Page 23 of 152

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: moeizaam moeizaam...

Posted: Tue Jun 07, 2011 7:39 pm
by Wondermike
Hoi Buurman, zo herkenbaar allemaal :wink:

Ik had in het begin ook altijd last om de cardan van het diff los te halen.
De truc is sowieso om de as aan de bak te laten zitten!!
Zo doe ik het:
Ik krik de auto aan 1 kant omhoog om het achterwiel te verwijderen.
Bokkie onder de auto voor de zekerheid.
Draai de as zodat 1 van de 4 moeren onderin staat.
Auto in versnelling en op de handrem.
door het gat onderin het subframe een GOED passende sleutel 17 erop.
Dan ga ik in de wielkast zitten, pak met mijn handen de spatbordrand beet en druk de sleutel dan met mijn voet om.
Als er 1 los is, handrem los, in zijn vrij, as draaien voor de volgende
Weer in zijn versnelling en handrem aan enz. enz.
Waar je op moet letten is dat je de sleutel goed om de moer houdt als je kracht zet met je voet en dat is het lastigste.

De uitlaat moet in een draaiende beweging worden verwijderd en dat lukt bijna niet op bokkies.
Gewoon laten hangen tot je het subframe eronder uit laat zakken.

Suc6!

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: moeizaam moeizaam...

Posted: Tue Jun 07, 2011 7:42 pm
by Wondermike
ow ja en de tanks verwijderen..... zorg dat ze leeg zijn :bag
Haal de rubber sok bij de aanzuigbuis los, onder het plaatje bij de achterbank slangen los van tankgever en de dikke onluchtingsslang die naar de linker tank gaat loshalen. (ongeveer 18mm dikke slang)
3 moeren losdraaien per tankdeel en dan laten zakken. Gaat nog makkelijker zonder achteras.

Dashboard verwijderen, zorg dat je goed documenteerd wat je loshaald en vooral de twee moertjes op de hoeken zijn lastig verwijderen.
Voor de rest gewoon rustig demonteren en goed kijken.

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: moeizaam moeizaam...

Posted: Tue Jun 07, 2011 10:23 pm
by uwbuurman
dank je ;-)

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: moeizaam moeizaam...

Posted: Tue Jun 07, 2011 10:39 pm
by 323baur
Kom maar lekker naar de SM. Daar zijn al je benzine vrienden.
7tje kopen???:)

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: moeizaam moeizaam...

Posted: Wed Jun 08, 2011 8:13 pm
by uwbuurman
Met nog wat tips van Arnold en bovenstaand verhaal van michel aan de slag gegaan. De bak heb ik aan de cardanas laten zitten en los gemaakt. Dat ging best wel soepel.

Image

De hardyschijf is lekker aan alle kanten ingescheurd en dus aan vervanging toe.

Image

De cardanas heb ik losgemaakt van de bak en via het gat in het subframe los gemaakt van de diff. Maar niet denken dat 'ie zo los wil. Uiteindelijk met een lange pen en een flinke mep van de moker kwam hij los. Toen die cardanas eenmaal los was en verwijderd, kon ook de middendemper verwijderd worden.

Daarna heb ik de benzinetanks verwijderd. De slangen zijn goeddeels poreus. Sommige kreeg is niet los en heb ik afgesneden, ze moeten toch vervangen worden. tot slot de benzineleidingen verwijderd. Die leiding die uitkomt bij het linker achterwiel, wat is dat voor ding? die zit niet mooi met clipjes, maar met gebogen pennetjes ofo. niet mooi afgewerkt. Die heb ik nog laten zitten.

constateringen van de dag:
- Hetzelfde verhaal van de nieuwe dorpels die alweer gaar zijn gaat ook op voor de spatbordranden achter. Ik heb nieuw ingelaste spatbordranden. Deze zijn nu al verrot in de randen aan de binnenzijde.
- Er zit een deuk in de dorpel aan de onderzijde rechtsachter. Deze deuk zit daar ook in de benzinetank.
- De verstevingingsbalk linksvoor aan de onderzijde is flink ingedeukt. Deze moet ik wellicht vervangen.
- Hardyschijf is gaar
- Tussenlager cardanas is hoorbaar. Ook maar vervangen denk ik.
- Slangen brandstofsysteem zijn gaar.
- deuk bodem, deuken balk.

