
Wat heb jij vandaag gedaan?
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Van de week Geerling op bezoek gehad en even met zijn 320 geprutst. Vanavond nog even afgereisd naar 't Goy om met Ite de 2000 weer lopend te maken. Is netjes gelukt overigens, dus was er nog tijd voor een vergelijkend waren onderzoek, 535i vs 740i. Even lekker gespeeld en gekletst om daarna huiswaarts te gaan. Onderweg nog wel even een E46 ontzettend straf gegeven, moet je maar gas geven 

Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29847
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Je moet mij ook altijd hebben
Maareh: 1. wat was er nu met de NK? 2. graag uitgebreid verslag van het vergelijkend warenonderzoek tussen de 535 en 740!

Maareh: 1. wat was er nu met de NK? 2. graag uitgebreid verslag van het vergelijkend warenonderzoek tussen de 535 en 740!
Regards/groeten, Jeroen
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Nah een 330i schud ik niet af met dit gemak
Wat betreft de 2000, we hadden eerst de ontsteking gecheckt maar die bleek wel te werken. Daarna even gekeken of er benzine omhoog kwam, dat was dus niet het geval. Door het lange stilstaan draaide de motor zo langzaam rond dat de pomp geen druk leverde. We hebben de leidingen vol gezet en een scheutje in de carb gegooid, daarna sloeg ze direct aan.
Vergelijkend waren onderzoek, tja is gewoon niet te vergelijken. De 740i is stil, comfortabel en licht bedienbaar, de 535i daarintegen is sportiever, gooi je makkelijker rond en voelt gewoon solider en lichter aan. Qua motorvermogen scheelt het geen wereld, maar de M60B40 uit de 740i levert gewoon meer koppel en vermogen en dat merk je met de duw in je rug. De M62B35TU heeft een wat rustiger verloop in de curves, ik denk met het verschil in gewicht maakt het op de lange baan geen ruk uit.

