Page 4 of 7
Re: Project BMW 320/6
Posted: Sun Jun 14, 2015 6:20 pm
by uwbuurman
Wat is het doel van de actie? Ik dacht dat ze stuk gingen door slijtage, dat los je toch niet op met schoonmaken en opnieuw invetten? Of zijn de kogels of de kooien oid los verkrijgbaar?
Overigens, wel een stoere actie hoor!
Re: Project BMW 320/6
Posted: Mon Jun 15, 2015 7:45 pm
by Nick1984
Nieuw vet er in kan zeker geen kwaad, en als de stofhoezen gescheurd zijn best altijd zo open halen en reinigen om het zand er uit te halen. Bij mijn weten maakt het niet uit hoe je ze in elkaar steekt.
Alleen kan het soms wel lastig zijn om de kogels terug op hun plaats te krijgen...
Re: Project BMW 320/6
Posted: Mon Jun 15, 2015 7:53 pm
by 323baur
Jeroen wrote:Spannend! Nooit uit elkaar gehaald dus geen idee, maar hier valt vast iets te leren. Moet je hiermee nog rekening houden met demonteren en monteren idd?
Ik zei gisteren precies het zelfde!
Dit project gaat in de categorie...koosje!
Re: Project BMW 320/6
Posted: Mon Jun 15, 2015 8:56 pm
by bmw e12 e21
Die van mij zijn ook uit elkaar geweest en hebben nieuw vet met hoezen gekregen.
Zoals Nick zegt is het in het begin moeilijk ze in elkaar te zetten, maar eens je weet hoe eeen fluitje van een cent.
Re: Project BMW 320/6
Posted: Mon Jun 15, 2015 10:26 pm
by uwbuurman
323baur wrote:Jeroen wrote:Spannend! Nooit uit elkaar gehaald dus geen idee, maar hier valt vast iets te leren. Moet je hiermee nog rekening houden met demonteren en monteren idd?
Ik zei gisteren precies het zelfde!
Dit project gaat in de categorie...koosje!
Sterker nog, dit project wordt nagedaan door Koosje!
Re: Project BMW 320/6
Posted: Tue Jun 16, 2015 10:23 pm
by 320/6
Hallo allemaal,
Ja inderdaad zoals Nick en Remy zeggen kwam er bij het demonteren van de homokineten vuil in het vet. Vandaar dat ik ze helemaal had gedemonteerd en schoongemaakt.
Ik was vandaag nog wel bij een bankdraaier geweest om de strepen op de assen te laten zien. Hij heeft de assen gecontroleerd en ook even nagemeten met apparatuur waar ik nog nooit van gehoord had

Hij kon niks vreemds vinden. Het enige waar hij aan dacht is dat ze in de fabriek de assen zo bevestigde in de machine dat er een kleine afdruk achterbleef (klemmen). Zou kunnen....
In de tussentijd wel de assen helemaal ontdaan van de oude lak en roest. Ook de homokineten weer gedeeltelijk in elkaar gezet:
Hierbij nog een handige link van iemand die de homokineten heeft gereviseerd:
http://www.home.versatel.nl/max040/vw-aandrijfas.htm
Als de homokineten weer helemaal in elkaar zitten zal ik een how-to-do schrijven met wat foto’s erbij van het proces. Misschien handig om te hebben mochten andere leden ook hun homokineten willen reviseren.
Vandaag nog een paar busjes gemaakt zodat de houders van de rem- en benzineleidingen er weer netjes op kunnen:

Re: Project BMW 320/6
Posted: Tue Jun 16, 2015 10:33 pm
by Peter V.
Geen bezuinigingen hoor. Goed bezig

Re: Project BMW 320/6
Posted: Tue Jun 16, 2015 11:08 pm
by uwbuurman
Mooi!
Re: Project BMW 320/6
Posted: Tue Jun 16, 2015 11:26 pm
by Jeroen
oog voor detail!
Re: Project BMW 320/6
Posted: Tue Jun 16, 2015 11:43 pm
by 323baur
Dat kan je wel zeggen!
Re: Project BMW 320/6
Posted: Mon Jun 22, 2015 10:33 pm
by 320/6
Re: Project BMW 320/6
Posted: Mon Jun 22, 2015 11:38 pm
by Jeroen
Re: Project BMW 320/6
Posted: Tue Jun 23, 2015 6:53 am
by uwbuurman
Mooi werk!!
Re: Project BMW 320/6
Posted: Tue Jun 23, 2015 7:45 am
by 323baur
Heel mooi werk!
Re: Project BMW 320/6
Posted: Tue Jun 23, 2015 7:59 am
by bmw e12 e21
Die gaat er na restauratie weer gemakkelijk 30j tegenaan kunnen als hij gekoesterd wordt.
