BMW 316 E21 1980 Lapisblau

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by uwbuurman »

het is morgen (ten opzichte van gister) ben erg benieuwd!

It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Dan zal ik het toch maar even toelichten...
Bij het verwijderen van het uitlaatspruitstuk waren 5 van de 8 tapeindjes met moer en al het blok uitgekomen, dus die moest ik vervangen.
Omdat ik het goed wou doen en geen zin had in ellende rondom dit soort dingen besloot ik 8 nieuwe tapeinden te kopen bij de dealer. Speciaal bij de dealer en niet bijvoorbeeld bij de Gamma omdat deze waarschijnlijk hoogwaardiger zouden zijn ivm de flinke temperaturen die ze te verwerken krijgen. Zo niet, dan kon het in ieder geval geen kwaad (dacht ik).
Dus, besteld bij de dealer en al dezelfde middag binnen (dit was maandag). Opgehaald en gelijk ze er in gaan draaien (met locktite). Ik kom bij het laatste tapeindje aan en heb 'm er nog niet eens halverwege in (andere zaten er verder in en had ik al veel meer kracht op moeten zetten), wanneer hij wat raar aanvoelt en opeens in tweeën scheurt. De afstand tussen het opmerken en het scheuren was nog geen halve omwenteling. Ik werd wel even heel erg boos, want dit was nou precies wat ik wou voorkomen, hiervoor had ik (dacht ik) hoogwaardig materiaal gekocht.
Het was nog geen 5 uur, dus gelijk een andere auto gepakt en naar de dealer gereden, en daar eens even gevraagd hoe zo iets kan gebeuren, duidelijk gemaakt dat dit in mijn ogen inferieur materiaal was en dat ik nu met de gebakken peren zat. Hij was namelijk afgescheurd met nog geen centimeter draad uit het blok, dus eventjes weer eruit draaien durfde ik niet aan. De reactie van de aanwezige medewerker: dan moet je 'm maar even uitboren. Nu heb ik hier zelf weinig tot geen ervaring mee, en ben niet van plan mijn eerste ervaring hiermee op m'n motorblok te laten worden. Met andere woorden: ik legde de bal bij hun: doe er wat aan, want jullie hebben slecht materiaal geleverd. Hij kon daar niet over beslissen dus zou met z'n baas overleggen en mij terugbellen.

De volgende dag wordt ik gebeld met de korte mededeling dat ze niks voor me kunnen betekenen (zelfs niet een voorstel om volledig voor mijn kosten 'm te verwijderen bijvoorbeeld). Ik heb maar gezegd dat we er over de telefoon niet uit gingen komen en dat ik nog langs kom om het te bespreken. Ik ben van plan dit maandag te doen en mijn vader mee te nemen. Ik ben zelf heel aardig in staat om iets uit te leggen en mijn gelijk te krijgen, maar de realiteit is nu eenmaal dat ik pas 21 ben, en in hun ogen waarschijnlijk geen belangrijke klant. Mijn vader is de 50 gepasseerd en (zeer-) toekomstig BMW-rijder (mogelijke winst voor hun dus), en zo iemand maakt nu eenmaal meer indruk bij een toch wel wat elitair ingesteld bedrijf.

Nog even de situatie schetsen: Ik heb naar mijn inschatting geen overmatige hoeveelheid kracht gebruikt, ik had op andere bouten al meer gebruikt. Ik draaide 'm aan met een ratel met een redelijk korte stang, geen grote arm dus, en de auto stond op de grond dus ik kon er niet aan gaan hangen, en ben er natuurlijk niet op gaan staan ofzo.

Mijn vraag aan jullie:
Denken jullie dat ik gelijk heb dat dit niet zou mogen gebeuren bij een normale belasting, en hebben jullie tips o.i.d. met betrekking tot mijn onderhandelingen met de dealer?

