
Wat heb jij vandaag gedaan?
- Peter V.
- E21 VIP 
- Posts: 12124
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Weer wat geleerd 
			
			
									
									
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
			
						.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- bmw e12 e21
- E21 VIP 
- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
De e12 M535i L-jetronic heeft idd een electrische luchtschuif en de modellen voor 1980 één die op koelwater werkte, idd de omgekeerde wereld van de e21 323i.Jeroen wrote:Nope, andersom al klinkt dat vreemd omdat later met de L-Jet diezelfde extraluchtschuif ineens weer terug was.
Ik vind het vreemd iig bij Remy, zou denk ik zelf eens gaan meten aan de gasklep, of deze in de juiste ruststand staat, anders begin je met de stationaire stelschroef (de koperen op het gasklephuis) natuurlijk het hele vacumsysteem te ontregelen om tot een correcte stationairwaarde te komen, waarmee je dus ook de vacuumverstelling in de opwarmfase ontregelt. Meen dat Arnold ook al eens zo'n gevecht heeft gehad. Anders ga je toch bijna denken aan een vacuumlekkage of een incorrecte systeemdruk op de K-Jet.
De benzinedruk heb ik digitaal weergegeven en staat bij draaiende motor op 4.7-4.8bar. Ik heb de vacuum (dunne)leidingen niet vervangen daar ik geen scheurtjes zag. mss toch eens doen.
De dikke vacuum leidingen zijn allen nieuw(ook de mof op luchtweger). Die had ik 5-6j geleden nieuw gekocht omdat ik (terecht) bang was dat ze anders NLA gingen zijn.
Hoe zie je of gasklep in juiste ruststand staat?
De stationaire stelschroef is een optie, maar als motor door en door warm is(olie 90graden) dan zakt toerental tot een 1000tr/min, heel soms 800tr/min.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
			
						BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29967
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ik bedoelde niet de brandstofdruk, maar de systeemdruk (of regeldruk) op de K-Jet. Die stel je op de verdeler in met ringen van verschillende dikte. Als de combi van motor en K-Jet nog de originele is dan is dat meestal wel goed, maar als je een andere K-Jet hebt of andere wijzigingen hebt aangebracht in de inlaat dan kan deze weleens aanpassing vergen (leuk want dan mag je aan de slag met een K-Jet drukset, heb ik iig niet tot mijn beschikking).
Anyway, ik zou eerst de gasklep controleren. Informatie die natuurlijk eigenlijk voorbehouden is aan VIP leden maar ik ben in een goede bui vandaag 
 

			
			
									
							
							Anyway, ik zou eerst de gasklep controleren. Informatie die natuurlijk eigenlijk voorbehouden is aan VIP leden maar ik ben in een goede bui vandaag
 
 Regards/groeten, Jeroen
			
						- bmw e12 e21
- E21 VIP 
- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Bedankt Jeroen.
Ik heb de 323i gestart en stationair laten draaien.
Ik had gisteren een nieuwe WUR geplaatst en dit is de oplossing voor het euvel.
Zodra de koelvloeistof temperatuur uit de blauwe zone komt gaat het stationair toerental omlaag. 
 
Ik ben een eindje gaan rijden. Nu zag ik een minimaal benzinelekje aan de aansluitingen van de WUR.
Dus deze nog wat aangedraait.
Nu nog effe gaan rijden en hopelijk blijk ie droog.
			
			
									
							
							Ik heb de 323i gestart en stationair laten draaien.
Ik had gisteren een nieuwe WUR geplaatst en dit is de oplossing voor het euvel.
Zodra de koelvloeistof temperatuur uit de blauwe zone komt gaat het stationair toerental omlaag.
 
 Ik ben een eindje gaan rijden. Nu zag ik een minimaal benzinelekje aan de aansluitingen van de WUR.
Dus deze nog wat aangedraait.
Nu nog effe gaan rijden en hopelijk blijk ie droog.

grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
			
						BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP 
- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Zo, de WUR lekt geen benzine meer.
Een fotootje van de watertemperatuur met stationair toerental.

Op de foto zie je volts - benzinedruk - olietemperatuur - oliedruk:

Bij warme motor:


Het enige wat ik nog moet doen is de oliedruksensor wat verder van de uitlaatcollector / blok leiden.
Toen ik experimenteerde met VISCO's en de temperatuur opliep liet de oliedruk sensor het afweten. Nu de temperatuur weer lager is werkt hij weer.
Deze kan tot 120gr C hebben. Dus dat was blijkbaar op de limiet.
Peter_P dacht aan zoiets om de oliedruksensor weg te leiden naar een ''dood lopende straat'':
http://www.ebay.com/itm/Steel-Braided-W ... 14&vxp=mtr
			
			
									
							
							Een fotootje van de watertemperatuur met stationair toerental.

