Pastellblauer's E12 avonturen
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Mooie Plannen Rob!
Ik heb vorigjaar een naakte nieuwe 731 kop gekocht voor 225euro bij een revisiebedrijf dat zijn stock kwijt moet.
Is van AMC net als die op men 323i staat.
Is wel zonder kleppen etc.
Maar voor die prijs...
Ik zou daar eens informeren. Als je wil stuur ik je de nodige info.
Ik heb vorigjaar een naakte nieuwe 731 kop gekocht voor 225euro bij een revisiebedrijf dat zijn stock kwijt moet.
Is van AMC net als die op men 323i staat.
Is wel zonder kleppen etc.
Maar voor die prijs...
Ik zou daar eens informeren. Als je wil stuur ik je de nodige info.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Wel kans, ik heb de opties wel eens op een rijtje gezet (in mijn hoofd dan).
meest eenvoudig is natuurlijk een grotere M20 gaan gebruiken, waarbij de 2.7 als basis zou gaan dienen. Daarvoor zou ik aan een gezond ETA onderblok voldoende hebben, de 731 kop die ik heb liggen is namelijk in uitmuntende staat, en die zou daarop samen met het motronic M20B20 spruitstuk voor een prima beademing zorgen, dat zou dan met megasquirt toch goed voor zo'n 175 pk moeten zijn.
Voordelen: alle overige aanbouwdelen zoals bak/koeling/subframe kunnen behouden blijven.
of een goede complete M20B25 vinden, maar die zijn erg schaars aan het worden en duur, zelfde voordelen als hierboven.
Of overstappen op een dikke M30, M30 is een originele E12 motor, dus daar geen probleem. M30 is wel erg groot en zwaar, en daarbij zal ook de volledige koeling/radiator, subframe en bak met cardanas en diff vervangen moeten worden. Dit gaat dan gigantisch in de papieren lopen. dat is de Pastellblauer niet waard.
Nog een mogelijkheid die ik overwogen heb is de ombouw naar een M52, maar dan compleet met automatische bak. Een automaat zou voor onze rally - rittensport wel erg handig zijn hoor. M52's zijn goedkoper te vinden dan een M20 of M30, maar ook dat vergt veel aanpas werk, subframe kan behouden blijven, maar de cardan moet aangepast worden en de koeling ook, alsook de volledige motor kabelboom.
Overstappen op een M30 of M52 betekend dus veel aanpas werk, en dat betekend weer dat de Pastellblauer een hele tijd uit de running zou zijn, en zoals jullie weten is dit een rollend project.
Het feit is dat ik een heel gezonde M20B20 heb staan, weliswaar ligt deze helemaal uit elkaar, omdat ik geen idee had van de staat van dit blok.
Het is een heel late M20B20 (1990 of zo), die ik indertijd alleen aangeschaft heb voor de aanbouwdelen te gebruiken voor de megasquirt ombouw.
Nu ik het blok inwendig volledig geinspecteerd heb blijkt het een gezonde basis te zijn.
Bijvoorbeeld, bij het nameten van de cilinder boringen met een zuigerveer uit deze motor zelf, meet ik een veeropening variërend van 0,8mm tot 0,85mm per cilinder. in een cilinder zelf kan ik geen verschil meten in de verschillende hoogtes.
Lagerschalen uit dit blok laten ook een minimale slijtage zien. beschadigingen of krassen zijn er niet, geen overmatige aanslag in het blok, nokkenas en volgers lijken nieuw.
Het enige dat ik in dit blok heb kunnen vinden waren een aantal verkeerd om geplaatste excenters, zie M20 valves damaged due wrong mounted eccentric