Wat betreft de 2000, we hadden eerst de ontsteking gecheckt maar die bleek wel te werken. Daarna even gekeken of er benzine omhoog kwam, dat was dus niet het geval. Door het lange stilstaan draaide de motor zo langzaam rond dat de pomp geen druk leverde. We hebben de leidingen vol gezet en een scheutje in de carb gegooid, daarna sloeg ze direct aan.
Vergelijkend waren onderzoek, tja is gewoon niet te vergelijken. De 740i is stil, comfortabel en licht bedienbaar, de 535i daarintegen is sportiever, gooi je makkelijker rond en voelt gewoon solider en lichter aan. Qua motorvermogen scheelt het geen wereld, maar de M60B40 uit de 740i levert gewoon meer koppel en vermogen en dat merk je met de duw in je rug. De M62B35TU heeft een wat rustiger verloop in de curves, ik denk met het verschil in gewicht maakt het op de lange baan geen ruk uit.
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11870
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Was gezellig Gerwin.
De nk: stilstand is achteruitgang. Ik ben er vrij zeker van dat ik echt geen vonk had, maar na wat juttereren met diverse stekkertjes waren ze er op eens weer. Tegelijkertijd is de startmotor vrij zwak, en de accu ook niet heel erg nieuw meer. Het duurt domweg te lang dat de benzine wordt opgepompt. Met mijn legendarische geduld is het al snel een kut auto...
Anyway: even lopen zuigen als Monica en een verse accu er op (Matador rules..) en een beetje benzine in de vulva en zie daar 44 jaar oude meuk doet het gewoon weer.
V8 vs v8
Je merkt dat mijn e39 lichter, agiler, en nieuwer is. Mijn km stand klopt, die van Gerwin vast ook....in 2001.
Het zijn echt 2 totaal verschillende auto's. Een e38 is mooier door de gestrekte lijn en is nog comfortabeler.
Een e39 is mij zelfs nog zwaar zat, maar het verschil is enorm in vergelijk met de 740.
Al rijdend denk ik dat de 286pk van de 740 en de 247 van de E39 elkaar in de praktijk weinig zullen ontlopen.
Staande start zal de e39 sneller zijn. Vanaf 40km tot pak em. beet 100 zal de e38 iets sneller zijn. Daarna ontloopt het weinig.
200 kg meer en 40 PK meer is echt geen groot verschil.
Het grote verschil openbaart zich op het beroemde dijkje achter mij. Dan is de e38 echt geen partij. Dan is het meergewicht en meer versleten onderstel echt zwaar in het nadeel.
Terug naar de aarde: Gerwins e38 is bijna 20 jaar oud. Ik kan me bijna geen andere auto bedenken die zoveel biedt...tegen zo weinig geld.
Laatste grote verschil is het verbruik: na bijna 8 duizend km staat mijn verbruik doorheen op 10,8/100. De e38 staat op 12,5/100
De nk: stilstand is achteruitgang. Ik ben er vrij zeker van dat ik echt geen vonk had, maar na wat juttereren met diverse stekkertjes waren ze er op eens weer. Tegelijkertijd is de startmotor vrij zwak, en de accu ook niet heel erg nieuw meer. Het duurt domweg te lang dat de benzine wordt opgepompt. Met mijn legendarische geduld is het al snel een kut auto...
Anyway: even lopen zuigen als Monica en een verse accu er op (Matador rules..) en een beetje benzine in de vulva en zie daar 44 jaar oude meuk doet het gewoon weer.
V8 vs v8
Je merkt dat mijn e39 lichter, agiler, en nieuwer is. Mijn km stand klopt, die van Gerwin vast ook....in 2001.
Het zijn echt 2 totaal verschillende auto's. Een e38 is mooier door de gestrekte lijn en is nog comfortabeler.
Een e39 is mij zelfs nog zwaar zat, maar het verschil is enorm in vergelijk met de 740.
Al rijdend denk ik dat de 286pk van de 740 en de 247 van de E39 elkaar in de praktijk weinig zullen ontlopen.
Staande start zal de e39 sneller zijn. Vanaf 40km tot pak em. beet 100 zal de e38 iets sneller zijn. Daarna ontloopt het weinig.
200 kg meer en 40 PK meer is echt geen groot verschil.
Het grote verschil openbaart zich op het beroemde dijkje achter mij. Dan is de e38 echt geen partij. Dan is het meergewicht en meer versleten onderstel echt zwaar in het nadeel.
Terug naar de aarde: Gerwins e38 is bijna 20 jaar oud. Ik kan me bijna geen andere auto bedenken die zoveel biedt...tegen zo weinig geld.
Laatste grote verschil is het verbruik: na bijna 8 duizend km staat mijn verbruik doorheen op 10,8/100. De e38 staat op 12,5/100
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ik begreep dat Jeroen afgelopen zaterdag ook met de 535i had gestuurd, die klaagde over een oranje lampje. Deze kwam gister ook weer in beeld tijdens de rit, tot op heden een raadsel waar het voor dient... 

Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11870
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ik heb het er zojuist uitgehaald storing blijft nu ook weg 

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29847
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Je hebt Gerwin eruit gehaald en de storing is nu weg? Of het lampje? 

Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11870
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ik had het lampje uit Gerwin moeten halen. Dan waren alle storingen voorbij denk ik.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Vrijdagochtend koffers in de E23 730d geladen, navigatie ingesteld naar Lermoos,
3.0 bar in de achter bandjes
Tank vol diesel en
Verbruik van 1 : 11,5
Zaterdag ochtend na een uitgebreid Tirols ontbijt leek het even dat de oliedruksensor onze reis ging vertragen maar na controle oliepeil en bij de 3e keer starten bleef die uit (en de rest van de rit)
Na Innsbruck begon de ellende tot aan de Italiaanse tolpoort, daarna leek het even goed...... maar de rest van de reis over de A22 autostrada Brennero was één grote spookfile. Gister 8,5uur gereden over 360km
De automaat, airco en de recaro's maakten een hoop goed. Uiteraard de 1e ijskoude 1/2L bier voor de tent(die al stond) in de Italiaanse zon ook
en de 2e....
3.0 bar in de achter bandjes
Tank vol diesel en

