@ bempie21
Is ook een mogelijkheid, heb ik overwogen maar uiteindelijk niet voor gekozen.
Aangezien ik nog niets ten nadelen ben tegenkomen over het inkorten van de zuigers, is dit voor mij de meest voor de hand liggende aanpassing.
Ik moet nog verder informeren naar de mogelijkheid om zuigers van de kat. serie te plaatsen, voor zover ik nu weet hoef je die niet aan te passen.
Ik wil gaan voor 200 pk.
i.c.m. met een scherpere nokkenas, een aangepaste uitlaatlijn en dit alles goed afgesteld, moet dit haalbaar zijn.
Ik denk dat de combinatie vermogen en betrouwbaarheid in deze opbouw goed zal zijn en voldoende plezier zal geven in een E21.
Waarom ik niet voor voor een m52.b28 krukas heb gekozen,
Te veel technische aanpassingen, en de technische gegevens komen de betrouwbaarheid uiteindelijk ook niet ten goede.
en met een M52 onderdeel in je M20, is het toch net niet
Hier nog wat technische gegevens die ik heb gevonden en waarom ik voor de eta heb gekozen.
Bij een 6800 TPM. De waardes gegeven zijn max. bij dat toerental.
1.
M20B25, 135mm drijfstangen, 75mm slag:
Zuigersnelheid 27,46 m/s, zuigeracceleratie 23,9 m/s²
2.
M20B25 maar met diesel/eta krukas, 130mm drijfstangen, 81mm slag:
Zuigersnelheid 29,92 m/s, zuigeracceleratie 26,5 m/s²
3.
M20B25 maar met M52B28 krukas, 130mm drijfstangen, 84mm slag:
Zuigersnelheid 31,15 m/s, zuigeracceleratie 27,7 m/s²
De sprong van 1. naar 2. is 8,96% hogere zuigersnelheid en 10,88% hogere zuigeracceleratie.
De sprong van 1. naar 3. is 13,44% hogere zuigersnelheid en 15,9% hogere zuigeracceleratie.
Dat zijn toch behoorlijke verhogingen van de waardes.
Deze ratio wordt verkregen door de lengte v/d drijfstang te delen door de slag, dus:
135/75 = 1.8 voor standaard M20B25
130/81 = 1.6 voor 2.7
130/84 = 1.55 voor 2.8
Motoren met een verhouding onder de 1.6 zijn zeldzaam, en daar is natuurlijk een reden voor.
