Page 4 of 5
Re: 22 juni uitlijndag Dokkum
Posted: Sun Jun 23, 2013 5:54 pm
by Peter V.
Wat een spijt dat ik er niet bij kon zijn. Mooi dat er eer viel te behalen en voor een ieder voelbaar een verschil.
Ik zal in de eifel wel rustig achteraan tuffen want jullie hebben straks een mega wegligging.
Re: 22 juni uitlijndag Dokkum
Posted: Sun Jun 23, 2013 7:20 pm
by Jeroen
Leuk fotoverslag idd, mooie platen Gerwin, zo zijn we er toch nog een beetje bij. Geen foto's van Michel met die opblaaspop op 't dak?

Re: 22 juni uitlijndag Dokkum
Posted: Sun Jun 23, 2013 11:11 pm
by uwbuurman
Geinige foto's inderdaad! Van wie is die type 1 baur?
Re: 22 juni uitlijndag Dokkum
Posted: Sun Jun 23, 2013 11:14 pm
by Jeroen
Volgens mij die van Eino?
Re: 22 juni uitlijndag Dokkum
Posted: Tue Jun 25, 2013 4:12 pm
by Rinke D
Die is inderdaad van Eino

Re: 22 juni uitlijndag Dokkum
Posted: Thu Apr 30, 2015 9:40 am
by Aldo
Zo, ik trek dit topic eventjes uit het stof aangezien ik op zoek ben naar de sportievere uitlijning aan de voorzijde. Op de vorige pagina staan een aantal plaatjes met vermoedelijk wat uitlijnwaardes, helaas doen deze het niet meer. Iemand wellicht de foto's nog of wellicht de waardes?
Re: 22 juni uitlijndag Dokkum
Posted: Thu Apr 30, 2015 1:22 pm
by Jeroen
Vind het sowieso wel jammer als zaken offline gaan. 2013 is nou ook weer geen ancient history tenslotte maar daar maak ik wel even een algemeen topic over.
Hoop dat iemand wat meer info voor je heeft, Arnold wellicht, ik was er zelf niet bij als ik 't me goed herinner.
Aan de uitlijning van een standaard E21 is zo goed als niets te stellen, eigenlijk alleen de sporing voor, achter alleen door met de gehele achteras aan de slag te gaan of bij gebruik van excentrische rubbers of met een ombouw naar excenters zoals ook bij de E30 ook wel gebeurt. Maar in de basis alleen sporing voor, bij sportief gebruik zou ik zelf zeggen ca 0,5 graden toespoor.
Anyway, met jouw set is er een stuk meer af te stellen dus dan wil je meer data. Een beetje autosportspecialist in de buurt als alternatief wellicht?
Re: 22 juni uitlijndag Dokkum
Posted: Thu Apr 30, 2015 3:13 pm
by Thegs
Wil je nu zegeen dat ik de boel niet goed voor elkaar heb?

Mapje was verplaatst op de server maar alles zou weer moeten werken...
Re: 22 juni uitlijndag Dokkum
Posted: Thu Apr 30, 2015 3:24 pm
by Jeroen
Re: 22 juni uitlijndag Dokkum
Posted: Thu Apr 30, 2015 10:38 pm
by Aldo
Bedankt voor de info. Echter werd het toespoor gemeten in graden en niet in mm. Weet iemand hier de waardes van?
Re: 22 juni uitlijndag Dokkum
Posted: Thu Apr 30, 2015 11:07 pm
by Jeroen
Dat meet je altijd in graden. Maar met een beetje basis wiskunde is dat om te rekenen naar mm maar een uitlijnbank werkt in graden.
Re: 22 juni uitlijndag Dokkum
Posted: Fri May 01, 2015 7:19 am
by Aldo
Weet je dat heel zeker? In de gegevens die ik vond stond het in mm, niet dat ik mm logisch en makkelijk vind hoor. Bekijk de volgende afbeeldingen eens, hier zie ik het toespoor niet in graden.

Re: 22 juni uitlijndag Dokkum
Posted: Fri May 01, 2015 8:10 am
by Jeroen
Okee dat vraagt wel om wat toelichting. Wat je wilt bereiken is een lichte mate van toespoor, in dit geval iets van 0,5-1,0 graden. Dat is een totaalwaarde. Maar die kun je ook bereiken met één wiel op 1 graad uitspoor en het andere wiel op 1,5 graden toespoor, maar dat is natuurlijk onwenselijk en leidt tot een raar stuurgedrag. Dus ga je ook per wiel meten, vanuit de denkbeeldige middenas van de auto tot aan de velgrand, meestal neemt men daarvoor de afstand aan de voorzijde. Die afstand van de velgrand tot het hart moet identiek zijn voor beide zijden (dat meet je dus in mm), en tegelijkertijd moet je de juiste sporing bereiken. Dat is soms wel even puzzelen.
Maar over het aantal graden kun je dus harde uitspraken doen, over het aantal mm niet want dat hangt uiteraard af van de gebruikte velg. Vandaar dat we in graden denken.

Re: 22 juni uitlijndag Dokkum
Posted: Fri May 01, 2015 8:45 am
by Aldo
Volledig met je eens en mijn beredenatie is exact zo. Echter werkte men vroeger vermoedelijk anders, vroegah kwam er denk ik gewoon een meetlint tussen de wielen. (wellicht kan iemand dit bevestigen, mijn auto is namelijk nog steeds volwassener dan ik). In haynes staat het nog uitgedrukt in mm
Front toe in; 1.0-2.5mm(0.039 to 0.099 in) to 3/81
1.4-2.6mm(0.055 to 0.102 in) 4/81 on
Dus wat jij eigenlijk zegt is dat ik hem af had moeten stellen op bijvoorbeeld 0.5 graden toespoor voor sportief gebruik? Heb het nu op 0.1 graad staan...
Re: 22 juni uitlijndag Dokkum
Posted: Fri May 01, 2015 9:05 am
by Jeroen
Die waardes zijn een mooie vuistregel (je kunt het verschil vooraan en achteraan op de velg meten) maar het is exact hetzelfde verhaal, dan meet je alleen het totaal, terwijl je juist beide wielen in een identieke stand wilt hebben tov de as. Handig als je ergens onderweg of op het circuit even een aanpassing moet doen, een andere spoorstang moet monteren oid, en geen uitlijnbank tot je beschikking hebt. Maar exact is anders. Een uitlijnbank van de jaren 70 (zo'n geval dat je eigenlijk alleen een 4-hoeken-sporing geeft met eenvoudige fietslampjes) had inderdaad weinig finesse, toen kwamen scheef afgesleten banden dan ook veel vaker voor.
Ideaal voor de snelheid en rechtuitstabiliteit is de sporing op 0 graden, maar dat maakt dat een auto met aanremmen en insturen soms wat instabiel aanvoelt, vandaar dat je dan iets marge inbouwt en net ietsjes negatief gaat. Maar als het stabiel genoeg aanvoelt heb je de boel prima staan zo!