Page 4 of 420

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Wed Jul 13, 2011 8:03 pm
by bartgouda
Dus toch geen APK vandaag? hoe ben je teruggekomen in Gouda dan?(A) haha
Als 't goed is krijg ik morgen m'n remschijven, dus dan mag je komen helpen;)

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Wed Jul 13, 2011 8:19 pm
by gerrit323
werken aan de e30 ... sensoren van ruitensproeierniveau en koelwaterniveau terug verbonden met de check control (beide lampjes bleven branden) na inbouw van het nieuwe motorblok, olietemp sonde gemonteerd in carter en vdo meters in console gebouwd .. morgen inbouwen ipv de radio in het dashbord.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Wed Jul 13, 2011 10:20 pm
by 315jurre
bartgouda wrote:Dus toch geen APK vandaag? hoe ben je teruggekomen in Gouda dan?(A) haha
Als 't goed is krijg ik morgen m'n remschijven, dus dan mag je komen helpen;)

ben gewoon naar huis getuft hoor... Trouwens die voorbanden van jou die ik nu heb zijn ook apk afkeur... Welliswaar randje, maar zijn schuin versleten en aan de binnenkant van de band is het profiel te weinig! Passen de achterwielen ook op de vooras?

Hoop trouwes dat het remverschil op de achteras is verholpen, de oude remvloeistof leek wel gewone olie zo donker, dus denk dat ie gewoon ergens een beetje verstopt zat. Ook voelde ik voorheen weerstand als ik de auto in vrij liet rollen. Alsof de remblokjes zachtjes tegen de schijven duwde. Heb hier vandaag geen tijd voor gehad om te achterhalen wat het is, maar het viel me op dat het (voor een groot deel) weg was! Zaterdag op de zaak even over de remmentestbank en het koper voorzien van een extra laagje blanke tectyl, en dan vind ik het wat dat betreft mooi.

Heb alweer nieuwe plannen voor als die door de apk is... Nu eerst even een paar dagen vakantie.

GR jurre remblokjes zachtjes tegen de schijven duwde. Heb hier vandaag geen tijd voor gehad om te achterhalen wat het is, maar het viel me op dat het (voor een groot deel) weg was! Zaterdag op de zaak even over de remmentestbank en het koper voorzien van een extra laagje blanke tectyl, en dan vind ik het wat dat betreft mooi.

Heb alweer nieuwe plannen voor als die door de apk is... Nu eerst even een paar dagen vakantie.

GR jurre

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Thu Jul 14, 2011 11:05 am
by bartgouda
Ja die passen ook gewoon... maar ik dacht dat ik je m'n goede banden had meegegeven, hij is daar een maand geleden nog op APK gekeurd... Nouja als je die andere wilt moet je maar even komen kijken of die wel goed zijn.
Ik hoor t wel.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Thu Jul 14, 2011 8:03 pm
by gerrit323
e30 werkzaamheden, vervolg van gisteren ... vdo meters ipv de radio in het dashbord gebouwd .. en de uitlaat wat beter bevestigd ..

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Thu Jul 14, 2011 8:10 pm
by Jeroen
Het wordt weer es tijd voor foto's Gerrit! En de radio vergeten we gewoon, of ga je nog iets verstoppen in het dashboardkastje?

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Thu Jul 14, 2011 8:44 pm
by raymondw
Afgelopen maandag heb ik bij de E32 de magneetkoppeling van de AC uitgebouwd. Bij nader onderzoek afgelopen dinsdagavond blijkt de ontstoor condensator defect te zijn. Dit verklaart waarom de zekering (F9) er continu doorgaat. Aangezien ik geen zin heb om ++400 Euro neer te kakken voor een nieuw exemplaar heb ik deze bij Ivo Christov besteld. Wanneer het weer wat beter is, is dat weer aanleiding voor een leuk ritje voor de E28 naar het Noorden.

