Page 24 of 64

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Wed Apr 03, 2013 8:24 pm
by uwbuurman
Inmiddels ben ik voorzien van de kleine O-ringen. Jan is de redder in nood op dit vlak, hij heeft me een setje O-ringen geleverd die bij kans origineel lijken. Uitstekende pasvorm en zoals het op de werkbank lijkt, prima dichting. Nu de grote O-ringen nog, want die pasten helaas niet, of beter gezegd, ze waren te dun. Maar daar heb ik nog twee ijzers voor in het vuur.

Gerwin, die kleine weet ik niet of daar meer van leverbaar zijn. De grote: als ik die ga halen bij de onderdelenboer, dan laat ik je dat weten.

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Sun Apr 07, 2013 9:50 am
by uwbuurman
En het is ROND. De kleine O-ringen zoals gezegd van Jan gekregen en de grote, mijn buurman kon er 1 leveren die perfect was qua maat en een hele grote met dezelfde diameter. Die heb ik aangepast in diameter, dus heb ik er nu 3. Deze week krijg ik nog zo'n grote en is operatie afdekkapje geslaagd!

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Sun Apr 07, 2013 2:15 pm
by Jeroen
Tadaaaa!

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Sat Jul 20, 2013 8:36 pm
by uwbuurman
Na operatie afdekkapjes van de Alpina's is het hier stil geworden. Maar irl niet, daar gaat alles gewoon door. Ik heb de auto verlost van wat kleine ergernissen en klein leed. niet veel foto's maar wel een verslagje.

1: De ontgrendeling van de afdekplaat van de bak waar de cabriokap in zit, is een omgekeerde deurklink. Deze zit dus op de kop, maar is verder een gewone deurklink. De mijne is ingescheurd bij het asje, dus het openen van de klep moet met veel beleid en dan nog werkt het niet altijd goed. Vervelend, maar niet onoplosbaar. Van Gerrit heb ik een deurklinkje van zijn sloper gekregen en die ik ingebouwd. Daartoe moest het zijpaneel eraf, de kabels moesten los (twee kabels, een ontgrendeling links en rechts) en daarna het zaakje ombouwen en weer monteren. Erg blij met de upgrade, het is nu zachtjes aantrekken en klik los!

2: Diverse verlichtingsellende in het dashboard. De klokkenwinkel had ik al netjes, maar in het kachelbedieningspaneel miste wat licht, evenals in de asbak voor en bij de lichtschakelaar. De lichtschakelaar was even prutsen, kreeg geen massa, maar dat was een losgetrilde schroef en dus snel opgelost. De asbak was ook appeltje eitje, maar om bij de kachelbediening te kunnen komen moeten er twee schroeven aan de onderzijde los, waarvan er één slechts bereikbaar is als je de middentunnel verwijderd hebt. *zucht*. Maar wel gedaan uiteraard en gelijk twee lampjes vervangen, ook degene die het nog deed. Zul je net zien dat die het begeeft, twee weken nadat ik de andere vervangen had. Maar nu brand alles weer zoals het hoort. Mooi gezicht in het donker!

3: Schakelaars. in het kader van de lampjes zag ik dat ik ook onverlichte schakelaars heb. De achterruitverwarmingsschakelaar brandde niet zwak met het interieur mee en ook niet als dat ding was ingeschakeld. Dus de schakelaar uitelkaar gepeuterd en ook daar een lampje in vervangen. Nu doet hij het wel als de achterruitverwarming aan staat, maar niet (zwak branden) als de achterruitverwarming uit staat maar de verlichting aan. Dat is wel het geval bij de gevarenlichtschakelaar, dus ik vermoet dat deze dat ook zou moeten doen. Wie kan dat bevestigen of ontkrachten???

De schakelaar van de volumeregeling, het "wieltje" heeft geen verlichting. Correct?? ook hier graag een bevestiging...

één van de vier ruitbedieningsschakelaars deed vreemd. Deze functioneerde alleen als ik 'm half ingedrukt hield. Volledig indrukken resulteerde in helemaal niets meer doen. Deze schakelaar uitelkaar getrokken en alles bleek vet/zwart/smerig te zijn aan de binnenzijde. Die heb ik mooi gereinigd en geschuurd van binnen en hij doet weer precies datgene waarvoor hij in het leven is geroepen. Blij toe!

4: Het paneeltje van de verlichtingsschakelaar was kapot in de cabrio. Er zat een (vreemde) scheur in en de verlichte symbooltjes bij de knoppen deden het niet. Dat laatste is een stukje plexiglas dat achter het paneeltje zit gesmolten. Daartoe zijn er drie uitstekende pennetjes die erdoorheen steken die aan de achterzijde vastgesmolten worden. het bleek dat die hele rommel los zat en kapot was. Was ooit een lijmpoging gedaan, maar dat was ook niet wat. Wederom van Gerrits wrak afkomstig is het vervangende paneeltje. Deze was echter ook niet ongeschonden. Een rare hoek is afgebroken van het stukje plexiglas. Even onderzoeken leerde me snel dat ik van twee halfgare paneeltjes een nette kon maken. Dus ik heb voorzichtig de gesmolten verbindingen losgesneden en het plexiglas omgewisseld. Even met de soldeerbout vastgebrand en klaar!! Bleek dat ik ook nog twee soor plastic stukjes film tussen paneeltje en plexiglas niet had. nu wel en dus is die operatie goed geslaagd, zeker samen met het nieuwe lampje uit actie 2.

kapot stukje plexiglas:

Image

kapot paneeltje:

Image

"Nieuw" paneeltje uit 1983 gemonteerd:

Image


Zoals gezegd dus twee vragen:
1: hoort de achterruitverwarmingsschakelaar te branden met de verlichting, net als de gevarenlichtschakelaar?
2: heeft de volumeregelingknop ('t wieltje) wel of geen verlichting?

