Page 28 of 55

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Aug 03, 2014 11:45 pm
by Peter V.
Zoals het meeste uit Italie is het wel duidelijk. Het elektrische schema van de Airco klopt niet geheel met de werkelijkheid.

Er zit 1 relais in het systeem met 4 aansluitingen. Massa, 12V (gezekerd), draad naar de fan (Voeding) en de zogenaamde stuurdraad. Als ik die stekker losgooi (stuurdraad) en spanning geef dan trekt het relais en gaat de fan draaien. Mooi zou je zeggen.

De zogenaamde stuurdraad aangesloten laten zitten en zelf met 12v een stuursignaal geven levert het volgende op:

Relais trekt aan en fan draait maar ook de magneetkoppeling van de aircocompressor trekt vast. Dus een sperdiode moet geplaatst worden mijn inziens. (twee stuks zelfs).

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Mon Aug 04, 2014 1:32 am
by Jeroen
Zijn er wel twee aparte relais voor magneetkoppeling en fan? Dan is dat idd wel de oplossing.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Mon Aug 04, 2014 10:26 am
by Peter V.
Jeroen wrote:Zijn er wel twee aparte relais voor magneetkoppeling en fan? Dan is dat idd wel de oplossing.

Het relais voor vliegwielkoppeling is niet zichtbaar maar kan wellicht (hoop ik tenminste) in het dashboard zitten.
Ik ga nu een tweede relais zetten en zal dan de voeding naar de fan bij de draad zetten die van het andere relais afkomt. Dan is deze gewoon apart te schakelen en kan ik ook ongestoord de airco gebruiken.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sat Aug 09, 2014 5:38 pm
by Peter V.
Zo, dus afgelopen week de nieuwe radiateur geplaatst. Na uitvoerig ontluchten vandaag de laatste testrit gereden en ik moet zeggen dat het er goed uitziet.

Tijdens rijden net voor het midden en dan bij stilstand en langdurig stationair draaien netjes op het midden. Goede hoop dat het nu gevonden is.

Over een paar weken maar eens kijken in de eifel wat het gaat worden.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sat Aug 09, 2014 11:33 pm
by bmw e12 e21
Fijn dat dat opgelost is!

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Wed Aug 13, 2014 9:58 am
by Jeroen
Top! Het moest ook gewoon zoiets zijn!

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Mon Mar 23, 2015 11:02 am
by Peter V.
En jawel ook is zal eraan moeten geloven om wederom de waterpomp te gaan vervangen.
Bij aankoop van de auto uiteraard het gehele systeem vervangen (origineel BMW) en nu krap drie jaar later en met nog minder dan 10000 km gereden jankt het lager van de waterpomp alweer. Na inspectie was ook duidelijk dat het bleedgaatje onder de waterpomp leksporen liet zien dus overduidelijk. Nu expres een geen W&N pomp genomen maar toch.... :(

Ik zal de onderdelen maar gelijk gaan bestellen om over te gaan naar het nieuwe type waterpomp.

Het aanvraagtopic van Jeroen voor de V-snaar poelie van de waterpomp (nieuwe type) zal ik dan ook aan moeten geloven. Is eigenlijk de huidige poelie niet aan te passen naar de nieuwe? Centraal gat opruimen bijvoorbeeld of is dat te simpel gedacht?

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Mon Mar 23, 2015 11:07 am
by Jeroen
Tsja ook BMW bezuinigt link en rechts op haar onderdelen! Maar 3 jaar en weinig km's is wel heel raar. Meestal gaan die dingen problemen geven als je de pomp een keer een distributiewissel overslaat, niet gek dat er dan na 10 jaar en een boel km's problemen ontstaan. Ik had mijn waterpomp in 2009 niet gedaan omdat de dealer 'm in 2003 gedaan had, maar nu wel meegenomen. Bekende aantasting van het schoepenwiel maar verder nog niks.

Het patroon van de boutjes van de poelie is ook anders dus dan zit er iig meer werk aan om die passend te krijgen.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Mon Mar 23, 2015 11:28 am
by Peter V.
OK, duidelijk. Even een latere BMW opzoeken met M20 erin zag ik wel op ETK.

Thanks.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Wed Mar 25, 2015 7:50 pm
by bmw e12 e21
BMW is idd niet meer wat het was met onderdelen. Gelukkig nog lang niet zo erg als W&N.
Ik heb deze SKF pomp op men reserve onderdelen schap liggen:
http://www.mister-auto.nl/fl/waterpomp/ ... 88605.html
Ik zal eens kijken of ik nog zo een poulie heb. Ik heb nog 2 motoren liggen dus ik denk het wel.
Ik denk dat je de huidige wel kan aanpassen maar een freesmachien zal je wss niet in je kelder hebben staan.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Wed Mar 25, 2015 8:49 pm
by Wondermike
Als Remy hem niet heeft kan ik ook nog in het magazijn duiken.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Wed Mar 25, 2015 11:19 pm
by Peter V.
Wondermike wrote:Als Remy hem niet heeft kan ik ook nog in het magazijn duiken.
Alvast bedankt beiden. Ik heb ook al met Jan Groen gesproken en hij stuurde een foto door van een poulie maar die kunnen we niet thuisbrengen of dit de goede is dus ik sta open voor andere.

Die van misterauto had ik ook al gezien. Thanks

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Thu Mar 26, 2015 1:25 pm
by gerrit323
Ik ben inmiddels uitverkocht .. succes met de zoektocht naar de juiste poelie ..

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Thu Mar 26, 2015 2:06 pm
by Jeroen
Poelie is goed te herkennen, de 4 boutjes zijn nl niet gelijkelijk verdeeld zoals bij eerdere en latere M20 types, maar twee zitten er dichter bij elkaar. Hoop dat je 't een beetje kunt zien hier:

Image

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Thu Mar 26, 2015 10:44 pm
by Peter V.
Thanks.