Page 23 of 28

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Posted: Mon Jun 20, 2011 10:51 am
by 323baur
Even een up date, nu ik terug ben vanuit de Alpen;
Allereerst mijn complimenten aan Wiebrand van Abeelen, super werk afgeleverd.
Na het inrijden (de eerste 2500-3000km ben ik niet boven de 3500rpm geweest, daarna rustig per 500km 500rpm hoger)
is mijn blok nu wel ingereden.

Wat is er gedaan:
2.7 eta onderblok, 885 cilinderkop. Kjet (verdeler wel vervangen) is gehandhaafd.
Je merkt dat het koppelverloop nu veel prettiger is. Vanaf 2500rpm trekt hij als een beer.
Het rijden is veel luier, maar als het moet kan je gruwelijk 'jagen'.

Ik ben er zeer blij mee. Wel ga ik nog een keer de kleppen nastellen en de olie verversen.

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Posted: Mon Jun 20, 2011 11:45 am
by uwbuurman
Super Ite! Klinkt prima!

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Posted: Mon Jun 20, 2011 12:47 pm
by 323baur
Overigens: het eerder genoemde pingelen is opgelost door de onsteking zorgvuldig 1 graag te laat te zetten.
Nu wel ietsje ploffen in de uitlaat bij gaslos berg af.

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Posted: Mon Jun 20, 2011 1:10 pm
by uwbuurman
beter! iets minder vermogen maar wel een fijne motor!

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Posted: Mon Jun 20, 2011 4:47 pm
by Wondermike
Prijs van de verdeler is zojuist verdubbeld...... :mrgreen:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Posted: Mon Jun 20, 2011 4:56 pm
by e-einundzwanzig
FOTOS!!!!

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Posted: Mon Jun 20, 2011 8:54 pm
by 323baur
Wondermike wrote:Prijs van de verdeler is zojuist verdubbeld...... :mrgreen:

Ok, van 1 naar 2 euro kan ik nog net dragen.
Mail me de schade en de details maar, dan maak ik het morgen over.
(ik zit nu weer op een hotel kamer in Duitsland, ben het eigenlijk wel een beetje zat - zakentripje).

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Posted: Tue Jun 21, 2011 8:43 pm
by Wiebrand
Hallo, Allemaal

even voor de duidelijkheid
het onderblok dat ite heeft is een onderblok van een 325eta
die omgebouwd is naar een echte 2700cc
de krukas is door gebalanceerd naar 7000 tpm
ite heeft gekozen voor een lagere compressie verhouding
dus in plaats van 325i zuigers zitten er nu gesmede vlakke zuigers in

ite

ik ben blij dat je tevreden bent en wens je nog veel rijplezier

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Posted: Tue Jun 21, 2011 8:46 pm
by 323baur
Voor verdere vragen: gewoon Wiebrand bellen.
Nogmaals, zonder dat ik aandelen heb, ik ben zeer tevreden!

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Posted: Thu Jun 23, 2011 1:44 pm
by RJ
Ite, proficiat met je nieuwe motor! Ik heb zelf heel even een 325e '86 gehad, maar ondanks dat de motor niet helemaal fris was, kon je goed merken dat je er lui / relaxed mee kon rijden dankzij veel koppel onderin (om diezelfde reden heb ik nu een 328i als daily).

Komt er ook nog een filmpje met wat geluid? :D

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Posted: Thu Jun 23, 2011 2:43 pm
by 323baur
Filmpje met geluid staat wel onder het Alpentour report.
Het is idd heerlijk rijden!

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Posted: Sun Feb 02, 2014 6:12 pm
by bmw e12 e21
Mooi met zo een eta blok erin.
Heeft hij geen last van inhouden boven de 5000tr/min door standaard K-jet?
Ik heb ook overwogen om zo een motor in men 323i te zetten, maar heb toch de originele behouden. Wie weet iets voor later.

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Posted: Sun Feb 02, 2014 6:53 pm
by 323baur
Neuh, je kan nog lekker doortrekken, al is boven de 5000rpm het beslist niet meer nodig.
niet heel lang geleden een testje gedaan met een m20 2.5 in frisse toestand: ik trek harder weg, maar de 2.5 komt daarna bij. Van elkaar weglopen is niet aan de orde. Het is dus maar net wat je wil.

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Posted: Sun Mar 16, 2014 10:40 am
by 323baur
Hoogste tijd voor wat verse tekst.
De Baur is het afgelopen jaar behoudens het normale onderhoud eigenlijk nauwelijks aan de beurt geweest.
Doordat alles stevig gebruikt wordt en ik me echt ergerde aan wat rammels de auto maar eens van wat nieuwe onderdelen voorzien.

Allereerst een diepte investering voor maar liefst 4 nieuwe uitlaatrubbers. De spanband van oktober j.l. zat overigens nog steeds prima.
Die ligt nu weer in de kofferbak, je weet maar nooit :)
Vervolgens de hulplijn uit Zeewolde gebeld; en bij de Hornbach een setje van 4 grote ringen gekocht die precies over de pasbussen heen gaan van de draagarmen voor.
De hele stabilisatie zit dus nu echt gefixeerd op tpv de draagarmen. De veerpoot kan nu echt niet meer heen en weer.
Gevolg: zeer strak rijdend en geen klapperend onderstel bij grote gaten in de weg.
Uiteraard ook rondom de remmen gedaan: verse Ferodo blokken voor en achter de complete setup van de e30.
Als laatste ook de onderste strutbar gemonteerd. Kortom; de zomer kan beginnen.

Plaatjes zal ik misschien nog wel even posten als ik zin heb.

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Posted: Sun Mar 16, 2014 11:30 am
by Wondermike
en bij de Hornbach een setje van 4 grote ringen gekocht die precies over de pasbussen heen gaan van de draagarmen voor.
Waar plaats je die ringen??