Page 27 of 55

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Fri Aug 01, 2014 8:17 pm
by uwbuurman
Voor de goede orde, heb je die temperatuur al eens gecontroleerd? Of te wel, losse thermometer erin, na rijden? Wie zegt dat je meter correct is?

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Fri Aug 01, 2014 9:19 pm
by Peter V.
De visco is een type 1 maar werkt goed. Is geblokkeerd tot 2800 rpm bij warme motor.

De temperatuurmeter heb ik eigenlijk gen reden voor om te wantrouwen. Als het buiten niet te warm is (of tijdens regenen) blijft ze netjes in het midden namelijk. Ik kan de infraroodmeter van mijn werk wel eens meenemen om e.e.a. te checken inderdaad.

Ik zit inderdaad wel te denken om t.z.t. en dikke radiateur te zetten.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Fri Aug 01, 2014 9:39 pm
by uwbuurman
Snap nu wel dat dat ding zo weinig heeft gelopen. Daar op Sicilië liep hij vast constant warm.... Als je daar alleen onder de 20° kunt rijden, dan maak je niet de meeste kilometers....

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sat Aug 02, 2014 1:38 am
by Peter V.
uwbuurman wrote:Snap nu wel dat dat ding zo weinig heeft gelopen. Daar op Sicilië liep hij vast constant warm.... Als je daar alleen onder de 20° kunt rijden, dan maak je niet de meeste kilometers....
Daarom snap ik het niet. Zeker voor daar zou het gewoon perfect in orde moeten zijn.

Met de wielophanging kwam ik erachter dat het een warm-weer uitvoering was maar waarom dan ook geen tropen radiateur erin.

Komt goed maar ik wil niet weer zo de eifel in.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sat Aug 02, 2014 9:33 am
by bmw e12 e21
Peter,

Ik zou wel GEEN W&N tropenradiator steken.
Die had ik enkele jaren geleden nieuw gekocht bij W&N en na 3j en 5000km was die plots lek. :evil:
Toen heb ik die in Maastricht bij eeen gespecialiseerd bedrijf laten een nieuw net in zetten.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sat Aug 02, 2014 1:55 pm
by Peter V.
Hoi,

Ik heb helemaal geen interesse in W&N wat dat betreft maar toen was er wel e.e.a. besteld bij hun.
Ik ga eerst zorgen dat de elektrische fan van de airco apart geschakeld kan worden en dan zien we verder.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Aug 03, 2014 5:22 pm
by Peter V.
Gisteren dus weer eens een test gedaan en de elektrische fan van de airco als backup gebruikt. Dat heeft dus nagenoeg geen resultaat. Mijn inziens zit het probleem in de radiateur.

Eerst opwarmen en gecontroleerd wanneer de thermostaat opengaat. Dit gebeurt een klein stukje voordat de meter bij het midden aankomt (dat is dus goed). Vervolgens gaat ze langzaam door naar 3/4. Je merkt ook aan het stationair draaien dat de motor dan echt warmer wordt (carburateur is daar gevoeliger voor dan een injectie).

Het enige wat van het koelsysteem nog niet vervangen is de afgelopen drie jaar is de radiateur dus een nieuwe besteld (Niet bij W&N maar origineel BMW). Hopelijk hiermee verbetering ander gaan we ook nog de W&N waterpomp vervangen.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Aug 03, 2014 6:09 pm
by gerrit323
Ik zou ook geen risico nemen met te warm worden .. ben ook als de dood voor gebarsten cylinderkop .. tegen de eifel opgelost :thumbsup

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Aug 03, 2014 7:06 pm
by uwbuurman
Hoop dat het beter is straks, Peter!

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Aug 03, 2014 9:00 pm
by Jeroen
De warmtewisselaar van de airco neemt wat koelcapaciteit weg, maar dat moet met de elektrische koelvin prima te compenseren zijn. Zo niet, dan heb je naar alle waarschijnlijkheid toch te weinig flow in je koelsysteem. Radiateur en waterpomp zijn dan verdacht, maar ook de thermostaat. Je gaf al wel aan dat die netjes op tijd opent, maar opent 'ie ook ver genoeg? Dat was met een oude serie oem thermostaten wel een bekend probleem.

Elektrische koelvin is prima handmatig schakelbaar te maken door parallel aan het schakelcircuit (bij de sensor dus) de stuurstroom naar het relais handmatig schakelbaar te maken, heb ik bij de 320iS ook zodat je kunt koelen voordat de temp skyhigh gaat (bijv als je plots een file inrijdt of als je 'm warm in de garage wilt zetten).

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Aug 03, 2014 10:11 pm
by Peter V.
Ik ga eerst de radiateur vervangen en dan eens kijken of e.e.a. beter wordt. Ik heb nog een andere thermostaat liggen dus wellicht........

De extra fan is bij mij niet temperatuur geschakeld maar maakt deel uit van de airco. Ik moet dus e.e.a. in het aircoschema aanpassen om deze buiten dit systeem schakelbaar te maken maar om ook de airco gebruiksklaar te houden.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Aug 03, 2014 10:12 pm
by Jeroen
Welnee, even kijken wat geschakeld wordt op het relais van de fan, dat zal pin 85 of 86 zijn. Die moet je dan handmatig spanning geven (ws een geschakelde massa) en je hebt een 'manual override'...

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Aug 03, 2014 10:14 pm
by Peter V.
Jeroen wrote:Welnee, even kijken wat geschakeld wordt op het relais van de fan, dat zal pin 85 of 86 zijn. Die moet je dan handmatig spanning geven (ws een geschakelde massa) en je hebt een 'manual override'...
Kan ik die gewoon koppelen terwijl deze normaal spanning krijgt vanuit de aircounit? Geen sperdiode plaatsen of zo?

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Aug 03, 2014 11:25 pm
by Jeroen
Kan je doen voor de zekerheid maar doorgaans gaat dat wel goed. De 320iS heeft deze mod al jaren zonder problemen.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Aug 03, 2014 11:29 pm
by Peter V.
Jeroen wrote:Kan je doen voor de zekerheid maar doorgaans gaat dat wel goed. De 320iS heeft deze mod al jaren zonder problemen.
Helemaal duidelijk en gaan we eens proberen. Thanks.