Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Sat May 10, 2014 7:33 pm
Gisteren hebben we de olie van de E39/2 ververst. De Castrol TWS 10W60 mocht er na ruim 10 maand en 11823 afgelegde kilometers uit, halverwege het aftappen wel een sample benomen, deze is nu onderweg naar Blackstone voor analyse. Ik ben daar stiekem wel benieuwd na aangezien er tijdens deze vulling wel wat is voorgevallen zoals (1) oververhitte motor bij Ulm en (2) defecte terugslag klep van het oliefilter huis.
Ondanks dat ik het aan de motorloop niet kon merken, merkte ik aan het aanwezige condens-residu op de pijlstok dat de oude olie het einde van zijn levensduur naderde. Of dat klopt zal de analyse van Blackstone moeten uitwijzen.
Maar goed, ik heb er nu Mobil1 New Life 0W40 ingekiept. Deze heeft een LL01 vrijgave en mag daardoor wat langer zitten, ik probeer 15000km. Bovendien is deze olie meer toegespitst op ons gebruik, vnl korte ritjes in de buurt. De eerste indrukken zijn goed; tijdens de eerste keer starten kostte het weer 5sec voordat het olielampje uitgaat, maar dat is logisch omdat het filter eerst gevuld moet worden, maar vanochtend bij koude start ging het lampje ruim binnen een halve seconde uit. Bij de TWS kost dat logischer wijze ruim twee keer zoveel meer tijd. Bij een warme start merk ik niet zoveel verschil. Daarnaast merk ik dat de motor tijdens het opwarmen van de motor wat makkelijker in de toeren wil stijgen. Van 1500-3000 toeren gaat net wat makkelijker.
Verder nog wat tijd aan de E34S besteedt, kleine taakjes die op zich zelf niet het vernoemen waard zijn, maar wel belangrijk voor het totale project.
Ondanks dat ik het aan de motorloop niet kon merken, merkte ik aan het aanwezige condens-residu op de pijlstok dat de oude olie het einde van zijn levensduur naderde. Of dat klopt zal de analyse van Blackstone moeten uitwijzen.
Maar goed, ik heb er nu Mobil1 New Life 0W40 ingekiept. Deze heeft een LL01 vrijgave en mag daardoor wat langer zitten, ik probeer 15000km. Bovendien is deze olie meer toegespitst op ons gebruik, vnl korte ritjes in de buurt. De eerste indrukken zijn goed; tijdens de eerste keer starten kostte het weer 5sec voordat het olielampje uitgaat, maar dat is logisch omdat het filter eerst gevuld moet worden, maar vanochtend bij koude start ging het lampje ruim binnen een halve seconde uit. Bij de TWS kost dat logischer wijze ruim twee keer zoveel meer tijd. Bij een warme start merk ik niet zoveel verschil. Daarnaast merk ik dat de motor tijdens het opwarmen van de motor wat makkelijker in de toeren wil stijgen. Van 1500-3000 toeren gaat net wat makkelijker.
Verder nog wat tijd aan de E34S besteedt, kleine taakjes die op zich zelf niet het vernoemen waard zijn, maar wel belangrijk voor het totale project.



