Page 221 of 420

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Mon Oct 13, 2014 9:51 am
by raymondw
Hoi Jeroen,

Dank voor je feedback; ze bevestigen mijn gedachten. angaande Dichhaut specials; wetende dat Alf een E30 M3 heeft, zal hij een oplossing voor de 320iS hebben, maar ik heb het hem gewoon gevraagd omdat hij ook een E28S heeft.

Wellicht gewoon per mail vragen.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sat Oct 18, 2014 9:01 am
by bmw e12 e21
Ik ga zo meteen mijn e21 kruiwagen wassen. :D

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sat Oct 18, 2014 9:20 am
by uwbuurman
Je krijgt van mij een gloednieuwe kruiwagen, hoef je deze niet te wassen. Ik ruil ze wel om :mrgreen:

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sat Oct 18, 2014 9:32 am
by bmw e12 e21
Bedankt Koos, maar ik koop nooit iets nieuws. Te weinig werk aan. :innocent

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sat Oct 18, 2014 11:16 am
by uwbuurman
Hahaha prima ruilen we ze tegen een oude

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sat Oct 18, 2014 11:41 am
by bmw e12 e21
:loll

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sun Oct 19, 2014 9:26 pm
by raymondw
Afgelopen woensdagavond hebben we de achterste klauwen gedemonteerd en voor inspectie naar Robijn gestuurd. Technisch waren ze nog prima in orde, nieuwe zuigers waren niet nodig, dus het was een kwestie van goed schoonmaken en een revisiesetje (seals en geleiders). De klauwen en de dragers zijn gestraald en in dezelfde kleur ge-poedercoat als de voorste klauwen.

Omdat de klauwen eraf zijn kon ik meteen de achter-brug inspecteren. De ankerplaten vindt ik eigenlijk niet mooi genoeg, maar om die te vervangen moeten de lagers eraan en dat vindt ik teveel van het goede. Ik heb de grofstoffelijk schoongemaakt en waar nodig (en mogelijk) ontroest in de zinkprimer gezet. Veel meer zie ik het nut niet van in, want mooier worden ze er toch niet van.

Image

De achter-brug zelf was een kwestie van goed schoonmaken. Ik heb de beide kleine remleidingen die op de beide trailer-arms zitten uitgebouwd en schoongemaakt. Voor de 5 Euro /st die ze kosten had ik ze kunnen vervangen, maar ze zijn gewoon te goed; na schoonmaken bleken ze als nieuwe te zijn. Bij de montage van de nieuwe remslangen heb ik nieuwe borgveerklemmen gebruikt. De oude waren gecorrodeerd en ze kosten amper 70cnt per stuk, dus dat is in tegenstelling tot nieuwe lagers een no-brainer.

Al met al ben ik tevreden met het visuele resultaat. Ik heb de schoongemaakte leidingen en de aansluitingen van de Stahlflexen in de blanke ML-wax gezet (die had ik nog van een van de sessies met Robert onthouden).

Image

Het ontluchten van het systeem is geen sinecure, met name niet omdat ik het H31 systeem heb, een op de stuurbekrachtiging aangesloten rembekrachtiger. Eerst heb ik ATF in het lege stuurbekrachtiging systeem gekiept, daarna is het remsysteem (vooralsnog generieke remolie) gevuld en ontlucht. Als laatste heb ik de procedure voor het ontluchten en bijvullen van ATF in het stuurbekrachtiging-systeem toegepast.

Een korte proefrit vanmiddag was een openbaring. De voortrein is nu zoveel rustiger geworden. De trilling waar ik voorheen last van had is niet meer waarneembaar. Na de proefrit heb ik het niveau van de stuurbekrachtiging gecontroleerd en na 4/5 keer op het rempedaal trappen is het niveau in het PS-reservoir constant en op peil. Er is ruim 1,3ltr ingegaan, lijkt mij een beetje weinig voor de H31, maar ik kan geen info vinden van hoeveel erin moet, alleen dat de H31 ruim 0,7ltr vraagt.

Ik ben nog niet helemaal tevreden over het aanspreekpunt; er zit nog wat dode tijd in, maar ik vermoedt dat dit met het ontluchten resp. de afhankelijkheid van de twee systemen te maken heeft. Na de dode tijd reageren de remmen echter direct en brutaal. Er zit hooguit een kwart van de pedaalweg tussen aanspreken en het ingrijpen van de ABS. Het is mij een keer gelukt op de remmen tegen het blokkeren aan te krijgen voordat de ABS kans kreeg om in te grijpen, maar dit is nog iets te vroeg; Pagid schrijft namelijk voor dat de remblokken gebed worden en dat is een specifieke procedure die ik alleen maar op de Duitse Autobahn kan toepassen, tenminste als ik binnen de wet wil blijven.

Mvrgr,

Raymond

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sun Oct 19, 2014 9:55 pm
by uwbuurman
Ik hoor het al, dat gaat gewoon op de a35 gebeuren :mrgreen: :launch :rev

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Mon Oct 20, 2014 12:30 am
by Jeroen
:lol:

:thumbsup

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Mon Oct 20, 2014 6:30 pm
by gerrit323
mijn 2.7 e30 omgetoverd tot een fantastisch sturend object :mrgreen: .. vers stuurhuis erop en uitlijning bij benadering volgens de gegevens van Arnold .. :thumbsup .. in combi met de goeie combi schokdempers, progressieve veren, regelbare eibach stabi's en PU rondom echt superstrak .. blije Gerrit :mrgreen: totaalpakketje is nu wel af

Direct maar 400km bijgezet zaterdag en zondag

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Mon Oct 20, 2014 7:19 pm
by Jeroen
Klinkt goed, wat voor stuurhuis heb je geplaatst? Aangezien een standaard E30 stuurhuis nou niet je-van-het is zeg maar...

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Mon Oct 20, 2014 9:10 pm
by Peter V.
Goed bezig.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Mon Oct 20, 2014 9:20 pm
by uwbuurman
:thumbsup

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Mon Oct 20, 2014 9:44 pm
by bmw e12 e21
Toppie!

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Fri Oct 24, 2014 7:12 pm
by Daniel
Vanmiddag in Utrecht vanaf de Herculeslaan binnendoor even naar "T Goy gereden, om daar de collectie :bmlogo2 ff te bewonderen & wat E21 interieurdelen af te leveren :banana