Afgelopen dinsdag heb ik bij de E28 de klepspeling opgemeten. Drie plaatjes moeten een maatje kleiner en een plaatje een maatje dikker. Aangezien BMW deze naar verwachting alleen in Munchen heeft liggen heb ik deze bij het revisiebedrijf dat mijn M88/3 motor nieuw heeft opgebouwd besteld. Die haal ik morgen wel op zodat ik die zaterdag kan plaatsen. Tegelijkertijd het bougiebeeld gecontroleerd; de totale afwezigheid van koolstofopbouw op de porselein isolator bevestigd mijn beeld dat het gebruik van Premium benzine (overwegend Shell V-Power Racing 100RPN) een groot verschil maakt. Binnenkort de gasklepsynchronisatie en dan Jeroen eens aankijken of hij tijd en zin heeft voor het afregelen van het inlaatvacuum. :cheers

Voor de E34 begint zolangzamerhand het plan van aanpak in mijn hoofd te vormen; naast het vervangen van de hydrobollen voor de niveauregeling wil ik ook de karterpan pakking en het distributiehuis aanpakken. Dit betekent weer een leuk karweitje; t.w het losdraaien van de M20 krukasbout :banana Verder ben ik danig onder de indruk geraakt van de 278k km E34 M5 van een wederzijdse bekende van Jeroen en mij. Inmiddels is die motor door een gezamelijke effort met vrij minimale middelen naar een veel hoger niveau getild. Dat moet bij mijn (190k km) S38 ook kunnen.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Thu Jul 14, 2011 9:41 pm
by Jeroen
Mooie plannen, de verveling zal nog niet toeslaan! Ik ga de komende maanden ook proberen eea te documenteren van de E36, al zal het tempo laag liggen. En het kunstje met de vacuummeters daar maken we een leuk dagje of zelfs een minimeet van, al zal het niet zo snel verlopen als bij Robert denk ik, zo snel heb ik ze nog nooit op een rij gehad!

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Fri Jul 15, 2011 7:33 pm
by GerritBuggenhout
Heb hem vandaag gewassen :D

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Fri Jul 15, 2011 9:24 pm
by BMWvision
Jep, ik ook... Na de zware regenbui met harde windstoten, was ze erg vies...
Vogelpoep waar ik de vogels nog voor moet laten boeten, takjes en blaadjes van de bomen die ik helaas moet laten staan en zand waarvan ik geen idee heb waar het vandaan komt.
Maar ze ziet er weer blinkend uit!

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Fri Jul 15, 2011 9:48 pm
by raymondw
Vandaag heb ik de benodigde (4) stelplaatjes voor de E28 uit Almelo opgehaald. Dat kon ik mooi combineren met mijn werk; dus de E32 voor deze dag maar uit de garage gehaald; het is tenslotte droog en niet te warm dus het tijdelijke gemis van AC is niet merkbaar. Eenmaal bij TMR in Almelo was Karel al in de bak met plaatjes aan het zoeken. Op de werkbank zag ik toevallig twee cilinderkoppen van een Italiaans raspaardje liggen; twee kleppen per cilinders betekend dus dat het een ‘good-old’ Colombo V12 betreft en dat zegt wel genoeg lijkt me!

Na een meting met de micrometer waren we eruit. Vijf nieuwe stelplaatjes binnen 0,01mm; prima. Toen ik vroeg wat de kosten zijn antwoordde Karel: "Niets, valt nog onder de revisie". Tja, nou kostte die wel veel geld, maar dat is inmiddels ook weer ruim twee jaar en 5400km geleden. Nou kosten die stelplaatjes ook geen biet, maar tegenwoordig met al die ‘business cases’ die men volgt is een dergelijke ouderwetse mentaliteit en betrokkenheid een welkome afwisseling.

Eenmaal terug bij mijn loods, snel even het kleppendeksel van de M88/3 eraf gehaald (zat toch los) en ter vergelijking het stelplaatje van E1-2 eruit gehaald. WTF; de diameter van de nieuwe plaatjes is 33mm terwijl er bij mij 31mm in zit! Tja, ik had het kunnen weten, de M88 heeft kleinere bussen dan de S38; hups snel de E32 weer naar buiten gezet en weer terug naar Almelo; met een beetje geluk is dat 10min. Eenmaal bij TMR, bleek de bak met 31mm plaatjes in Enschede te zijn. Aaargh!!!

Omdat ik ook nog naar het zomerfeest bij de school van mijn oudste zoon moest, heb ik maar even een time-out genomen; anders is Wouter ook weer teleurgesteld en dan heb ik thuis weer wat uit te leggen en daar heb ik niet veel zin in, dus eerst naar Hellendoorn en daarna naar Enschede. Tja, met een E32 is dat, ook al is het niet de door mij hoog gewaardeerde dubbele M20 geen straf. Maar ja, even een rondje Twente doen in amper vier uur is in het tegenwoordige verkeer wel een uitdaging.

