Page 206 of 420

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Wed Jun 04, 2014 9:21 pm
by uwbuurman
Snap ik wel. Wordt bij mij nog langer...

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Wed Jun 04, 2014 9:28 pm
by Wondermike
Koud zou hij even rond de 1500 toeren mogen draaien totdat de WUR en extra luchtschuif hun werk gaan doen.
Daarna zou hij na een paar minuten op 900 toeren moeten uitkomen. Mijn witte Baur houdt zich daar prima aan, mijn blauwe doet het op een wat eigenzinnigere weg door eerst een beetje te pendelen.
Waarschijnlijk gewoon achterstallig onderhoud....

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Wed Jun 04, 2014 9:50 pm
by bmw e12 e21
Hhmmm, Dan is hier nog werk aan de winkel.
Ik heb een luchtschuif die werkt op koelwater. Heb deze getest van te voren en werkt.
Ik had de auto voor 5cm hoger gezet om te ontluchten.
Heb er maar 8l in gekregen(10.5l volgens vraagbaak) en regelmatig schroefje open gedaan aan thermostaat.
Daar kwam alleen koelmiddel uit.
Temperatuur is tot midden van 1/2 en 3/4 steep van koeltemp gegaan, dus toch wat hoog.Kachel was open(moet paneel weer verwijderen plastic bij klem om warme lucht te regelen is afgebroken. :( )
Ondanks dat de kraan van verwarming heel open was kwam er maar lauw warme lucht uit.
Wel zag ik dat koelmiddel terug vd radiator naar koelreservoir liep, ontlucht die dan automatisch?

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Wed Jun 04, 2014 9:55 pm
by Wondermike
koud loopt hij te langsaam en warm ook dan kan je gewoon de luchtschroef open draaien naast de gasklep.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Wed Jun 04, 2014 11:05 pm
by bmw e12 e21
Bedankt Michel,

Ik ga het morgen bekijken.
Hij zal waarschijnlijk een stuk trager lopen door de nieuwe lageerschalen, zuigerveren etc..
Moet nog een beetje inlopen zekers?

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Thu Jun 05, 2014 8:45 am
by Peter V.
bmw e12 e21 wrote:Bedankt Michel,

Ik ga het morgen bekijken.
Hij zal waarschijnlijk een stuk trager lopen door de nieuwe lageerschalen, zuigerveren etc..
Moet nog een beetje inlopen zekers?
Nieuw lagerwerk heeft geen invloed op de motorloop zoals gezegd toerental.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Thu Jun 05, 2014 8:50 am
by Jeroen
Eens, en als de motor zo te horen over de hele linie wat laag stationair loopt idd de messing stationairschroef op het gasklephuis (de luchtomloop zoals door Michel reeds aangegeven) even verstellen.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Fri Jun 06, 2014 4:51 pm
by raymondw
Ziet er goed uit Remy; wellicht is het een idee om de ontluchtingsschroef te openen en net zo lang handmatig in aan-en afvoer slang te knijpen totdat er een constant stroompje uit de ontluchting komt en het niveau in het reservoir redelijk constant blijft. Dat maakt zomaar een litertje verschil. Die truc heb ik vorig jaar van een monteur van BMW Mobile services vernomen. Tussentijds een keer starten en monitoren of de temp goed blijft.

Morgen wil ik het KVS van de E34S verversen en daar gaat een liter of twaalf in. Langzaam en constant vullen is de truc; zorg dat er zo min mogelijk lucht in het systeem kan komen. I.d.r. gaat dat altijd goed, maar het blijft lastig.

Afgelopen week ook de UOA van de E39/2 gekregen. Daar was ik razend benieuwd na, vanwege de twee incidenten afgelopen jaar. Enerzijds, de oververhitte motor nadat het ontluchtingsschroefje op de Duits BAB gesprongen was en er in korte tijd ruim vijf liter ontsnapte, anderzijds vanwege de defecte terugslagklep in het oliefilterhuis met een te langzaam opbouwende oliedruk tot gevolg. Maar er zijn geen sporen van antivries en water en geen sporen van elementen die op lagerschade duiden waargenomen. Daarmee bewijst dit maar weer eens hoe enorm robuust die M54 motoren zijn.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sun Jun 08, 2014 8:38 am
by bmw e12 e21
Bedankt voor de tips. Heb er sinds dinsdag niks meer aan gedaan. Als ik weer tijd heb vlieg ik erin.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sun Jun 08, 2014 4:39 pm
by raymondw
Gisteren heb ik het koelsysteem van de E34S van nieuwe koelvloeistof voorzien; een deel van de oude bende moest ik al voor de uitbouw van de IHKA unit af tappen, maar een liter of acht zat er nog wel in.

Als eerste heb ik de aftapschroef van de radiator (links onderin) losgeschroefd. Daarmee tap je alles af wat niet in de motor zit, daarvoor moet de M14 bout rechts onder in het motorblok verwijderd worden, echter er is erg weinig ruimte. Aan de bovenkant zit het hitteschild van het uitlaatspruitstuk in de weg en aan de onderkant de twee uitgaande buizen van beide uitlaatspruitstukken en de beide KAT’s.

Van de onderzijde lijkt de opening groot genoeg, maar het ingegoten (versteviging) profiel onderaan het blok beperkt de vrije ruimte om zonder verlengingsstukken een ratel te plaatsen, dus dat is niet de weg! Echter van achterlangs, net boven de uitlaatbuizen is er ruimte om met een 3/8” ratel & bijbehorend (kort) verlengstuk is het mogelijk deze bout te bereiken. Vergeet hier het gebruik van 1/2“ materiaal; de ratel en verlengstuk daarvan zijn simpelweg te lomp.

