Page 25 of 62

Posted: Sun Feb 28, 2010 11:03 am
by gerrit323
Wat ik me net zit af te vragen Arnold, als je de verbrandingskamers van de originele kop gaat aanpassen zoals op de alpina kop gaat de compressie dan niet zakken (je vergroot toch de kamers) ... heeft een B6 blok een verlaagde compressievanwaar tov originele 2.8 blokken?
Indien niet wat zorgt voor de specifieke compressie van een B6 blok, andere zuigers of een gevlakte kop?

Suc6 iig

Gerrit

Posted: Sun Feb 28, 2010 11:27 am
by Arnold D
Hoi, Gerrit. Wat ik weet is dat de zuigers anders zijn. Als ik de kamers niet aan laat passen dan gaan de zuigers kapot.

Ga even de technische gegevens bekijken.

Posted: Sun Feb 28, 2010 12:03 pm
by gerrit323
Arnold D wrote:Hoi, Gerrit. Wat ik weet is dat de zuigers anders zijn. Als ik de kamers niet aan laat passen dan gaan de zuigers kapot.

Ga even de technische gegevens bekijken.
Ok dat verklaart al veel Arnold ... door de verbrandingskamers te vergroten daalt de compressie, dit heeft alpina dus blijkbaar opgevangen door andere (hogere compressiezuigers) ...

Bij Hartge hebben ze compressie op de ander manier verhoogd originele zuigers maar een gevlakte kop en dunnere pakking.

Gerrit

Posted: Sun Feb 28, 2010 12:04 pm
by Arnold D
Gerrit,

De compressie van een standaard M30 motor is 9,3.
De compressie van de M30 Alpina motor is 9,6.

Boring en slag zijn hetzelfde.
De zuigers hebben een bollere kop

Posted: Sun Feb 28, 2010 12:16 pm
by Arnold D
Dit is het Alpina blok van Victor.

Image


Dit is een standaard blok, foto van het E23 forum gejat, mijn dank.

Image

Posted: Sun Feb 28, 2010 2:39 pm
by 323baur
Hoi Arnold,

Ik ga zaterdag naar Cees toe met mijn gebakje.
Ik wil voordat ik euros ga investeren eerst weten of dat wel de moeite is.
Het schijnt nogal een kenner te zijn.
Tevreden met je koppie?

Posted: Sun Feb 28, 2010 6:25 pm
by Arnold D
@ Ite,

Ik ben bij hem thuis geweest. Hij schijnt een loods te hebben met heel veel goodies. Wat ik bij hem heb besteld heb ik gekregen en voor een goede prijs. Komplete kop zonder mankementen. Aardige kerel b.t.w.

Hij weet inderdaad veel van de M30 en heeft er op hun forum een stuk over geschreven.
Na mijn bezoek is hij ook weer een stukje wijzer geworden over de M30 Alpina. De andere zuigers, andere kop en het feit dat Alpina in het begin een K-jet heeft toegepast, dat had ie nog nooit gezien.

Posted: Sun Feb 28, 2010 6:39 pm
by Arnold D
Ben vanmiddag even bij de lasser wezen buurten en heb hem verteld van de cilinderkop.
'Gewoon even lassen', zei hij. Kan dat wel ? Natuurlijk zei hij. Als het materiaal maar goed schoon is. Veel vaker gedaan.
Dat gaan we dan maar even proberen. De oxidatie plekken stralen en slijpen en dan goed lassen. Als dat klaar is de kop maar even reviseren en laten vlakken.
Scheelt veel geld.

Kijken wat het kost als de nokkenas van de reserve kop opgeslepen wordt naar de specificaties van de 218 PK versie 8)

Posted: Sun Feb 28, 2010 6:43 pm
by Wondermike
Heeft mijn waterkanaal ook wel eens last van

Maar serieus, dat is kloterig. Kunnen hunnie dat niet lassen?
Was dat niet mijn eerste post nadat je melding maakte van het probleem?????

Nou stop ik met gratis goeie tips geven hoor :evil:

Posted: Sun Feb 28, 2010 6:49 pm
by Arnold D
Ja, michel ik weet het.

Anderen zeggen weer, dat het toch weer gaat oxideren. Maar als alle oxidatie verwijderd is en er zit nieuw aluminium op de plek, kan ik mij ook indenken dat het niet sneller gaat oxideren dan de rest van de kanalen.
Goeie koelvloistof blijven gebruiken denk ik dan maar en op peil houden.

Posted: Sun Feb 28, 2010 6:53 pm
by Wondermike
Ja, michel ik weet het.
Okee dat is een begin. :roll:

Posted: Sun Feb 28, 2010 7:08 pm
by 323baur
Wondermike wrote:
Heeft mijn waterkanaal ook wel eens last van

Maar serieus, dat is kloterig. Kunnen hunnie dat niet lassen?
Was dat niet mijn eerste post nadat je melding maakte van het probleem?????

Nou stop ik met gratis goeie tips geven hoor :evil:
... gevoelig mannutjuh..
Maar je tips zijn idd wel goed én gratis, dat dan (nog?) wel. :roll: :wink:

Posted: Mon Mar 01, 2010 9:54 am
by uwbuurman
Dus je huidige kop laat je repareren en de nieuw gekochte kop ga je naar de 218pk laten aanpassen. En dan kopwisselen afhankelijk van de stemming van de dag? :lol:

Posted: Wed Mar 03, 2010 3:11 pm
by Arnold D
De cilinderkop is gisteren opgehaald om gelast te worden. :)
Vanochtend weer terug gebracht, klaar :D

Morgenochtend breng ik de kop naar een revisie bedrijf, waar nieuwe klepgeleiders worden geplaatst. Door het plaatsen van de nieuwe klepgeleiders veranderd in de meeste gevallen ook de hartlijn van de klep t.o.v. de klepzetels. Om te zorgen dat de kleppen weer afdichten worden de klepzetels weer in model gefreesd.
Tevens wordt de kop lichtjes gevlakt en alles schoongemaakt.
Dat kost nogal een paar centen :shock: Maar is ie ook weer als nieuw.

Volgende week is ie klaar.

Posted: Wed Mar 03, 2010 3:14 pm
by Arnold D
uwbuurman wrote:Dus je huidige kop laat je repareren en de nieuw gekochte kop ga je naar de 218pk laten aanpassen. En dan kopwisselen afhankelijk van de stemming van de dag? :lol:
Nu ik weet wat een kleine revisie kost, laat ik de reservekop mooi op de plank liggen zoals ie nu is.