Niek. Update p5 '82 316

Post Reply
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2971
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: '83 Lapisblau 315 130.000km +voorstellen

Post by loentje »

Ok,

die rode laten staan, ik koop betere slopers! Dat is tip 1

Tip 2:
- Bepaal wat je met de auto wilt doen, (daily of mooi weer auto), een daily hoeft er niet zo strak bij te staan als een mooi weer auto. Hoe je het ook went of keert in ons winterse zoutklimaat rot elke auto.

Tip 3:
- Bepaal voor je zelf wat je wel of niet kunt aan een auto, ben je handig in een motorblokje lepelen, zoek dan gewoon een e21 met een kapot blok. Spuiten is duur als je het niet zelf kunt en dat geldt hetzelfde voor lassen.

Tip 4:
- Bepaal wat je budget is voor aanschaf en wat je daarna nog wilt uitgeven per maand

Tip 5:
- Koop niet een e21 waar je later spijt van krijgt omdat je toch liever een sneller modelletje wilt. Voor vier cilinders zou ik altijd voor een 318i of 320 gaan (of het moet echt een mooie nette 315/316 zijn met weing werk), voor een zes cilinder altijd voor een 323i. 320/6 vind ik gewoon te traag en koop dan liever een 318i (let op, om discussie te voorkomen, dit is mijn persoonlijke mening!!)

Tip 6:
geduld


Groeten loentje


User avatar
Niek
Upcoming E21 fanatic
Posts: 172
Joined: Tue Aug 31, 2010 3:58 pm
Location: Zwolle, NL

Re: '83 Lapisblau 315 130.000km +voorstellen

Post by Niek »

http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=180450019

Is deze bekend hier? Komt me bekend voor. Ziet er leuk uit, 5 bak. Iemand???
Groet, Niek

E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29830
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: '83 Lapisblau 315 130.000km +voorstellen

Post by Jeroen »

Goede tips Leon! Ik moet trouwens wel zeggen dat qua comfort de zespitters wel super zijn en op de snelweg stiller dan 95% van de hedendaagse nieuwe voertuigen. Dus ook een 320/6, al is dat waarschijnlijk wel de E21 met de meeste dorst. Maar als je een cruiser zoekt voor hobbymatig gebruik (en dus niet dagelijks) dan vind ik een 320/6 wel een hele goede keuze die tegenwoordig ook nog voor schappelijke prijzen te koop is. Naar mijnmening moet het met een beetje geduld goed mogelijk zijn om voor 3-4K een hele nette te vinden terwijl je voor een 323i minstens het dubbele kwijt bent. Dat pleit echt wel voor een 320. Als daily ben je met een vierpitter goedkoper uit, zowel in de aanschaf als aan de pomp. Mijn € 0,02 :wink:

Niek: behoudens een reparatie bij de tankdoorvoer in de kofferbak die er overigens wel netjes uit ziet, lijkt het me een nette en originele auto. Je hebt inmiddels gezien waar E21's goed kunnen roesten, dat zou ik iig goed gaan controleren.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Niek
Upcoming E21 fanatic
Posts: 172
Joined: Tue Aug 31, 2010 3:58 pm
Location: Zwolle, NL

Re: '83 Lapisblau 315 130.000km +voorstellen

Post by Niek »

Dank voor de tips heren.
Ik kan niet wachten tot ik er 1 heb maar wil ook niet impulsief wat kopen want daar ga ik zeker spijt van krijgen.
Ik heb contact opgenomen met de Belgische verkoper. Eens kijken wat hij zegt. Die auto heeft wel veel van wat ik graag wil.

Ik heb (mijn vriendin vooral) ook nog eens gekeken op Duitse sites en daar zag ik ook nog wel wat intressants. Als ik besluit voor een auto te gaan die zo ver weg staat wil ik wel een beste reeks met foto's zien voordat ik er uberhaupt heen ga. Op zich lijkt het me ook wel een leuke trip.

Ik ga mijn pa eens vragen of hij een mail op kan stellen in het Duits om zo wat info los te krijgen. Hij heeft veel Duitse kennissen waaronder een aantal Bmw minded volgens mij dus ik wil ook eens vragen of zij ook eens rond willen kijken. Wellicht staat er wat moois ergens. Niet alles staat op internet tenslotte.

De auto wordt onze enige auto maar hoeft niet dagelijks gebruikt te worden voor werk. We gaan m dus voral gebruiken voor familie en vrienden bezoek en stukjes cruisen. Natuurlijk wordt ie vaker gebruikt als ie eenmaal op de stoep staat.
Een van de redenen dat ik kijk naar een 4 pitter is omdat het net weer wat simpeler in elkaar steekt dan een 6 pitter. Ik wil veel leren maar heb nog nooit aan auto's gesleuteld. Ik heb een goed stel handen en auto kennis om mij heen dus ik zou een aantal dingen goed moeten kunnen leren.

Ik moet wel zeggen dat ik aardig besmet ben geraakt met het virus. Zeker na de ritjes die ik gemaakt heb.
The search continues :wink:
Groet, Niek

E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12116
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: '83 Lapisblau 315 130.000km +voorstellen

Post by Peter V. »

Je gaat de goede richting op. De opmerking dat de 6 cylinder moeilijker in elkaar zit dan de 4-pitter klopt niet. Het enige verschil is echt de twee cylinders voor wat betreft de techniek. De rest is gewoon nagenoeg hetzelfde.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29830
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: '83 Lapisblau 315 130.000km +voorstellen

Post by Jeroen »

Aan de andere kan zit je met een vierpitter niet te klooien met een distributieriem en gaan veelal de waterpompjes ook langer mee. En je hebt die 4A1 carb niet. Ik vind de 2B4 van de 316 1.8 nog steeds een heerlijk mengertje waar je ook nog eens leuk mee kan spelen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11867
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: '83 Lapisblau 315 130.000km +voorstellen

Post by 323baur »

Ik denk idd dat een m10 cylinder nog wat eenvoudiger, maar vooral ook meer hufterproof is dan een m20 6cilinder.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Niek
Upcoming E21 fanatic
Posts: 172
Joined: Tue Aug 31, 2010 3:58 pm
Location: Zwolle, NL

Re: '83 Lapisblau 315 130.000km +voorstellen

Post by Niek »

Is ie ook noob proof :mrgreen:

Die ketting is idd ook iets waar ik wel blij van wordt. Hoe zit het met het vervangen van de riem bij die m20? Ik weet dat bij de m40 om de 40.000 geadviseerd wordt.

Ik heb trouwens uit betrouwbare bron vernomen dat die Belg verkocht is.
Groet, Niek

E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: '83 Lapisblau 315 130.000km +voorstellen

Post by Wondermike »

Ik heb trouwens uit betrouwbare bron vernomen dat die Belg verkocht is.
Ken je de koper? :D
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11867
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: '83 Lapisblau 315 130.000km +voorstellen

Post by 323baur »

Ik wel :wink:

Riem moet om de 5 jaar of 80dkm.
Dan ook altijd waterpomp mee nemen.
M10 is echt enorm hufter of noob proef.
Alleen ik (feitelijk mijn vrouw) kan het stuk krijgen..
(zie topic over een e12).
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Niek
Upcoming E21 fanatic
Posts: 172
Joined: Tue Aug 31, 2010 3:58 pm
Location: Zwolle, NL

Re: '83 Lapisblau 315 130.000km +voorstellen

Post by Niek »

Ken m niet persoonlijk maar Ik heb zo'n vermoeden dat ik m nog wel leer kennen.

80dkm.
Dat hebben ze dan beter voor elkaar dan bij de e30. Raar dat ze zich daar zo verrekend hebben.
Ik blijf toch bij een 4 cilinder dus geen gedoe met riemen.
Ik moet trouwens zeggen dat het me reuze meevalt hoeveel herrie die 316 maakte. Boven de 110 lopen de toeren teveel op maar verder is die ook behoorlijk stil. Dat in vergelijk met de Honda Civic van een vriend van me waar ik meestal in mag rijden van hem. Daar zitten ook brede banden onder en dat scheelt toch wel een hoop.
Groet, Niek

E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19051
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: '83 Lapisblau 315 130.000km +voorstellen

Post by uwbuurman »

leuk he, zo'n zoektocht? Ik heb er van genoten! Moet eerlijk bekennen dat ik nu ook geniet van het einde van mijn zoektocht, of te wel mijn eigen e21. Ok mijn e21 heeft geen open dakkie, geen sper en het is geen type 2, maar verder is het geen slecht bakkie ( :twisted: ). Met andere woorden, je vindt vanzelf wat je graag wilt hebben, wat bij je past en wat aan je wensen voldoet! Gewoon rustig doorzoeken!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Niek
Upcoming E21 fanatic
Posts: 172
Joined: Tue Aug 31, 2010 3:58 pm
Location: Zwolle, NL

Re: '83 Lapisblau 315 130.000km +voorstellen

Post by Niek »

De zoektocht is idd leuk. Soms ook een beetje frustrerend maar ik vond het heerlijk om de proefritjes te maken. Steeds een stapje hoger. Van 315 naar 316 en als het een beetje meezit naar 318i. Ik had nog nooit in een e21 gereden maar vind ze al jaren mooi. Ik zag ze niet zoveel rijden maar omdat ik op zoek ging naar een auto ben ik via de e30 bij de e21 beland. Ik ben nu blij dat ik de e30 touring waar ik in testgereden heb niet gekocht heb. De e21 is veel toffer, heeft meer karakter vind ik. Gelukkig rijden ze ook heerlijk. Na de Sharknose meeting was het hek wel van de dam.

Een dakkie vind ik wel een pre. Beide auto's waar ik in gereden heb (met mooi weer) hadden een dakje en dat is wel lekker.
Het komt vast goed! Al kost het hebben van geduld soms wat moeite maar gelukkig ben ik wel verstandig geweest.
Groet, Niek

E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11867
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: '83 Lapisblau 315 130.000km +voorstellen

Post by 323baur »

Precies - impuls aankopen zijn zelden bevredigend.
GEwoon rustig rondkijken en op het juiste moment toeslaan.
Niet te snel willen iig.

De komende maanden zullen er nog maar weinig op de straat komen, dus echte meetings ga je niet missen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3608
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: '83 Lapisblau 315 130.000km +voorstellen

Post by Arnold D »

323baur wrote: De komende maanden zullen er nog maar weinig op de straat komen, dus echte meetings ga je niet missen.
Jawel, een heeeele lange tijd, want we hebben voor volgend jaar juni pas 1 meeting staan :shock:
Dat moet snel veranderen.

WONDERMIKE
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Post Reply