Page 27 of 55

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Posted: Sun Jan 20, 2013 10:47 pm
by BMWvision
De startmotor is lastig te verwijderen... Je kan er moeilijk bij komen, de boutjes zieten goed vast (wat een verassing) en de boutjes zijn er slecht aan toe.

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Posted: Mon Jan 28, 2013 6:40 pm
by Thegs
Engine is out...

Image

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Posted: Mon Jan 28, 2013 7:30 pm
by Wondermike
Waarom kregen jullie hem nou niet los??

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Posted: Mon Jan 28, 2013 7:49 pm
by BMWvision
Er zit een soort ijzeren pakking tussen de bak en het blok.
Ik dacht dat de pakking tussen de bak en het blok vast zat ergens in het blok en aan de startmotor. We hebben uiteindelijk de startmotor los gekregen en toen was het blok ook los.
Nou blijkt dat die pakking niet vast zat aan het blok, maar de opening van de pakking was niet groot genoeg om over de koppeling heen te schuiven. Die bleef dus achter de koppeling hangen.
Dat verklaard dat het blok toch ongeveer 10cm van de bak af kon schuiven, maar niet verder los kwam.

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Posted: Mon Jan 28, 2013 7:59 pm
by BMWvision
Image

Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
Hier is met het rode lijntje de pakking aangegeven. Het rode rondje geeft de plaats van de startmotor aan die aan de bak vast zit.

Geweldige uitleg, al zeg ik het zelf :bag

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Posted: Mon Jan 28, 2013 8:12 pm
by Jeroen
Handige constructie! Gelukkig is 't nu overduidelijk los!

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Posted: Mon Jan 28, 2013 8:41 pm
by 323baur
Mooie motortakel :)

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Posted: Mon Jan 28, 2013 9:10 pm
by Thegs
Klopt, handig ding ook. Geleend van een goede vriend...

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Posted: Mon Jan 28, 2013 9:14 pm
by 323baur
Die zijn zeldzaam. Zuinig op zijn hoor.

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Posted: Mon Jan 28, 2013 11:48 pm
by loentje
Motortakels zeldzaam?? ik heb er ook nog wel eentje staan hoor :bag


groeten loentje

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Posted: Tue Jan 29, 2013 8:44 am
by Thegs
Denk dat hij een goeie vriend bedoeld (en inderdaad, die zijn behoorlijk zeldzaam)... :mrgreen:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Posted: Tue Jan 29, 2013 9:34 am
by loentje
ohhhhhh :mrgreen:

in ieder geval succes met de montage.


groeten loentje

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Posted: Sat Feb 23, 2013 7:35 pm
by Thegs
Zo, het is even stil geweest hier, maar we zijn al weer aardig verder. De andere motor is alweer gemonteerd, vandaag alles afgebouwd en de sleutel voor het eerst omgedraaid. De eerste start staat op film:



:boogie , hij sloeg dus direct aan, wel een beetje geluid bij de uitlaat, maar daar gaan we mee aan de slag. Ook moet de koeling er nog weer op, dan kunnen we haar weer even laten opwarmen en meenemen voor een ritje.

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (vroem vroem)

Posted: Sat Apr 13, 2013 8:23 pm
by Thegs
Vandaag de E21 maar eens te grazen genomen. Aangezien we volgende week gaan toeren, moest ik het differentieel er onder weg hebben. Mijn exemplaar is zo lek als een zeef, en om te voorkomen dat hij echt naar zijn grootje gaat breng ik hem naar Hardeman voor revisie. Maar voordat ik hem kan wegbrengen, moest hij er onderweg. Dat was gelukkig niet zo moeilijk, uitlaten zijn vorige jaar vernieuwd dus die waren zo los. De bouten van de aandrijfas met een stukje pijp ook en de steekassen ook na een beetje aandringen. Al met al niet zo'n heel lastige klus...

Image

En wat doe je dan als eerste als je dif er onderweg is, yessssss :mrgreen:

Image

Omdat ik volgende week lekker mee wil toeren, had ik bij Ite een huur dif meegenomen. Dit is een 3.45 dif van een 323i. Deze er dan gelijk maar onder gehangen en de aandrijfas aangekoppeld. Tot zover ging alles voorspoedig en dacht ik aan de laatste loodjes te beginnen. De steekassen passen dus niet...

Image

Om te beginnen is het bolle stuk van de steekassen veel groter als de kom in de zijflensen van het dif. Ook zaten de steekassen vast met M10 bouten en zijn de gaten in de zijflensen van dit differentieel M8. Iemand tips om dit varkentje ook nog even te wassen?

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (323i dif)

Posted: Sat Apr 13, 2013 8:35 pm
by Wondermike
flenzen wisselen?