Pastellblauer's E12 avonturen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29975
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Nogal een verschil! Waren die nieuwe geleiders niet heel lastig verkrijgbaar de laatste tijd?
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Klopt Jeroen, eigelijk was ik al een paar jaar op die klepgeleiders aan het azen, en ze waren alleen te vinden bij Amerikaanse europarts handelaren, op zich niet duur, maar je moet ze dan wel in de US bestellen.Jeroen wrote: Thu Oct 18, 2018 5:44 am Nogal een verschil! Waren die nieuwe geleiders niet heel lastig verkrijgbaar de laatste tijd?
In europa waren ze moeilijk te vinden en met prijskaartjes alsof ze van goud zijn.
Plots heeft "easycarpasts" in nl ze op hun voorraad liggen en ook nog in alle 4 de maten en voor een billijke prijs, dus die waren toen snel besteld.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Mooi Rob! Vervang jij die zelf? Zoja hoe?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Dat was wel de bedoeling, ik ben er een pers voor aan het bouwen, zie vorige pagina onderaan.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Nadat ik in een nieuwsbericht van de horneland rally las dat ze komend jaar (voor het eerst) ook eisen gaan stellen aan het uitlaat geluid van de deelnemende rally auto's, heeft mij dat wel aan het denken gezet.
Horneland rally doen wij zelf voorlopig niet, maar we hebben ons daar wel als officials opgegeven, om zo toch de sfeer van deze prachtige rally van dichtbij de kunnen proeven.
Ze gaan bij de technische keuring dezelfde eisen stellen aan het maximale uitlaat geluid, zoals ook de rdw dat opgesteld heeft, en blijkbaar ook de politie moet volgens deze eisen meten.
Na verder onderzoek blijkt ook dat men bij APK keuring in geval van een sport uitlaat op deze zelfde eisen als de RDW stelt moet meten.
Kort gezegd betekend het dat het uitlaat geluid niet boven de 95db mag komen bij 3500rpm bij een benzine motor, gemeten op 50cm van de uitlaat opening.
Dat was wel even schrikken, aangezien de Pastellblauer behoorlijk geluid maakt met de laatst gemonteerde uitlaat.
Dus vandaag maar eens een geijkte db meter meegenomen van kantoor en de test conform politie eisen uitgevoerd.
Als we de pastellblauer staande op een ruime open parkeerplaats rustig naar 3500rpm laten gaan lukt het net om toch onder die 95db te blijven, gemeten op 50cm, de meter gericht naar de uitlaat. Maar iets feller gas geven en het schiet meteen door over ruim 100 db.
Maar belangrijker, gemeten volgens de gestelde meetmethode blijven we net onder het maximum. Mazzel dus.
Horneland rally doen wij zelf voorlopig niet, maar we hebben ons daar wel als officials opgegeven, om zo toch de sfeer van deze prachtige rally van dichtbij de kunnen proeven.
Ze gaan bij de technische keuring dezelfde eisen stellen aan het maximale uitlaat geluid, zoals ook de rdw dat opgesteld heeft, en blijkbaar ook de politie moet volgens deze eisen meten.
Na verder onderzoek blijkt ook dat men bij APK keuring in geval van een sport uitlaat op deze zelfde eisen als de RDW stelt moet meten.
Kort gezegd betekend het dat het uitlaat geluid niet boven de 95db mag komen bij 3500rpm bij een benzine motor, gemeten op 50cm van de uitlaat opening.
Dat was wel even schrikken, aangezien de Pastellblauer behoorlijk geluid maakt met de laatst gemonteerde uitlaat.
Dus vandaag maar eens een geijkte db meter meegenomen van kantoor en de test conform politie eisen uitgevoerd.
Als we de pastellblauer staande op een ruime open parkeerplaats rustig naar 3500rpm laten gaan lukt het net om toch onder die 95db te blijven, gemeten op 50cm, de meter gericht naar de uitlaat. Maar iets feller gas geven en het schiet meteen door over ruim 100 db.
Maar belangrijker, gemeten volgens de gestelde meetmethode blijven we net onder het maximum. Mazzel dus.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Je hebt er ook wel echt een belachelijke brul in zitten 
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Juist, vandaar de bezorgdheid....

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Mooi ROb, ik volg.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Oefenhornenacht 19-okt-2018
Hehe, eindelijk is het dan zover, de rallys waar we het dan allemaal voor doen, deze vrijdag avond staat een oefenritje voor de Hornenacht in november op het programma. Dat zo'n oefenrit populair is blijkt wel uit het aantal inschrijvingen, maar liefst 37 equipes komen graag nog even oefenen in het donker. Veruit de meesten komen dan ook nog met hun klassieker, beter kan niet.
De organisatie heeft ons startnummer 41 uitgedeeld, tourklasse begint bij nummer 21 en die mogen om 19:15 van start, dan is het net een beetje donker. Wij mogen om 19:31 vertrekken voor ruim 2 en een half uur rally plezier, elke minuut sturen ze 2 of zelfs 3 equipes op pad, dat betekend dat het onderweg lekker druk zal zijn.
Er was van tevoren al mede gedeeld dat er dit jaar veel onverhard in zou zitten, en dat was absoluut niet gelogen. En omdat het in deze contreien nog steeds gortdroog is betekend dat stofhappen als je iemand voor je hebt. Maar liefst 15km onverhard in 75km totaal, dat is dus echt veel, heerlijk
Onderweg krijgen we maar liefst 5 systemen voorgeschoteld, het begint met een stukje bol-pijl waar de uitzetters al een leuke instinker in hadden gestopt, daarna 3 kwartier baril, hierin zat het grootste deel onverhard.
Veel minder ervaren equipes reden hierbij in het donker volledig spoorloos, met als gevolg dat je regelmatig deelnemers tegenmoed kwam, en dat op heel smalle landweggetjes. Maar ook dat mag de pret niet drukken.
Op het einde liepen we nog tegen een discutabel geplaatste controle aan die we dan maar niet noteerde, en achteraf dus wel had gemoeten. discussie met uitzetters is zinloos.
Geleerd van het vorig jaar had ik nu van tevoren een paar primatourtjes genomen, en dus totaal geen last van misselijkheid
Dan mochten we dik een half uurtje punten vrije route gaan doen. Dit is een systeem wat uit de Horneland rally komt, en in andere rally's bijna nooit voor komt, hier gingen we lekker doorheen, maar achteraf bleek dat we er toch 2 fouten in gemaakt hadden.
Dan nog 3 kwartier pijlen kortste route met daarna als afsluiter nog een half uurtje grensbenaderen. In het laatste deel nog een misselijk geplaatste controle niet gezien, het wordt tijd voor een paar breedstralers voor op de BMW waarmee we de bochten kunnen verlichten.
8 minuten over tijd waren we weer binnen, gezellig napraten met andere equipes onder het genot van
en wachten op de uitslag. De uitleg kregen we meteen uitgereikt en al snel bleek dat we 5 fouten hadden.
Dit leverde een 5e plaats op, maar vooral een heerlijke avond ralieen in het donker.
Fotokes weer veel te weinig genomen:
het is nog even licht:

het wordt tijd voor een GoPro:

en de uitslag:

Hehe, eindelijk is het dan zover, de rallys waar we het dan allemaal voor doen, deze vrijdag avond staat een oefenritje voor de Hornenacht in november op het programma. Dat zo'n oefenrit populair is blijkt wel uit het aantal inschrijvingen, maar liefst 37 equipes komen graag nog even oefenen in het donker. Veruit de meesten komen dan ook nog met hun klassieker, beter kan niet.
De organisatie heeft ons startnummer 41 uitgedeeld, tourklasse begint bij nummer 21 en die mogen om 19:15 van start, dan is het net een beetje donker. Wij mogen om 19:31 vertrekken voor ruim 2 en een half uur rally plezier, elke minuut sturen ze 2 of zelfs 3 equipes op pad, dat betekend dat het onderweg lekker druk zal zijn.
Er was van tevoren al mede gedeeld dat er dit jaar veel onverhard in zou zitten, en dat was absoluut niet gelogen. En omdat het in deze contreien nog steeds gortdroog is betekend dat stofhappen als je iemand voor je hebt. Maar liefst 15km onverhard in 75km totaal, dat is dus echt veel, heerlijk
Onderweg krijgen we maar liefst 5 systemen voorgeschoteld, het begint met een stukje bol-pijl waar de uitzetters al een leuke instinker in hadden gestopt, daarna 3 kwartier baril, hierin zat het grootste deel onverhard.
Veel minder ervaren equipes reden hierbij in het donker volledig spoorloos, met als gevolg dat je regelmatig deelnemers tegenmoed kwam, en dat op heel smalle landweggetjes. Maar ook dat mag de pret niet drukken.
Op het einde liepen we nog tegen een discutabel geplaatste controle aan die we dan maar niet noteerde, en achteraf dus wel had gemoeten. discussie met uitzetters is zinloos.
Geleerd van het vorig jaar had ik nu van tevoren een paar primatourtjes genomen, en dus totaal geen last van misselijkheid
Dan mochten we dik een half uurtje punten vrije route gaan doen. Dit is een systeem wat uit de Horneland rally komt, en in andere rally's bijna nooit voor komt, hier gingen we lekker doorheen, maar achteraf bleek dat we er toch 2 fouten in gemaakt hadden.
Dan nog 3 kwartier pijlen kortste route met daarna als afsluiter nog een half uurtje grensbenaderen. In het laatste deel nog een misselijk geplaatste controle niet gezien, het wordt tijd voor een paar breedstralers voor op de BMW waarmee we de bochten kunnen verlichten.
8 minuten over tijd waren we weer binnen, gezellig napraten met andere equipes onder het genot van
Dit leverde een 5e plaats op, maar vooral een heerlijke avond ralieen in het donker.
Fotokes weer veel te weinig genomen:
het is nog even licht:

het wordt tijd voor een GoPro:

en de uitslag:

Last edited by BertjeConti on Sun Nov 27, 2022 11:14 am, edited 1 time in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ster van Valkenburg 20-oktober-2018
Na gisteravond de oefenhornenacht is het vandaag alweer tijd voor de Ster van Valkenburg. Deze kaartleesrit telt mee voor het NRF kampioenschap.
Vorig jaar hebben we deze kaartleesrit ook al gedaan en daar toen een fatale denkfout gemaakt.
Daarom dit jaar revanche.
Dus vanmorgen met de Pastellgrauwer (ja er zit een dikke laag zandstof op) naar zuid limburg. Het aantal aanmeldingen was nog minder dan vorig jaar, erg jammer voor vooral de organisatie. In de B klasse slechts 6 equipes.
In het ochtend traject kregen we ruim 50 km pijlen kortste route voorgeschoteld, A en B klasse kregen dezelfde kaart, maar er waren een aantal pijlen aangeduid voor alleen de A klasse, dat was dus het verschil.
De route ging globaal over exact hetzelfde gebied en dezelfde wegen als vorig jaar, maar men had er nu wel heel veel en heel moeilijke herconstructies in gemaakt. Over het algemeen zijn de herconstructies in het echt niet te rijden, maar daarvoor in de plaats wordt je dan "beloond" met keercontroles. gek wordt je ervan.
Na 2 en een half uur tijd voor lunch terug bij de start locatie. Leuk was dat de uitzetter van de Hornenacht en crack navigator Ad van de Werf bij ons aan tafel kwam. Dit was een erg leerzaam en verhelderend uurtje kan ik je zeggen.
Maar toch was de ochtend voor ons B klassers erg moeilijk.
Na de lunch weer ruim 50 km, maar nu Baril, nu wel verschillende kaarten voor A en B, maar dat maakte het niet gemakkelijker. Helemaal gek werd ik van die herconstructies, en daarbij komt dan ook nog dat Zuid Limburg gewoon veel te druk is. traktors, wielrenners, wielrenners enz enz.
Uiteindelijk lukt het ons toch nog om zonder straftijd te finishen. Bij aankomst in de startlocatie zaal hadden ze de strafpunten voor 3/4 deel al geteld, en bleek dat het nog wel mee viel, wij hadden van de 6 B klassers de minste strafpunten. Maar toen de uitleg van het laatste stuk (als iedereen binnen is) uitgedeeld werd, bleek dat er iets fataal mis is gegaan in het laatste deel bij ons. 1 controle niet gezien waar we maar liefst 3 keer langs zijn gekomen, en een andere controle niet gezien die plat bleek te liggen. Hierdoor werden we terug geworpen naar de 4e plek van 6.
Conclusie:
Ster van Valkenburg is erg moeilijk met de nadruk op heel ingewikkelde herconstructies en veel keercontroles, wat vooral komt door gebrek aan een interessant wegennetwerk. Zuid-Limbug is prachtig voor toeristen, maar voor de rittensport erg saai en vervelend.
Na gisteravond de oefenhornenacht is het vandaag alweer tijd voor de Ster van Valkenburg. Deze kaartleesrit telt mee voor het NRF kampioenschap.
Vorig jaar hebben we deze kaartleesrit ook al gedaan en daar toen een fatale denkfout gemaakt.
Daarom dit jaar revanche.
Dus vanmorgen met de Pastellgrauwer (ja er zit een dikke laag zandstof op) naar zuid limburg. Het aantal aanmeldingen was nog minder dan vorig jaar, erg jammer voor vooral de organisatie. In de B klasse slechts 6 equipes.
In het ochtend traject kregen we ruim 50 km pijlen kortste route voorgeschoteld, A en B klasse kregen dezelfde kaart, maar er waren een aantal pijlen aangeduid voor alleen de A klasse, dat was dus het verschil.
De route ging globaal over exact hetzelfde gebied en dezelfde wegen als vorig jaar, maar men had er nu wel heel veel en heel moeilijke herconstructies in gemaakt. Over het algemeen zijn de herconstructies in het echt niet te rijden, maar daarvoor in de plaats wordt je dan "beloond" met keercontroles. gek wordt je ervan.
Na 2 en een half uur tijd voor lunch terug bij de start locatie. Leuk was dat de uitzetter van de Hornenacht en crack navigator Ad van de Werf bij ons aan tafel kwam. Dit was een erg leerzaam en verhelderend uurtje kan ik je zeggen.
Maar toch was de ochtend voor ons B klassers erg moeilijk.
Na de lunch weer ruim 50 km, maar nu Baril, nu wel verschillende kaarten voor A en B, maar dat maakte het niet gemakkelijker. Helemaal gek werd ik van die herconstructies, en daarbij komt dan ook nog dat Zuid Limburg gewoon veel te druk is. traktors, wielrenners, wielrenners enz enz.
Uiteindelijk lukt het ons toch nog om zonder straftijd te finishen. Bij aankomst in de startlocatie zaal hadden ze de strafpunten voor 3/4 deel al geteld, en bleek dat het nog wel mee viel, wij hadden van de 6 B klassers de minste strafpunten. Maar toen de uitleg van het laatste stuk (als iedereen binnen is) uitgedeeld werd, bleek dat er iets fataal mis is gegaan in het laatste deel bij ons. 1 controle niet gezien waar we maar liefst 3 keer langs zijn gekomen, en een andere controle niet gezien die plat bleek te liggen. Hierdoor werden we terug geworpen naar de 4e plek van 6.
Conclusie:
Ster van Valkenburg is erg moeilijk met de nadruk op heel ingewikkelde herconstructies en veel keercontroles, wat vooral komt door gebrek aan een interessant wegennetwerk. Zuid-Limbug is prachtig voor toeristen, maar voor de rittensport erg saai en vervelend.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Gisteren bij de Ster van Valkenburg hadden we een flinke klapper gemaakt bij het keren tegen een oprit, dus vandaag eens even de carter bescherming inspecteren.
Zoals je kunt zien zit hij er niet voor niets onder:

Zoals je kunt zien zit hij er niet voor niets onder:

Last edited by BertjeConti on Sun Nov 27, 2022 11:13 am, edited 1 time in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19152
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Zodan. Nu weet je waarom de belangstelling terugloopt voor die rit. Die koevanger/carterbeschermer is niet overbodig haha.