Pastellblauer's E12 avonturen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Danke, die met sterretje zijn clubleden van de Baronierijders.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Lekekr gereden!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Toch zaaalig dat je de E12 zo veel en intensief gebruikt! Veel leuker dan die showroomstaat wagens waar je gewoon niet meer durft buiten te komen, maar echt rijden met dat ding, en geen schrik hebben van wat modder en regen 
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Van 4 naar 10
Oorspronkelijk was de E12 uitgerust met 4 relais, een hoofdrelais, zodat niet alle stroom door het contactslot moet en 3 relais voor de grootverbruiker claxon, dimlicht en grootlicht.
Bijkomende luxe is ook nog eens dat elke lamp, dim en groot licht, links en rechts apart afgezekerd is.
Had je als optie mistlampen voor, dan had je een 5e relais en daarmee was de zekeringkast vol.
Modellen met injectie hadden dan ook nog een relais voor de brandstofpomp, deze was dan al buiten de zekeringkast geplaatst.
Het knipperlicht relais laat ik buiten beschouwing.
Met de ombouw van 4A1 naar electronische injectie en ontsteking zijn er 2 relais bijgekomen, een voor de brandstofpomp, die buiten de zekeringkast geplaatst is, op dezelfde plek zoals bmw dat deed, en een 2e relais voor de hele ECU met alle benodigde randapparatuur, deze is op de plek gekomen waar eigenlijk het relais voor mistlampen zou moeten zitten.
Daarna is er een set verstralers op de pastellblauer gekomen, ook weer met een eigen relais en zekeringen per lamp, deze zit voor op de zekeringkast.
De volgende uitbreiding was de dubbele brandstofpomp, om te kunnen schakelen tussen de 2 pompen heb ik een relais met wisselcontact geplaatst, deze heeft samen met zekeringen voor iedere pomp een plek onder de achterbank gekregen, zo dicht mogelijk bij de branstoftank, waar de pompen in zitten.
Maar dat was nog niet genoeg. Om al deze extra stroomverbruikers te kunnen voeden is de 55A dynamo vervangen voor een 80A exemplaar, met deze uitwisseling is ook de stroomkabel vanaf de dynamo vervangen door een voldoende dikkere kabel.
En tijdens de oefenrit voor de hornenacht in het donker hebben we besloten dat er ook nog een dikke achteruitrijlamp bij moet komen, en een paar breedstralers die de berm vlak voor de auto moeten gaan verlichten.
Voor de breedstralers is er inmiddels een relais met alweer zekeringen per lamp bijgeplaats ala verstraler relais.
En voor de achteruitrijlamp heb ik een ontlast relais geplaatst onder het dashboard, netjes naast het knipperlicht relais.
Al deze extra lampen kunnen apart aangezet worden, zodat:
de verstralers met grootlicht mee aan gaan
De breedstralers met dimlicht mee aan gaan
De achteruitrijbreedstraler met de normale achteruitrijlampen mee aan gaan.
Als je goed geteld hebt, zitten er nu dus 10 relais in de Pastellblauer.
Oorspronkelijk was de E12 uitgerust met 4 relais, een hoofdrelais, zodat niet alle stroom door het contactslot moet en 3 relais voor de grootverbruiker claxon, dimlicht en grootlicht.
Bijkomende luxe is ook nog eens dat elke lamp, dim en groot licht, links en rechts apart afgezekerd is.
Had je als optie mistlampen voor, dan had je een 5e relais en daarmee was de zekeringkast vol.
Modellen met injectie hadden dan ook nog een relais voor de brandstofpomp, deze was dan al buiten de zekeringkast geplaatst.
