Moustache Classic 2018
Gisteren, 24 november, hebben we de Moustache Classic gereden, dit was onze 3e deelname aan deze rally, en de laatste classic rally voor dit jaar.
De Moustache Classic vind plaats vanuit Bocholt Belgie, bij ons net over de grens, en is de laatste wedstrijd in het belgische V.A.S. classic kampioenschap.
Het belgische reglement, maar ook de systemen van kaartlezen zijn behoorlijk afwijkend voor wat wij in NL gewend zijn. Omschakelen dus, maar voor een 3e keer mag je wel verwachten dat je het spelletje snapt, toch?
Ook bestaan er in het Belgische systeem geen klasse indelingen, iedereen rijdt dus hetzelfde, en dat betekend dat deze Moustache winnen alleen voor de allerbeste is weggelegd. Wij zijn dan ook al heel blij met een top 20 notering.
Om niet in de volle drukte terecht te komen zoals vorige jaren gebeurde hebben we ons vroeg ingeschreven om een zo vroeg mogelijk startnummer te bekomen, met startnr 16 zijn we dan ook best blij.
In de "last minute" briefing werd nog aangekondigd dat er een zelfstart regularity in zit die al na 7 minuten na de start begint, gemeen want dit voert de druk direct op. Geen tijd om bij aanvang eerst het routeboek door te nemen, maar genoodzaakt direct te starten om op tijd bij de zelfstart te geraken. Het routeboek wordt pas uitgereikt onder de startboog, exact op je toegewezen starttijd.
Pfff, dus zijn we maar direct van start gegaan, en natuurlijk loopt het dan niet. De opdracht naar de RT is bol-pijl, en al na de 3e situatie zit ik te vloeken in de auto omdat we die situatie niet vinden. Dan maar een stukje overslaan om toch op tijd bij de RT te komen en dat lukt gelukkig wel.
In deze eerste ochtend etappe zitten 3 TC's waar je in totaal ongeveer 2 en een half uur over mag doen. Diverse kaartlees systemen komen voorbij, en alweer in een bol-pijl vinden we een situatie niet, en dan denk je verkeerd te zitten. achteraf bleek het gelukkig allemaal toch te kloppen. Uiteindelijk komen we met een 15 tal minuten te laat bij de middagpauze plek. Lekker gereden, maar mijn gevoel is dat er toch wel veel mis gegaan is.
Na de lunch vol goede moed beginnen aan etappe 2, die alweer met een gemene (lees moeilijke) bol-pijl begint, die we dit keer wel doorzien. Het middagdeel gaat erg lekker en bij 1 TC hebben we zelfs tijd over en moeten we wachten op de ideale tijd. In dit deel leuke opdrachten, maar vooral ook weer leuke wegen om te rijden. Ook etappe 2 was weer goed voor 2 en een half uur amusement door diverse kaartlees systemen over de beste belgische rally wegen, finishen doen we enkele minuten te laat.
Wel weer een blunder gemaakt met het overnemen van de controles van 'klad' naar de wedstrijdkaart, 1 controle niet genoteerd

hier moet ik echt een beter systeem in vinden.
Het miezert dan al de hele dag en inmiddels is het aardig donker. Maar de "geheime coating" op onze ramen doet prima zijn werk, en het zicht is dan ook subliem ondanks de regen.
Half uurtje pauze inclusief verplichte alcohol controle voor zowel "piloot" als "co-piloot", en dan verder aan etappe 3. Nog 2 uurtjes door het donker, heerlijk.
Deze 3e etappe verloopt bij ons echt probleemloos, vol goede moed gaan we van de ene opdracht naar de volgende en voor we het weten staan we alweer bij de finish. jammer, het is afgelopen, klaar uit.
In de finish locatie hangt de tussenstand van etappe 1 en 2 al op het mededelingenbord. Ik maak er snel een fototje van, en dan vertrekken we om ergens lekker relaxed te gaan eten.
Score op dat moment is de 24e plaats. Officiële einduitslag is op dit moment nog niet gepubliceerd, maar dat zal niet veel meer verschuiven.
De Pastellblauer heeft onderweg nog wel een megaklapper gemaakt. In het routeboek stond heel duidelijk !!! voor een kruising aangegeven, maar daar had ik helemaal niet op gelet, met als gevolg dat Petra volle bak die kruising over gaat en daar leek wel een greppel in het asfalt te zitten. BAM
Petra heeft lekker gereden, en ik heb me best vermaakt (met af en toe een vloek). Dus volgend jaar weer.
Wellicht zelfs wat meer belgische classic rally's voor komend jaar om die systemen toch beter onder de knie te krijgen, want 1 keer per jaar is echt te weinig.
De dag erna de uitleg vergeleken met onze eigen bevindingen, tsja en dan blijkt dat je er toch wel weer een aantal keer bent ingestonken, maar ook dat we sommige controles gewoon niet gezien hebben.
in Etappe 1 vind ik 7 fouten, in etappe 2 nog 6 en in etappe 3 nog eens 3 fouten, 16 in totaal dus. benieuwd naar de einduitslag.
voor vertrek s'morgens had ik nog snel een paar plaatjes geschoten, maar onderweg veel fotografen gezien, dus zullen er nog wel voldoende actie foto's gepubliceerd worden binnenkort.
Volgende classic rally is de "midwinter classic" januari 2019 waar we ons al voor ingeschreven hebben.
