E21 318i (ITB)

Post Reply
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1954
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Volgens mij zijn mijn leidingen niet geknikt of iets in die richting. Maar dan zou het ook continu problemen moeten geven?

Ik ben in het vorige stukje iets vergeten op te schrijven trouwens.

Vandaag dus weggereden, stukje 50 enzo. En toen de snelweg opgestoven en na 2,5 km begon hij te pruttelen en sloeg af. Gelukkig op de A20 met lekker veel afritten. Met wat start, uitrol en andere kunstzinnige pogingen de wijk ingehobbeld en wezen kijken. De warme luchtslang vanaf het uitlaatspruitstuk ook weer aangesloten om een bevroren carb helemaal uit te sluiten. Er stond om wat voor reden dan ook weer benzine in het inline filter en dus de andere kant langs maar weer de snelweg opgereden. Ik reed net 100 toen hij weer begon te pruttelen. Met wat kunst en vliegwerk de rotonde weten te halen en weer in een wijk op een plek gezet. Na wat kijken en friemelen deed de hoofdsproeier niets. Maar hij starte wel op de ingepufte benzine vanuit de acceleratiesproeier. Na een paar dikke poken gas, bleef hij ineens lopen. Waarna hij na 300m rijden weer afsloeg. Toen heb ik de doorzichtige slang er tussen gedaan en heb ik de tank open gehad. Vanaf daar ben ik weer naar huis gereden. Zonder problemen.

En vorige week zonder problemen naar Delft heen en weer gereden. Heenweg over de N471 over Berkel en terugreis over de A13. Niets aan het handje.

Maargoed, ik ga even achter een pompje aan. Ik haat aspecifieke problemen :hammer


User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12011
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 317

Post by Peter V. »

Jij geeft een heel wisselend beeld van wel of geen brandstof.

Pas nadat ik de vlotter los had gehaald, wat had geplonsd en weer vastgemaakt kreeg hij weer peut en sloeg weer aan. Wat bedoel je hiermee?? Heb je de deksel van de carburateur eraf gehaald en daadwerkelijk met de vlotter bewogen?

In je laatste verhaal geeft je aan dat de hoofdsproeier niets doet maar de acceleratiepomp wel. Je heb dus benzine in de vlotterkamer dan (dit zou een plakkende vlotternaald uitsluiten. Om je brandstofpomp uit te sluiten kun je hier gewoon een manometer tussen hangen om je brandstofdruk te meten.

Als je heel je brandstoftank en leidingwerk wilt uitsluiten maak je van een jerrycan een brandstoftankje en bevestig deze in je motorruimte. Hieruit laten zuigen en een goede ontluchting maken. (puur een proefopstelling uiteraard!!!!). Toch geef je ook aan dat er door de doorzichtige slang geen brandstof komt dus ik ben enigszins in de war in een juiste denkwijze.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1954
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Excuus voor de verwarring. Is uiteraard niet zo bedoeld ;-)

Met het vlotter bedoelde ik de aanzuigmond/vlotterpijp in de tank, daar waar de aanzuigslang en de brandstofniveaumeter aan vast zitten.

Maar er komt geen benzine uit de pomp. Er komt dus ook geen benzine door de slang tussen de pomp en de carburateur. Op dat moment staat er nog wel benzine in de vlotterkamer en de acceratiesproeier zuigt van onderuit de vlotterkamer en de hoofdsproeier zit hoger (dacht ik), dus dat verklaart waarom de acc. sproeier het wel doet en de hoofdsproeier niet.
Na herhaaldelijk starten bleef de pomp niets aanzuigen. Daarna heb ik de aanzuigmond uit de tank losgehaald en weer teruggeplaatst, daarna kwam er wel benzine.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29368
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 317

Post by Jeroen »

Misschien heeft Leon anders nog een betaalbare gebruikte pomp liggen?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3596
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: E21 317

Post by Arnold D »

Ik heb net vluchtig het verhaal een beetje geprobeerd te lezen.

Heb jij een benzinefilter (zo'n cilinderachtig ding) tussen de brandstofslang zitten ? Ik kan dat niet terug vinden.