Het knipperlicht relais laat ik buiten beschouwing.
Met de ombouw van 4A1 naar electronische injectie en ontsteking zijn er 2 relais bijgekomen, een voor de brandstofpomp, die buiten de zekeringkast geplaatst is, op dezelfde plek zoals bmw dat deed, en een 2e relais voor de hele ECU met alle benodigde randapparatuur, deze is op de plek gekomen waar eigenlijk het relais voor mistlampen zou moeten zitten.
Daarna is er een set verstralers op de pastellblauer gekomen, ook weer met een eigen relais en zekeringen per lamp, deze zit voor op de zekeringkast.
De volgende uitbreiding was de dubbele brandstofpomp, om te kunnen schakelen tussen de 2 pompen heb ik een relais met wisselcontact geplaatst, deze heeft samen met zekeringen voor iedere pomp een plek onder de achterbank gekregen, zo dicht mogelijk bij de branstoftank, waar de pompen in zitten.
Maar dat was nog niet genoeg. Om al deze extra stroomverbruikers te kunnen voeden is de 55A dynamo vervangen voor een 80A exemplaar, met deze uitwisseling is ook de stroomkabel vanaf de dynamo vervangen door een voldoende dikkere kabel.
En tijdens de oefenrit voor de hornenacht in het donker hebben we besloten dat er ook nog een dikke achteruitrijlamp bij moet komen, en een paar breedstralers die de berm vlak voor de auto moeten gaan verlichten.
Voor de breedstralers is er inmiddels een relais met alweer zekeringen per lamp bijgeplaats ala verstraler relais.
En voor de achteruitrijlamp heb ik een ontlast relais geplaatst onder het dashboard, netjes naast het knipperlicht relais.
Al deze extra lampen kunnen apart aangezet worden, zodat:
de verstralers met grootlicht mee aan gaan
De breedstralers met dimlicht mee aan gaan
De achteruitrijbreedstraler met de normale achteruitrijlampen mee aan gaan.
Als je goed geteld hebt, zitten er nu dus 10 relais in de Pastellblauer.
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 07, 2018 7:31 pm, edited 1 time in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Sintermertusrit
Afgelopen zondag 4 november hebben we bij onze zusterclub de zogenaamde "Sintermertusrit" gereden, dit is een clubritje geheel uitgezezet in " bolleke-pijl" met een klein stukje vissengraat erbij. Deze dicipline valt eigenlijk niet onder kaartlezen, maar onder de routebeschijving rittensport.
Echter bij kaartleesritten komen beide diciplines ook voor, maar dan in een vereenvoudigde vorm. Bij routebeschrijving gelden er andere regels die het een stuk moeilijker maken.
Maar het leek ons leuk om het voor de oefening toch maar eens te proberen, en je rijdt toch weer eens een lekker tochtje over verrassende weggetjes.
De hele rit ging het lekker, en leken de getekende situatie's bijna altijd wel te kloppen, en als dan niet is, tsja, dan zal de uitzetter zich wel vergist hebben (FOUT !!!!)
Het stukje vissengraat was wel erg moeilijk en flauw, we zijn wel 3 keer opnieuw begonnen.
Redelijk op tijd (als een van de eersten) waren we weer terug en kregen we meteen de uitleg. Oei oei, dat was niet misselijk. heel veel fout dus, behalve die verdomde vissengraat, die hadden we dus wel helemaal goed gedaan.
Omdat de winnaars al naar huis waren en wij wel altijd op de uitslag wachten werden we toch nog beloond met een flesje wijn.
Het was een leuke oefening, maar vooral een leuke middag
Dat Petra het rallien en de rittensport serieus neemt bleek laatst wel toen de postbode dit pakketje afleverde:

Om de nieuwe achteruitrijlamp en breedstralers te kunnen schakelen moesten er nog een paar schakelaartjes bij komen. Daarom maar snel een nieuw (tijdelijk) switchpaneltje gemaakt waar 2 schakelaars meer op zitten dan oorspronkelijk.

Bekabeling, relais en de achteruitrijlamp zijn al gemonteerd, alleen de breedstralers moeten nog, die zijn nog onderweg.
Komend weekend staat "brabands rondje" met als start en finish locatie "the autosport company", en 90 jaar BMW in het autotron op het programma, alweer druk dus...
Afgelopen zondag 4 november hebben we bij onze zusterclub de zogenaamde "Sintermertusrit" gereden, dit is een clubritje geheel uitgezezet in " bolleke-pijl" met een klein stukje vissengraat erbij. Deze dicipline valt eigenlijk niet onder kaartlezen, maar onder de routebeschijving rittensport.
Echter bij kaartleesritten komen beide diciplines ook voor, maar dan in een vereenvoudigde vorm. Bij routebeschrijving gelden er andere regels die het een stuk moeilijker maken.
Maar het leek ons leuk om het voor de oefening toch maar eens te proberen, en je rijdt toch weer eens een lekker tochtje over verrassende weggetjes.
De hele rit ging het lekker, en leken de getekende situatie's bijna altijd wel te kloppen, en als dan niet is, tsja, dan zal de uitzetter zich wel vergist hebben (FOUT !!!!)
Het stukje vissengraat was wel erg moeilijk en flauw, we zijn wel 3 keer opnieuw begonnen.
Redelijk op tijd (als een van de eersten) waren we weer terug en kregen we meteen de uitleg. Oei oei, dat was niet misselijk. heel veel fout dus, behalve die verdomde vissengraat, die hadden we dus wel helemaal goed gedaan.
Omdat de winnaars al naar huis waren en wij wel altijd op de uitslag wachten werden we toch nog beloond met een flesje wijn.
Het was een leuke oefening, maar vooral een leuke middag
Dat Petra het rallien en de rittensport serieus neemt bleek laatst wel toen de postbode dit pakketje afleverde:

Om de nieuwe achteruitrijlamp en breedstralers te kunnen schakelen moesten er nog een paar schakelaartjes bij komen. Daarom maar snel een nieuw (tijdelijk) switchpaneltje gemaakt waar 2 schakelaars meer op zitten dan oorspronkelijk.

Bekabeling, relais en de achteruitrijlamp zijn al gemonteerd, alleen de breedstralers moeten nog, die zijn nog onderweg.
Komend weekend staat "brabands rondje" met als start en finish locatie "the autosport company", en 90 jaar BMW in het autotron op het programma, alweer druk dus...
Last edited by BertjeConti on Sun Nov 27, 2022 11:08 am, edited 2 times in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29975
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Steeds serieuzer, leuk juist! En dan zien we jullie wel in het Autotron dit weekend!
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
De race schoenen mooi in de juiste kleur ook.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Brabands rondje 10 november 2018
Brabands rondje was ook weer een kaartleesrit georganiseerd door de Baronierijders.
Dit keer start en finish bij de " autosport company" in waalwijk, waar ook een mega grote "model autos" winkel gesitueerd is. (niet zo mijn ding hoor)
Er stonden ook een aantal heuse rally auto's te koop zoals een prachtige Escort MK1 RS2000. Ze zijn daar vooral gespecialiseerd in Subaroes.
Brabands rondje telt nergens voor mee behalve dan het clubkampioenschap, maarja wij zijn geen lid dus.
De gehele opdracht bestond uit het systeem "punten kortste route", leuk maar de nadruk lag toch vooral op heel veel en ingewikkelde herconstructies. Dat het moeilijk was, dat bleek wel, we hadden maar liefst 11 fouten, 330 strafpunten dus.
Maar daarmee zaten we wel gemiddeld, van de 9 deelnemers in B klasse zaten er 7 op 300 of meer. Dus schamen hoeven we ons niet.
En leerzaam was het uiteraard wel. goede oefening weer voor de komende klassieke rally's waar het ons eigenlijk om te doen is.
Aanstaande zaterdag staat de Hornenacht op het programma, en daar hebben we heel veel zin in. Dit is 2x3uur in het donker rallien.
De breedstralers zijn inmiddels ook gemonteerd en hebben een testritje gehad. Nu kunnen we lekker in de berm alles zien tot naast de auto.
Ook de vette achteruitrijlamp is een welkome hulp.
Bij de Hornenacht is BMW het meest ingeschreven merk, maar liefst 10 equipes verschijnen met een klassieke BMW aan de start, daarvan zijn er 4 E21's , 4 '02s en 1 E30 ingeschreven.
Een week later is de "Moustache classic" een 3x3 uur durende rally, waarvan het 3e deel ook weer in de avond (dus donker) valt.
We hebben ons ook al ingeschreven voor de "Midwinter classic" die in januari in Noord Holland zal plaatsvinden. We willen namelijk graag vroeg starten zodat we niet in de drukte terecht komen. En daarom ook maar direct voor de "Peelrand Classic" ingeschreven die in April 2019 verreden wordt.
Brabands rondje was ook weer een kaartleesrit georganiseerd door de Baronierijders.
Dit keer start en finish bij de " autosport company" in waalwijk, waar ook een mega grote "model autos" winkel gesitueerd is. (niet zo mijn ding hoor)
Er stonden ook een aantal heuse rally auto's te koop zoals een prachtige Escort MK1 RS2000. Ze zijn daar vooral gespecialiseerd in Subaroes.
Brabands rondje telt nergens voor mee behalve dan het clubkampioenschap, maarja wij zijn geen lid dus.
De gehele opdracht bestond uit het systeem "punten kortste route", leuk maar de nadruk lag toch vooral op heel veel en ingewikkelde herconstructies. Dat het moeilijk was, dat bleek wel, we hadden maar liefst 11 fouten, 330 strafpunten dus.
Maar daarmee zaten we wel gemiddeld, van de 9 deelnemers in B klasse zaten er 7 op 300 of meer. Dus schamen hoeven we ons niet.
En leerzaam was het uiteraard wel. goede oefening weer voor de komende klassieke rally's waar het ons eigenlijk om te doen is.
Aanstaande zaterdag staat de Hornenacht op het programma, en daar hebben we heel veel zin in. Dit is 2x3uur in het donker rallien.
De breedstralers zijn inmiddels ook gemonteerd en hebben een testritje gehad. Nu kunnen we lekker in de berm alles zien tot naast de auto.
Ook de vette achteruitrijlamp is een welkome hulp.
Bij de Hornenacht is BMW het meest ingeschreven merk, maar liefst 10 equipes verschijnen met een klassieke BMW aan de start, daarvan zijn er 4 E21's , 4 '02s en 1 E30 ingeschreven.
Een week later is de "Moustache classic" een 3x3 uur durende rally, waarvan het 3e deel ook weer in de avond (dus donker) valt.
We hebben ons ook al ingeschreven voor de "Midwinter classic" die in januari in Noord Holland zal plaatsvinden. We willen namelijk graag vroeg starten zodat we niet in de drukte terecht komen. En daarom ook maar direct voor de "Peelrand Classic" ingeschreven die in April 2019 verreden wordt.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Deze hadden jullie nog tegoed, de "breedstralers" zijn inmiddels gemonteerd en uitgericht tijdens een proefritje. Ook de dikke achteruitrijlamp geeft een bak licht.
Hier zie je de twee extra relais voor de zekeringkast, voor verstralers en breedstralers.

De achteruitrijlamp is eigenlijk een zogenaamde "werk lamp", geeft gewoon licht alle kanten op. licht gericht op de grond, zoals koplampen dat doen heb je immers niks aan bij achteruit rijden.

En hier zie je de onopvallende breedstralers gemonteerd onder de bumper, het zijn Hella FF50 FOG lampen, eigenlijk mistlampen dus. ze staan beide naar buiten uitgericht om de bermen tot vlak voor de auto goed te verlichten.

Zo nog een paar uurtjes en dan gaat de Hornenacht van start, wij starten met Nr 11 om 17:07, spannend.....
Hier zie je de twee extra relais voor de zekeringkast, voor verstralers en breedstralers.

De achteruitrijlamp is eigenlijk een zogenaamde "werk lamp", geeft gewoon licht alle kanten op. licht gericht op de grond, zoals koplampen dat doen heb je immers niks aan bij achteruit rijden.

En hier zie je de onopvallende breedstralers gemonteerd onder de bumper, het zijn Hella FF50 FOG lampen, eigenlijk mistlampen dus. ze staan beide naar buiten uitgericht om de bermen tot vlak voor de auto goed te verlichten.

Zo nog een paar uurtjes en dan gaat de Hornenacht van start, wij starten met Nr 11 om 17:07, spannend.....
Last edited by BertjeConti on Sun Nov 27, 2022 11:07 am, edited 1 time in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Spannend! Succes!