Het aftappen van het koelwater in de motor is een bende; op zijn weg naar de grond spat de oude KVS tegen allerlei delen uiteen waardoor er geen sprake is van een enkele waterstroom, maar van meerdere kleinere stroompjes die over een groter oppervlak wordt verdeeld, een enkele emmer is niet voldoende…..

Er blijft altijd wel wat oude KVS achter, vooral in plekken die lokaal dieper liggen dan de aan-en afvoer. Een voorbeeld daarvan is de U-vormige radiator slang. Het is weliswaar mogelijk de restanten af te tappen door het losnemen van de betreffende slang, maar de totale opgesloten hoeveelheid is klein en vormt bij een tijdige verversing geen probleem.

Als koelvloeistof heb ik Euro XL toegepast. Deze heeft Long Life specificaties (250k km of 5jaar), dit is wat ruimer dan de door BMW aangegeven verversing-interval (elke tweede inspectie II of max 4jaar).

http://www.eurol.com/nl/2-producten/92- ... gc-xl.html

Een voordeel is dat deze vermengd worden met andere KVS types, zoals de bestaande blauwe.

Bij het afvullen heb ik een methode toegepast die ik afgekeken heb van een monteur van BMW Mobile services toen hij vorig jaar het koelsysteem van onze 530i Touring afvulde. Het viel mij op dat deze handmatig ontluchtte alvorens de motor te starten. De M54 heeft daarvoor twee ontluchting schroeven, een op de bovenste radiator slang en een op het expansie vat. De S38 heeft alleen maar een ontluchtingsschroef bij de kachelkraan.

In eerste instantie heb ik een liter of tien (twee jerrycans) aan KVS gevuld; langzaam maar geleidelijk en zonder onderbrekingen. Bij het vullen hoorde ik duidelijk dat er lucht via de overloop ontsnapte. Het is essentieel om gedurende deze fase de KVS niet te snel in het expansievat te gieten, want dan gaat het klokken en ontstaan er luchtbellen. Na de tweede jerrycan (circa 9-10 liter) was het expansievat vol en liep niet verder meer leeg.

Dat was het moment om de ontluchtingsschroef bij de kachelkraan te openen; de opgesloten lucht ontsnapte. Bij een geopende kraan heb ik het systeem handmatig ontlucht door met een knijpende beweging in de bovenste radiator slang totdat er na een minuut of twee een continue waterstroom uit de ontluchtingsschroef wegliep.

Op dat moment was het expansie vat weer leeg en kon deze bijgevuld worden. Uiteindelijk ging er nog een liter of twee tot drie in waardoor het totaal op ergens tussen de 12-13 liter is uitgekomen, hetgeen binnen een liter van de door BMW gespecificeerde 13,3 liter zit! De eventueel ontbrekende rest komt wel na het starten van de motor, maar daarvoor was het mij gisteren te warm, dus dat komt dinsdag avond wel.

Wat valt er verder nog te doen voor het M event?

1: Plaatsen van de shadowline raamlijsten (moet met twee man)
2: Plaatsen van de grijze lijsten in de deuropening (over tapijt en rubber)
3: Montage kentekenplaat houders
4: Terug plaatsen afdekkingen voeteneinde => middenconsole.
5: Plaatsen accu
6: Wassen en poetsen.

Verder staan nog een aantal restpunten open (niet nodig voor M Event)

7: Vervangen motorkap isolatie
8: Plaatsen M embleem kofferdeksel
9: Plaatsen afdekdopjes over alle schroefjes in het interieur.
10: Reinigen en poetsen van uitlaat eindes.

Doel is om op het wassen en poetsen na punten 1-5 volgende week af te ronden. Dan wassen en poetsen op za 14-6 en dan heb ik een marge van vijf dagen. Maar dat was enigszins gepland.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sun Jun 08, 2014 8:50 pm
by uwbuurman
Klink t goed, Raymond!

Zelf heb ik me vandaag vermaak t met een leuke wadlooptocht bij Schiermonnikoog. Zelfs mijn kleintjes hebben het erg goed gedaan, waarbij de oudste van net 4 zelf alles heeft gelopen!!! Trotse pappa hier.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sat Jun 14, 2014 11:48 pm
by Thegs
Vandaag een dagje weg geweest met de BMW7Club, hele bijzonder collectie auto's bekeken (helaas voor verder bezoek gesloten) en naderhand een etentje. Hele gezellige dag gehad en bijzondere auto's gezien. Best leuk om 5 generaties 7-serie naast elkaar te zien!

Image

En met uitzondering van de 745i nog allemaal 12-pitters ook!

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sun Jun 15, 2014 8:21 am
by uwbuurman
Leuk!

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sun Jun 15, 2014 7:38 pm
by raymondw
Na bijna drie jaar werk ben ik blij (en trots) dat fase 1 van het verbeteringsproject van de E34S is afgerond; een paar issues zal ik door moeten schuiven naar fase 2, welke vooral gericht is op technische verbeteringen.

Kijk hier voor een paar fotootjes.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sun Jun 15, 2014 7:46 pm
by 323baur
Ik ben net terug uit Rennes...plaatjes volgen in een apart topic..