Te doen op korte termijn: Dashboard, stuurbekrachtiging, kabelboom, ruitenwissers met motor verwijderen. Dan zitten alleen de subframes voor en achter met de wielophanging nog onder de auto. Over een maandje of twee staat ze op de bok en kan ik gaan roestaureren!

Nog wat pica's:

Twee losse tanks, waarvan de rechter licht gedeukt.
Image

Deuk in dorpel (tank er nog onder):
Image

Andere kant van de auto, twee keer benzineleiding, één keer remleiding, 1 keer deuk...
Image

kofferbakrubber, reservewielklep en nog wat los spul.
Image

BMW getrag M60 versnellingsbak, in dit geval een originele sportbak, ook wel Dogleg genoemd.
Image

En alles goed beschrijven en bij elkaar houden...
Image

Ten slotte, met op de achtergrond de 320d.:
Image

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: weer een stapje verder!

Posted: Wed Jun 08, 2011 8:25 pm
by Wondermike
Die leiding die uitkomt bij het linker achterwiel, wat is dat voor ding? die zit niet mooi met clipjes, maar met gebogen pennetjes ofo. niet mooi afgewerkt. Die heb ik nog laten zitten.
Dat is de ontluchtingsleiding en die komt helemaal vanaf boven het rechterachterwiel. zit met een heel klein stukje slang gekoppeld aan een blauwe flexibele slang boven de rechtertank.
Die hoort met die gebogen pennen te zitten en aan het einde, waar hij naar beneden hangt hoort een rubber sokje.

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: weer een stapje verder!

Posted: Wed Jun 08, 2011 10:15 pm
by Arnold D
Ach Koos, rustig blijven en gewoon doorgaan. Wel bijhouden wat het allemaal gekost heeft, maar stoor je daar niet aan. Het is het voor jezelf waard. :thumbsup

Zaterdag mag je weer even proeven.

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: weer een stapje verder!

Posted: Wed Jun 08, 2011 11:22 pm
by loentje
Misschien kun je beter een baur gaan restaureren :mrgreen:

klinkt minder erg dan de jouwe en deze vond ik al slecht :? Dus Koos veel succes en maak er iets moois van!!

groeten loentje

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: weer een stapje verder!

Posted: Thu Jun 09, 2011 10:41 am
by Jeroen
Gelukkig wil het 'slopen' al wat beter vlotten lees ik. Die paar tegenvallers maken op het totale plaatje ook niet meer uit, al vraag ik me af al het knutsel en prutswerk van Brové afkomstig is. Dat maakt 't alles bij elkaar namelijk nogal een dik betaalde wanprestatie.

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: weer een stapje verder!

Posted: Thu Jun 09, 2011 8:02 pm
by gerrit323
Moed erin houden Koos .. als ze af is ben je dit snel vergeten ... :wink:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: weer een stapje verder!

Posted: Thu Jun 16, 2011 12:29 pm
by uwbuurman
fotos geplaatst in mijn post van 8 juni 7:13

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: weer een stapje verder!

Posted: Thu Jun 16, 2011 12:41 pm
by e-einundzwanzig
m60 staat gewoon op alle m20 (5) versnellingsbakken hoor :thumbsup
Ik neem aan dat de 1e versnelling bij jou links onder zit?

Martin

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: weer een stapje verder!

Posted: Thu Jun 16, 2011 1:18 pm
by loentje
Die deuk in die dorpel, is dat niet gewoon slecht laswerk?

Zo'n sportbak van een e21 is dat nog wat waard, kan nu een e21 kopen met een sportbak namelijk.


groeten loentje

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: weer een stapje verder!

Posted: Thu Jun 16, 2011 1:31 pm
by uwbuurman
@ Martin, ja hahaha, nee is echt een sportbak hoor! :thumbsup

@ Leon, net als al jouw handel: wat de gek er voor geeft. Maar ze zijn fors meer waard dan een 5 eco. Kijk maar eens op Ebay waar ze voor weg zijn gegaan. Laatst was er een voor meer dan een rug. Is het een 323i met sper 3.45? die wil ik dan graag!

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: weer een stapje verder!

Posted: Thu Jun 16, 2011 6:27 pm
by Rene W
bij mij staat ook getrag m60 op de bak, dan zou het ook een sportbak moeten zijn
wat is het verschil met een gewone bak

gr rene