Op de foto zie je volts - benzinedruk - olietemperatuur - oliedruk:

Bij warme motor:


Het enige wat ik nog moet doen is de oliedruksensor wat verder van de uitlaatcollector / blok leiden.
Toen ik experimenteerde met VISCO's en de temperatuur opliep liet de oliedruk sensor het afweten. Nu de temperatuur weer lager is werkt hij weer.
Deze kan tot 120gr C hebben. Dus dat was blijkbaar op de limiet.
Peter_P dacht aan zoiets om de oliedruksensor weg te leiden naar een ''dood lopende straat'':
http://www.ebay.com/itm/Steel-Braided-W ... 14&vxp=mtr
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
			
						BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29967
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Maar je had toch al een nieuwe WUR geplaatst? Was deze dan defect?
Wat die benzinelekkage betreft: alle slangen in de motorruimte ziten met banjobouten. Een keer loshalen betekent verplicht de koperen o-ringen vervangen anders krijg je geheid lekkage. Aanhaalmoment met de kleine banjo's is maar laag (8Nm voor de kleine op de WUR), anders loop je kans de bout te breken, of de kunststof onderlaag van de WUR. Dus steviger aandraaien is niet aan te bevelen, en lekkage kan dus betekenen dat er brandstof onder ca 5 bar in de motorruimte wordt gesproeid.
			
			
									
							
							Wat die benzinelekkage betreft: alle slangen in de motorruimte ziten met banjobouten. Een keer loshalen betekent verplicht de koperen o-ringen vervangen anders krijg je geheid lekkage. Aanhaalmoment met de kleine banjo's is maar laag (8Nm voor de kleine op de WUR), anders loop je kans de bout te breken, of de kunststof onderlaag van de WUR. Dus steviger aandraaien is niet aan te bevelen, en lekkage kan dus betekenen dat er brandstof onder ca 5 bar in de motorruimte wordt gesproeid.
Regards/groeten, Jeroen
			
						- bmw e12 e21
- E21 VIP 
- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
De visco had ik vervangen door een nieuwe van BEHR die defect blijkt te zijn. Nu heb ik ene van FEBI besteld, die komt vroeger in(Zoals op m535i).
WUR had ik gisteren avond pas vervangen door een nieuwe die ik op de kop getikt had op ebay. 
 
8Nm is idd niet zo veel. Maar het lek was heeeel weinig. Nog geen druppelvorming na 5km rijden. Net een beetje nat(vochtig) onder de aansluiting aan WUR. (was na 5min stilstand al verdampt)
Op de spinnekop had ik te weinig nieuwe koperen ringetjes maanden geleden bij montage.
Ik heb gebruikte opgeschuurd(fijn schuurpapier) en heb geen lekkage.
			
			
									
							
							WUR had ik gisteren avond pas vervangen door een nieuwe die ik op de kop getikt had op ebay.
 
 8Nm is idd niet zo veel. Maar het lek was heeeel weinig. Nog geen druppelvorming na 5km rijden. Net een beetje nat(vochtig) onder de aansluiting aan WUR. (was na 5min stilstand al verdampt)
Op de spinnekop had ik te weinig nieuwe koperen ringetjes maanden geleden bij montage.
Ik heb gebruikte opgeschuurd(fijn schuurpapier) en heb geen lekkage.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
			
						BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Na ruim twee weken weg te zijn geweest voor de Classic Autorai 2015, werd de E28S zondagavond direct na afloop weer teruggebracht. Omdat ik ook aan de contacten en de zorg die de BMW klassieke autoclub aan mijn auto heeft gegeven een goed gevoel heb overgehouden, heb ik mij daarbij aangesloten. Daarnaast heb ik van heel veel verschillende kanten, ook uit onverwachte hoek veel positieve feedback over mijn auto gekregen. 
Tijdens de voorjaars-rit, viel het Koos op dat de bovenste van de twee druk/sensoren op de regelunit van de hydraulische rembekrachtiging, een klein beetje ATF lekten. Na terugkeer van de Autorai werd dit nog een keer bevestigd, dus heb ik deze afgelopen week nieuw besteld. Voor de zekerheid ga ik beide drukschakelaars vervangen.
He plan is om deze maand zowel naar het youngtimer event (17-5) en de Sharknose meeting (31-5) heen te gaan. De sharknose meeting is zeker, het youngtimer event op 17-5 is afhankelijk van de agenda. Voor de Eiffeltoertocht denk ik er sterk over na om met de E34S mee te nemen. Daar moet ik nog een aantal voorbereidingen voor treffen, maar die zijn niet zo groot.
			
			
									
							
							Tijdens de voorjaars-rit, viel het Koos op dat de bovenste van de twee druk/sensoren op de regelunit van de hydraulische rembekrachtiging, een klein beetje ATF lekten. Na terugkeer van de Autorai werd dit nog een keer bevestigd, dus heb ik deze afgelopen week nieuw besteld. Voor de zekerheid ga ik beide drukschakelaars vervangen.
He plan is om deze maand zowel naar het youngtimer event (17-5) en de Sharknose meeting (31-5) heen te gaan. De sharknose meeting is zeker, het youngtimer event op 17-5 is afhankelijk van de agenda. Voor de Eiffeltoertocht denk ik er sterk over na om met de E34S mee te nemen. Daar moet ik nog een aantal voorbereidingen voor treffen, maar die zijn niet zo groot.
Carpe Diem, Raymond
			
						- uwbuurman
- E21 VIP 
- Posts: 19149
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Goede plannen maar weer, Raymond! Wat me opviel was dat de e28 in de RAI de voorwielen niet helemaal recht had staan. Daarnaast had ik er zelf voor gekozen om dealerplaten met m5 erop te plaatsen in plaats van de kentekenplaten. Maar hij stond er mooi bij tussen die Audi en Volvo 480.
			
			
									
							
										
						Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Hoi Koos,uwbuurman wrote:Daarnaast had ik er zelf voor gekozen om dealerplaten met m5 erop te plaatsen in plaats van de kentekenplaten.
Dat had ik ook zo afgesproken, hetgeen voor mij het enigste minpuntje was.
Mvrgr,
Raymond
Carpe Diem, Raymond
			
						- bmw e12 e21
- E21 VIP 
- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Mooi, dan zal je M5 nu wel helemaal top zijn. Je hebt bijna alle slijtage delen ondertussen vervangen, niet?raymondw wrote:Na ruim twee weken weg te zijn geweest voor de Classic Autorai 2015, werd de E28S zondagavond direct na afloop weer teruggebracht. Omdat ik ook aan de contacten en de zorg die de BMW klassieke autoclub aan mijn auto heeft gegeven een goed gevoel heb overgehouden, heb ik mij daarbij aangesloten. Daarnaast heb ik van heel veel verschillende kanten, ook uit onverwachte hoek veel positieve feedback over mijn auto gekregen.
Tijdens de voorjaars-rit, viel het Koos op dat de bovenste van de twee druk/sensoren op de regelunit van de hydraulische rembekrachtiging, een klein beetje ATF lekten. Na terugkeer van de Autorai werd dit nog een keer bevestigd, dus heb ik deze afgelopen week nieuw besteld. Voor de zekerheid ga ik beide drukschakelaars vervangen.
He plan is om deze maand zowel naar het youngtimer event (17-5) en de Sharknose meeting (31-5) heen te gaan. De sharknose meeting is zeker, het youngtimer event op 17-5 is afhankelijk van de agenda. Voor de Eiffeltoertocht denk ik er sterk over na om met de E34S mee te nemen. Daar moet ik nog een aantal voorbereidingen voor treffen, maar die zijn niet zo groot.
De enkele stukken die ik aan de 323 nog niet vervangen had worden nu ook uit noodzaak gedaan, de WUR, visco etc...
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
			
						BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP 
- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Vorige week was ik bij een oude man in de buurt een gereviseerd blok gaan ophalen(GRATIS  ). De man had de milieu inspectie op zen dak en zen tuin bleek ook een hoop schroot te zijn.
 ). De man had de milieu inspectie op zen dak en zen tuin bleek ook een hoop schroot te zijn.
De motor lag buiten onder een plastic zeil en was 30000km geleden gereviseerd.
Dat geloof ik best, maar die 30.000km heeft hij goed gediend, PAS OP, NIET VOOR GEVOELIGE KIJKERS!!!! 
 





Zoals jullie kunnen zien zal ik hem toch licht moeten honen, de kop vlakken en een klep vervangen. 
   
 
De kachelkraan is wel nog bruikbaar...
			
			
									
							
							 ). De man had de milieu inspectie op zen dak en zen tuin bleek ook een hoop schroot te zijn.
 ). De man had de milieu inspectie op zen dak en zen tuin bleek ook een hoop schroot te zijn.De motor lag buiten onder een plastic zeil en was 30000km geleden gereviseerd.
Dat geloof ik best, maar die 30.000km heeft hij goed gediend, PAS OP, NIET VOOR GEVOELIGE KIJKERS!!!!
 
 




Zoals jullie kunnen zien zal ik hem toch licht moeten honen, de kop vlakken en een klep vervangen.
 
   
 De kachelkraan is wel nog bruikbaar...
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
			
						BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Zeker dat die geen 30 jaar in de zee heeft gelegen?  
			
			
									
							
							
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
			
						- bmw e12 e21
- E21 VIP 
- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Haha, zo ziet hij er uit ja.
Als ik hem naar oud ijzer breng zal ik men 2 flessn wijn die ik de man gegeven heb er mss terug uithalen.
			
			
									
							
							Als ik hem naar oud ijzer breng zal ik men 2 flessn wijn die ik de man gegeven heb er mss terug uithalen.

grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
			
						BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm





