Page 4 of 80

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun Nov 01, 2015 1:28 pm
by raymondw
Het komt niet vaak voor dat ik beide M5’s tegelijkertijd toegelaten heb. De E34S M5 mocht mee naar de Eifel maar zou normaliter een week of twee daarna geschorst worden, echter met de najaars meet & drive in het verschiet en het slechte herfstachtige weer gedurende de eerste drie weken van Oktober was het lange tijd onzeker of het weer wel goed genoeg zou zijn om de E28S van stal te halen, dus liet ik de E34S maar even. Maar de najaars meet & drive was eigenlijk de aftrap van de prachtige oudewijven zomer waar we nog steeds middenin zitten, dus leek het me een goed idee om met beide M5’s een fotosessie te doen met de herfst als thema.

Image

Ondanks dat ik in een schitterende omgeving woon (wat me spontaan op het idee brengt om eens een toertocht ergens in 2016 voor te stellen?) zijn er weinig architectonische kunstwerkjes om als achtergrond te dienen…. Helaas, maar met de herfst als thema was dat ook net perse nodig.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Op de terugweg nog even uit de losse pols met de D300s een aantal foto’s van mijn vader geschoten. Het is leuk om te zien dat hij op zijn leeftijd nog steeds kan genieten van mooie auto’s.

Image

Image

De komende winter gaan beide auto’s natuurlijk op stal. De E34S heeft wat werk nodig, enerzijds een nieuw stuurhuis, anderzijds een nieuwe carter-pan pakking. Die twee werkzaamheden laat zich prima combineren waarbij we preventief meteen maar een rondje drijfstang lagers gaan plannen. De E28S heeft sinds de motorrevisie bijna 15000km gereden en is dus toe aan een verse inspectie II.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun Nov 01, 2015 2:22 pm
by bmw e12 e21
Mooi plaatjes Raymond!
Je mag fier zijn op deze 2 mooie wagens. :thumbsup

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun Nov 01, 2015 2:36 pm
by uwbuurman
Zo naast elkaar moet ik het met Remy eens zijn, je hebt twee prachtige wagens!

De e28 is vooral heel elegant en rank terwijl de e34 brute kracht uitstraalt. Twee verschillende auto's, duidelijk ontwikkeling. Prachtig om te zien.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun Nov 01, 2015 4:48 pm
by Jeroen
Even die laatste kansen meepakken voordat er weer megatonnen pekel benodigd zijn om stuntelend Nederland op het asfalt te houden :roll:

Fraaie plaatjes van fraaie iconen!

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun Nov 01, 2015 7:49 pm
by Peter V.
Absoluut eens met de andere sprekers. Buiten dat ze beiden prachtig zij is het tegenwoordig ook al uniek om ze samen te bezitten. Zo vind ik die foto met de M modellen 5 series van jullie laatste meeting ook zo uniek.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Mon Nov 02, 2015 12:28 pm
by Stoffie
Een duo om jaloers op te zijn Raymond! Prachtige foto's in een heerlijk herstkader!

Het komende seizoen wil ik toch wel graag eens een ritje as passagier in beide bolides, zeker om de E28S nog eens te ervaren tijdens een een ritje dat hem eer aan doet. De laatste keer was de motor nog niet echt ingereden.

Aan aandacht ontbreekt het beide bolides alleszins niet, noch van jou noch van anderen :)

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Wed Nov 04, 2015 8:58 pm
by gerrit323
Zeer knappe wagens Raymond .. en ze hebben ook de juiste eigenaar kwa onderhoud en punctualiteit .. even belangrijk als ze te bezitten :thumbsup

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Fri Nov 06, 2015 8:59 pm
by raymondw
Tijdens de APK van de E39 kwamen we erachter dat de kogel van een van de draagarmen linksachter speling heeft. Aangezien ik de draagarm al lang heb liggen was het in principe een kwestie van simpelweg vervangen wat op zich niet meer dan een uurtje hoeft te kosten.

Helaas zat de excentrische verstelbout waarmee de draagarm aan het aluminium subframe wordt verbonden dermate in de lagerbus vast dat deze er onmogelijk uitwilde zonder het risico te lopen deze te beschadigen. Er is simpelweg te weinig ruimte om die bout met botte kracht los te krijgen.

Net even snel een paar van die bouten besteld die hopelijk volgende week binnen zullen zijn. Volgende week volgt dan een nieuwe poging.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Fri Nov 06, 2015 9:06 pm
by bmw e12 e21
raymondw wrote:Tijdens de APK van de E39 kwamen we erachter dat de kogel van een van de draagarmen linksachter speling heeft. Aangezien ik de draagarm al lang heb liggen was het in principe een kwestie van simpelweg vervangen wat op zich niet meer dan een uurtje hoeft te kosten.

Helaas zat de excentrische verstelbout waarmee de draagarm aan het aluminium subframe wordt verbonden dermate in de lagerbus vast dat deze er onmogelijk uitwilde zonder het risico te lopen deze te beschadigen. Er is simpelweg te weinig ruimte om die bout met botte kracht los te krijgen.

