Gisteren heb ik het koelsysteem van de E34S van nieuwe koelvloeistof voorzien; een deel van de oude bende moest ik al voor de uitbouw van de IHKA unit af tappen, maar een liter of acht zat er nog wel in.
Als eerste heb ik de aftapschroef van de radiator (links onderin) losgeschroefd. Daarmee tap je alles af wat niet in de motor zit, daarvoor moet de M14 bout rechts onder in het motorblok verwijderd worden, echter er is erg weinig ruimte. Aan de bovenkant zit het hitteschild van het uitlaatspruitstuk in de weg en aan de onderkant de twee uitgaande buizen van beide uitlaatspruitstukken en de beide KAT’s.
Van de onderzijde lijkt de opening groot genoeg, maar het ingegoten (versteviging) profiel onderaan het blok beperkt de vrije ruimte om zonder verlengingsstukken een ratel te plaatsen, dus dat is niet de weg! Echter van achterlangs, net boven de uitlaatbuizen is er ruimte om met een
3/8” ratel & bijbehorend (kort) verlengstuk is het mogelijk deze bout te bereiken. Vergeet hier het gebruik van 1/2“ materiaal; de ratel en verlengstuk daarvan zijn simpelweg te lomp.
Het aftappen van het koelwater in de motor is een bende; op zijn weg naar de grond spat de oude KVS tegen allerlei delen uiteen waardoor er geen sprake is van een enkele waterstroom, maar van meerdere kleinere stroompjes die over een groter oppervlak wordt verdeeld, een enkele emmer is niet voldoende…..
Er blijft altijd wel wat oude KVS achter, vooral in plekken die lokaal dieper liggen dan de aan-en afvoer. Een voorbeeld daarvan is de U-vormige radiator slang. Het is weliswaar mogelijk de restanten af te tappen door het losnemen van de betreffende slang, maar de totale opgesloten hoeveelheid is klein en vormt bij een tijdige verversing geen probleem.
Als koelvloeistof heb ik Euro XL toegepast. Deze heeft Long Life specificaties (250k km of 5jaar), dit is wat ruimer dan de door BMW aangegeven verversing-interval (elke tweede inspectie II of max 4jaar).
http://www.eurol.com/nl/2-producten/92- ... gc-xl.html
Een voordeel is dat deze vermengd worden met andere KVS types, zoals de bestaande blauwe.
Bij het afvullen heb ik een methode toegepast die ik afgekeken heb van een monteur van BMW Mobile services toen hij vorig jaar het koelsysteem van onze 530i Touring afvulde. Het viel mij op dat deze handmatig ontluchtte alvorens de motor te starten. De M54 heeft daarvoor twee ontluchting schroeven, een op de bovenste radiator slang en een op het expansie vat. De S38 heeft alleen maar een ontluchtingsschroef bij de kachelkraan.
In eerste instantie heb ik een liter of tien (twee jerrycans) aan KVS gevuld; langzaam maar geleidelijk en zonder onderbrekingen. Bij het vullen hoorde ik duidelijk dat er lucht via de overloop ontsnapte. Het is essentieel om gedurende deze fase de KVS niet te snel in het expansievat te gieten, want dan gaat het klokken en ontstaan er luchtbellen. Na de tweede jerrycan (circa 9-10 liter) was het expansievat vol en liep niet verder meer leeg.
Dat was het moment om de ontluchtingsschroef bij de kachelkraan te openen; de opgesloten lucht ontsnapte. Bij een geopende kraan heb ik het systeem handmatig ontlucht door met een knijpende beweging in de bovenste radiator slang totdat er na een minuut of twee een continue waterstroom uit de ontluchtingsschroef wegliep.
Op dat moment was het expansie vat weer leeg en kon deze bijgevuld worden. Uiteindelijk ging er nog een liter of twee tot drie in waardoor het totaal op ergens tussen de 12-13 liter is uitgekomen, hetgeen binnen een liter van de door BMW gespecificeerde 13,3 liter zit! De eventueel ontbrekende rest komt wel na het starten van de motor, maar daarvoor was het mij gisteren te warm, dus dat komt dinsdag avond wel.
Wat valt er verder nog te doen voor het M event?
1: Plaatsen van de shadowline raamlijsten (moet met twee man)
2: Plaatsen van de grijze lijsten in de deuropening (over tapijt en rubber)
3: Montage kentekenplaat houders
4: Terug plaatsen afdekkingen voeteneinde => middenconsole.
5: Plaatsen accu
6: Wassen en poetsen.
Verder staan nog een aantal restpunten open (niet nodig voor M Event)
7: Vervangen motorkap isolatie
8: Plaatsen M embleem kofferdeksel
9: Plaatsen afdekdopjes over alle schroefjes in het interieur.
10: Reinigen en poetsen van uitlaat eindes.
Doel is om op het wassen en poetsen na punten 1-5 volgende week af te ronden. Dan wassen en poetsen op za 14-6 en dan heb ik een marge van vijf dagen. Maar dat was enigszins gepland.