Wat heb ik verder in de tussentijd gedaan:
- Wideband lambdasensor is binnen. Kabel naar interieur getrokken onder de kap op het schutbord door, en daar gelijk alles wat kon doorheen gelegd (uit het zicht). De kap ligt nu klaar om overgespoten te worden, deze was niet zo netjes meer.
- Instrumenthouder voor de teller besteld, deze komt op de plaats van de radiouitsparing. Ik heb geen radio op dit moment en als die er ooit nog komt zoek ik wel een andere plek. Ik vind de meeste toch zo lelijk dat ik ze niet in het zicht wil hebben, dus misschien dan in het dashboardkastje ofzo.
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Ik heb er geen ervaring in maar het is niet zo dat er toevallig nog iets in het tapgat zat. Ik weet dat het gewoon heel erg belangrijk is dat het tapgat helemaal schoon moet zijn (ik weet bijna zeker dat jij hier na gekeken heb trouwens).

Of heb je een tapeind gekregen met een conische passing?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

ai das balen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Post by Arnold D »

Heel erg jammer dit.

Ik denk dat de dealer je in het gunstigste geval een nieuw setje tapeinden geeft. Ik zou er verder geen energie aan verspillen.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Inderdaad, een fabricagefout kan natuurlijk altijd gebeuren en is vervelend, maar dat wil nog niet zeggen dat men maar alle vervolgschade moet vergoeden of oplossen. Langs juridische weg zul je idd ook uitkomen op wat Arnold zegt, dat ze het defecte materiaal zullen/moeten vervangen. Zonde om daar veel tijd in te steken.

Lijkt me dat je deze met een flinke griptang er wel weer uit krijgt. Dan draad opfrissen en opnieuw proberen. Ik gebruik zelf trouwens nooit Loctite daarvoor, door de hoge temperaturen en grote temperatuurverschillen gaat het vanzelf al muurvast zitten.
Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

even teruglezend: een halve centimeter UIT het blok nog? Met andere woorden, voldoende vlees om een dikke bout op te lassen ofzo? Dan zou ik dat doen en voorzichtig draaien.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Ik ben inmiddels wat afgekoeld :bag Bedankt voor jullie begrijpende en toch niet opruiende reacties.
Terugdenkend is het inderdaad niet reëel om te verwachten dat BMW het allemaal gaat oplossen. Het frustreerde me gewoon nogal dat er helemaal niet door ze werd meegedacht.
Zo'n oude auto is, zoals de meeste van jullie denk ik maar al te goed zullen weten, een hele beproeving. Absoluut geen reden om het op te geven, maar er zijn nog maar weinig dingen gewoon in één keer goed gegaan, en dat werkt behoorlijk demotiverend. Aan de andere kant, als het wel lukt (en dat doet het uiteindelijk altijd wel), dan is het genoegen des te groter!
Hoe meer tijd (en geld:P) ik in deze auto steek, hoe meer me duidelijk wordt dat 'ie wat mij betreft nooit meer weg gaat. Tuurlijk, er zal vast nog wel eens iets bijkomen ofzo, maar ik ben té gek op deze.

Dus: morgen met wat hitte en een grote moordenaar maar eens krijgen of 'ie er uit wil.
Verder heb ik vandaag de teller/computer van de lambdasonde aangesloten, en hij werkt. Morgen krijg ik de houder binnen en dan kan ik 'm inbouwen. Er zit een kabel bij voor het aansluiten van een laptop om zowel de teller af te stellen als live grafieken te loggen. Deze heb ik achterlangs gelegd en ligt nu opgerold in dat kleine vakje in het dashboardkastje. Mooi binnen bereik maar uit het zicht. Ik voel me nu al een supertuner bij de gedachte van rijden met een laptop op de passagiersstoel :playcar
bmwe214cil
Upcoming E21 fanatic

Post by bmwe214cil »

is het gelukt om hem los te krijgen?
Groeten Joram

BMW 320(i) 1976 verona

Porsche 944 2,5 1985 zwart
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Sorry voor de lange afwezigheid heren, heb een drukke week achter de rug. Zal er niet te erg op ingaan maar ik heb sinds vorige week een vriendin, en jullie weten ongetwijfeld wel hoeveel tijd zoiets kan kosten, wat dan weer ten koste gaat van m'n andere vriendin (de 316:P)...

