Niek. Update p5 '82 316
Re: '83 Lapisblau 315 130.000km +voorstellen
Ok,
die rode laten staan, ik koop betere slopers! Dat is tip 1
Tip 2:
- Bepaal wat je met de auto wilt doen, (daily of mooi weer auto), een daily hoeft er niet zo strak bij te staan als een mooi weer auto. Hoe je het ook went of keert in ons winterse zoutklimaat rot elke auto.
Tip 3:
- Bepaal voor je zelf wat je wel of niet kunt aan een auto, ben je handig in een motorblokje lepelen, zoek dan gewoon een e21 met een kapot blok. Spuiten is duur als je het niet zelf kunt en dat geldt hetzelfde voor lassen.
Tip 4:
- Bepaal wat je budget is voor aanschaf en wat je daarna nog wilt uitgeven per maand
Tip 5:
- Koop niet een e21 waar je later spijt van krijgt omdat je toch liever een sneller modelletje wilt. Voor vier cilinders zou ik altijd voor een 318i of 320 gaan (of het moet echt een mooie nette 315/316 zijn met weing werk), voor een zes cilinder altijd voor een 323i. 320/6 vind ik gewoon te traag en koop dan liever een 318i (let op, om discussie te voorkomen, dit is mijn persoonlijke mening!!)
Tip 6:
geduld
Groeten loentje
die rode laten staan, ik koop betere slopers! Dat is tip 1
Tip 2:
- Bepaal wat je met de auto wilt doen, (daily of mooi weer auto), een daily hoeft er niet zo strak bij te staan als een mooi weer auto. Hoe je het ook went of keert in ons winterse zoutklimaat rot elke auto.
Tip 3:
- Bepaal voor je zelf wat je wel of niet kunt aan een auto, ben je handig in een motorblokje lepelen, zoek dan gewoon een e21 met een kapot blok. Spuiten is duur als je het niet zelf kunt en dat geldt hetzelfde voor lassen.
Tip 4:
- Bepaal wat je budget is voor aanschaf en wat je daarna nog wilt uitgeven per maand
Tip 5:
- Koop niet een e21 waar je later spijt van krijgt omdat je toch liever een sneller modelletje wilt. Voor vier cilinders zou ik altijd voor een 318i of 320 gaan (of het moet echt een mooie nette 315/316 zijn met weing werk), voor een zes cilinder altijd voor een 323i. 320/6 vind ik gewoon te traag en koop dan liever een 318i (let op, om discussie te voorkomen, dit is mijn persoonlijke mening!!)
Tip 6:
geduld
Groeten loentje
http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=180450019
Is deze bekend hier? Komt me bekend voor. Ziet er leuk uit, 5 bak. Iemand???
Is deze bekend hier? Komt me bekend voor. Ziet er leuk uit, 5 bak. Iemand???
Groet, Niek
E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Goede tips Leon! Ik moet trouwens wel zeggen dat qua comfort de zespitters wel super zijn en op de snelweg stiller dan 95% van de hedendaagse nieuwe voertuigen. Dus ook een 320/6, al is dat waarschijnlijk wel de E21 met de meeste dorst. Maar als je een cruiser zoekt voor hobbymatig gebruik (en dus niet dagelijks) dan vind ik een 320/6 wel een hele goede keuze die tegenwoordig ook nog voor schappelijke prijzen te koop is. Naar mijnmening moet het met een beetje geduld goed mogelijk zijn om voor 3-4K een hele nette te vinden terwijl je voor een 323i minstens het dubbele kwijt bent. Dat pleit echt wel voor een 320. Als daily ben je met een vierpitter goedkoper uit, zowel in de aanschaf als aan de pomp. Mijn € 0,02
Niek: behoudens een reparatie bij de tankdoorvoer in de kofferbak die er overigens wel netjes uit ziet, lijkt het me een nette en originele auto. Je hebt inmiddels gezien waar E21's goed kunnen roesten, dat zou ik iig goed gaan controleren.

Niek: behoudens een reparatie bij de tankdoorvoer in de kofferbak die er overigens wel netjes uit ziet, lijkt het me een nette en originele auto. Je hebt inmiddels gezien waar E21's goed kunnen roesten, dat zou ik iig goed gaan controleren.
Regards/groeten, Jeroen
Dank voor de tips heren.
Ik kan niet wachten tot ik er 1 heb maar wil ook niet impulsief wat kopen want daar ga ik zeker spijt van krijgen.
Ik heb contact opgenomen met de Belgische verkoper. Eens kijken wat hij zegt. Die auto heeft wel veel van wat ik graag wil.
Ik heb (mijn vriendin vooral) ook nog eens gekeken op Duitse sites en daar zag ik ook nog wel wat intressants. Als ik besluit voor een auto te gaan die zo ver weg staat wil ik wel een beste reeks met foto's zien voordat ik er uberhaupt heen ga. Op zich lijkt het me ook wel een leuke trip.
Ik ga mijn pa eens vragen of hij een mail op kan stellen in het Duits om zo wat info los te krijgen. Hij heeft veel Duitse kennissen waaronder een aantal Bmw minded volgens mij dus ik wil ook eens vragen of zij ook eens rond willen kijken. Wellicht staat er wat moois ergens. Niet alles staat op internet tenslotte.
De auto wordt onze enige auto maar hoeft niet dagelijks gebruikt te worden voor werk. We gaan m dus voral gebruiken voor familie en vrienden bezoek en stukjes cruisen. Natuurlijk wordt ie vaker gebruikt als ie eenmaal op de stoep staat.
Een van de redenen dat ik kijk naar een 4 pitter is omdat het net weer wat simpeler in elkaar steekt dan een 6 pitter. Ik wil veel leren maar heb nog nooit aan auto's gesleuteld. Ik heb een goed stel handen en auto kennis om mij heen dus ik zou een aantal dingen goed moeten kunnen leren.
Ik moet wel zeggen dat ik aardig besmet ben geraakt met het virus. Zeker na de ritjes die ik gemaakt heb.
The search continues
Ik kan niet wachten tot ik er 1 heb maar wil ook niet impulsief wat kopen want daar ga ik zeker spijt van krijgen.
Ik heb contact opgenomen met de Belgische verkoper. Eens kijken wat hij zegt. Die auto heeft wel veel van wat ik graag wil.
Ik heb (mijn vriendin vooral) ook nog eens gekeken op Duitse sites en daar zag ik ook nog wel wat intressants. Als ik besluit voor een auto te gaan die zo ver weg staat wil ik wel een beste reeks met foto's zien voordat ik er uberhaupt heen ga. Op zich lijkt het me ook wel een leuke trip.
Ik ga mijn pa eens vragen of hij een mail op kan stellen in het Duits om zo wat info los te krijgen. Hij heeft veel Duitse kennissen waaronder een aantal Bmw minded volgens mij dus ik wil ook eens vragen of zij ook eens rond willen kijken. Wellicht staat er wat moois ergens. Niet alles staat op internet tenslotte.
De auto wordt onze enige auto maar hoeft niet dagelijks gebruikt te worden voor werk. We gaan m dus voral gebruiken voor familie en vrienden bezoek en stukjes cruisen. Natuurlijk wordt ie vaker gebruikt als ie eenmaal op de stoep staat.
Een van de redenen dat ik kijk naar een 4 pitter is omdat het net weer wat simpeler in elkaar steekt dan een 6 pitter. Ik wil veel leren maar heb nog nooit aan auto's gesleuteld. Ik heb een goed stel handen en auto kennis om mij heen dus ik zou een aantal dingen goed moeten kunnen leren.
Ik moet wel zeggen dat ik aardig besmet ben geraakt met het virus. Zeker na de ritjes die ik gemaakt heb.
The search continues

Groet, Niek
E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
- Peter V.
- E21 VIP
- My E21(s): '82 320/6
Je gaat de goede richting op. De opmerking dat de 6 cylinder moeilijker in elkaar zit dan de 4-pitter klopt niet. Het enige verschil is echt de twee cylinders voor wat betreft de techniek. De rest is gewoon nagenoeg hetzelfde.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Aan de andere kan zit je met een vierpitter niet te klooien met een distributieriem en gaan veelal de waterpompjes ook langer mee. En je hebt die 4A1 carb niet. Ik vind de 2B4 van de 316 1.8 nog steeds een heerlijk mengertje waar je ook nog eens leuk mee kan spelen.
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
Ik denk idd dat een m10 cylinder nog wat eenvoudiger, maar vooral ook meer hufterproof is dan een m20 6cilinder.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Is ie ook noob proof
Die ketting is idd ook iets waar ik wel blij van wordt. Hoe zit het met het vervangen van de riem bij die m20? Ik weet dat bij de m40 om de 40.000 geadviseerd wordt.
Ik heb trouwens uit betrouwbare bron vernomen dat die Belg verkocht is.

Die ketting is idd ook iets waar ik wel blij van wordt. Hoe zit het met het vervangen van de riem bij die m20? Ik weet dat bij de m40 om de 40.000 geadviseerd wordt.
Ik heb trouwens uit betrouwbare bron vernomen dat die Belg verkocht is.
Groet, Niek
E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
- Wondermike
- E21 Master
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Ken je de koper?Ik heb trouwens uit betrouwbare bron vernomen dat die Belg verkocht is.

