Page 23 of 64

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Mon Mar 11, 2013 1:02 pm
by uwbuurman
Gister maar eens wat TLC in de cabrio gestoken. Laatst had ik de automaatbak al leeg laten lopen en de stuurbekrachtingingsslangen en reservoir verwijderd. Wat heb ik gedaan:
- automaat filter vervangen en nieuw rubber geplaatst
- radiateur gemonteerd
- stuurbekrachtinging weer geplaatst.

Bij de automaat lekte weer olie na dat deze bij Molenaar was geweest. De hele zomer alles lekvrij en nu dit. Onderzoek leerde me dat vermoedelijk het rubber van de carterpan is stukgeknepen door te stijf aandraaien. Dus het spektakel weer losgehaald. Gelijk maar weer een nieuw filter erin en de carterpan eens van buiten gereinigd, daar zat 27 jaar aangekoekte ellende. Omdat ik niet begrijp hoe je een halfjaar oud rubber zo kapot nut maken dat het lekte, heb ik de spullen van mijn ruilautomaatbak maar eens bekeken. Daar heeft Molenaar het brein uit gehaald of beter, mee omgewisseld. Blijkt dat die pan met betere beugeltjes vast zit, uit 1 stuk gegoten uit aluminium, terwijl de mijne gewoon in een Uvorm gebogen blikjes zijn. Die verbuig je zo, waardoor je de boel gemakkelijk kapot draait. Mooie vonst dus die heb ik omgewisseld. hopelijk is het probleem nu goed verholpen.

De stuurbekrachtiging heb ik ook weer in werking. Het potje dat er nu zit is hetzelfde als van mijn e91, wel grappig. Nieuwe slangen, frisse slangenklemmen en verse olie.

Radiateur is weer gemonteerd, heb 1 slang, die in een Sbocht van het thermostaathuis naar de bovenzijde van de radiateur, is erg uitgelubberd en ik moest aan beide zijden 2 cm wegsnijden om m weer afdichtend te krijgen. Hier maar een nieuwe voor bestellen. Omdat ik de aanvaring tussen fan en radiateur niet nog eens wil, maak ik er een aanvaarbeveiliging tussen met een stuk gaatjesplaat/gaas dat Jan me heeft gegeven. Kom ik tussen de spullen die ik van Rob heb gekregen bij de verkoop/aanschaf een originele kap van BMW tegen, die in twee beugeltjes van de radiateur valt en om de fan. Die ga ik mooi gebruiken en aanpassen. Samen met de nieuwe visco, waterpomp, fanblad, radiateur, motorsteunen, stoppers voor de motorsteunen en baksteunen hoop ik het probleem nu opgelost te hebben, maar als het toch nog mis gaat, dan zit daar dat stuk gaas.

Binnenkort weer foto's.

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Mon Mar 11, 2013 2:33 pm
by Peter V.
Lekker bezig Koos.

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Sat Mar 23, 2013 8:44 pm
by uwbuurman
Het nieuwe stuurbekrachtigingsreservoir met oude ZF dop.

Image

Nieuwe radiateur

Image

Het nieuwe type beugeltje om de oliepan van de automaatbak het bevestigen.

Image

En de oude, die duidelijk lichter van constructie is en duidelijk uitbuigt, zodat de boel veel te stijf wordt vastgezet.

Image

De aangepaste kap om de fan heen, die in de radiateur valt. Het gaas heb ik erop gepopnageld, nu lekker veilig, wat er ook gebeurt, het kost me niet nog eens een radiateur. En als blijkt dat dit stuk gaas na een paar duizend kilometer nog steeds niet is geraakt, kan het er weer voor weg. Voorlopig laat ik het lekker even zitten!

Image

Image

Daarnaast een begin gemaakt met het opknappen van de afdekplaatjes over de boutgaten in de 16"Alpina's. Ze werden lelijk en ik wil de zwarte dopjes in kleur hebben, zoals ze affabriek worden geleverd.