Anyway, er zijn wel stappen gemaakt gelukkig. Ik heb in plaats van m'n normale winterstalling tussen de caravans nu geregeld dat de BMW bij een vriend van me mag overwinteren. Dit is de Porsche-garage waar ik al vaker geklust heb. Ze hebben daar ruimte zat, hij kan de BMW ophalen met de oplegger, en we kunnen daar de hele winter sleutelen om 'm zo lekker klaar te maken voor komend jaar. Ik ben er echt heel erg blij mee dat dit gelukt is, want het sleutelen op de parkeerplaats is nu echt haast niet meer te doen, de klusjes worden echt iets te groot en ingewikkeld.
Hij gaat er denk ik over een weekje al heen, en dan gaan we gelijk aan de slag met de uitlaatbout en de rest van de uitlaat afmaken. Dan moet 'ie in principe rijdbaar zijn, maar laat ik 'm wel daar. De auto moet namelijk in April naar de APK en ik wil daarvoor eigenlijk alles deze winter al gedaan hebben, zodat het geen last-minute werk wordt.
We moeten nog de hele 323i-achteras plaatsen, met PU bussen, en de PU stuurhuisbussen, nieuwe stuurstangen, eens goed naar de bodem kijken(roest) en vast nog wel meer.
In de tussentijd ga ik thuis m'n remmen reviseren, dan ben ik daar de komende jaren ook vanaf. M'n 323i-klauwen achter moeten sowieso gereviseerd worden, daarvoor twijfel ik nog of ik naar E30 klauwen ga. Voor heb ik nu al 323i klauwen, maar die zijn nog niet gereviseerd. Voor deze twijfel ik over Volvo 240 turbo-klauwen. Er komen sowieso voor en achter sportblokjes tussen, en misschien wel geboorde schijven, aangezien ik toch nieuwe schijven wil/moet.

Verder ben ik nu met m'n vader al een tijd aan het kijken naar een E91, en er moet nog wat gebeuren aan onze huidige auto voordat 'ie weg kan (airbaglampje), en we moeten nog een mooi exemplaar vinden.
We willen het liefst een M-pakket maar in ieder geval sportstoelen en sportonderstel, en het moet een 320i of 325i worden, handgeschakeld uiteraard:D
Als we er eentje scoren laat ik het hier ook wel weten! (Met foto's uiteraard)
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Top vwb je stalling, en leuke plannen... en dan in 2013 een heel seizioen feest!
Regards/groeten, Jeroen
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Jeroen wrote:Top vwb je stalling, en leuke plannen... en dan in 2013 een heel seizioen feest!
Dat is zeker de bedoeling ja! Ben het goed zat dat 'ie stil staat... Ik vind het als project echt leuk en interessant, maar ik heb 'm toch echt gekocht om mee te rijden, en dat kan nu al veel te lang niet meer.:(

Hier gaat 'ie dus overwinteren, lekker tussen de Porsches!

Image
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Leuke verzameling......
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
bmwe214cil
Upcoming E21 fanatic

Post by bmwe214cil »

Beter dat hij van de winter lekker binnen staat! Ik zie alleen maar 911's staan da's toch een beetje jammer....
Groeten Joram

BMW 320(i) 1976 verona

Porsche 944 2,5 1985 zwart
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

bmwe214cil wrote:Beter dat hij van de winter lekker binnen staat! Ik zie alleen maar 911's staan da's toch een beetje jammer....
Haha nee er staat ook nog een Kever! Eigenlijk alleen maar kevers dus:P
En tsja... in een Porsche-garage zien ze toch het liefst 911s denk ik. Ben al lang blij dat 'ie niet tussen die vreselijke Panameras en Cayennes staat:P.
Post Reply