Vanmorgen even met Jan mee geweest een auto bekijken (niet voor mij natuurlijk

). Vanmiddag dan maar een E38 middag gedaan. De accu was erg slecht door het lange stilstaan. Verder is het gevaarlijkst aan een E38 de elektrische installatie, dus gelijk maar een meetsessie gedaan om de staat van de auto te bekijken. Ten eerste de lekstroom in de auto gemeten. Dit heb ik gedaan door een multimeter in serie met de accu en de auto te zetten. Omdat de computer van een E38 nog ongeveer 15 minuten aanblijft na het uitschakelen van alles, is een duurmeting nodig. In de eerste periode gebruikt de accu nog redelijk wat, maar na 15 minuten zakt het niveau perfect terug naar 20 tot 35 milliampère. Ook heb ik de laadstroom gemeten, welke tussen de 13,8 en 14,2 volt valt. Al met al dus geen klagen en ook geen elektrische storingen in de auto (wat op zich in een E38 best knap is).
Daarna de auto uitbundig gewassen, gezogen en bekeken in alle hoeken en gaten. En om eerlijk te zijn is hij echt heel netjes en 99% roestvrij. De enige plek die ik kon vinden was naast een van de achterlichten en aan de bestuurders kant tussen beide deuren een plekje. Ook dat stemt mij erg gelukkig.
Na deze was sessie stond ik klaar om de camera te pakken en een uitgebreide shoot te gaan doen. Helaas tot de conclusie gekomen dat mijn SD-kaart einde verhaal is en op dit moment heb ik nog geen alternatief. Verdere plaatjes komen dus nog zeker. Maar voor nu 2 telefoonplaatjes:
Blijft me alleen het voorstelrondje nog ff. Deze 740i met een M60/2 (4.0 liter V8) is op 27-02-1995 uit de fabriek gerold. Hij is gespoten in Fjordgrau mettalic, voorzien van een zwart interieur en staat op dit moment op een setje Style 193 in de maat 18 inch (met Uniroyal Rainsport voorop en Conti Sportcontact 3 achterop, beide niet maar smaak maar wel net nieuw). De volgende opties zijn ook aangevinkt in die tijd:
S214A AUT.STABIL.-CONTROL+TRAKTION(ASC+T) Automatische stabiliteitscontrole(ASC+T)
S216A SERVOTRONIC HYDRO-BESTURING-SERVOTRONIC
S245A LENKSAEULENVERSTELLUNG ELEKTRISCH Stuurkolom elektrisch verstelbaar
S292A LM RAEDER/KREUZSPEICHENSTYLING BMW LM wiel kruisspaak 29
S320A MODELLSCHRIFTZUG ENTFALL Ontfall, type-aanduiding
S354A GRUENKEIL-FRONTSCHEIBE Voorramen groen groenspie
S401A SCHIEBE-HEBEDACH, ELEKTRISCH Schuifhefdak elektr.
S423A FUSSMATTEN IN VELOURS Vloermat velours
S428A WARNDREIECK Gevarendriehoek en verbandspakket
S438A EDELHOLZAUSFUEHRUNG Luxe houten uitrusting
S441A RAUCHERPAKET Roker-kit
S456A KOMFORTSITZE ELEKTRISCH VERSTELLBAR Zitting comfort met geheugen
S464A SKISACK Skizak
S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Stoelverwarming bestuurder/passagier
S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC)
S522A XENON-LICHT Xenon licht
S534A KLIMAAUTOMATIK Automatische airco
S629A AUTOTELEFON MIT KARTENLESER VORN Autotelefoon (GSM) m kaart lezer, voor
S676A HIFI LAUTSPRECHERSYSTEM HiFi-Luidsprekersystemen
L801A DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG Alleen voor Duitsland/Oestenrijk
S806A 3.BREMSLEUCHTE Derde remachterlicht
S915A AUSSENHAUTSCHUTZ ENTFALL Vervallen carrosserieconservering
Is er dan niks wat is mis is aan deze heerlijke bak. Tuurlijk, een auto op leeftijd brengt altijd werk met zich mee. Zo is er iets hoorbaar rechtsvoor onder last, zijn de sierstrippen rechts niet netjes meer, is de omlijsting links achter niet fris meer en zit er een barst uiterst rechts in de voorruit. Dit zijn allemaal dingen die niet nodig zijn om te herstellen, maar de auto wel net afmaken. Er is wel 1 punt wat direct opgepakt moet worden, dat is overigens ook een E21 kwaal, namelijk benzinelekkage bij voltanken.
Buiten deze punten ben ik nog steeds super blij met deze auto en denk ik dat ik voor minder dan 3k een hele nette, roestvrije, storingsvrije (nog wel), maar als laatste ook hele dikke E38 heb gekocht.