qua prijs.
Hoe ik nu de layout wil doen:
Spaghettispruitstuk naar beneden, vanaf hier een rechte pijp door de cardantunnel tot ongeveer het achtersubframe, daar met zo min mogelijk bochten naar de achterbumper.
Ik wil er één demper in plaatsen. Deze wil ik vlak voor of vlak na het achtersubframe plaatsen, in ieder geval met nog een behoorlijk eind pijp tot aan de achterbumper. Geen sierstukken voor mij, gewoon een beschaafd pijpje aan de achterkant die ik polijst en glimmend hou. Ik ga wel proberen de uitlaatlijn in minimaal 2, liefst 3 delen te verdelen, dat is wel heel erg fijn als het weer een keer uit elkaar moet

Feedback?

- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29830
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
En als die eronder zit kan er proefgereden worden? Ben benieuwd! Kun je 'm zondag showen op Zandvoort, is geheel gratis!
Regards/groeten, Jeroen
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Proefrijden misschien wel... maar zonder dempers en met open inlaat naar Zandvoort rijden vind ik wat te gek:PJeroen wrote:En als die eronder zit kan er proefgereden worden? Ben benieuwd! Kun je 'm zondag showen op Zandvoort, is geheel gratis!
Moet ook nog de Lambdasensor kopen, en die zijn niet gratis helaas... Volgende week weer salaris en dan wordt 'ie besteld.
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Nieuwe spruitstuk naast het oude, wat er eindelijk uit is. Morgen even nieuwe draadeinden en moertjes kopen, en dan gaat 'ie er in.

Hier is wel te zien wat voor onhandig ontwerp het origineel is, en hoezeer de nieuwe dus een verbetering is.
Heb 'm al even gepast en dan wordt gelijk duidelijk waarom de oude is zoals 'ie is: om de nieuwe op z'n plek te krijgen moet 'ie met veel zorg draaiend en schuin erin gemanoeuvreerd worden, in de fabriek werkt zoiets natuurlijk niet. Daarnaast is het aan elkaar lassen van zoiets nog best een hele kunst, en zonder twijfel aanzienlijk duurder dan even wat van gietijzer knutselen.

Hier is wel te zien wat voor onhandig ontwerp het origineel is, en hoezeer de nieuwe dus een verbetering is.
Heb 'm al even gepast en dan wordt gelijk duidelijk waarom de oude is zoals 'ie is: om de nieuwe op z'n plek te krijgen moet 'ie met veel zorg draaiend en schuin erin gemanoeuvreerd worden, in de fabriek werkt zoiets natuurlijk niet. Daarnaast is het aan elkaar lassen van zoiets nog best een hele kunst, en zonder twijfel aanzienlijk duurder dan even wat van gietijzer knutselen.
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Als dat allemaal klaar is moet er natuurlijk ook even een filmpje gepost worden met geluid. Met foto's alleen neem ik dan geen genoegen na al deze aanpassingen 

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Uiteraard!
Vandaag nog een heel avontuur gehad bij de dealer... Goed ruzie gemaakt in ieder geval.
Ik bewaar het nog even tot morgen, dan krijg ik te horen hoe ze het willen gaan oplossen...
Vandaag nog een heel avontuur gehad bij de dealer... Goed ruzie gemaakt in ieder geval.
Ik bewaar het nog even tot morgen, dan krijg ik te horen hoe ze het willen gaan oplossen...