Het verhaal komt met een aantal zaken overeen met wat een klant van mij heeft gehad. Bij hem bleek dat filter niet goed te zijn. Op dit filter staat een pijl voor de richting die de benzine hoort te stromen. Bij de productie is het waarschijnlijk fout gegaan en is het filter verkeerd in het huis gezet.
Na het filter omgedraaid te hebben, met de pijl tegen de benzine stroom in, bleek het probleem opgelost.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12011
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 317

Post by Peter V. »

Arnold D wrote:Bij hem bleek dat filter niet goed te zijn. Op dit filter staat een pijl voor de richting die de benzine hoort te stromen. Bij de productie is het waarschijnlijk fout gegaan en is het filter verkeerd in het huis gezet.
Na het filter omgedraaid te hebben, met de pijl tegen de benzine stroom in, bleek het probleem opgelost.
:hammer :shock

Dat zou wat zijn zeg!!
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1954
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Er zit een nieuw filter tussen, met de pijl goed. Ik zal het controleren. Maar als ik de pech heb om twee filters verkeerd te hebben, dan sla ik me voor m'n kop dat ik geen loten heb gekocht ;)
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1954
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Gister een elektrische brandstofpomp geïnstalleerd en de pomp eens een half uur op vol debiet laten draaien. Verder geen problemen daarmee, dus ik ben weer gaan rijden. Na een x aantal kilometers stopte hij er weer mee. Na afkoelen deed hij het weer een paar km, maar stopte er weer mee. Starten ging wel makkelijk, maar wanneer ik gaspedaal constant hield, zeg op 2000 toeren, dan nam het toerental af en stopte de motor er mee. Dit een aantal malen herhaald.
Toen hij weer afgekoeld was, liep hij weer en ook gewoon goed...

Hij staat nu bij een kennis met 100 jaar auto ervaring, dus vrijdag gaan we de carb nog maar eens open maken en kijken of de vlotter misschien blijft hangen.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29368
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 317

Post by Jeroen »

Je blijft lekker bezig, ik ben geen carb man maar dat zou idd kunnen leiden tot een te laag vlotterniveau, dattie 'm steeds leeg trekt?
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1954
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Ik wordt wel hard door die auto. Gister was het na een uurtje blauwbekken wel weer even lekker opwarmen.

Naja, hopelijk dat deze hulpvraag me iets meer gaat brengen dan de vorige keer dat ik iets uitbesteedde.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12011
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 317

Post by Peter V. »

*Je weet nu zeker dat de carburateur ten allen tijde voldoende brandstof krijgt??

*Het feit dat je zegt dat de auto moet afkoelen alvorens hij het weer doet vind ik raar. Hoever moet het blok afkoelen voordat je weer kan starten en dat ze blijft draaien?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1954
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Ik weet vrij zeker dat er genoeg benzine is.

Als de temperatuurmeter voor het koelwater op een kwart staat doet hij het weer, tot hij een tijdje op halverwege staat.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12011
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 317

Post by Peter V. »

We waren eerst ervan uitgegaan dat je geen brandstof kreeg en had dit probleem. Nu heb je de elektrische pomp en ben je zeker van brandstof en je heb nog steeds het probleem. Dus of brandstof altijd jouw probleem is geweest is vraag twee.

Weet je zeker dat je vonk blijft houden als ze warm wordt. Je kan nog kijken naar de verrijkingsklep in combinatie met de 35 of 45° thermoklep (zit in je koelvloeistof bij je temperatuurmeetsensor).
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1954
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Er zijn ook momenten geweest dat ik geen brandstof kreeg. Maar kennelijk heb ik twee problemen.

De vonk: Hoe moet een bobine op de temperatuur van de motor reageren? Ik zal het een volgende keer proberen te controleren.
Verrijkings/thermoklep: Doel je op nummer 5 of 18 op de tekening? http://bmwfans.info/parts/catalog/E21/S ... ing_parts/
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29368
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 317

Post by Jeroen »

Ik weet nog steeds niks van carburateurs, maar temperatuur en vonk kunnen zeker samen hangen. Een opwarmende bobine, of wellicht een slechte regeleenheid van de ontsteking (inwendig slecht contact komt sporadisch voor), of een slechte koeling of massa daarvan (die dingen liggen meestal in het water en met wat pech is de aansluiting tussen de unit en het koelblok geoxideerd, of de massaverbinding). Dan wordt 't vanzelf warm.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply