Oefenhornenacht 19-okt-2018
Hehe, eindelijk is het dan zover, de rallys waar we het dan allemaal voor doen, deze vrijdag avond staat een oefenritje voor de Hornenacht in november op het programma. Dat zo'n oefenrit populair is blijkt wel uit het aantal inschrijvingen, maar liefst 37 equipes komen graag nog even oefenen in het donker. Veruit de meesten komen dan ook nog met hun klassieker, beter kan niet.
De organisatie heeft ons startnummer 41 uitgedeeld, tourklasse begint bij nummer 21 en die mogen om 19:15 van start, dan is het net een beetje donker. Wij mogen om 19:31 vertrekken voor ruim 2 en een half uur rally plezier, elke minuut sturen ze 2 of zelfs 3 equipes op pad, dat betekend dat het onderweg lekker druk zal zijn.
Er was van tevoren al mede gedeeld dat er dit jaar veel onverhard in zou zitten, en dat was absoluut niet gelogen. En omdat het in deze contreien nog steeds gortdroog is betekend dat stofhappen als je iemand voor je hebt. Maar liefst 15km onverhard in 75km totaal, dat is dus echt veel, heerlijk
Onderweg krijgen we maar liefst 5 systemen voorgeschoteld, het begint met een stukje bol-pijl waar de uitzetters al een leuke instinker in hadden gestopt, daarna 3 kwartier baril, hierin zat het grootste deel onverhard.
Veel minder ervaren equipes reden hierbij in het donker volledig spoorloos, met als gevolg dat je regelmatig deelnemers tegenmoed kwam, en dat op heel smalle landweggetjes. Maar ook dat mag de pret niet drukken.
Op het einde liepen we nog tegen een discutabel geplaatste controle aan die we dan maar niet noteerde, en achteraf dus wel had gemoeten. discussie met uitzetters is zinloos.
Geleerd van het vorig jaar had ik nu van tevoren een paar primatourtjes genomen, en dus totaal geen last van misselijkheid
Dan mochten we dik een half uurtje punten vrije route gaan doen. Dit is een systeem wat uit de Horneland rally komt, en in andere rally's bijna nooit voor komt, hier gingen we lekker doorheen, maar achteraf bleek dat we er toch 2 fouten in gemaakt hadden.
Dan nog 3 kwartier pijlen kortste route met daarna als afsluiter nog een half uurtje grensbenaderen. In het laatste deel nog een misselijk geplaatste controle niet gezien, het wordt tijd voor een paar breedstralers voor op de BMW waarmee we de bochten kunnen verlichten.
8 minuten over tijd waren we weer binnen, gezellig napraten met andere equipes onder het genot van

en wachten op de uitslag. De uitleg kregen we meteen uitgereikt en al snel bleek dat we 5 fouten hadden.
Dit leverde een 5e plaats op, maar vooral een heerlijke avond ralieen in het donker.
Fotokes weer veel te weinig genomen:
het is nog even licht:
het wordt tijd voor een GoPro:
en de uitslag:
