Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Mon Mar 11, 2013 1:02 pm
Gister maar eens wat TLC in de cabrio gestoken. Laatst had ik de automaatbak al leeg laten lopen en de stuurbekrachtingingsslangen en reservoir verwijderd. Wat heb ik gedaan:
- automaat filter vervangen en nieuw rubber geplaatst
- radiateur gemonteerd
- stuurbekrachtinging weer geplaatst.
Bij de automaat lekte weer olie na dat deze bij Molenaar was geweest. De hele zomer alles lekvrij en nu dit. Onderzoek leerde me dat vermoedelijk het rubber van de carterpan is stukgeknepen door te stijf aandraaien. Dus het spektakel weer losgehaald. Gelijk maar weer een nieuw filter erin en de carterpan eens van buiten gereinigd, daar zat 27 jaar aangekoekte ellende. Omdat ik niet begrijp hoe je een halfjaar oud rubber zo kapot nut maken dat het lekte, heb ik de spullen van mijn ruilautomaatbak maar eens bekeken. Daar heeft Molenaar het brein uit gehaald of beter, mee omgewisseld. Blijkt dat die pan met betere beugeltjes vast zit, uit 1 stuk gegoten uit aluminium, terwijl de mijne gewoon in een Uvorm gebogen blikjes zijn. Die verbuig je zo, waardoor je de boel gemakkelijk kapot draait. Mooie vonst dus die heb ik omgewisseld. hopelijk is het probleem nu goed verholpen.
De stuurbekrachtiging heb ik ook weer in werking. Het potje dat er nu zit is hetzelfde als van mijn e91, wel grappig. Nieuwe slangen, frisse slangenklemmen en verse olie.
Radiateur is weer gemonteerd, heb 1 slang, die in een Sbocht van het thermostaathuis naar de bovenzijde van de radiateur, is erg uitgelubberd en ik moest aan beide zijden 2 cm wegsnijden om m weer afdichtend te krijgen. Hier maar een nieuwe voor bestellen. Omdat ik de aanvaring tussen fan en radiateur niet nog eens wil, maak ik er een aanvaarbeveiliging tussen met een stuk gaatjesplaat/gaas dat Jan me heeft gegeven. Kom ik tussen de spullen die ik van Rob heb gekregen bij de verkoop/aanschaf een originele kap van BMW tegen, die in twee beugeltjes van de radiateur valt en om de fan. Die ga ik mooi gebruiken en aanpassen. Samen met de nieuwe visco, waterpomp, fanblad, radiateur, motorsteunen, stoppers voor de motorsteunen en baksteunen hoop ik het probleem nu opgelost te hebben, maar als het toch nog mis gaat, dan zit daar dat stuk gaas.
Binnenkort weer foto's.
- automaat filter vervangen en nieuw rubber geplaatst
- radiateur gemonteerd
- stuurbekrachtinging weer geplaatst.
Bij de automaat lekte weer olie na dat deze bij Molenaar was geweest. De hele zomer alles lekvrij en nu dit. Onderzoek leerde me dat vermoedelijk het rubber van de carterpan is stukgeknepen door te stijf aandraaien. Dus het spektakel weer losgehaald. Gelijk maar weer een nieuw filter erin en de carterpan eens van buiten gereinigd, daar zat 27 jaar aangekoekte ellende. Omdat ik niet begrijp hoe je een halfjaar oud rubber zo kapot nut maken dat het lekte, heb ik de spullen van mijn ruilautomaatbak maar eens bekeken. Daar heeft Molenaar het brein uit gehaald of beter, mee omgewisseld. Blijkt dat die pan met betere beugeltjes vast zit, uit 1 stuk gegoten uit aluminium, terwijl de mijne gewoon in een Uvorm gebogen blikjes zijn. Die verbuig je zo, waardoor je de boel gemakkelijk kapot draait. Mooie vonst dus die heb ik omgewisseld. hopelijk is het probleem nu goed verholpen.
De stuurbekrachtiging heb ik ook weer in werking. Het potje dat er nu zit is hetzelfde als van mijn e91, wel grappig. Nieuwe slangen, frisse slangenklemmen en verse olie.
Radiateur is weer gemonteerd, heb 1 slang, die in een Sbocht van het thermostaathuis naar de bovenzijde van de radiateur, is erg uitgelubberd en ik moest aan beide zijden 2 cm wegsnijden om m weer afdichtend te krijgen. Hier maar een nieuwe voor bestellen. Omdat ik de aanvaring tussen fan en radiateur niet nog eens wil, maak ik er een aanvaarbeveiliging tussen met een stuk gaatjesplaat/gaas dat Jan me heeft gegeven. Kom ik tussen de spullen die ik van Rob heb gekregen bij de verkoop/aanschaf een originele kap van BMW tegen, die in twee beugeltjes van de radiateur valt en om de fan. Die ga ik mooi gebruiken en aanpassen. Samen met de nieuwe visco, waterpomp, fanblad, radiateur, motorsteunen, stoppers voor de motorsteunen en baksteunen hoop ik het probleem nu opgelost te hebben, maar als het toch nog mis gaat, dan zit daar dat stuk gaas.
Binnenkort weer foto's.