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Thanks Remy, maar zoals je hierboven kunt lezen ben ik al voorzien van een goede 731 kop.bmw e12 e21 wrote: Sat Oct 13, 2018 9:24 am Mooie Plannen Rob!
Ik heb vorigjaar een naakte nieuwe 731 kop gekocht voor 225euro bij een revisiebedrijf dat zijn stock kwijt moet.
Is van AMC net als die op men 323i staat.
Is wel zonder kleppen etc.
Maar voor die prijs...
Ik zou daar eens informeren. Als je wil stuur ik je de nodige info.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
BertjeConti wrote: Sat Oct 13, 2018 10:21 amThanks Remy, maar zoals je hierboven kunt lezen ben ik al voorzien van een goede 731 kop.bmw e12 e21 wrote: Sat Oct 13, 2018 9:24 am Mooie Plannen Rob!
Ik heb vorigjaar een naakte nieuwe 731 kop gekocht voor 225euro bij een revisiebedrijf dat zijn stock kwijt moet.
Is van AMC net als die op men 323i staat.
Is wel zonder kleppen etc.
Maar voor die prijs...
Ik zou daar eens informeren. Als je wil stuur ik je de nodige info.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19152
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Kun je daar nog wat meer over vertellen, die excenters? Hoe zit ik nu dat ze goed zitten of niet? In gemonteerde toestand??
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Hierboven had ik een link naar het top tech topic gezet, daarin staat hoe ze goed of fout zitten.uwbuurman wrote: Sat Oct 13, 2018 11:42 am Kun je daar nog wat meer over vertellen, die excenters? Hoe zit ik nu dat ze goed zitten of niet? In gemonteerde toestand??
De "lob" moet naar buiten wijzen, het gaatje ook.
Je ziet het ook hoe de excenter op de klepsteel drukt, als hij verkeerd zit, drukt hij op de rand van de klepsteel in plaats van het centrum.
Kapiche?

