Page 22 of 28
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Wed Jun 08, 2011 6:02 pm
by gerrit323
Van dat oppakken in lage toeren kan ik onderhand meespreken .. leuk hé. Daar ga je geniet van hebben in de alpen .. ik niet

.. verkeerde auto mee
Volgens mij ook de beste keuze die je hebt gemaakt .. als je blok toch ziek is en kosten moeten worden gemaakt .. go 2.7 .. ga ik ook doen op de e21 als er ooit serieuze kosten aan de 2.3 komen.
Gerrit
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Wed Jun 08, 2011 6:10 pm
by 323baur
Had jij ook last van pingelen?
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Wed Jun 08, 2011 6:14 pm
by gerrit323
Neen Ite bij mijn e30 wordt inspuiting, ontsteking enz. geregeld door de ecu .. ik gebruik die van alpina die reeds de juiste parameters had ingeprogrammeerd voor mijn type blok opbouw/preparatie.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Wed Jun 08, 2011 7:28 pm
by Jos
Gefeliciteerd Ite! Mooie actie met die 10 bar erop. Kijk a.u.b. na het inrijden uit met het pingelen op hogere toeren. Het is lastig te horen en schade heb je zo. Liever de ontsteking dan maar wat later.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Wed Jun 08, 2011 7:38 pm
by raymondw
Hoi Ite,
Gefeliciteerd en nou moet je met veel zelfbeheering veel kilometers gaan maken.
Zelf tank ik in Gronau wel eens V-Power racing 100RON of BP Ultimate 102RON, maar die ben ik in NL niet tegengekomen. Bij ons is BP Ultimate 98 wel het beste wat je kan krijgen.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Wed Jun 08, 2011 10:04 pm
by Arnold D
Mooi dat ie weer klaar is en naar tevredenheid rijdt.
We gaan het de HELE volgende week meemaken

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Wed Jun 08, 2011 10:30 pm
by Danny043
323baur wrote:co meter gaat ook mee, evenals een klepstelsetje en inbus.
Vergeet je geen reserve klepstel moertjes mee te nemen? Die hebben een fijnere draad dan gewone moertjes. Ik stripte de draad een keer met het losdraaien van een moertje dat lekker strak vast zat

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Thu Jun 09, 2011 9:55 am
by 323baur
Maandag bij Peter alles nog een keer nalopen. Dan staat er tegen de 1000km op.
Enige tips voor de ontsteking?
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Thu Jun 09, 2011 10:04 am
by 323baur
Jos wrote:Gefeliciteerd Ite! Mooie actie met die 10 bar erop. Kijk a.u.b. na het inrijden uit met het pingelen op hogere toeren. Het is lastig te horen en schade heb je zo. Liever de ontsteking dan maar wat later.
Had jij ook last van pingelen? Dat is voor nu het enige wat mij zorgen baart.
Maar goed zoals gezegd; maandag ga ik met Peter alle instellingen wel even door lopen.
raymondw wrote:Hoi Ite,
Gefeliciteerd en nou moet je met veel zelfbeheering veel kilometers gaan maken.
Zelf tank ik in Gronau wel eens V-Power racing 100RON of BP Ultimate 102RON, maar die ben ik in NL niet tegengekomen. Bij ons is BP Ultimate 98 wel het beste wat je kan krijgen.
idd, zelfbeheersing is het devies. maar: 3500rpm is al dik 140km/u dus ik kan al hier en daar rechtvaardig straffen uitdelen.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Thu Jun 09, 2011 11:38 am
by Jos
Ja ik had veel last van pingelen. Ik had een hagelnieuw 731 kop van vege maar kreeg het niet goed. Vooral rond de 4000 toeren heb je een kritiek punt. Later is er een 325 kop op gekomen en die heeft een wat grotere verbrandingsruimte toen liep ie goed. Ik weet niet wat jij voor kop en zuigers hebt maar wellicht kom je met een wat later onstekingstijdstip ook wel. Die benzine van tegenwwoordig is echt prut.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Thu Jun 09, 2011 12:35 pm
by 323baur
Ik heb idd een 885 kop.
Het pingelen is vooral tussen de 2000-3000rpm.
Daar boven denk ik niet, al kom ik daar ook voorlopig niet.
Ontsteking zal ik een paar graden later (laten:)) zetten.
Scheelt dat veel vermogen?
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Thu Jun 09, 2011 7:57 pm
by gerrit323
Hangt ervan af Ite .. kan zijn dat ze nu iets te vroeg staat en als je ze wat verlaat ok staat en dan kan er zelfs nog wat vermogen bijkomen .. niet veel hoor , .. als ze nu echter goed staat maar je moet ze wat verlaten om het pingelen tegen te gaan dan gaat er wat vermogen af .. Alles heeft zoals Jos zegt te maken met type blok en kop. .. Kijk vooral ook als je de ontsteking verdraait hebt dat de koeling ok blijft bij stationair draaien (bij vb file dus). als ze warm loopt staat de ontsteking zeker niet ok
Op mijn e21 stond de ontsteking na montage van de hartge kop iets te laat waardoor het blok niet goed trok en de motor in file meteen opliep naar 3/4 .. de ontsteking toen wat vervroegd .. een positief verschil kwa vermogen en de koeling in 1 keer goed.
Gerrit
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Thu Jun 09, 2011 10:51 pm
by Jos
Ik herken het helemaal Gerrit, doordat ik door het pingelen de ontsteking te laat moest gaan zetten kreeg ik inderdaad koelingsproblemen. Bij file binnen een paar tellen richting rood. Zelfs met een nieuwe radiateur en visco. Ook is de gasresponse niet goed en af en toe een plofje in de uitlaat bij afremmen enzo. Door afdraaien zuigers en 885 kop was de compressie zodanig gedaald dat het wel lekker liep zonder pingelen met ontsteking op tijd. Ook een bak meer vermogen.
Ik vermoed gezien de 885 kop dat het niet aan de te hoge compressie ligt maar dat de ontsteking wat te vroeg staat en dat het goed komt bij het afstellen. Je zou nog eens kunnen informeren wat voor type zuigers WVA heeft gemonteerd. Er is 1 type (zeer vroege) eta zuiger met verhoging erop die wel heel erg veel compressie geeft.
Groet Jos
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Thu Jun 09, 2011 11:09 pm
by 323baur
Wellicht dat WvA even wil reageren..
Inmiddels ben ik terug van Wondermike, want ik ga toch de verdeler vervangen.
Ik ben er niet gerust op. Vanmiddag bij het terug rijden reed ik soms weer op 5 cilinders, daar ga ik niet de Alpen mee in.
Dus maandag heb ik het nog even drukkkkk.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Mon Jun 20, 2011 12:18 am
by loentje
Wat is er nu precies vervangen voor de 2.7 conversie, heb je er dan ook een andere injectie en computer opzitten?
groeten loentje