Page 22 of 29
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Posted: Sun Mar 05, 2017 7:27 pm
by gerrit323
Super, het begint hier ook weer te kriebelen

Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Posted: Sun Mar 05, 2017 10:34 pm
by bmw e12 e21
Leuk ritje idd!
Voor herhaling vatbaar.
De 6000tr/min is voor volgende keer Rob, als er verse olie op zit.

Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Posted: Wed Mar 08, 2017 8:23 am
by Jeroen
Leuk, het wordt ook wel weer wat! Ik ga alvast maar weer even wat accu's aan opladers hangen, dan ben er klaar voor als het juiste moment zich aandient haha
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Posted: Tue Jun 06, 2017 9:45 pm
by bmw e12 e21
Mijn cilinderkop was dus gescheurd een paar maand geleden. Nu eindelijk de tijd gevonden om die te repareren.
Ik zet er eerst terug de info bij van de ''techniek'' afdeling. Daar er anders een stuk ontbreekt in het topic.
Mijn oliepijl is niet meer op max, maar een halve cm erboven...
Ik heb het kopje gedemonteerd.
Ik denk de scheur gevonden te hebben:
Een klein update:
Ik was met de oude en een 2de hands naar de motorenman geweest. Een man van een 60j die in de jaren 80 met m20 blokken geracet had zei hij.
Hij kent de blokjes dus goed.
Hij zei dat de kop wss gescheurd was omdat hij gevlakt was en daarna met kop aan te draaien de spanningen net wat anders op de kop kwamen.
Hij zei dat hij altijd de koppen vervangt door die van AMC indien nog verkrijgbaar. Die hebben namelijk meer materiaal in dan deze van BMW en zijn beter qua constructie.
Ik heb deze kost gedaan daar ik in 5000km niet weer hetzelfde wil aan de hand hebben een de 323i een blijver is.
Ik heb gelukkig nog 1 oude stock kunnen bemachtigen daar deze NLA zijn.
Wel eentje van een e30 323i. Die heeft wat grotere inlaatkanalen. Dus de overgang van de inlaatcollector naar de kop is niet vloeiend.
Door die overgang zou de inlaatlucht door turbulentie minder snel zijn, maar dat was geen probleem om deze op de 323i te monteren zei hij.
Hier wat plaatjes:

Nieuw VS oud:

Nu nog wachten op de koppakking en de inlaat dichtingen. Ik denk de klepsteelrubbers ook te vervangen daar ik niet weet hoe lang de kop op stock ligt.
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Posted: Tue Jun 06, 2017 9:48 pm
by bmw e12 e21
Het kopje ligt erop en de waterpomp met spanrol is preventief(na 5000km...) ook vervangen.

Alles is mooi op koppel 30Nm, 90gr en nog ens 90gr.

Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Posted: Tue Jun 06, 2017 10:11 pm
by uwbuurman
Mooi! lekker afmonteren en zaterdag weer rijden!
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Posted: Tue Jun 06, 2017 11:22 pm
by bmw e12 e21
Haha, hopelijk wel ja!
Zondag met Gerrit naar een BMW rally van de BMW BAVARIA CLUB BELGIUM.
Georganiseerd door oa. Mike.
Er zijn 5km kasseibanen gesignaleerd. Dus ik ga met de M535i.
En als het regent met de 315.

Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Posted: Wed Jun 07, 2017 7:53 pm
by krijn98
Ziet er weer fris uit, Remy, die cilinderkop!!
Mvg, Krijn
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Posted: Wed Jun 07, 2017 8:36 pm
by Nick1984
Mooi Remy! Hopelijk mag het kopje nu 200.000 km blijven zitten

Wel proper werken zo in jou garage!
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Posted: Wed Jun 07, 2017 9:55 pm
by Peter V.
Mooie vorderingen. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Posted: Wed Jun 07, 2017 10:38 pm
by 02-er
Verder afbouwen maar Remy, de baan op en genieten !!
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Posted: Tue Aug 15, 2017 9:28 pm
by bmw e12 e21
Ik heb al een tijdje niks meer gepost.
Maar de 323i doet het weer prima!
Tijdens de klusdag met Gerrit een tijdje geleden Hadden we de ontsteking afgesteld.
Daarna ben ik ermaa naar Brouwers geweest om de CO te meten.
stationair had ie 2.0% CO en lambda 0.95 HC +/-110, aan 3000tr/min 1.7% CO lambda 0.96 HC+/-80.
Dat is een stuk rijker dan de reeds verrijkte L-jet van de M535i.
Maar lijken me prima waarden.
Wat me nu nog een beetje dwars lag was dat de water(midden van 1/2 en 3/4) -en olietemperatuur(+5gr.C) naar mijn zin iets te fel opliepen tov voor de cilinderkop schade.
Ik weet het wel, het scheelt maar 7gr.C tussen 1/2 en 3/4, maar toh voelt het niet lekker.
Nu had ik een andere visco gemonteerd na de herstelling.
Terug de ''oude'' erop en die pakt vroeger.
Waardoor de water -en olietemperatuur weer zoals vroeger zijn.
Ik ben tevreden.
Nu hopen dat de ''pech'' pannes erdoor zijn.

Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Posted: Tue Aug 15, 2017 9:35 pm
by uwbuurman
Fijn!! En nu lekker rijden!!
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Posted: Tue Aug 15, 2017 11:00 pm
by BertjeConti
Mooi werk,
Had niet verwacht dat de ene of ander visco zo'n groot verschil kunnen maken.
Volgens mij is de thermostaat de hoofd regelaar van de motor temperatuur. Thermostaat en thermostaathuis zijn van een bijzonder ontwerp, dat zag je in die tijd niet op andere merken motoren.
Maar afijn, goed dat de 323i weer helemaal tiptop is.
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Posted: Wed Aug 16, 2017 7:13 pm
by Nick1984
Goed dat hij weer in orde is