Net even snel een paar van die bouten besteld die hopelijk volgende week binnen zullen zijn. Volgende week volgt dan een nieuwe poging.
Klopt, die gaan al eens kapot. Heb vandaag nog een e39 525d met +400.000km daarvoor afgekeurd. Maar over het algemeen is de ophanging van een e39 solide.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Fri Nov 06, 2015 9:40 pm
by 323baur
Plus 2.. Ik heb ze ook allemaal al gehad.
Ik vind de e39 kwa onderstel best wel gevoelig...
Vooral de achterste bovenste.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sat Nov 07, 2015 9:31 am
by raymondw
323baur wrote:Plus 2.. Ik heb ze ook allemaal al gehad.
Ik vind de e39 kwa onderstel best wel gevoelig...
Vooral de achterste bovenste.
Bij mij zitten er achterin twee draagarmen bovenin. Aan de rechterkant heb ik de voorste daarvan nu ruim twee jaar geleden bij circa 170000km moeten vervangen.

Image

Nu is dezelfde draagarm maar aan de linkerkant aan de beurt bij 198000km. Ik vindt dat op zich dus wel meevallen. Het is alleen wel zo dat met name de achterwielophanging vanaf de E39 veel meer aluminium en rubber bevat dan de voorgaande modelreeksen en dan gaat er ook wat meer stuk.

Image

Twee jaar geleden heb ik daarom een complete set van Lemforder gekocht bij car-parts24 in Berlijn. Lemforder is OE leverancier met een heel wat betere kwaliteit dan second-best Meyle, laat staan de rest. Alleen bij wijze van experiment was ik destijds benieuwd hoe lang het zou duren dat de andere draagarm stuk zou gaan. Daarom hebben we ons twee jaar geleden beperkt tot het vervangen van de defecte delen. Dat gaan we nu ook weer doen, maar als een van de achterste draagarmen stuk gaat dan pakken we de rest ook mee.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sat Nov 07, 2015 9:57 am
by raymondw
De mooie experimenten van Peter en Remy triggerden mij tot een actie die ik al wat langer had willen nemen. De plaatselijke dieselspecialist bij ons in Nijverdal heeft een hele mooie Maha MSR500 vermogens meetbank die ik een jaar of twee geleden al een keer in actie heb mogen zijn bij de homologatie van een aantal deelnemers aan de 325i challenge.

Een van de bewijzen die ik na de revisie van de M88/3 motor van mijn E28S wilde zien was een vermogensmeting, echter wat mij daarvan bijstaat is dat dat met veel drama en belasting gaat en dat wil ik perse niet. De bank bij de Sharknose meeting is op zich leuk, maar het ging mij veel te heftig. Bovendien was er weinig wetenschappelijks aan zodat de meerwaarde voor mij beperkt blijft. Maar goed, een beperkte meting op een gecertificeerde bank onder strikte voorwaarden ben ik wellicht wel voor te porren, dus ik heb Kleinjan de volgende vragen gesteld.
raymondw wrote:Ik heb voor mijn klassieke M5 zonder lambda regeling eigenlijk behoefte aan een vermogensmeting met parallel daaraan een 4-gas test die gelijktijdig worden opgenomen en op papier gezet. De reden daarvan is dat zeker bij moderne benzines het belangrijk is om voldoende marge in te bouwen zodat onder last het mengsel altijd rijk genoeg is voor de motor om maximaal te presteren. Daarom heb ik het brandstof luchtmengsel bij stationair toerental op 14,0 afgeregeld, daarbij negeer ik de waarde voor de CO waar normaal gesproken op wordt geregeld. Daar heb ik zo mijn redenen voor. Echter, wat ik van vermogens metingen ken zijn dit vrij harde testen waarbij de motor tegen de toerenbegrenzer aan gaat lopen, echter dat is een aanname. Ik heb daarop een paar vragen:

1) Moet de motor daadwerkelijk in de toerenbegrenzer komen? Zo ja, wat is er mogelijk om de stress belastingen te voorkomen?
2) Kunnen jullie parallel aan de vermogens / koppel meting, de 4-gas waardes meten als functie van het motortoerental?

Het is met name het gedrag van de 4-gas waardes onder belasting waar het mij om gaat.
Gisteren achter in de middag kreeg ik het volgende antwoord:
Kleinjan wrote:Wij kunnen een vermogensmeting doen zonder dat je de toerenbegrenzer hoeft te halen. Meestal stoppen we dan ongeveer 1000 rpm eerder. Wij hebben geen 4 gas meting gekoppeld aan de vermogensbank. We hebben wel een losse digitale 4 gasmeter, maar meten onder belasting geeft een vertekend beeld. Je kunt dan namelijk alleen maar meten achterin de uitlaat. Door de lange uitlaat en meetsonde slang heb je heel veel vertraging in je meetresultaten ten opzichte van je toerental. Voor het mooiste meten en afstellen moet je eigenlijk een lambda sensor in de uitlaatbuis plaatsen iets na het spuitstuk.

