BMW E21 323----> E21 340 v8

Post Reply
MathyE21
Upcoming E21 fanatic
Posts: 96
Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
My E21(s): BMW E21 V8 '78
Location: Borne Holland

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by MathyE21 »

Hè buurman : Zou je mij die willen mailen?


User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19144
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by uwbuurman »

Ja tuurlijk, maar doe even je emailadres in mijn pbbox.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
MathyE21
Upcoming E21 fanatic
Posts: 96
Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
My E21(s): BMW E21 V8 '78
Location: Borne Holland

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by MathyE21 »

Het is al weer een tijdje geleden dat ik wat geupdate hebt, ik heb ook niet veel kunnen doen door de feestdagen en het vele werken!
Maar ik heb inmiddels wel een complete achteras kunnen regelen van een e92 m3. Bijna nieuw!
Image
Image
Image
Deze ligt klaar om de body van de e21 pas te maken, hij is wel te breed maar dat hoop ik weg te werken met een kleine spatbord verbreding.
Ook de vooras heb ik inmiddels geregeld en die ga ik volgende week ophalen. Dan kunnen we alles neer zetten en uitmeten en kijken hoe alles uit komt.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19144
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by uwbuurman »

Gaaf!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29959
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by Jeroen »

Zo, da's tenminste in 1x een complete achteras idd! Zou gaaf zijn als je die in z'n geheel eronder kunt passen!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11877
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by 323baur »

Joekels van dingen! Viel me ook al op bij mijn eigen e39. Wat een constructie.
De spoorbreedte zal wel een paar cm schelen..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Daniel
E21 Fanatic
Posts: 319
Joined: Wed Jun 11, 2014 10:27 pm
My E21(s): 0

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by Daniel »

Interessant!

Ik heb een E87 achteras liggen voor onder mijn 320d project. Deze assen zijn mooi compleet en compact!

Ben benieuwd hoe je deze gaat bevestigen.
MathyE21
Upcoming E21 fanatic
Posts: 96
Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
My E21(s): BMW E21 V8 '78
Location: Borne Holland

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by MathyE21 »

Ja dat gaat nog een hele klus worden! Ik ben nu bezig met het originele plaatwerk en chassis balken te regelen van de e92 m3, zodat de ophang punten precies het zelfde zijn als bij de m3 en de as compleet er onder kan! De bodem van de kofferbak van de e21 gaat er helemaal uit en zal na de nieuwe constructie weer dicht worden gemaakt. Ook gaan we het subframe verbinden met de rolkooi die er in komt!
Volgens mij berekeningen zal ik 6cm per kant goed moeten maken..... (Qua breedte) Maar wil niet een e30 m3 uitbouw, maar ook niet van die plastic popnagel spatbord randen... Dus dat word nog ff na denken en zoeken wat wel mooi is!
Morgen ga ik de vooras op halen en dan kan het echte werk beginnen!
User avatar
Adje
Upcoming E21 fanatic
Posts: 136
Joined: Sun Aug 10, 2008 9:44 pm
Location: Sint Anthonis, Netherlands

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by Adje »

dikke achteras! veel stelmogelijkheden en dikke remmen :thumbsup
waarschijnijk zal je een heel stuk uit de modem moeten slijpen om ruimte te maken :wink:
de as "ophangen" aan de kooi is inderdaad de beste optie :thumbsup
als je velgen te breed uit komen let dan vooral op de et-waarde. misschien kan je ook nog het hart van de velg af laten draaien.
dat ding zal straks ook goed wars gaan! :launch
MathyE21
Upcoming E21 fanatic
Posts: 96
Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
My E21(s): BMW E21 V8 '78
Location: Borne Holland

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by MathyE21 »

Zo mijn nieuwe bandjes liggen er mooi op!
Toyo proxis R888 semi slicks
255/35/18 achter
225/40/18 voor
Image
Image
Image
Image
Morgen gaat de auto op een 2 -koloms brug en monteer ik de velgen op de assen, en laten we de bmw er over heen zakken en dan kijken wat we allemaal moeten weg slijpen zodat het past!
En dan gaan we aan de hand daar van kijken/meten hoe de constructie moet worden om het spul op te hangen!
Dan weten we ook gelijk hoe breed de uitbouw moet worden!
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19144
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by uwbuurman »

Oh, gelukkig, ik was al bang dat je er brede banden onder zou zetten... :bag

Mooi spul!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
MathyE21
Upcoming E21 fanatic
Posts: 96
Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
My E21(s): BMW E21 V8 '78
Location: Borne Holland

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by MathyE21 »

Afgelopen week voor de eerste keer de auto uit de kantelbok gehaald en op de brug gezet om te kijken hoe veel te breed alles word en wat er aangepast moet worden om het te laten passen. Omdat ik echt niet een polyester uitbouw wil, zijn we eerst gaan kijken hoeveel we uit moeten bouwen en wat ik mooi vind. Daarna kijken we hoe en waar alle bevestigingen komen.
Image

Toen we de voorkant wouden op meten, en de vooras op de juiste plek stond, stuiten we gelijk al op het eerste probleem... de as kon niet veder naar rechts omdat de stuurstang tegen het chassisbalk van de e21 kwam... :shock:
Image

Maar we konden wel goed zien waar de bevestigingen punten uit kwamen (precies buiten de chassis balk van de e21) dus we gaan er een extra chassis balk naast maken, even kijken hoe die van de e92 m3 er uitziet. Als het in de buurt komt gaan die er vast aan de buitenkant maken, zodat we gebruik kunnen maken van de originele ophangpunten en bouten!
En dan kunnen we een kleinstukje uit de chassis balk van de e21 halen zodat de stuurstang er langs kan.

Verder moet de ophangpunten van de schokbrekers verder naar buiten komen, anders staan de schokbrekers te schuin. Maar we kunnen ze maar maximaal 3 cm verder naar buiten verplaatsen, dus dat word nog ff knijpen of we dat redden.
Image
Ik ben dus nu opzoek naar de tekeningen van de e92 m3, omdat ik de maat moet hebben van afstand tussen de schokbrekers, dat is namelijk ons uitgangspunt!

Maar de buitenste bevestiging punten van de vooras steken buiten de auto uit.... Dus de auto zal breder moeten worden, nu hebben we gefantaseerd om de hele e21 door te slijpen en te verbreden, zodat alles toch past ik geen uitbouw set hoef...
Peter de plaatwerker was er al klaar voor!! :banana
Image
Maar na overleg met de rdw en verschillende info hebben opgevraagd wat dat allemaal gaat kosten (nieuw ramen, dashboard, grill enz) hebben we er toch vanaf gezien!
Maar de auto moet wel breder worden en nu heb ik iets nieuws bedacht! We gaan er een nieuwe dorpel aan maken die 6cm breder is zodat de buitenste bevestiging punten van de vooras daar aan vast kunnen. Dan slijpen we de hele onderkant los en buigen alles vanaf de horizontale lijn van de e21 iets naar buiten tot aan de nieuwe dorpel! Zo heb ik toch de breedte en hoef ik niet zoveel aan te passen en lijkt het toch (enigszins) origineel!
Een maatje van me heeft dit getekend en ik denk dat dit heel mooi kan worden! (komen later foto's van)

Daarna zijn we met de achteras mee gegaan....
Image
Image
Image

De achter as past wel aardig, alleen steekt het ook 6cm per kant uit, maar door de uitbouw komen we daar wel mee weg!
Image
Image

En de reservewiel bak zal moeten worden verwijderd.\
Image
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by Wondermike »

Ik vind het bewonderingswaardig hoe dit (en andere) ombouwprojecten worden gedaan.
Het is werkelijk niks voor mij maar ik bewonder het doorzettingsvermogen en de vindingrijkheid van degene die hier aan beginnen.
En het is interessant leesvoer :thumbsup
So many cars, so little time
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12122
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by Peter V. »

Dikke +1.

Niet voor mij weggelegd maar wel zeer zeker benieuwd naar de vorderingen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19144
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by uwbuurman »

:thumbsup
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Post Reply