Page 26 of 55
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Posted: Fri Dec 28, 2012 9:25 am
by uwbuurman
Dat is geen scheur, dat is drugs. Er zit Crack in die opening. Dat staat er bij!
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Posted: Wed Jan 02, 2013 11:12 am
by Thegs
Zo daar zijn we weer in het nieuwe jaar. Iedereen het allerbeste gewenst, een jaar voor BMW, vol meetings en natuurlijk gezondheid en gezelligheid.
Net in het oude jaar de kop nog afgegeven bij de revisie. Deze hebben hem chemisch gereinigd en afgeperst om het probleem op te gaan speuren. Na het reiningen was al snel de schuldige cilinder gevonden (alsof we dat nog niet wisten), je kan zien dat cilinder 3 helemaal is schoongespoeld door de kvs:

Ook het afpersen kwam weer op de 3e cilinder uit en het verlies was zeer groot. Na even zoeken was de schuldige gauw gevonden en kreeg ik vanmorgen telefoon. Ben gelijk even gaan kijken, maar het is over en uit...

Een scheur tussen de kleppen, helaas pindakaas over en uit voor deze kop. Nu maar eens gaan zoeken naar vervangend materiaal (in de vorm van een 525i Touring met leer)...
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Posted: Wed Jan 02, 2013 11:18 am
by 323baur
hahaha, oei en auw.
In ob staat nog een geweldige (lelijke maar keiharde!!) 735i Automaat.
Franse auto mét APK tot 2014.
Voor jou maak ik echt een speciale prijs!
Groet
Ite
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Posted: Wed Jan 02, 2013 11:39 am
by raymondw
Hoi Gerwin,
Jij ook de allerbeste wensen voor 2013. Dat is wel een hele lelijke scheur. Ik wil je draadje gebruiken om een alternatief aan te dragen waar ik in het begin ook niet zo enthousiast over was, maar uiteindelijk vanwege logistieke redenen voor moest kiezen.
Aangezien er genoeg M50 koppen te vinden zijn ben ik het met je eens dat het voor deze kop einde verhaal is. Een dergelijk scenario had ik ook met mijn M88/3 kop. Deze zat ook vol scheuren; een euvel dat veel vaker voorkomt bij M88/S38 en S14 koppen.
Ik had alleen geen KVS verlies, maar dat was gezien de scheur op de volgende foto slechts een kwestie van tijd.
Aangezien BMW geen nieuwe M88/3 cilinder-koppen meer levert; enkel S38 koppen die constructief heel anders zijn ben ik op zoek gegaan naar een gebruikte kop. Deze vond ik in Duitsland, maar was ook niet je van het. Uiteindelijk ben ik met het voorstel van het revisiebedrijf akkoord gegaan om de kop naar CSN in Uden te sturen. Dit is een bedrijf dat zich richt op de revisie van cilinder-koppen en in staat is om dergelijke scheuren te repareren.
In zijn geheel was het een complex traject, maar het uiteindelijke resultaat was een volledig opnieuw opgebouwde cylinderkop die niet eens aanvullend gevlakt hoefde te worden. Deze beef binnen de specs voor een M88 (+/-30micron)
Ik geef toe dat dit niet voor alle auto's een optie is, maar als je geen ander alternatief hebt en perse de auto wilt behouden, maakt een dergelijke reparatie het verschil. De kosten van de cylinderkop revisie (CSN, machinefabriek Boessenkool en opbouw) bedroeg om en nabij de 1500 Euro (wel exclusief het materiaal), wat volgens de laatst bekende prijsinformatie ongeveer de helft is van een nieuwe M88/3 cylinderkop .
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Posted: Wed Jan 02, 2013 12:29 pm
by Peter V.
Dat is een duidelijke scheur. Ik ga ervan uit dat de plannen zijn om een vervangende kop te vinden en deze te gebruiken.
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Posted: Wed Jan 02, 2013 1:01 pm
by 323baur
Ik denk dat het goedkoper en sneller is om er gelijk een M50 2.5 in te gooien.
Die blokjes zijn niet duur en uiteindeljk heb je dan ook een 2.5je..
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Posted: Wed Jan 02, 2013 2:06 pm
by Jeroen
Hoewel lassen wel een mogelijkheid is, denk ik ook dat een andere kop de voordeligste optie is om dit blok weer snel aan de gang te krijgen, maar ook daarbij zul je deze controle moeten doen. Maar als je een kop moet gaan kopen kun je idd overwegen om er gelijk een B25 in te mikken. Het prijsverschil zal verrassend klein zijn. Let wel op de verschillende versies. Een enkel Vanos M50B25 is een straight swap, maar er zijn ook vroege non-Vanos blokken in omloop. Goed genoeg te herkennen wegens de ontbrekende bult aan distributiezijde, maar wel even op letten bij aanschaf want de bekabeling op het blok is anders. Volgens mij heb ik nog een M50B25 DME liggen maar testen kun je met het B20 exemplaar ook.
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Posted: Wed Jan 02, 2013 2:52 pm
by uwbuurman
balen, duidelijk. Tja, een gare 525i erbij zoeken en dan Leer en motor ombouwen?
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Posted: Wed Jan 02, 2013 6:48 pm
by gerrit323
Nooit leuk een slechte kop .. Omdat dat in nederland probleemloos kan zou ik ook voor de 2.5 conversie gaan

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Posted: Wed Jan 02, 2013 7:50 pm
by Jeroen
Moet dit draadje trouwens niet eens richting het off topic forum of kunnen we binnenkort ook nog E21 updates verwachten?
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Posted: Thu Jan 03, 2013 5:31 pm
by BMWvision
Inmiddels is dit een algemeen revisie topic.
Even terug komend op de kapotte kop van m'n touring. Dat geluk heb ik uiteraard weer.
Als ik in het vervolg problemen heb met welke auto dan ook, reken er maar op dat het goed mis is.
Happy new year

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Posted: Sun Jan 20, 2013 4:45 pm
by Thegs
We zijn bezig geweest om de motor uit de E34 te halen. Alles gelost, de motor een stukje van de bak geschoven en nu komen we niet verder. Het gaat dus om een M50B20, deze is ongeveer 5 cm los van de versnellingsbak en daar blijft het bij. Overigens moet de startmotor verwijderd worden om de motor en bak te scheiden? Zo niet, wat is dan voor ons de verlossende tip om de motor eruit te krijgen?
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Posted: Sun Jan 20, 2013 5:05 pm
by Wondermike
Ik zou de startmotor verwijderen. Misschien haakt hij ergens achter.
Anders zou ik het niet weten
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Posted: Sun Jan 20, 2013 5:42 pm
by Peter V.
Als ik de vraagbaak van de BMW E34 bekijk dan moet voor de uitbouw van een M50 vele zaken worden verwijderd:
* motor de accu en accubak worden verwijderd.
* Radiateur verwijderen.
* Inlaatspruitstuk.
* Aircocompressor en beugel en zo ook van de stuurbekrachtiging.
Dit alles om ruimte te maken.
Er wordt niet gesproken over het verwijderen van de startmotor om de versnellingsbak te verwijderen.
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Posted: Sun Jan 20, 2013 9:12 pm
by Jeroen
Als de inlaat eraf is, is het vlgens mij een koud kunstje om de startmotor eraf te halen dus dan zou je dan voor de zekerheid nog kunnen doen. En kan goed dat de bak nog net iets verder naar achteren moet. Motor miss nog iets verder achterover kantelen.