Page 26 of 55

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Fri Apr 25, 2014 8:19 am
by Jeroen
In 1981 in NL nog optioneel inderdaad, een elektrische rechter buitenspiegel voor 281 guldentjes...

Er zijn wel wat verschillen per land maar zeer waarschijnlijk dat het in Italiƫ ook zo was dan. Best leuk die verschillen, zo had Italiƫ een aantal jaren andere richtingaanwijzers voor en verplicht richtingaanwijzers in de voorschermen. Dat laatste was in NL alleen weer plicht als je een trekhaak had, etc etc.

Image

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Fri Apr 25, 2014 10:38 am
by uwbuurman
Van mijn vader begreep ik dat het een optie was, maar dat hij m verplicht moest nemen op zijn '82 e21.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Fri Apr 25, 2014 11:57 am
by Jeroen
Miss ook ivm een trekhaak?

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Fri Apr 25, 2014 12:13 pm
by uwbuurman
Ja klopt hoor, met rukstang, maar waar het om ging, verplicht elektrisch. Handbediend kon niet.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Fri Apr 25, 2014 1:32 pm
by Jeroen
Handbediende staat ook niet in de optielijst, maar miss eerder wel zo medio 1980. Ik meen dat mijn allereerste E21 (81-er 316) een handmatige rechts had en die heb ik toen vervangen door een elektrische. Destijds niet bekend met het feit dat er een apart kabelboompje voor was dus zelf schakelaar en kabeltje gemaakt haha.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sat Apr 26, 2014 9:54 pm
by pattam2009
Dat een rechter spiegel een optie was is bekend, maar verplicht i.c.m. een trekhaak is een nieuwtje.
Waarom ik de vraag stelde aan Peter is dat ik dacht dat het bij elke 6 cilinder standaard was.
Inderdaad dus voor elke e21 m.u.v. 315 een optie.

Mooie optie lijst, leuk om zo de mogelijkheden uit die tijd eens door te nemen. :thumbsup

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Mon Apr 28, 2014 3:12 pm
by Peter V.
OK, de laatste dingen gedaan alvorens ze naar de taxatie kan. De originele Solex 4A1 is gereviseerd en weer geplaatst.

Als eerste natuurlijk alles demonteren:
Image

Image

Image

Hoezo een partij Italiaans zand:
Image

Bakje met vuile delen.
Image

Alles gespoeld met benzine en door de ultrasoon heen.
Image

Image

Image

Image

Gisteren geplaatst en een proefstart gedaan............ Lekker hoor, ze blijft niet lopen :wtf

Na wat verder afstellen erachter gekomen dat de basisafstelling voor de CO aanzienlijk verrijkt moest worden.
Nu bleef ze redelijk lopen maar met gasgeven geen acceleratie pompwerking te zien.

Hier bleek dat met het doorblazen van alle openingen het kogeltje in het zuigleidingdeel compleet vastzat en dat er dus geen pompwerking kon ontstaan. Deze zit inwendig en kan dus niet gecontroleerd worden tijdens demontage.
Nu deze ook weer werkend en na wat warmdraaien de CO meter gezet.............Een CO van 0,2 %.
Vandaar dat ze bijna niet bleef draaien. Dus nog verder verrijkt totdat ze rond de 1,5 - 1,7% stond. Nu liep ze lekker en ook het rijden gaat goed.

Nu morgen eens kijken hoe de koude start is.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Mon Apr 28, 2014 3:49 pm
by uwbuurman
Mooi dat dat probleem weer is opgelost. Kennelijk bij het reinigen losgekomen ofzo? Want je had niet echt grote problemen voor de demontage toch?

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Mon Apr 28, 2014 4:54 pm
by Peter V.
uwbuurman wrote:Mooi dat dat probleem weer is opgelost. Kennelijk bij het reinigen losgekomen ofzo? Want je had niet echt grote problemen voor de demontage toch?
Deze originele carburateur heeft er alleen het eerste half jaar op gezeten. Hierna kwamen de standaard 4A1 problemen en heb ik er een nieuwe weber opgezet. Met de weber heb ik de afgelopen 2,5 jaar gereden en dat gaat fantastisch maar.........Ik ben een originaliteit-eikel en wilde graag de solex 4A1 weer terug. Dus nu de originele carburateur gereviseerd en geplaatst.

Mocht het binnen een hele korte tijd toch een probleem gaan worden komt de weber weer terug. Aan de andere kant reviseer ik voor vele mensen een carburateur en deze werken goed (hoop ik tenminste) dus waarom niet voor mijzelf.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Mon Apr 28, 2014 8:07 pm
by bmw e12 e21
Mooi werk.
Tis zeker van het hoofd er goed bij te houden. :thumbsup

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Mon Apr 28, 2014 8:41 pm
by Jeroen
Even duimen voor de koude start maar na wat hobbels lijkt het nu toch weer goed, mooi, originaliteit boven alles :bag

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Mon Apr 28, 2014 8:44 pm
by Peter V.
Jeroen wrote:Even duimen voor de koude start maar na wat hobbels lijkt het nu toch weer goed, mooi, originaliteit boven alles :bag
Het is typisch maar wat onze engelse vriend net heeft gepost over de 4A1 heeft die van mij dus bij de koude start op dit moment. Zodra er enige warmte is draait ze perfect.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Tue Apr 29, 2014 12:17 am
by geerling
Goed bezig Peter, hoop dat de solex het goed gaat doen :thumbsup

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Fri Aug 01, 2014 4:46 pm
by Peter V.
Vandaag eindelijk de lekke band vervangen (mag na 2 jaar) en de reserveband vervangen (1981 en splinternieuw is toch geen goede reserve meer).

Toen maar even een stukje gaan rijden. Het rijden en de carb gaat perfect maar het temperatuurprobleem begint weer te komen. Met wat lichtjes spelen gaat ze over het midden maar komt hierna niet meer terug naar het midden van de meter.
Afgelopen toer was uiteraard regen en bij en lagere buitentemperatuur heb ik ook geen problemen maar nu is de koelcapaciteit te weinig.

Eenmaal thuis stationair laten draaien en de meter gaat tussen 3/4 en het rode staan. De viscofan draait gewoon.

Het lijkt me sterk dat het systeem weer vervuiling heeft want ik heb meer spoelingen gedaan dan wie dan ook met zijn E21.

Potentieel:
* Ik weet dat E21'ers met airco een andere (dikkere) radiateur hebben. Ik heb gewoon de originele maar een aftermarket airco. Er zit dus wel een warmtewisselaar voor mijn radiateur die wellicht koeling weghaalt.
* Of (ik schaam me dood) de W&N waterpomp doet niet goed zijn werk en dat is altijd al de boosdoener geweest. Ik heb geen lekkages maar ik kan me voorstellen dat de spoed van de waaier wellicht anders is zodat er minder verplaatsing van koelwater is.

Thermostaat is eigenlijk nieuw en temperatuurzender ook.

Ik denk dat ik in ieder geval een aanpassing in de airco bedrading ga maken zodat ik de bewuste elektrische fan aan de voorkant zelf kan schakelen. Het moet niet nodig zijn bij een originele setting maar het helpt altijd.

Tips altijd welkom graag.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Fri Aug 01, 2014 6:20 pm
by bmw e12 e21
Dat die naald te hoog gaat zou ik ook niet fijn vinden. Je kan evt altijd in je radiator een tropennet laten zetten. Maar dat kost ook snel 200euro. (was 270euro voor de grote radiator van mijn M535i e12)
Heb jij ook al een visco van type 2?