één ding moest ik nog doen, namelijk de service indicator terug stellen, en meteen even fouten uitlezen en resetten natuurlijk.
Omdat de accu los is geweest menen er heel wat modulen een fout te moeten rapporteren. Ook starten zonder brandstofpomp zekering zorgt voor wat foutmeldingen.
Ik gebruik hiervoor de BMWScanner 1.4 tool op een oud W7 laptopje:
Code: Select all
# ERRORS IN UNITS
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Unit BMWTNR HW SW-FSW ERRORS / SHADOW-MEMORY
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DME -> 1.429.861 11 41 3 errors / 4 errors
EGS -> 1.422.768 22 D2 no errors
EWS -> 8.375.840 03 02 2 errors
ABS -> 1.164.130 56 01 no errors
A/C -> 8.374.951 01 05 2 errors
SRS -> 8.374.799 02 33 no errors
IKE -> 8.372.359 13 09 1 error
LCM -> 8.372.117 01 20 4 errors / 2 errors
ZKE -> 8.373.808 16 14 no errors / 1 error
PDC -> 8.363.547 03 19 no errors
# ERRORS DETAILS - DTC(hex)/PARAM(hex)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DME -> 45/A2 - Relay Fuel pump
41/78 - Camshafts - Sensor
CA/B1 - Fuel trim limit Bank 1
Shadow-memory:
45/A2 - Relay Fuel pump
41/78 - Camshafts - Sensor
CA/B1 - Fuel trim limit Bank 1
D7/08 - ASC/MSR/EML interface not ok
EWS -> FF/21 - General reset
0F/21 - Power on reset
A/C -> 0A/04 - AUC sensor
15/02 - Auxiliary water pump
IKE -> 83/42 - Speedometer signal
LCM -> 16/01 - Wire, HVAC (LRA) potentiometer, open circuit
1F/01 - Activation, motor for HVAC (LRA) 1
20/01 - Activation, motor for HVAC (LRA) 2
28/1D - Thermal oil-level sensor defect
Shadow-memory:
33/01 - Terminal R missing
46/02 - sporadic error while controling HVAC (LRA) device
ZKE -> Shadow-memory:
93/21 - Power up from the GM III
# SCAN END
één melding baarde mij wel zorgen, namelijk de "Camshafts -Sensor"
Had ik niet met mijzelf afgesproken alle bekabeling en sensoren van de oude motor te gebruiken, als "known good" kan je hierop niet fout gaan
CAM, CRANK en KNOCK sensoren heb ik dus NIET overgezet, en daarvoor wordt ik nu gestraft.
ERRORS resetten hielp niet bij de Camshafts Sensor, deze error kwam meteen terug, en dat terwijl de motor niet eens liep.
Maar goed, vandaag dus de oude originele BMW Siemens nokkenassensor van de oude motor geplaatst, wat een kloten klus zeg, om de sensor te kunnen vervangen moet de vanos solenoid en olieleiding weggenomen worden, maar om bij de stekkers te komen.......
die zitten dus midden onder het spruitstuk achter de olieafscheider verstopt. luchtfilterhuis met maf, SB reservoir, EVAP en olieafscheider moet je eerst verwijderen om enigssinds bij de stekker te komen. Maar goed een half uurtje later was het dan toch geflikt.
In ieder geval is na de wissel van de sensor de vervelende error melding weg en blijft weg. De DME geeft nu nog maar één melding: "exhaust flap" maar die heb ik natuurlijk niet, zit wel op de 528i.
En de daaropvolgende proefrit gaf mij pretoogjes, nu is ook het koppel onder 4000rpm helemaal hersteld en heeft de motor eindelijk de punch die hij moet hebben. Onze 523i rijdt nu eindelijk zoals het bedoeld is door BMW, helemaal blij !!
Blijkbaar kan het systeem prima overweg met een defecte/foutieve nokkenassensor en daar merk je zo op het eerste gezicht dus helemaal niks van. Maar de Vanos wordt niet aangestuurd zoals het wel de bedoeling is, en dat betekend flink wat koppelverlies onderin.
De reden dat het mij niet opgevallen is, is heel eenvoudig toe te wijzen aan de oude motor die lang niet fit meer was en dus ook flink wat newtonmetertjes miste.
Het is blijkbaar zelfs zo dat de motor zelfs zonder krukassensor en wel werkende nokkenas sensor kan lopen, uiteraard ook in manke Nelis mode.
Hoe zit dat nu met al die goedkope aftermarket camshaft sensoren?
In onze BMW zit geen normale "VR" sensor, maar een sensor met 2 spoelen. Een normale VR (variable Reluctance) sensor bestaat uit 'één spoel om een magneetkern. Die magneetkern heeft de sensor in de M52 motoren niet, daarvoor in de plaats een 2e spoel:
Ik denk dat de DME spanning op de 2e spoel zet om zo een electro magneet te genereren in de sensor. Met een permanente magneet in de sensor zou in de motor een ophoping van metaalslijpsel op de tip van de sensor kunnen opbouwen, die de werking van de sensor zal gaan blokkeren. Met een electromagneet drijven eventuele metaalslijpsels na afzetten van de motor met de olie weg.
Als de DME een hoogfrequent signaal op de spoel zou zetten, dan kun je met zo'n sensor ook heel goed langzaam draaiende as-verdraaiingen meten, nokkenas draait de helft van het motortoerental en heeft maar één tand voor de sensor om te meten. Wellicht werkt het op deze manier.
Als je de spoelen gaat meten met je multimeter, dan meet één spoel 13ohm en de 2e spoel 1 ohm wat op sluiting lijkt.
Ik meet op beide sensoren exact dezelfde waarden, maar ik kan het verschil tussen een 1 ohm spoel of aan elkaar gelaste draden niet meten, en daar zit mijn verdacht.
Ik verdenk de aftermarket fabrikanten ervan dat ze normale VR sensoren in de behuizing zetten en de draden op pen 2 en 3 in de sensor aan elkaar knopen en daarmee een laagohmige spoel simuleren, maar daar trapt de DME van de M52 motoren dus niet in. Overigens was deze aftermarket sensor van Ridex (autodoc huismerk) een aan de staat te ziet heeft hij toch al een hele tijd in de ruilmotor gezeten.
Ik kan hier maar één tip geven,
koop altijd de originele BMW nokkenas sensor, anders problemen gegarandeerd.