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Sat Jul 20, 2013 9:32 pm
by 323baur
Bij mijn e23 is dat ook zo, achterruit verwarming brandt niet met de verlichting mee.
Zou eigenlijk wel moeten vind ik, maar het is niet af fabriek.
Knopje is identiek aan een e30

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Sat Jul 20, 2013 9:38 pm
by uwbuurman
Ok, dank Ite. Met je eens, zou wel moeten...

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Sat Jul 20, 2013 10:09 pm
by BMWvision
Bij m'n E34 brandt dat lampje wel zwak wanneer uitgeschakeld, en normaal wanneer ingeschakeld. Is dat bij alle latere types wel af fabriek geïnstalleerd?

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Sat Jul 20, 2013 10:31 pm
by uwbuurman
Hamme volgens bmwfans is de e30 de enige auto waar die schakelaar in zit, kortom niet uitwisselbaar?

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Sun Jul 21, 2013 12:03 am
by Jeroen
Nee, volgens mij draait de schakelaar van de achterruitverwarming idd niet mee op de verlichting dus zul je ook bedrading moeten bijleggen als je een latere schakelaar wilt plaatsen. Ook de fader is onverlicht.

Verder lekker bezig geweest en nu eens geen ellendeberichten met de E30... afkloppen en houden zo, leuk!

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Sun Jul 21, 2013 12:20 pm
by Peter V.
Inderdaad de puntjes op de i. Lekker bezig zo.

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Mon Jul 29, 2013 11:04 am
by uwbuurman
Afgelopen week heb ik de 325iA eens lekker Duitsland ingejaagd. Heerlijk getoerd en bochten gedraaid in de regio Winterberg en in het Teutoburgerwald. Geen olieverbruik, geen problemen, niets. Zoals het moet zijn dus!

De automaatbak heeft alleen nog steeds zijn probleem met het vrijschakelen vanaf een km/h of 160 à 180 en dat vind ik vervelend. Niet omdat ik zo nodig met een cabriolet die snelheden wil rijden, maar het moet wel kunnen, als het zo is gebouwd. Kortom, ik wil mijn materiaal op orde hebben en dat is het niet, nu.

Eerder heb ik aan ZF AG een mail gestuurd met de beschrijving van mijn probleem en een dringende hulpvraag. Vandaag werd ik vanuit Duitsland gebeld door een medewerker van ZF. Lang verhaal in het kort: ZF is er van overtuigd dat het probleem zich bevind in de vrijloopkoppeling tussen de 3de en de 4de versnelling. Er zit bij de vierde versnelling een vrijloopkoppeling, die de man vergeleek met de vrijloop van een fiets. Vooruittrappen is aandrijving en niet trappen is vrijloop, dan hoor je de fiets tikken.

Die vrijloopkoppeling is vermoedelijk versleten. Dat werd vergeleken met een ketting die over een versleten tandwiel gaat. In het begin gaat dat goed, maar bij te veel kracht of druk schiet hij er overheen. Dat is in mijn bak ook het probleem. Te veel kracht, dus kickdown en er vol in, of te veel druk, dus te hoge weerstand door hoge snelheid betekend dat de vrijloop het niet meer aan kan en eruit schiet. Het advies is om de automaat in de 3 te zetten( bergversnellingen gebruiken dus) omdat dit probleem zich alleen voordoet in de vier, want die vrijloopkoppeling wordt alleen in de vier gebruikt.

Dit verhaal lijkt me een plausibel verhaal. Dus in zoverre ben ik blij dat het een probleem is dat nu is gelokaliseerd, nu nog herstellen. Dat wordt deze zomer en herfst niets, ik wil kunnen rijden en dat kan. Van de winter maar eens kijken hoe de prioriteiten dan liggen. Vooralsnog wil ik repareren om de originele motor en bak bij de auto te houden, maar weet iemand een erg verse 4HP22 van een 320i of 325i van 1990 of 1991 dan hou ik me aanbevolen!

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Mon Jul 29, 2013 1:16 pm
by Peter V.

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Mon Jul 29, 2013 1:24 pm
by uwbuurman
Dank voor de tip Peter, maar dit is een sportautomaat met die ellendige draaiknop. Ik heb de gewone automaat.

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Mon Jul 29, 2013 3:07 pm
by Jeroen
Duidelijke verklaring iig. Dus of een frisse late versie op de kop tikken of naar een echte specialist ermee... zou wel lekker zijn als dat laatste geintje er ook uit kon!

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Mon Jul 29, 2013 7:38 pm
by uwbuurman
Eens! Neig nu naar reparatie, tenzij ik een goede late bak tegenkom.

Maar de planning was om niets uit te geven tot ik de 323i heb gespoten.... Als ik nu toch dit ga doen in de winter, tja, dan kan er ook nog wel een heel nieuw onderstel af, dan zijn we er echt helemaal. Denk aan motorsport schokdempers en veren, rondje poedercoaten, berg nieuwe rubbers van BMW en dan is alles weer strak. Op twee deuren en twee voorspatborden na......

Hoe dan ook, die bak, dat ziet er hoopvol uit!