323i 1979 voorstel + restoratie on going

Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1979 en ff voorstellen *Update*

Post by Peter V. »

Kijk dat is een leuk begin.

Je antwoord op vraag 1. Een katalysator heb je niet. Uitlaatdempers kun je natuurlijk veranderen maar zorg wel dat je rekeninghoudt met de geluidsproductie. :mrgreen:

Het lijkt erop dat ze al rijkelijk met tectyl hebben gespeeld onder de bodemplaat.


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1979 en ff voorstellen *Update*

Post by Wondermike »

Ik weet niet of dit een import auto is maar het zou kunnen dat hij, net als ik op mijn 525i een aftermarket kat onder de auto heeft.
Staat ook bij W&N in het grote boek.

Door het plaatsen van de kat kwam je in duitsland in een ander tarief terecht dus veel duitsers deden dit. :wink:
So many cars, so little time
Jim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 93
Joined: Sun Sep 26, 2010 1:48 pm

Re: 323i 1979 en ff voorstellen *Update*

Post by Jim »

Image
Dit is hem, óf een kat óf een middendemper. Ik heb wel een aanwijzing dat het een kat kan zijn omdat er in de onderhoudshistorie stond dat bij 45000 het 'feinsieb' (roet/fijnstof) filter was gedaan/vervangen door 'iets' waardoor deze nooit meer vervangen hoefde te worden. Maar voor de rest heb ik geen verdere aanwijzing of dit een kat is, als de middenpijp eronder vandaan is kan ik nog wel even goed kijken.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1979 en ff voorstellen *Update*

Post by Wondermike »

Lijkt me gewoon de standaard middendemper hoor.
:mrgreen:
So many cars, so little time
Jim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 93
Joined: Sun Sep 26, 2010 1:48 pm

Re: 323i 1979 en ff voorstellen *Update*

Post by Jim »

Een paar nieuwe kleine vraagjes:

Hoe verwijder je de benzine meter (fuel sender) uit je tank? De mijne blijft namelijk haken achter een bepaald vormpje van de benzinetank.

Waar verwijder ik de olie uit de versnellingsbak en differentieel? Ik zag al een grote inbus bout op het differentieel maar daar zat nog niet echt beweging in dus ik dacht ik vraag het maar eerst even. Daarnaast had ik al een 17mm bout op de versnellingsbak los waar langzaam olie uitkwam maar ik had het gevoel dat dat niet echt 1 liter was.

En ten slotte, kan ik voor het differentieel en de versnellingsbak dezelfde olie gebruiken (transmissie olie gewoon), ik neem aan van wel?
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1979 en ff voorstellen *Update*

Post by Peter V. »

De vragen en het antwoord:

De brandstofmeter van een injectieblok ( 318i en 323i) hebben een soort platte zeef onderaan. Als je de inspectiedeksel los heb dan moet je hem eruit kunnen bewegen ( bij mijn 323i immers wel gelukt).

De diff en bakolie is inderdaad die grote inbus. Je moet twee inbussen hebben de hoge is de nivoplug ( om te vullen totdat de olie eruit komt lopen) en de onderste is de aftapplug.

Ben slim en zorg eerst dat je de vul/nivoplug kan openen want anders is alle olie eruit en kan je niet meer vullen :?

De bakolie: API GL4 of Mil-L-2105 visco SAE-80
De Diffolie: Hypoid olie SAE 90.

Deze types even googlen en er komen vast wel verschillende merken tevoorschijn.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1439
Joined: Sat Mar 26, 2005 2:03 pm
Location: Holland, Deventer

Re: 323i 1979 en ff voorstellen *Update*

Post by ac/dennis »

Indrukwekkend Peter, Echt een levende E21 encyclopedie/haynes manuel/werkplaatshandboek. Goed man!
Wat mij betreft Peter V for President.
Jim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 93
Joined: Sun Sep 26, 2010 1:48 pm

Re: 323i 1979 en ff voorstellen *Update*

Post by Jim »

haha, in ieder geval bedankt voor de antwoorden, oliën heb ik nu besteld, dealer onderdelen zijn ook al binnen.
Nu alleen nog het laswerk, anti roest werk en mijn w&n bestelling en het opbouwen kan weer beginnen.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1979 en ff voorstellen *Update*

Post by Peter V. »

ac/dennis wrote:Indrukwekkend Peter, Echt een levende E21 encyclopedie/haynes manuel/werkplaatshandboek. Goed man!
Wat mij betreft Peter V for President.
Ik ben sprakeloos maar bedankt. Een vraagbaak naast je hebben liggen doet wonderen :wink:
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1439
Joined: Sat Mar 26, 2005 2:03 pm
Location: Holland, Deventer

Re: 323i 1979 en ff voorstellen *Update*

Post by ac/dennis »

Peter V. wrote:Ik ben sprakeloos maar bedankt. Een vraagbaak naast je hebben liggen doet wonderen :wink:
Oooh, dat is valsspelen :)
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1979 en ff voorstellen *Update*

Post by 323baur »

Maar wel dringend geadviseerd als je iets met oude bmweetjes doet..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1979 en ff voorstellen *Update*

Post by Wondermike »

Maar wel dringend geadviseerd als je iets met oude bmweetjes doet..
Yep of een orginele set werkplaats handboeken.... :mrgreen:
So many cars, so little time
Jim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 93
Joined: Sun Sep 26, 2010 1:48 pm

Re: 323i 1979 en ff voorstellen *Update*

Post by Jim »

http://link.marktplaats.nl/389870257

Hoe zullen deze onder mijn BMW passen? Mijn stalen velgen hebben namelijk ook al een et waarde boven 13.
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Re: 323i 1979 en ff voorstellen *Update*

Post by e-einundzwanzig »

passen niet... iig niet zonder spoorverbreders van een 2 cm dik..

Martin
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
Jim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 93
Joined: Sun Sep 26, 2010 1:48 pm

Re: 323i 1979 en ff voorstellen *Update 2*

Post by Jim »

ff weer tussendoor: Hoe belangrijk is geluidsisolatie? Door het water onder mijn oude tapijt is mijn tapijt én geluidsisolatie verschimmeld en ik ga dat dus niet opnieuw gebruiken, nu heb ik al geluidsisolatie voor onder de ventilator aangezien de gehele bodem isoleren nog een zoot extra kostte. Het hoeft er nog niet in dus ik vraag het nu maar zodat als het wel erg belangrijk blijkt dan zal ik nog wel bij bestellen. Maar ik neem aan dat de wand onder de ventilator wel het belangrijkste is om te isoleren (motor uiteraard).

Hier nog een paar extra foto's:
Image
Image
Image
Image

Image
oud vs nieuw
Image
pomp, drukreservoir, filter
Image
oude benzineleidingen

Image
Post Reply