1e Finalerit 2018
16 December hebben we waarschijnlijk de laatste rit voor dit jaar gereden, een nieuwe rit op de kalender, georganiseerd door Remco Luksemburg , één van de beste navigatoren van Nederland.
Het bijzonder reglement beloofde al heel wat, alle regels omver geworpen en gewoon nieuwe regels bedenken. Bij het lezen van het reglement schrik je je de eerste keer een hoedje, wat is dat allemaal. Maar na goed bestuderen blijkt het eigenlijk wel mee te vallen.
Je moet gewoon de "normaal geldende regels" aan de kant zetten en voor deze dag even andersom gaan denken. Daarnaast heet Remco ook nog bedacht dat het wel leuk zou zijn de regels voor het middagdeel nog een keer om te gooien. SPANNEND DUS.
Ondanks dat het tegen kerst aan loopt wist Remco maar liefst 49 inschrijvingen binnen te halen, verdeeld over de gebruikelijke 3 klassen A, B en C.
Wij hadden al lang geleden ingeschreven voor de B klasse, en met startnummer 22 mochten wij als 2e equipe in deze klasse met 19 equipes van start.
Zondag morgen de gordijntjes open en een mooie witte verrassing, bij ons lag een flink laagje wit poederwater. Het zal toch niet afgelast worden?
Vorig jaar zijn we in dit zelfde weekend helemaal naar Zeeland gereden voor een afgelaste rit. Nu was het niet zo ver, Sint Oedenrode was de start en finish locatie.
Maar bij aankomst was het al gezellig druk en stond er al verrassend veel oldtimer spul op de parking, dat ondanks de vers gestrooide pekel, blijkbaar zijn er meer mensen zoals ons die hun oldtimer niet schuwen voor slecht weer. Alfa's Mini's Volvo's (die kunnen er tegen zegt men), dafjes, MG's en zelfs een Mazda 1800 (watte? zou zo voor een fiat, lancia of bmw doorkunnen)
Nog een korte last minute briefing waarin men waarschuwde voor gladheid, maar gelukkig ging het door.
In het ochtend traject moest je een kortste route construeren van pijl naar pijl met inachtneming van: grijze en paarse wegen zijn verboden, zo weinig mogelijk oranje wegen gebruiken. pijlen mogen niet geraakt, gekruist of gedeeltelijk bereden worden als ze niet aan de beurt zijn, maar wel geheel of gedeeltelijk tegengesteld. Voor her-constructie gelden dan dezelfde regels. Dat dus bovenop alle normaal geldende regels.
Vol goede moed van start, en
eerlijk is eerlijk, het ging heerlijk. Voor je gevoel vond je alle truukjes en reden we dus "gemakkelijk" door de gehele opdracht heen, nergens geneuzel op de vierkante meter, geen keeropdracht na keeropdracht, maar gewoon een leuke route en her constructies die (bijna) allemaal te rijden waren. En daarbij is ook het gebied boven Eindhoven een erg uitdagend rallygebied.
Met 4 km te weinig en ruim op tijd kwamen we aan op de lunch locatie.
Te weinig km's betekend dat je iets gemist hebt..
Tijdens de lunch werd al een tussenstand van het ochtend traject bekend gemaakt, oops, maar liefst 6 fouten. Maar goed onze grootste concurrenten bij ons aan tafel hadden er ook 5 dussss. Daar gaat je goede gevoel.
Van start met het middag traject dan maar, nu moesten we een op
één na kortste route van punt of pijl naar punt of pijl rijden waarbij ook nu weer geen grijze of paarse wegen gebruikt mogen worden, oranje weer zo weinig mogelijk, en de punten of pijlen mogen helemaal niet aangedaan worden als ze niet aan de beurt zijn. Geen herconstructie, maar telkens als de route niet te rijden is opnieuw een op
één na kortste route naar het volgende punt/pijl maken.
Ook nu reden we er weer lekker doorheen, totaal geen stres, veel valletjes doorzag ik, zelfs kaartmanipulaties ontgingen mijn oog dit keer niet.
Na bijna 3 uurtjes heerlijk rijden in een rustige omgeving kwamen we voldaan aan op de finish locatie, nog even zorgvuldig de laatste reeks controles overnemen wedstrijdkaart, en met exact het benodigde aantal km's en exact op tijd de kaart ingeleverd. DIT MOET BETER ZIJN.
Binnen kregen we direct de uitleg van traject 1 uitgereikt, en dat betekend samen met je "collega's" bekijken wat je allemaal gemist had en hoe het wel gemoeten had. Verrassend was wel dat we allemaal verschillende dingen fout hadden gedaan maar wel ongeveer op hetzelfde aantal fouten uit kwamen.
Even later werd al vrij snel de einduitslag bekend, en zoals verwacht hadden we het middag traject erg goed gedaan met slechts 1 foutje.
Maarja wat levert dat dan op? een met 3 equipes gedeelde 2e plaats, omdat de organisatie besloten had geen tijdstraffen uit te delen vanwege de sneeuw in de ochtend.
Al met al een erg goed georganiseerde rit die vooral erg leuk was om te rijden, wij durven wel te zeggen, de beste kaartleesrit van het jaar, Remco

en tot de 2e Finalerit.
Uitlaat schema 2018 bijgewerkt
10 maart ------ 64e turfschiprit-----------------DONE
18 maart ------ Oefenrit Peelrand Classic-----DONE
24 maart ------ Barof (nog niet zeker)---------SKIPPED
8 april -------- Peelrand Classic-----------------DONE
15 april ------- Oost Braband Rit----------------DONE
21 april ------- Molenrit--------------------------DONE
27-29 april --- AER ancampen de Bergen Wanwoy---DONE
5-13 mei ----- ECCR treffen Eiffel (D) (European Classic Caravan Rally)---DONE
26-27 mei ----- 4 landen rit (2 daagse rit)---DONE
x juni -------- SM--NOT
26 aug ------- Brabantse wal Classic---CANCELLED
31-aug ------- Rode wegen rit (ASC van hornerijders club rit)---CANCELLED
1- sept-------Slag om het Heuvelland Valkenburg----DONE
14 okt -------20e Vechtoeverrit----------------DONE
19 okt ------- Oefenrit Hornenacht----------------DONE
20 okt ------- Ster van Valkenburg----------------DONE
27 okt -------- 31e Pierenrit----------------DONE
10 nov -------- Brabants rondje----------------DONE
17 nov ------- Hornenacht----------------DONE
24 nov ------- Moustache Classic----------------DONE
16 dec ------- Finale rit NRF-----------------------DONE
23 dec---------Takkenrit (verplaatst)