Voor verdere vragen kun je ons altijd bellen.
Deze feedback sluit wel aan bij de mening van Peter en Remy om een breedband lambda direct achter het spruitstuk te plaatsen, maar daar waar de argumenten technisch gezien steekhoudend zijn, is dat v.w.b. originaliteit niet en die weegt voor mij wel wat zwaarder.

Ik heb er een nachtje over geslapen en ik denk dat deze vertraging wel terug te rekenen valt. Los van het feit dat ik dit wiskundig niet zomaar even uit de mouw schud, denk ik dat de snelheid waarmee de uitlaatgassen worden uitgestoten direct bepaald wordt door de momentane zuigersnelheid op het bovenste dode punt tijdens de vierde slag. Deze momentane snelheid van een zuiger is met de volgende formule te berekenen.

V-PISTON(t) = rTAP *ωCRANK*sin(ωCRANK * t) + rTAP2*ωCRANK*sin(2ωCRANK*t)/(2*l ROD)

rTAP = Crankshaft Tap Radius (M88/3=42,0mm, halve the stroke)
l CONROD= Length of the piston rod (M88/3=144,0mm)
ωCRANK = Angular velocity of the crankshaft ((ωCRANK = 2πT-ENGINE (rad/sec))
t = time as a function of crank angle (t / T-ENGINE = φ/360°)
T-ENGINE = duration of a single crankshaft (T-ENGINE = (V-ENGINE / 60sec)-1)

Voor een M88/3 ziet de momentane zuigersnelheid als functie van de fase van de zuiger er als volgt uit (Y-as is de zuigersnelheid in m/sec, x-as is fase van de zuiger in graden)

Image

Aangenomen dat we de transport verliezen door de uitlaat kunnen verwaarlozen, is het goed mogelijk om de doorlooptijd van de uitlaatgassen door de uitlaat te berekenen, de lengte is immers bekend. Ik denk dat dit tijdverlies als gebruikt kan worden om de vermogensmeting aan de 4-gas metingen te correleren mits dat de vermogens en koppelmetingen numeriek beschikbaar worden gemaakt en we de 4-gas waardes via timelapse metingen kunnen vastleggen. Voor dat laatste is een GoPro eigenlijk ideaal aangezien de foto's kan maken met 30fps, wat denk ik meer dan voldoende is.

Aangezien ik beide auto's dit weekend in de winterstalling wil gaan plaatsen wordt dat deze maand niets meer, maar met het antwoord van Kleinjan is er denk ik wel wat mogelijk, dus ergens in het voorjaar van 2016 zou ik zoiets willen gaan plannen.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sat Nov 07, 2015 12:10 pm
by bmw e12 e21
Klopt Raymond, die vertraging kan je wel overzien.
Je merkt wel een beetje de vertraging bij het meten.
Maar je kan zoals wij ook al perfect de Lambda of AFR meten onder constante snelheid en de maximum Lambda waarde onder vollast of bergop accelereren vanaf lagere toerentallen.
Het systeem van Peter is eigenlijk relatief eenvoudig te maken.
Dit moet je maken(tailpip sniffer):
http://wbo2.com/lsu/position.htm
Dit moet je kopen:
http://www.ebay.de/itm/121692017247?_tr ... EBIDX%3AIT
En dan had Peter nog een gepast printplaatjes met aanduidscherm ontworpen(die had hij ook gebruikt bij zijn digitale metertjes).
Dit is het resultaat:
Image
Wij hebben de bekabeling door de achterruit geleid en het alfeesschermpje met ductape op het dashbord bevestigd.
Je zult daarbij nog opvallen op de weg met de constructie. :lol:
Image

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun Nov 08, 2015 1:08 pm
by raymondw
Na een kort uitstapje over 'taaie' theorie, nu even weer terug naar een stukje praktijk.

Tijdens de najaarsrit heeft Gerwin ons enorm geholpen met een tweetal elektromechanische units voor de centrale vergrendeling t.b.v. de E32. Deze hebben we gisteren ingebouwd met als gevolg dat het haperen van de rechterdeur verdwenen is. Als hij op slot moet gaat de E32 op slot (en vice versa). Ook namens mijn vader wil ik Gerwin en het steunpunt in Oldenbroek bedanken voor hun support in deze. We zijn weer een stapje verder.

Image

Omdat de laatste UOA aantoonde dat er meer dan 2% brandstof in de olie zat willen we de injectoren laten testen en reviseren. Deze gaan er dus eventjes uit voor een grondige aanpak door door Bernd Prickartz in Linnich.

Image

Dit geeft meteen de gelegenheid om de klepspeling te controleren en de ketting-rek na te meten. Die laatste zal met 190d km wel geen probleem zijn, in 2002 is er door de dealer wel een nieuwe cylinderkop gemonteerd, maar werd het niet nodig geacht om de distributie te vernieuwen.

Image

Verder een paar nieuwe bougietjes en filtertjes en dan medio 2016 weer eens gaan inzetten.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun Nov 08, 2015 4:13 pm
by uwbuurman
die kop ziet er erg schoon uit!