Page 4 of 4

Re: Verslag drijfstanglagers vervangen

Posted: Fri Apr 13, 2012 10:58 pm
by e21bart
Oehh erg zure ontdekking :s succes met het herstellen, ik hoop dat het meezit en de krukas afgedraaid kan worden!

Re: Verslag drijfstanglagers vervangen

Posted: Fri Apr 13, 2012 11:29 pm
by Jeroen
Bah zeg! Oorzaak? Boven- en onderzijde omgedraaid met de schalen? Verkeerde maat? Je hebt geen bijgeluiden gehoord bij de eerste keer starten na de operatie? Wel eerst oliedruk gedraaid? Is allemaal achteraf maar we kunnen hier allemaal van leren...

Re: Verslag drijfstanglagers vervangen

Posted: Sat Apr 14, 2012 7:13 am
by Bempie21
Dank je wel Bart, zeer zeker een Zure ontdekking..

@Jeroen: Boven- en onderzijde omgedraaid met de schalen?

Schalen van W&N zonder kleurcodes en wel de goede maten.
Dit kon niet verkeerd gaan met inleggen van schalen, Ivm inkepingen aan 1 zijde van de schalen.
Dus deze 2 zijdes van de kap en drijfstang moesten bijelkaar komen met terug monteren.
Bij mij was dit dus niet het geval hebben ze dus verkeer opgezeten. Dit heeft dus voor het probleem gezorgd.
Oliedruk heeft ie elke keer wel even gehad circa 10 min. na 10 min kwam het olie lampje rustig aan en uit. En tijdens de stationaire toerental bleef het aan.

Het is zwaar balen maar jah wat doe je er nu nog aan.. Helemaal niks.. Als je even niet oplet kun je het zo duur mogelijk maken als je wilt... :? :?

Re: Verslag drijfstanglagers vervangen

Posted: Sat Apr 14, 2012 10:05 am
by Jeroen
Bempie21 wrote:@Jeroen: Boven- en onderzijde omgedraaid met de schalen?
Bij veel motoren hanteert BMW verschillende schalen voor boven en onderzijde en bijv ook voor de M20B27 is dat het geval. Blauwe boven, rode onder, wel zelfde maat, zie ETK. Maar het verbaast me niks dat WN universele zooi levert en soms gaat dat misschien ook wel goed, maar het zal niet de meest degelijke oplossing zijn, ik heb wat dat betreft BMW duizendmaal hoger zitten dan WN.

Re: Verslag drijfstanglagers vervangen

Posted: Mon Apr 16, 2012 1:56 pm
by uwbuurman
zoooowwww... das mooi kloten! Daar hebb ik plaatsvervangend de pest voor je over in. Erg sneu, maar goed, uithuilen en opnieuw beginnen. Ik zou eerst kijken welke maat je de overmaatse lagers kunt krijgen om dan te bepalen of dat afdraaien en polijsten van je huidige krukas een haalbare actie is. Sterkte!

Re: Verslag drijfstanglagers vervangen

Posted: Sun May 20, 2012 10:01 am
by Bempie21
Update:

Heeft even geduurd maar was even tussenuit maar bmw is alweer bijna klaar. iig voor zaterdag is het klaar, zodat ik naar sharknosemeeting kan.

Wat is er allemaal gedaan tot nu toe??
* Motor is eruitgehaald voor het uitbouw van ETA krukas.
* ETA krukas alsnog vervangen door een Diesel krukas. ETA moest geslepen worden en overmaat lagers in maar hier had ik niet echt zin in.
* Nieuwe hoofdlagers gehaald deze waren ook al aan vervanging toe. (koper was er lichjes doorheen).
* Nieuwe Drijfstanglagers met kapbouten.
* Nieuwe Keerringen en pakkingen. In princiepe alle pakkingen wat met de onderblok te maken heeft.
* Natuurlijk wel alle metalen delen die er af zijn gekomen opgevrist.

Zal nog wel fotos opzetten van het reparaties. Zet de kap wel even los op de meeting. :wink:

Hier nog de Dieselcrank
Image

Re: Verslag drijfstanglagers vervangen

Posted: Sun May 20, 2012 12:36 pm
by Jeroen
Mooi! En nu rustig inrijden hoor! Maar we gaan er vanuit dat je nu weer een hele tijd vooruit kunt. En kom maar op met al die foto's!

Re: Verslag drijfstanglagers vervangen

Posted: Tue May 22, 2012 12:20 pm
by Bempie21
Dank je wel Jeroen.. Rij eigenlijk nooit hard, maar ik zal het onthouden... Goed inrijden en op zijn tijd de olie vervangen zou ik dus lang van moeten genieten. :thumbsup

Het kan zijn dat dit jaar voor mij sharknosemeeting zonder mijn bmw zal zijn. :cry: Ondanks ik me eigenlijk heb aangemeld.
Wil wel dat het goed wordt gedaan en geen haast werk op het laatste moment nu het eigenlijk dichterbij komt dat het af zou zijn..

Moet zeggen heb wel begrepen dat haastwerk weinig tijd neemt, maar je heeeel veel geld kan kosten..
Dus tegen monteur gezegd als het niet af komt is het niet erg.. Natuurlijk is het wel jammer.. :?
We doen ons best... :D


Dit zijn dan de fotos dan.

Zo zagen de drijfstanglagers dus uit na nog geen 50 km.. :?
Image

Hier zit de diesel krukas erin.
Image
Image

Kappen gereinigd en nieuwe Keeringen komen er nog in. Hier zitten nog de oude in.
Image

Re: Verslag drijfstanglagers vervangen

Posted: Fri Jul 13, 2012 7:29 pm
by Bempie21
Auto paar weken geleden opgehaald en loopt weer perfect.
Monteur wilde dat ik vol syntetische olie wilde voor het inlopen. Dat heb ik dan ook gedaan.
Deze moest 2000 km meedraaien dan weer oliewissel naar wat er in moet.
Hij vertelde ook dat tussen koppakking ligjes olie sijpelde. Dat is bij cilinder 1 uitlaat kant. Nu er eigenlijk pisolie in zit is het aantal druppels vermeerderd.
Zou het helpen als ik de kopbouten met 5 graden aandraaien het probleem verholpen zijn.??