Page 21 of 102

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Aug 20, 2018 11:37 pm
by Nick1984
Mooi opgelost, en zoals altijd proffesioneel aangepakt :thumbsup

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Aug 27, 2018 7:55 pm
by BertjeConti
Eindelijk weer rijden

Afgelopen weekend zijn we lekker wezen touren. We hebben de 4 landenrit van afgelopen juni nog eens dunnetjes over gedaan, maar dan zonder enige verplichtingen maar wel met een lekkere sound aan boord. :driving

Het was Petra's idee om eindelijk weer eens een tourtje te gaan doen met de Pastellblauer als begin van het najaars seizoen, zuid limburg was een beetje afgezaagd en veel te druk, dus moest het wat verder weg, de Eifel dus.
Maarja daar rijdt je in 1 dag niet naar toe en weer terug, dus vrijdagavond nog snel een overnachting geboekt bij een Hotel in Trittenheim aan de Moezel.

Tot Aken over de snelweg en vanaf daar alleen nog maar binnendoor via Monchau en St Vith tot op de Luxemburgse grens alwaar we lekker gelunched hebben, tank tsjokvol gekiepert en de route van de 1e dag van de 4 landenrit opgepakt. Heerlijk sturen door ardennen en Eifel. Het was overal aangenaam rustig op de wegen, slechts 1 keer een slome voor ons gehad (trekker met gierkar) die al heel snel even aan de kant ging staan om ons voorbij te laten. 350km lekker ontspannen getourd.
In Trittenheim aangekomen hadden we een erg goed Hotel dus :cheers en bleek dat er ook nog eens de plaatselijke wijnfeesten aan de gang waren, helemaal :thumbsup

Uitzicht vanaf "ons" balkon op het Hotel zelf:
Image

ingang van het Hotel, helemaal :thumbsup
Image

De luxe hotelkamers liggen in een nieuw gebouw aan de overkant:
Image

Zondagmorgen na een goede nachtrust, heerlijk ontbijt, de route van de 4 landenrit in de buurt weer opgepakt, nu schoof Petra achter het stuur, zodat ik ook eens lekker achterover kon en af en toe de tijd had een filmpje te maken.
Halverwege na een verdiende kaffee mit kuchen pauze in een tijdloos dorpje heb ik het stuur weer overgenomen.

Image

Ook nu weer overal heerlijk rustig op doorgaans erg goede wegen met prachtige uitzichten, mooie klimmen en afdalingen, vele pitoreske dorpjes tot helemaal terug in Monchau, vanaf daar een route geimproviseerd on helemaal " snelwegloos" tot thuis te komen. Dat ging prima tot in zuid limburg, maar daarna werd het toch wel wat lastig.
Uiteindelijk zo'n dikke 700 km :driving :launch, dus bijna een hele tank erdoor gejaagd.

Filmen met de mobiel valt toch wat tegen, en als je ze dan op youtube zet worden ze kwalitatief nog een stuk minder.
Maar hier toch een paar:
leuke afdaling:


en dito erg mooie klim (L16 Murlenbach-> Hersdorf)


De Pastellblauer blijft maar hard werken en presteren, en de M20B20 begint nu wel een beetje ouderdomsverschijnselen te vertonen, zoals een blauw wolkje als ze gestart wordt, en de klepstotertjes die steeds luider worden.

Wat staat er de komende tijd nog allemaal te doen?

Uitlaat schema 2018 bijgewerkt

10 maart ------ 64e turfschiprit-----------------DONE
18 maart ------ Oefenrit Peelrand Classic-----DONE
24 maart ------ Barof (nog niet zeker)---------SKIPPED
8 april -------- Peelrand Classic-----------------DONE
15 april ------- Oost Braband Rit----------------DONE
21 april ------- Molenrit--------------------------DONE
27-29 april --- AER ancampen de Bergen Wanwoy---DONE
5-13 mei ----- ECCR treffen Eiffel (D) (European Classic Caravan Rally)---DONE
26-27 mei ----- 4 landen rit (2 daagse rit)---DONE
x juni -------- SM--NOT
26 aug ------- Brabantse wal Classic---CANCELLED
31-aug ------- Rode wegen rit (ASC van hornerijders club rit)---CANCELLED

1- sept-------Slag om het Heuvelland Valkenburg
6-9 sept ------ AER treffen Sauerland (D)
6 okt----------Takkenrit
19 okt ------- Oefenrit Hornenacht
27 okt ------- Ster van Valkenburg
17 nov ------- Hornenacht
24 nov ------- Moustache Classic
15 dec ------- Snertrit

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Aug 27, 2018 9:32 pm
by Jeroen
Leuk man, mooi verslag en leuke videobeelden... ik was nog een paar dagen gebleven haha!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Aug 27, 2018 9:44 pm
by BertjeConti
Ja, wij liever ook, maarja we werden beide terug op het werk verwacht.

Maar wat betreft de wegen in de Eifel, ze liggen er prima en droog bij, dus kunnen jullie straks vollop genieten daar

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Aug 27, 2018 9:49 pm
by uwbuurman
Daar is het beloofde verslag! Lekker!!!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Aug 27, 2018 9:57 pm
by Wilmo
Leukleukleuk! Ik ga komend weekend wandelen in de Hoge Venen dus ik hoop ook nog wel een weggetje mee te pakken!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Aug 27, 2018 10:18 pm
by bmw e12 e21
Mooi uitje Rob!
Tevreden van de uitlaat?

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Sep 03, 2018 12:17 pm
by BertjeConti
Yup, de uitlaat brult lekker Remy.
Misschien een beetje hard soms, maar toch wel leuk, Petra geniet er ook met volle teugen van.

Ik zie wel dat de VE tabellen bijgewerkt moeten worden door de aanpassing van de uitlaat, onder lichte deellast is de ECU nu continu tot soms wel 85% aan het corrigeren, en onder bijna vollast zie ik juist correctie naar boven, minder dramatisch maar soms toch wel tot 105%.
Zonder deze automatische correctie zou de nu onder licht deellast veel te rijk lopen en onder vollast juist te arm. klusje voor deze week.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Sep 03, 2018 12:28 pm
by BertjeConti
Slag om het heuvelland.

Zaterdag 1 september hebben de de kaartleesritten maar weer eens opgepakt, het was al vanaf eind april dat we de laatste kaartleesrit gereden hadden. Het werd dus tijd er weer in te komen.

Slag om het heuvelland speelt zich af in Zuid Limburg en wordt georganiseerd door de AutoSport club de Grensrijders.
Deze ritten staan er bekend om moeilijk te zijn, dus goed om er weer in te komen. De wedstrijd bestaat uit één rit van 3 uur, één opdracht, in dit geval grensbenadering op een één kaart met de vervelende schaal van 1:40000.
Het was inderdaad "er even weer inkomen", na de eerste kilometer zaten we al mis (tenminste dat dacht ik) en dus opdracht terug naar de start en opnieuw beginnen.
Daarna ging het voor het gevoel wel lekker, alleen kwamen we weinig controles tegen, vooral als je ergens een herconstructie reed kreeg je niet het gevoel "beloond" te worden met een controle.

De route voerde wel langs mooie wegen in Zuid Limburg, en ondanks de vele fietsers kwamen we goed door het verkeer.

Gevolg dus ook dat we ruim op tijd weer binnen waren.

Een half uurtje later was iedereen al binnen (10 deelnemende equipes) en volgde meteen het verdikt.
Zoals verwacht niet goed gepresteerd (4e van de 4 equipes in de B klasse :oops: ) maar de overige niet veel beter gelukkig.

Daarna nog gezellig met een paar andere deelnemers genoten van de zuidlimburgse gastvrijheid, dinertje genomen en weer terug naar huis.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Sep 03, 2018 11:09 pm
by Jeroen
:cheers

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Sep 03, 2018 11:30 pm
by uwbuurman
Lekker bezig, maar dat vraagt wat oefening dus.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Sep 03, 2018 11:32 pm
by Nick1984
Mooie avonturen, mooie verslagjes! blijven delen :thumbsup

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Sep 10, 2018 6:55 pm
by BertjeConti
De VE Tabel is bijgewerkt om weer met minimale correctie te rijden onder alle omstandigheden.

Het feit dat de ECU onder lichte deellast zoveel aan het corrigeren was, brandstof werd soms tot wel 85% terug geregeld wat zou betekenen dat er bij eenzelfde onderdruk in de inlaat 15% minder brandstof ingespoten werd, werd gelukkig niet door de uitlaat veroorzaakt. Zou dit wel zo zijn geweest dan zou dat betekenen dat de aangepaste uitlaat onder lichte deellast juist erg zou tegen werken.
Deze grote correctie werd veroorzaakt doordat de MAP sensor in mijn reserve ECU anders gecalibreerd is dan in de ECU die er voorheen altijd in zat. Met de aanpassing voor de aansturing van de Purge Valve van het EVAP systeem is de reserve ECU erin gekomen en nadat ik de "normale" ECU ook had aangepast had ik deze nog niet terug geplaatst.
De grote correcties moeten dus al eerder geweest zijn, maar mij niet opgevallen.

Voor het bijwerken van de VE tabel op de aangepaste uitlaat had ik de "normale" ECU eerst weer terug geplaatst en daarmee was de correctie op deellast verdwenen. Nu was het alleen nog zaak de VE tabel voor vollast bij te werken en een beetje glad te strijken. Onder vollast moest er wel tot 10% brandstof bij om weer op de gewenste AFR van 12,5~13 te komen.

Dit betekend dat de aangepaste uitlaat tot 10% betere "ademing" van de motor zorgt bij vollast. (dus waarschijnlijk ook een paar extra paardjes)

dit is de VE tabel voor de aanpassing:
Image

en zo is de VE tabel nu:
Image

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Sep 10, 2018 7:00 pm
by BertjeConti
AER Treffen Sauerland.

Afgelopen weekend 6-9 september zijn we naar het AER treffen geweest. Om een of andere duistere onverklaarbare reden zijn we niet met de Pastellblauer maar met de leastrut gegaan, waarvan ik al direct spijt had toen we er eenmaal waren :stupidme

Aangezien de Pastellblauer er niet bij was, hier dus ook geen verslag van dit toch nog geslaagde weekend.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Sep 10, 2018 7:05 pm
by Jeroen
Haha nee niks an met die nieuwe troep. Da's net zoiets als met m'n 120d de Alpen in gaan. Not done. Doe mij maar iets met karakter.

Niet meer doen hoor hahaha