
Wat heb jij vandaag gedaan?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29967
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Hopelijk valt het mee met de E21 dan! Fotoverslagje krijgen we nog? 
			
			
									
									
Regards/groeten, Jeroen
			
						- gerrit323
- E21 VIP 
- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Niet leuk   Hopelijk snel de oplossing gevonden
  Hopelijk snel de oplossing gevonden
			
			
									
							
							 Hopelijk snel de oplossing gevonden
  Hopelijk snel de oplossing gevonden1992 Mazda mx5 
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
			
						1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Peter V.
- E21 VIP 
- Posts: 12124
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ik hoop inderdaad ook op de witte. Zoekplaatjes net voor een alpentrip is namelijk ongewenst.
			
			
									
							
							Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
			
						.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
 '81 320 Baur (323i)
- Location: Oudendijk (NL)
- gerrit323
- E21 VIP 
- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
oeps .. nog minder leuk dan   .. niet het diff ??
 .. niet het diff ??
			
			
									
							
							 .. niet het diff ??
 .. niet het diff ??1992 Mazda mx5 
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
			
						1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
 '81 320 Baur (323i)
- Location: Oudendijk (NL)
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ik heb zojuist het wiel eraf gehaald en de remmerij los want ik dacht dat er misschien een remschoen los zou zitten of de klauw.
Niets van dat alles. Vorig jaar voor de rit naar Luxemburg dit diff eronder gezet met verse olie (is een 3.64 diff) en deze lijkt het niet te zijn.
Ik heb hem op bokken staan en toen de auto in zijn 5 en beetje gas om te zien wat er gebeurde. Het lijkt alsof de aandrijfas rechtsachter met het ronddraaien een beetje van links naar rechts schudt. De linker doet dat niet maar het is natuurlijk allemaal onbelast.
Die wilde ik dus eerst vervangen maar daar ging het al mis in het magazijn. Op de auto zitten aandrijfassen met dikke uiteindes maar met M10 bouten. Ik heb nog een aantal aandrijfassen met de dikke klossen maar met de dunnere bouten, M8 dus. Die kan ik niet vervangen. Koet! Ik heb nog wel zat van de latere aandrijfassen met de dunnere klossen en wel M10 bouten.
Nou ben ik aan het twijfelen en heb mijn oude diff gemeten en vergeleken met het topic wat we daar ooit voor hebben geopend, die is 22,8cm. Het andere diff moet ik zo nog meten.
Waren er nu wel of niet verschillende breedtes van differentielen? Er lijkt toch ook een klein verschil te zijn tussen deze aandrijfassen in de lengte als ik ze indruk tot de minimale maat.
Zal de witte alvast klaarzetten voor volgend weekend....
			
			
									
							
							Niets van dat alles. Vorig jaar voor de rit naar Luxemburg dit diff eronder gezet met verse olie (is een 3.64 diff) en deze lijkt het niet te zijn.
Ik heb hem op bokken staan en toen de auto in zijn 5 en beetje gas om te zien wat er gebeurde. Het lijkt alsof de aandrijfas rechtsachter met het ronddraaien een beetje van links naar rechts schudt. De linker doet dat niet maar het is natuurlijk allemaal onbelast.
Die wilde ik dus eerst vervangen maar daar ging het al mis in het magazijn. Op de auto zitten aandrijfassen met dikke uiteindes maar met M10 bouten. Ik heb nog een aantal aandrijfassen met de dikke klossen maar met de dunnere bouten, M8 dus. Die kan ik niet vervangen. Koet! Ik heb nog wel zat van de latere aandrijfassen met de dunnere klossen en wel M10 bouten.
Nou ben ik aan het twijfelen en heb mijn oude diff gemeten en vergeleken met het topic wat we daar ooit voor hebben geopend, die is 22,8cm. Het andere diff moet ik zo nog meten.
Waren er nu wel of niet verschillende breedtes van differentielen? Er lijkt toch ook een klein verschil te zijn tussen deze aandrijfassen in de lengte als ik ze indruk tot de minimale maat.
Zal de witte alvast klaarzetten voor volgend weekend....
So many cars, so little time
			
						- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29967
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Met een beetje mazzel kun je gewoon de flenzen tussen de diffs omwisselen
			
			
									
							
							Regards/groeten, Jeroen
			
						- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
 '81 320 Baur (323i)
- Location: Oudendijk (NL)
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Mijn flenzen aan diff en wielkanten zijn allemaal m10, maar zijn de aandrijfassen uitwisselbaar?
			
			
									
							
							So many cars, so little time
			
						- uwbuurman
- E21 VIP 
- Posts: 19149
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Maar wat ik interessant vind, waarom heb je die schade nu ineens? Dit is niet iets wat zomaar ontstaat toch?
			
			
									
							
										
						- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
 '81 320 Baur (323i)
- Location: Oudendijk (NL)
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
@buurman, ik vind het ook raar. Luxemburg en de Eifel zonder probs en van de winter alleen de remmen losgehad.
@Jeroen, ik ga het morgen proberen met een andere aandrijfas.
Drie types assen:

Kleine klossen en dikke klossen beide met M10 gaten

Beide grote klossen maar links M10 en rechts M8

			
			
									
							
							@Jeroen, ik ga het morgen proberen met een andere aandrijfas.
Drie types assen:

Kleine klossen en dikke klossen beide met M10 gaten

Beide grote klossen maar links M10 en rechts M8

So many cars, so little time
			
						- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29967
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ja ik had door de tijd heen ook al wat verschillende versies gezien, en nu ik 't zo naast elkaar zit, ja daar zit ook nog wel wat verschil in gewichtsverdeling in ook. dat wordt op z'n minst wel even wegen. Waar denk je zelf aan, kruiskoppeling om zeep?
Ik ga binnenkort zelf de achterkant ook deels loshalen, oa om eindelijk wat Strongflex te gaan plaatsen!

			
			
									
							
							Ik ga binnenkort zelf de achterkant ook deels loshalen, oa om eindelijk wat Strongflex te gaan plaatsen!

Regards/groeten, Jeroen
			
						- 323baur
- E21 VIP 
- Posts: 11878
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ik denk dat je gewoon een kruiskoppeling op zeep hebt. Zeker ook omdat het maar aan 1 kant is.
Komt wel vaker voor bij ietwat krachtigere autootjes
			
			
									
							
							Komt wel vaker voor bij ietwat krachtigere autootjes

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
			
						