So many cars, so little time
- 323baur
- E21 VIP
Ik wel
Riem moet om de 5 jaar of 80dkm.
Dan ook altijd waterpomp mee nemen.
M10 is echt enorm hufter of noob proef.
Alleen ik (feitelijk mijn vrouw) kan het stuk krijgen..
(zie topic over een e12).

Riem moet om de 5 jaar of 80dkm.
Dan ook altijd waterpomp mee nemen.
M10 is echt enorm hufter of noob proef.
Alleen ik (feitelijk mijn vrouw) kan het stuk krijgen..
(zie topic over een e12).
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Ken m niet persoonlijk maar Ik heb zo'n vermoeden dat ik m nog wel leer kennen.
80dkm.
Dat hebben ze dan beter voor elkaar dan bij de e30. Raar dat ze zich daar zo verrekend hebben.
Ik blijf toch bij een 4 cilinder dus geen gedoe met riemen.
Ik moet trouwens zeggen dat het me reuze meevalt hoeveel herrie die 316 maakte. Boven de 110 lopen de toeren teveel op maar verder is die ook behoorlijk stil. Dat in vergelijk met de Honda Civic van een vriend van me waar ik meestal in mag rijden van hem. Daar zitten ook brede banden onder en dat scheelt toch wel een hoop.
80dkm.
Dat hebben ze dan beter voor elkaar dan bij de e30. Raar dat ze zich daar zo verrekend hebben.
Ik blijf toch bij een 4 cilinder dus geen gedoe met riemen.
Ik moet trouwens zeggen dat het me reuze meevalt hoeveel herrie die 316 maakte. Boven de 110 lopen de toeren teveel op maar verder is die ook behoorlijk stil. Dat in vergelijk met de Honda Civic van een vriend van me waar ik meestal in mag rijden van hem. Daar zitten ook brede banden onder en dat scheelt toch wel een hoop.
Groet, Niek
E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
- uwbuurman
- E21 VIP
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
leuk he, zo'n zoektocht? Ik heb er van genoten! Moet eerlijk bekennen dat ik nu ook geniet van het einde van mijn zoektocht, of te wel mijn eigen e21. Ok mijn e21 heeft geen open dakkie, geen sper en het is geen type 2, maar verder is het geen slecht bakkie (
). Met andere woorden, je vindt vanzelf wat je graag wilt hebben, wat bij je past en wat aan je wensen voldoet! Gewoon rustig doorzoeken!

De zoektocht is idd leuk. Soms ook een beetje frustrerend maar ik vond het heerlijk om de proefritjes te maken. Steeds een stapje hoger. Van 315 naar 316 en als het een beetje meezit naar 318i. Ik had nog nooit in een e21 gereden maar vind ze al jaren mooi. Ik zag ze niet zoveel rijden maar omdat ik op zoek ging naar een auto ben ik via de e30 bij de e21 beland. Ik ben nu blij dat ik de e30 touring waar ik in testgereden heb niet gekocht heb. De e21 is veel toffer, heeft meer karakter vind ik. Gelukkig rijden ze ook heerlijk. Na de Sharknose meeting was het hek wel van de dam.
Een dakkie vind ik wel een pre. Beide auto's waar ik in gereden heb (met mooi weer) hadden een dakje en dat is wel lekker.
Het komt vast goed! Al kost het hebben van geduld soms wat moeite maar gelukkig ben ik wel verstandig geweest.
Een dakkie vind ik wel een pre. Beide auto's waar ik in gereden heb (met mooi weer) hadden een dakje en dat is wel lekker.
Het komt vast goed! Al kost het hebben van geduld soms wat moeite maar gelukkig ben ik wel verstandig geweest.
Groet, Niek
E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
- 323baur
- E21 VIP
Precies - impuls aankopen zijn zelden bevredigend.
GEwoon rustig rondkijken en op het juiste moment toeslaan.
Niet te snel willen iig.
De komende maanden zullen er nog maar weinig op de straat komen, dus echte meetings ga je niet missen.
GEwoon rustig rondkijken en op het juiste moment toeslaan.
Niet te snel willen iig.
De komende maanden zullen er nog maar weinig op de straat komen, dus echte meetings ga je niet missen.
Jawel, een heeeele lange tijd, want we hebben voor volgend jaar juni pas 1 meeting staan323baur wrote: De komende maanden zullen er nog maar weinig op de straat komen, dus echte meetings ga je niet missen.

Dat moet snel veranderen.
WONDERMIKE
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.