Verbruik van 1 : 11,5
Zaterdag ochtend na een uitgebreid Tirols ontbijt leek het even dat de oliedruksensor onze reis ging vertragen maar na controle oliepeil en bij de 3e keer starten bleef die uit (en de rest van de rit)
Na Innsbruck begon de ellende tot aan de Italiaanse tolpoort, daarna leek het even goed...... maar de rest van de reis over de A22 autostrada Brennero was één grote spookfile. Gister 8,5uur gereden over 360km
De automaat, airco en de recaro's maakten een hoop goed. Uiteraard de 1e ijskoude 1/2L bier voor de tent(die al stond) in de Italiaanse zon ook

- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29847
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Had op FB ook al gereageerd, maar je bent er nu, heel veel plezier daar!!!
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4595
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
gans de dag geslot raced .. vingers zijn moe 

1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
-
- E21 VIP
- Posts: 237
- Joined: Fri Sep 07, 2012 4:16 pm
- My E21(s): BMW 320/6 '81 zypressengrun
- Location: Ruinerwold Drenthe
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ben inderdaad afgelopen woensdag bij Gerwin geweest om het e.e.a. af te stellen. Na een beetje aan de ontsteking draaien liep de motor al een stuk beter.
met de proefrit kwam ik erachter dat de motor er bij ongeveer 4800 toeren het wel welletjes vond. Weer bij Gerwin thuis aangekomen gaf ik dit probleempje aan.
Nadat wij ons even achter de oren hebben gekrabd dacht Gerwin dat dit wel eens de toerenbegrenzer zou kunnen zijn. En inderdaad, vandaag de rotor een beetje gesloopt en hij klimt
vrolijk verder in toeren, dus vanaf heden de grote rechterklok beter in de gaten houden, maar dat komt wel goed. Kortom, ik heb nu een veel beter rijdende auto.
Met dank aan Ite,Voor het uitlenen van z'n CO meter, Gerwin voor het afstellen, en Peter voor het aan mij verkopen van de weber.
Ook afgelopen week nog De Jantjes (Smits en Groen) op de koffie gehad met als gevolg: Ik iets meer ruimte in de schuur, zij iets minder in de koffer.
met de proefrit kwam ik erachter dat de motor er bij ongeveer 4800 toeren het wel welletjes vond. Weer bij Gerwin thuis aangekomen gaf ik dit probleempje aan.
Nadat wij ons even achter de oren hebben gekrabd dacht Gerwin dat dit wel eens de toerenbegrenzer zou kunnen zijn. En inderdaad, vandaag de rotor een beetje gesloopt en hij klimt
vrolijk verder in toeren, dus vanaf heden de grote rechterklok beter in de gaten houden, maar dat komt wel goed. Kortom, ik heb nu een veel beter rijdende auto.
Met dank aan Ite,Voor het uitlenen van z'n CO meter, Gerwin voor het afstellen, en Peter voor het aan mij verkopen van de weber.

Ook afgelopen week nog De Jantjes (Smits en Groen) op de koffie gehad met als gevolg: Ik iets meer ruimte in de schuur, zij iets minder in de koffer.

-
- E21 Fanatic
- Posts: 314
- Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
- My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Geerling; De spullen liggen nog in de kofferbak. We hebben in Giethoorn nog een paar uurtjes in een bootje genoten van het mooie weer en de rustgevende natuur.
Mooi dat hij weer een stuk beter loopt. kun je de komende dagen nog wat lekker toeren nu het weer wat beter wordt.
Misschien dat ik zaterdag met de Baur naar het Baur treffen in Zeeland ga .
Mooi dat hij weer een stuk beter loopt. kun je de komende dagen nog wat lekker toeren nu het weer wat beter wordt.
Misschien dat ik zaterdag met de Baur naar het Baur treffen in Zeeland ga .