Page 23 of 55

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Mar 02, 2014 10:21 pm
by uwbuurman
Zeker waar, Patrick!

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Tue Mar 04, 2014 9:20 pm
by Peter V.
Vandaag de E21 zodanig afgewerkt dat ze op de wielen staat. Remmen ontlucht, versnellingsbakolie vervangen, achteruitrijverlichting doet het weer en de motor heeft een onderhoudsbeurt gehad. Toen moest ze naar buiten.

De uitlijning staat flink verkeerd maar ze is een stuk stugger geworden. Wat ik eigenlijk hoopte met de Bilstein B6 in combinatie met originele veren dat ze iets verlaagt zou zijn maar helaas. Sterker de rijhoogte staat precies zoals fabrieksopgave met origineel onderstel.

Eerst gaan uitlijnen en dan eens een uitgebreide proefrit doen.
Image

Image

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Tue Mar 04, 2014 9:29 pm
by bmw e12 e21
Netjes! Heb je de schokdempers achter ook op laagste stand ingesteld?
Ik heb iets lager M-veren eronder(kleurcode). Maar veeel zal dat wel niet schelen.
Stug zijn ze allesinds als je eens op je koffer duwt wil mijne precies niet fel inveren.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Tue Mar 04, 2014 9:32 pm
by Peter V.
Achterste staan op de laagste stand inderdaad. Begrijp me goed, het was niet de bedoeling om te verlagen.

T.o.v. het oude onderstel van 32 jaar oud is ze keihard geworden dus dat zal al een flinke verbetering geven.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Wed Mar 05, 2014 10:06 am
by uwbuurman
hoi Peter, Mooi!

wees gerust, ze zakt nog wel wat na, kan zo nog een paar mm worden!

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sat Mar 08, 2014 12:46 pm
by Peter V.
Gisteren dus de E21 laten uitlijnen en man wat een verschil met rijden. Het werk van afgelopen winter is zeker en verbetering.

Veel meer koersvast, beter de bochten in te zetten en toch nog genoeg comfort i.v.m. de originele veren. Inderdaad Koos ze is al wat gezakt in rijhoogte.
Image


Gelijk vandaag begonnen met het volgende. De nieuwe bekleding. Ik heb toen via het forum splinternieuwe vloerbedekking kunnen kopen en deze gaat erin.
Image

Image

Als het al moeilijk is om de bekleding te verwijderen met de kachelunit ingebouwd dan wordt het nu zeker een uitdaging met de airco erbij. Veel speelruimte is er niet.
Tevens ga ik de bedrading wat fatsoeneren want deze is op zijn Italiaans gedaan. (Sorry, mobiele telefoonfoto).
Image

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sat Mar 08, 2014 12:49 pm
by bmw e12 e21
Mooi om de weten dat hj nu niet TE hard is.
Ik heb al enkele keren gehoord van 02 eigenaars die het niet fijn rijden vonden met deze Bilsteins.
Ziet er nu ook weer nieuw uit met die vloerbekleding.
Het is dan ook een bijna nieuwe auto. :thumbsup

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sat Mar 08, 2014 1:00 pm
by Peter V.
Voor mij is ze niet te hard inderdaad maar dat komt door de originele veren die gebruikt zijn in combinatie met de Bilsteins.

Voor de duidelijkheid........De foto van de bekleding is nog de oude bekleding, deze moet er nog uit.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sat Mar 08, 2014 1:33 pm
by bmw e12 e21
Ik houd ook de originele iets verlaagde M-veren.

Amai, dat ziet er al heel proper uit. Dar is idd effe werk aan om dat fantsoenlijk om te zetten.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sat Mar 08, 2014 9:54 pm
by uwbuurman
Mooi werk Peter! Fijn te lezen dat de auto lekker stuurt nu! En dat tapijt, tja, werelds, dat je nieuwe hebt kunnen kopen destijds! Hoop dat je geen zooi tegenkomt onder de oude...

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sat Mar 08, 2014 11:50 pm
by Peter V.
uwbuurman wrote:Mooi werk Peter! Fijn te lezen dat de auto lekker stuurt nu! En dat tapijt, tja, werelds, dat je nieuwe hebt kunnen kopen destijds! Hoop dat je geen zooi tegenkomt onder de oude...
Hoi Koos,

Wat betreft de onvoorziene zooi onder het tapijt dat hoop ik uiteraard ook. Het tapijt heb ik gekocht via Sven uit Lommel Belgiƫ. Hij had toen een complete bekleding set liggen en jammer genoeg heb ik toen alleen het tapijt gekocht (nogal kostbaar tezamen). Later nog eens voor de stoelen en bank gevraagd maar helaas verkocht. Op dat moment was het bij BMW Duitsland ook uitverkocht.

Ongeveer een jaar geleden eens een bod op gekregen van 650 euro maar ik was te blij dat ik het tapijt nieuw in huis had.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Mar 09, 2014 8:19 am
by Wondermike
Ik heb vorige week de vloerbedekking van de witte Baur vervangen, met de kachelunit op zijn plek lukt het wel hoor.
Of de airco lastiger is denk ik wel, zitten er nog afwateringspijpjes van de airco unit door de vloer heen?

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Mar 09, 2014 8:22 am
by Jeroen
bmw e12 e21 wrote:Mooi om de weten dat hj nu niet TE hard is.
Ik heb al enkele keren gehoord van 02 eigenaars die het niet fijn rijden vonden met deze Bilsteins.
Ziet er nu ook weer nieuw uit met die vloerbekleding.
Het is dan ook een bijna nieuwe auto. :thumbsup
Wel apart in mijn ogen, sportieve dempers plaatsen en dan zeuren dat ze hard zijn. Dan had men gewoon B4's of oem moeten plaatsen.

Naar mijn idee maakt Bilstein B6 samen met de originele of een licht verlaagde veer juist een mooie combi onder vrijwel elke auto. Een duidelijk verbeterde wegligging, stabiliteit en communicatie, terwijl je niet compleet alle comfort inlevert.

Wil je vervolgens body roll reduceren plaats dan nog iets dikkere stabi's.

Anyway, zo te horen ben jij zeer tevreden over het resultaat Peter, top! Succes met het vervolgproject!

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Mar 09, 2014 10:53 am
by Peter V.
Wondermike wrote:Ik heb vorige week de vloerbedekking van de witte Baur vervangen, met de kachelunit op zijn plek lukt het wel hoor.
Of de airco lastiger is denk ik wel, zitten er nog afwateringspijpjes van de airco unit door de vloer heen?
Er zitten inderdaad twee gaten in de tunnel voor de pijpjes. Gelukkig zijn ze van rubber dus heb ik ze gewoon omhoog kunnen halen. Gaat ook helemaal goedkomen.

@Jeroen, ik ben absoluut tevreden en zeker geen spijt van de keuze B6.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Mar 09, 2014 11:10 am
by bmw e12 e21
Ik was zelf ook tevreden van de B6 dempers voor ik de 323i uit elkaar haalde.