Wat heb jij vandaag gedaan?
- uwbuurman
- E21 VIP

- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Heb jij dus nu een fijn uitgebalanceerde en goed afgestelde auto. Dat geeft een stukje geruststelling als je de auto eens goed op zn donder geeft! En veel rijplezier natuurlijk!
Zojuist even een rondje van een uurtje gereden op wat misschien wel de laatste lekkere dag van dit jaar is...
Een 2002 turbo tegengekomen in echt heel erg goede staat, kon werkelijk geen foutje vinden.
En een eindje opgereden met een Porsche 964, die even later seinde om te stoppen, en mij vertelde dat hij het toch niet kon begrijpen dat ik 'm op het nogal bochtige traject gewoon kon bijhouden.
Hij wilde toch wel eens weten wat er dan wel onder de kap lag... de verbazing was groot toen hij te horen kreeg dat het slechts een 316t'je was:P
Ik moet zeggen dat ik nog steeds echt verbaasd sta van de handling van m'n auto nu, hij doet werkelijk alles wat je 'm opdraagt.
De auto is trouwens nog niet eens uitgelijnd, heeft geen stabi achter en staat op de slechtste banden die ik ooit heb gezien...
Een 2002 turbo tegengekomen in echt heel erg goede staat, kon werkelijk geen foutje vinden.
En een eindje opgereden met een Porsche 964, die even later seinde om te stoppen, en mij vertelde dat hij het toch niet kon begrijpen dat ik 'm op het nogal bochtige traject gewoon kon bijhouden.
Hij wilde toch wel eens weten wat er dan wel onder de kap lag... de verbazing was groot toen hij te horen kreeg dat het slechts een 316t'je was:P
Ik moet zeggen dat ik nog steeds echt verbaasd sta van de handling van m'n auto nu, hij doet werkelijk alles wat je 'm opdraagt.
De auto is trouwens nog niet eens uitgelijnd, heeft geen stabi achter en staat op de slechtste banden die ik ooit heb gezien...
- pattam2009
- E21 VIP

- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Geen verkeerd woord over de E21.
Maar als je met de 316 een 964 met 250 pk kan bijhouden klopt er niets niet.
of jij kan wel heel goed rijden, of die kerel is een ......................
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
Haha ja die kerel zal wel niet zo best kunnen/durven rijden... Maar hij was toch echt verbaasd dat ik 'm kon bijhouden... Het was ook een stukje waarop je aan vermogen werkelijk niet had. Lekker overzichtelijk en zonder stukken om 'm open te trekken. Zodra er langere bochten kwamen was hij me snel kwijt, dat lijkt me logisch.pattam2009 wrote:Geen verkeerd woord over de E21.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Gisteren even winterrubber op m'n tweede set wielen voor de E36 gelegd (setje Bridgestone Blizzaks uit een faillissement gekocht), en vandaag lekker bezig geweest met beide E36's. Kleine winterinspectie, verse sappen, beiden winterbanden. Klinkt wat vroeg maar de komende weekends druk dus we zorgen dat we alvast klaar zijn. De 328 krijgt het steeds zwaarder met het roestduiveltje, de komende februari zou weleens de laatste keer kunnen zijn dat de auto vrij gemakkelijk door de APK komt. Ik ga ervan uit dat we daar zo eind 2012, begin 2013 wel afscheid van moeten gaan nemen.
Verder kwam een kennis nog even zijn laatste aanwinst showen, een BMW R51 uit 1938. Zelf geen foto gemaakt maar bij deze aan mooie plaat van een vergelijkbaar exemplaar in een vergelijkbare conditie. Geweldige fiets en die dikke spatborden staan stoer en antiek tegelijk.

Verder kwam een kennis nog even zijn laatste aanwinst showen, een BMW R51 uit 1938. Zelf geen foto gemaakt maar bij deze aan mooie plaat van een vergelijkbaar exemplaar in een vergelijkbare conditie. Geweldige fiets en die dikke spatborden staan stoer en antiek tegelijk.

Regards/groeten, Jeroen
- pattam2009
- E21 VIP

- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Wat een klassieker
Het was zeker een mooie dag om met de tweewieler op pad te gaan.
Vandaag op de KTM dag in Eindhoven mezelf weer ff uitgeleefd.

Het was zeker een mooie dag om met de tweewieler op pad te gaan.
Vandaag op de KTM dag in Eindhoven mezelf weer ff uitgeleefd.

Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- uwbuurman
- E21 VIP

das een mooie motor Jeroen! Diens broertjes met "gespän" hadden in Afrika bijn de overwinning voor Rommel verzorgd, destijds... Onverwoestbaar en ze gaan maar door!
- jamesV
- E21 Pro
gisteren het blokje verder afgewerkt die in de grijze 315 moet komen. Blokje is klaar en eens in de 315 zal deze wellicht te koop komen te staan (door de komst van de 320/6). 3 e21's lijkt mij wat teveel van het goede
Verder nog begonnen aan het opkuisen van het interieur van de 320...
Verder nog begonnen aan het opkuisen van het interieur van de 320...
Heren,
Vorige week had ik de indruk dat de vierde meter ietsje van de andere drie afwijkt. Ik heb dat aan de hand van de meetresultaten van vorige week onderzocht en kom op een afwijking -4bar of -5bar. Uit de populatie van beschikbare data komen telkens deze twee getallen tevoorschijn. Uit een meting zelfs 10mbar, maar dat is enkel de initiele meting geweest. Statistisch gezien is de invloed daarvan verwaarloosbaar, dus deze negeer ik maar even en beschouw dat maar als een meetfout.
Na calibratie en correctie heb ik vandaag de volgende waardes bepaald:
TB #1 = 322mbar (+0,31% from average)
TB #2 = 319mbar (-0,62% from average)
TB #3 = 322mbar (+0,31% from average)
TB #4 = 319mbar (-0,62% from average)
TB #5 = 322mbar (+0,31% from average)
TB #6 = 322mbar (+0,31% from average)
Dit is voor mij goed genoeg, dus heb ik de gele-dopjes geplaatst. E.e.a is samengevat op:
http://www.m5board.com/vbulletin/e28-m5 ... ost2187004
Dit draadje bevat ook een initiele meting op mijn E34 M5 welke nu een vergelijkbare variantie op de onderdruk laat zijn als mijn E28 M5 voor de vacuum-sync. Maar goed, wat mij betreft is de TB-sync voor de E28 M5 afgerond en kunnen de meters terug naar Jeroen.
Verder heb ik het geklapper in de rechtervoortrein onderzocht. Deze merkte ik voor het eerst op de binnenwegen van Lausitz, alwaar sommige wegen nog slecht zijn. In eerste instantie dacht ik aan een defecte stabilisator, maar bij nadre onderzoek reageerde de rechter voordemper niet meer en bleef in de inbound-positie hangen. Vervolgens hebben we de beschermhoes naar boven gedrukt en de cylinder bekeken en deze laat een kleine groef zien. We hebben de cylinder wat met ATF gesmeerd, maar ik moet er rekening mee houden dat de schokdemper rechtsvoor kadoek is.
Verder zag de gehele voorwielophanging er goed uit. Het gebruik bij alleen maar goed weer maakt dat alles nog als nieuw eruit ziet. Dat geldt ook voor de aandrijfassen. Alleen wel jammer dat BMW er nu meer dan een jaar over doet om de aandrijfasflenzen met ABS-vertanding te leveren (staan nog steeds in nota).
Mvrgr,
Raymond
Vorige week had ik de indruk dat de vierde meter ietsje van de andere drie afwijkt. Ik heb dat aan de hand van de meetresultaten van vorige week onderzocht en kom op een afwijking -4bar of -5bar. Uit de populatie van beschikbare data komen telkens deze twee getallen tevoorschijn. Uit een meting zelfs 10mbar, maar dat is enkel de initiele meting geweest. Statistisch gezien is de invloed daarvan verwaarloosbaar, dus deze negeer ik maar even en beschouw dat maar als een meetfout.
Na calibratie en correctie heb ik vandaag de volgende waardes bepaald:
TB #1 = 322mbar (+0,31% from average)
TB #2 = 319mbar (-0,62% from average)
TB #3 = 322mbar (+0,31% from average)
TB #4 = 319mbar (-0,62% from average)
TB #5 = 322mbar (+0,31% from average)
TB #6 = 322mbar (+0,31% from average)
Dit is voor mij goed genoeg, dus heb ik de gele-dopjes geplaatst. E.e.a is samengevat op:
http://www.m5board.com/vbulletin/e28-m5 ... ost2187004
Dit draadje bevat ook een initiele meting op mijn E34 M5 welke nu een vergelijkbare variantie op de onderdruk laat zijn als mijn E28 M5 voor de vacuum-sync. Maar goed, wat mij betreft is de TB-sync voor de E28 M5 afgerond en kunnen de meters terug naar Jeroen.