Image

Image

Image

Image

De Alpina's zitten vanaf de eerste levering in 1987 onder de auto. Kennelijk zijn ze een twee jaar eerder geproduceerd!

Image

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Sun Mar 24, 2013 1:21 am
by Jeroen
Mooi man! Alleen die slangenklemmen van de overloop op de radiateur... :roll:

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Sun Mar 24, 2013 1:23 am
by Groentje_me
Lekker bezig geweest Koos! Stukje gaas is netjes geworden;)

Gr. Jan

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Sun Mar 24, 2013 8:59 am
by uwbuurman
Jeroen wrote:.... die slangenklemmen van de overloop op de radiateur... :roll:
:oops: ja, zag ik ook toen ik de foto's plaatste. Maar er moet wat te klussen blijven Jeroen!

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Tue Apr 02, 2013 10:16 pm
by uwbuurman
En het vervolg van de opknapsessie van de velgkapjes.

Na het schuren in de zinkspray, schuren en weer in de zinkspray:

Image

Image

De dopjes eerst vastgezet en in de plasticprimer:

Image

Daarna het spulletje in kleur, schuren en weer in de kleur:

Image

Image

Afmonteren en klaar zijn ze. Logo's op de correcte wijze geplaatst.

Image

Image

De kleur van de kapjes is gelezen en daarna is een spuitbus op kleur gemaakt. Echter de nieuwe verf is wel wat helderder dan de kleur op de velgen, die doffer zijn, minder metallicdeeltjes bevat.

Image

Maar hee, het is beter dan het was!! Ik ben er blij mee, en NEEE, ik ga niet alle velgen doen, eerst maar eens richten en herstellen over een jaartje of 2.

Kijk voor de aardigheid nog even boven aan deze pagina hoe ze er aan toe waren. Mooie vooruitgang, al zeg ik het zelf!

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Tue Apr 02, 2013 10:28 pm
by Jeroen
Mooi resultaat hoor! Kan zijn dat er meer metaaldeeltjes in zitten en met spuiten bepaal je nog deels hoe die metaaldeeltjes terecht komen, maar het verschil zie je nu, eenmaal onder de auto zal het verschil klein zijn lijkt me!

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Tue Apr 02, 2013 10:39 pm
by 323baur
Ziet er goed uit hoor! Deze kapjes zijn in deze staat makkelijk 300,- waard op Ebay.de...

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Tue Apr 02, 2013 10:58 pm
by Peter V.
Mooi gedaan Koos. Het zijn de details die het doen.

Heb je al meer info omtrent de rubber O-ringen?

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Tue Apr 02, 2013 11:11 pm
by uwbuurman
Thanks mannen!

Voor nieuwe betaal je dik 400 euro bij Alpina. Hoe dan ook, ik hou ze mooi zelf ;)

Over de kleur, ik ben dik tevreden hoor, zeker denk ik dat het wel gaat meevallen onder de auto. en anders ook maar niet, ze zijn een stuk beter dan die gecorrodeerde variant die er eerder onder zat :banana

Over de o-ringen: 't Lijkt erop dat ik de grote heb gevonden bij een onderdelenboer, maar ook Jan Groen heeft een setje, hoewel die te dun lijken, dat zie ik morgen. De kleintjes lijken wel goed, ook daarover morgen meer. Ik hoop dat die kleintjes van Jan passen. De grote komt wel goed denk ik.

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Tue Apr 02, 2013 11:13 pm
by pattam2009
Ziet er toch netjes uit zo, keurig man.

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Tue Apr 02, 2013 11:15 pm
by Jeroen
uwbuurman wrote:Ik hoop dat die kleintjes van Jan passen.
Voor kleine rubbertjes moet je bij Jan zijn? :bag

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Tue Apr 02, 2013 11:20 pm
by pattam2009
Laat maar weten als de grote rubbers te klein zijn :wha

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Wed Apr 03, 2013 8:36 am
by Thegs
Als de ringen passen, zijn ze dan uit voorraad leverbaar? Ik heb ook nog een set liggen die op revisie wachten...