Na een kopje koffie en wat andere versnaperingen tegenover het welbekende ‘park van Avontuur’ en via een korte stop thuis ben ik alsnog naar Enschede gereden. Het weer verbeterde zienderogen en dat was een mooie gelegenheid het dakje te openen. Met +30 over de Axx, dakje open, wat wil je nog meer? Wat voor de een oude ‘Derrick’ boot is, is voor de ander een optimaal samenspel van ‘use-cases’ en techniek zonder dat deze laatste afleidt van waar het werkelijk op gaat, namelijk rijplezier.

Mijn dagelijkse MB W203 die qua ontwikkeling ruim twintig jaar jonger is, is zeker geen verkeerde auto, maar de E32 doet alles zoveel beter. Het M-technik onderstel, de turbine-achtige loopcultuur van de M30B34, de afwerking met nog ‘echte’ materialen en niet te vergeten het af fabriek geleverde sportinterieur zoals die ook in mijn E34 M5 zit. Tja, dat de AC even niet werkt; who cares.

Al naar gelang de trip naar het oosten vorderde, kwam er steeds meer een grijns op mijn gezicht te staan. De E32 biedt comfort, rijbeleving en de carrosserie ontworpen door ene heer Lutz zorgt ervoor dat je niet als grijze muis onderweg bent. Mensen die beweren dat een grote ‘zeven’ geen driving-fun (is dat niet het Engelse eufemisme van ‘Freude am Fahren?) kan bieden hebben nog niet in een E32 gereden.

Daarvoor heb je echt geen jongere auto nodig. Ik filosofeerde over die dubbele M20 die je tegenwoordig voor een appel en een ei koopt; de afschrijving is niet relevant meer en het renteverlies op de afschrijving van z’on tegenwoordig goed in de markt liggende (en dus veel te duur betaalde) 14% bijtellingswonder steek ik liever in wat extra peut. Ahumm, Enschede kwam toch sneller dan verwacht en dan sta je weer met beide benen op de grond aangezien ik die dubbele M20 toch nooit thuis erdoor krijg. Die E39 530i Touring is dan toch wel erg gewenst, maar dan moet eerst die W203 tegen verstandig geld de deur uit en dat is met al die groene-kikker en grijze-muizen auto’s van tegenwoordig aardig lastig. Toch maar die dubbele M20 dan?

Alle superlatieven over de E32 terzijde; eenmaal thuis heb ik de vier plaatjes van de M88 motor vervangen zodat de klepspeling aan de inlaatzijde binnen 0,00mm en aan de uitlaatzijde binnen 0,01mm staat. Binnenkort kan ik de mechanische afstelling van de gaskleppen controleren en dan is het tijd om met Jeroen die mini-meet maar eens op te zetten.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Fri Jul 15, 2011 10:52 pm
by 323baur
Waarvan acte! Ik heb dit met genoegen gelezen als eigenaar van de moeder van de e32. Nog ouder, en nog minder strak wellicht, maar rijden.. zo fijn.
Blijf maar lekker schrijven Raymond, ik lees het wel.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Fri Jul 15, 2011 11:17 pm
by 315jurre
Heerlijk stukje laat-je-gedachten-de-vrije-loop! leuk om te lezen.

Ik zeg: Vaker doen! :thumbsup

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Fri Jul 15, 2011 11:26 pm
by Jeroen
Inderdaad erg leuk om te lezen en inderdaad, de Freude am Fahren druipt er vanaf, leuk! Hoewel het alweer even geleden is heb ik behoorlijk wat kilometers gemaakt in een E32 735iA en kan je gevoel alleen maar onderschrijven. Anyway, blijf vooral op deze manier je belevenissen en gedachten delen! En ik heb zo'n idee dat die uitvoering met de dubbele banken er nog wel gaat komen. Ik heb brochures en tests al voor je klaar liggen en zelfs de intro film van BMW op video. Zal kijken of ik die laatste ook, met nog wat vergelijkbaar spul, op youtube kan krijgen.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sat Jul 16, 2011 8:29 pm
by uwbuurman
pracht verhaal!