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Klopt, Mijn e12 heeft dat ook gehad. Van die putjes in de excenter. Nieuwe gezet maar door een niet meer vlakke klepsteelkop heeft die klep iets teveel spel. En is er een klein tikje hootbaar...
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
20e Vechtoeverrit 14 oktober
Zondag 14 oktober hebben we de 20e Vechtoeverrit gereden, deze werd georganiseerd door Autoport vereniging de Vechtstreek. Vertrek en aankomst was op de golfbaan in Weesp, en het betrof een echte kaartleesrit bestaande uit 1 deel van 3 en een half uur.
Kaartleesritten hebben helemaal niks met klassieke auto's te maken, het gaat alleen om het kaartleesspelletje. Over het algemeen zijn deze ritten kwa moeilijkheid behoorlijk pittig en zijn de meeste deelnemers bloedfanatiek, het is vooral een spelletje dat zich tussen de leden van zo'n autosportclub af speelt, maar buitenstaanders zijn wel degelijk van harte welkom. Voor ons hebben dit soort ritten voornamelijk als doel het kaartlezen steeds beter onder de knie te krijgen, zodat we de opgedane ervaring bij de klassiekers goed kunnen gebruiken.
Deze rit bestond in zijn geheel uit het systeem "grensbenadering", de te rijden afstand zou ongeveer 84km moeten zijn en daar had je dan 3,5 uur voor. Makkie zou je zeggen.
De vechtstreek is geen ideaal ritten gebied, onder de rook van Amsterdam is zoveel water en andere blokkades (A2, Amsterdam Rijn kanaal en spoorweg) dat er maar weinig wegen zijn om leuke constructies op te doen. Ik was er al bang voor, en het was inderdaad zo, gevolg is dat het bomvol met herconstructies zit die alleen op de opdracht, maar niet in het echt uit te voeren (lees echt te rijden) zijn. Gevolg is dat de werkelijk te rijden route best saai is, ondanks een prachtige omgeving.
Dat het moeilijk was hebben we gemerkt, bij aankomst hadden we nog 2 minuten van de 3,5 uur over en inderdaad 86km gereden. Bij aankomst kreeg je meteen het uitlegboekje waar dan lekker confronterend in staat hoe het wel had gemoeten. Wij hebben natuurlijk weer een aantal stomme fouten gemaakt, en tegen die cracks van de vechtstreek kun je gewoon niet op. Niet in de prijzen dus, maar wel weer een aantal smerige uitzetter truukjes geleerd. Nu is het zaak deze goed te onthouden en een volgende keer ze wel op voorhand te ontdekken.
Het was een goede oefening voor wat er komen gaat de komende weken, en om eens te checken of te Pastellblauer er ook klaar voor is.
AS vrijdag avond is de oefenrit voor de Hornenacht die we vorig jaar zo verrassend gewonnen hadden. Zal dit jaar wel niet gaan lukken.....
Zondag 14 oktober hebben we de 20e Vechtoeverrit gereden, deze werd georganiseerd door Autoport vereniging de Vechtstreek. Vertrek en aankomst was op de golfbaan in Weesp, en het betrof een echte kaartleesrit bestaande uit 1 deel van 3 en een half uur.
Kaartleesritten hebben helemaal niks met klassieke auto's te maken, het gaat alleen om het kaartleesspelletje. Over het algemeen zijn deze ritten kwa moeilijkheid behoorlijk pittig en zijn de meeste deelnemers bloedfanatiek, het is vooral een spelletje dat zich tussen de leden van zo'n autosportclub af speelt, maar buitenstaanders zijn wel degelijk van harte welkom. Voor ons hebben dit soort ritten voornamelijk als doel het kaartlezen steeds beter onder de knie te krijgen, zodat we de opgedane ervaring bij de klassiekers goed kunnen gebruiken.
Deze rit bestond in zijn geheel uit het systeem "grensbenadering", de te rijden afstand zou ongeveer 84km moeten zijn en daar had je dan 3,5 uur voor. Makkie zou je zeggen.
De vechtstreek is geen ideaal ritten gebied, onder de rook van Amsterdam is zoveel water en andere blokkades (A2, Amsterdam Rijn kanaal en spoorweg) dat er maar weinig wegen zijn om leuke constructies op te doen. Ik was er al bang voor, en het was inderdaad zo, gevolg is dat het bomvol met herconstructies zit die alleen op de opdracht, maar niet in het echt uit te voeren (lees echt te rijden) zijn. Gevolg is dat de werkelijk te rijden route best saai is, ondanks een prachtige omgeving.
Dat het moeilijk was hebben we gemerkt, bij aankomst hadden we nog 2 minuten van de 3,5 uur over en inderdaad 86km gereden. Bij aankomst kreeg je meteen het uitlegboekje waar dan lekker confronterend in staat hoe het wel had gemoeten. Wij hebben natuurlijk weer een aantal stomme fouten gemaakt, en tegen die cracks van de vechtstreek kun je gewoon niet op. Niet in de prijzen dus, maar wel weer een aantal smerige uitzetter truukjes geleerd. Nu is het zaak deze goed te onthouden en een volgende keer ze wel op voorhand te ontdekken.
Het was een goede oefening voor wat er komen gaat de komende weken, en om eens te checken of te Pastellblauer er ook klaar voor is.
AS vrijdag avond is de oefenrit voor de Hornenacht die we vorig jaar zo verrassend gewonnen hadden. Zal dit jaar wel niet gaan lukken.....

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19152
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Niet zo negatief, jullie doen elke keer echt lekker mee, zeker voor beginners. Een paar jaar verder, dan ben je zelf de crack! Mooi doorgaan met ritten rijden en vooral hier daarover posten.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29975
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Eens met Koos, ik denk dat je vooral veel ervaring op moet doen, jullie zijn al hard op weg zelf één van die cracks te worden en dan heb je vanzelf de truukjes allemaal al eens gezien. Jullie doen best veel van die evenementen, vormen een goed team en hebben veel lol zo samen, toch?!
Regards/groeten, Jeroen
- Smartie
- E21 VIP

- Posts: 1211
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Petje af hoe jullie rijden.
Zelf 2 keer gereden met bolletje pijltje...
En dan nog letters vinden en opdrachten.
Doe mij maar de toertochten zoals hier van het forum.
Iemand had het over de lob van het excentriek om de kleppen te stellen. Deze tech spec is niet terug te vinden via het zoeken. Is de echte naam misschien geen lob?
Zelf 2 keer gereden met bolletje pijltje...
En dan nog letters vinden en opdrachten.
Doe mij maar de toertochten zoals hier van het forum.
Iemand had het over de lob van het excentriek om de kleppen te stellen. Deze tech spec is niet terug te vinden via het zoeken. Is de echte naam misschien geen lob?
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Even naar boven scrollen, daar had ik de link naar het top tech topic over de excenters geplaatst

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
@Jeroen en Koos, het verslag was helemaal niet negatief bedoeld hoor. Ik wilde alleen maar zeggen dat die kaartleesritten zo verrekte moeilijk in elkaar steken.
Afgelopen zondag bijvoorbeeld was er na afloop een hoop comotie omdat bleek dat een bruin weggetje door de uitzetter als fietspad bedoeld was. Een legenda was er niet bij geleverd, en normaal is een bruine weg gewoon een weg waar je wel op mag. Ook de ervaren rotten waren het dus niet eens met de uitzetter, maar die hield voet bij stuk.
Ook stond in het bijzonder reglement dat er geen viaduct constructies zouden voorkomen, nouw ja, in de eerste kilometer zat er al eentje. Een gelijkvloerse kruising op de kaart, maar in werkelijkheid toch een weg onder een viaduct door.
Wij hebben daar toch maar een herconstructie op gemaakt, volgens de uitleg hadden we dat goed gedaan, maar achteraf werd het onder protest toch weer aangepast, pech voor ons.
Ja, die ouwe rotten zijn bloedfanatiek. Al rijden ze in een Opel Ignis of toybota jaris, en zou je dat dus niet verwachten.
Afgelopen zondag bijvoorbeeld was er na afloop een hoop comotie omdat bleek dat een bruin weggetje door de uitzetter als fietspad bedoeld was. Een legenda was er niet bij geleverd, en normaal is een bruine weg gewoon een weg waar je wel op mag. Ook de ervaren rotten waren het dus niet eens met de uitzetter, maar die hield voet bij stuk.
Ook stond in het bijzonder reglement dat er geen viaduct constructies zouden voorkomen, nouw ja, in de eerste kilometer zat er al eentje. Een gelijkvloerse kruising op de kaart, maar in werkelijkheid toch een weg onder een viaduct door.
Wij hebben daar toch maar een herconstructie op gemaakt, volgens de uitleg hadden we dat goed gedaan, maar achteraf werd het onder protest toch weer aangepast, pech voor ons.
Ja, die ouwe rotten zijn bloedfanatiek. Al rijden ze in een Opel Ignis of toybota jaris, en zou je dat dus niet verwachten.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Vanavond lekker een paar uurtjes met ijzer en zo in de garage in de weer geweest, heerlijk die geur van ijzerslijpsel en en lassen in m'n neus, veel beter dan die bits en bytes van kantoor.
Ben bezig een pers voor klepgeleiders voor M20 koppen te bouwen, er is een begin:

De kop die ik heb liggen krijgt nieuwe klepgeleiders, van de oude waren de uitlaatklep geleiders behoorlijk ingesleten, inlaten vielen wel mee.
De oude geleiders had ik er een paar jaar geleden op een onorthodoxe manier uit gehaald.
Dit is een oude uitlaat geleider met de klepsteel erin, je ziet duidelijk hoeveel slijtage er is:

en dit is een oude inlaat geleider, veel minder slijtage:

en dit is een nieuwe geleider, op de foto lijkt er ook speling te zijn, maar dat is een heel klein facet randje...

wordt vervolgt...
Ben bezig een pers voor klepgeleiders voor M20 koppen te bouwen, er is een begin:

De kop die ik heb liggen krijgt nieuwe klepgeleiders, van de oude waren de uitlaatklep geleiders behoorlijk ingesleten, inlaten vielen wel mee.
De oude geleiders had ik er een paar jaar geleden op een onorthodoxe manier uit gehaald.
Dit is een oude uitlaat geleider met de klepsteel erin, je ziet duidelijk hoeveel slijtage er is:

en dit is een oude inlaat geleider, veel minder slijtage:

en dit is een nieuwe geleider, op de foto lijkt er ook speling te zijn, maar dat is een heel klein facet randje...

wordt vervolgt...
Last edited by BertjeConti on Sun Nov 27, 2022 11:15 am, edited 1 time in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i