Verder heb ik het geklapper in de rechtervoortrein onderzocht. Deze merkte ik voor het eerst op de binnenwegen van Lausitz, alwaar sommige wegen nog slecht zijn. In eerste instantie dacht ik aan een defecte stabilisator, maar bij nadre onderzoek reageerde de rechter voordemper niet meer en bleef in de inbound-positie hangen. Vervolgens hebben we de beschermhoes naar boven gedrukt en de cylinder bekeken en deze laat een kleine groef zien. We hebben de cylinder wat met ATF gesmeerd, maar ik moet er rekening mee houden dat de schokdemper rechtsvoor kadoek is.
Verder zag de gehele voorwielophanging er goed uit. Het gebruik bij alleen maar goed weer maakt dat alles nog als nieuw eruit ziet. Dat geldt ook voor de aandrijfassen. Alleen wel jammer dat BMW er nu meer dan een jaar over doet om de aandrijfasflenzen met ABS-vertanding te leveren (staan nog steeds in nota).
Mvrgr,
Raymond
Carpe Diem, Raymond
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Gisteren en vandaag even bezig geweest aan het wagenpark.
Mondeo: Voor schijven + blokken en de winterbanden gezet.
316: Winterbanden gezet en onderkaant eens bekeken (al het laswerk ziet er nog goed uit en niets nieuws ontdekt)
318i cabrio: Deze is nu aan de beurt met een aardig lijstje dus dit komt wel in het eigen topic.
De brug heeft z'n geld al opgebracht en maakt dit soort werkjes wel een stuk makkelijker.
Mondeo: Voor schijven + blokken en de winterbanden gezet.
316: Winterbanden gezet en onderkaant eens bekeken (al het laswerk ziet er nog goed uit en niets nieuws ontdekt)
318i cabrio: Deze is nu aan de beurt met een aardig lijstje dus dit komt wel in het eigen topic.
De brug heeft z'n geld al opgebracht en maakt dit soort werkjes wel een stuk makkelijker.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
- Wondermike
- E21 Master
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Niet zo veel gedaan eigenlijk.
Na een middag paintballen gisteren liep ik nog wat moeizaam. Er bleken toch collega's te zijn die mij niet mogen.
Kan je je dat voorstellen.....
Maar met een dremeltje begonnen de roestplekjes in de motorruimte en het voorfront weg te werken.
Hierna in de fertan gezet en over een paar dagen maken we dat schoon en dan een lage ferpox er over heen.
Dan wordt het straks weer mooi wit.
Had ik maar zo'n brug als Peter
Na een middag paintballen gisteren liep ik nog wat moeizaam. Er bleken toch collega's te zijn die mij niet mogen.
Kan je je dat voorstellen.....
Maar met een dremeltje begonnen de roestplekjes in de motorruimte en het voorfront weg te werken.
Hierna in de fertan gezet en over een paar dagen maken we dat schoon en dan een lage ferpox er over heen.
Dan wordt het straks weer mooi wit.
So many cars, so little time
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Je bent welkom hoor maar ik denk dat het niet echt rendabel is om die afstand af te leggen voor de werkzaamheden.Wondermike wrote:Niet zo veel gedaan eigenlijk.
Vanavond een kleine start maken aan de werkzaamheden van de E30.
*Nieuwe achterschijven/blokken en handremdelen.
*lekkage bij de buitenste homokineet van de linker aandrijfas.
*Voor draagarmen (fusee's) en spoorstangen compleet.
*Rondom nieuwe schokdempers (M-tech).
*Prijsopgave doen i.v.m. de velgen (stralen/coaten etc).
*Lederbehandeling kopen en doen van colourlock.
Oftewel genoeg te doen in tijd en geld.
Of het allemaal verstandig is om te doen bij een 318i cabrio is natuurlijk de vraag.
Waarschijnlijk absoluut niet en het idee dat ik dat geld er ooit uithaal is ook niet realistisch.
Gr Peter V.
- uwbuurman
- E21 VIP

maar ik heb het idee dat dit toch een blijvertje is Peter, en dan kan het prima. Lekker rijden met die fijne cabrio! Oh ja, dump die velgen, deze gaan voor goed geld wel naar de petjes, kun jij een paar mooie 15"kruisspaakjes kopen.
- uwbuurman
- E21 VIP

werkt dat trouwens goed met die colorlock en leerpoets?
Last edited by uwbuurman on Mon Oct 31, 2011 11:26 am, edited 1 time in total.
- 323baur
- E21 VIP

uwbuurman wrote:werkt dat trouwens goed met die colorlock en leerpoets?
Ja dat werkt geweldig!

Tis wel een beste klus als je het goed wil doen, maar als het dan af is....hmmmmjammie.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.