Page 4 of 23

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Sun Dec 04, 2016 9:32 pm
by bmw e12 e21
Wondermike wrote:
bmw e12 e21 wrote:Jammer van die roestschade in de cilinders. valt eigenlijk mee 20j na de defecte koppakking.
Ga je overmaat zuigers plaatsen?
Zou je me aub een schets met maten van de tool kunnen doorsturen op de nokkenstok te verwijderen aub?
De auto heeft 20 jaar zonder kop gestaan, niet met water op de zuigers hoor. En ja er komen overmaatse zuigers in.
Ik ga binnenkort de derde kop demonteren en zal dan de tool op de foto zetten en opmeten. Ik wil hem zelf namelijk ook namaken.
Haha, ik dacht al zoiets.

Fijn, die tool is erg handig en dan kan ik met die maten een schets voor de M30 maken. :thnx

Ga je de drijfstangbouten ook vervangen? Die zouden vaak heel vast zitten.

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Sun Dec 04, 2016 9:34 pm
by uwbuurman
Gaaf man, leuke foto's bij de verhalen die je me vertelde.

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Sun Dec 04, 2016 11:29 pm
by Jeroen
Niet zomaar een klusje, gaaf hoor!

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Mon Dec 05, 2016 8:13 am
by 323baur
Heel gaaf!

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Mon Dec 05, 2016 9:32 am
by loentje
Erg gaaf hoor Michel, mooi voor in de winter, kun je van de zomer lassen :mrgreen:


groeten loentje

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Mon Dec 05, 2016 7:23 pm
by Peter V.
We hebben er een revisiebedrijf bij. Mooi werk Michel. :thumbsup

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Mon Dec 05, 2016 7:33 pm
by Wondermike
Thanks, is erg leuk om mee bezig te zijn en over alles na te denken en uit te zoeken.

Drijfstangbouten (en moeren) gaan we inderdaad vernieuwen en liggen al klaar. Of de oude er makkelijk uit gaan moet ik nog ervaren.
De zuigers moet ik nog bestellen, kosten dan ook 189€ p/s dus wacht op de kerstbonus.... :innocent

Maar ik wilde wel de krukas alvast terug plaatsen. Dus het grote blauwe boek erbij en daar hadden ze het over opmeten van de krukasspeling. Zowel axiaal als radiaal.
Omdat de krukas geen noemenswaardige slijtage had voor de standaard maat glijlagers gekozen. De radiale speling meet je door middel van plastigage, een heel dun draadje wat je tussen het glijlager en de krukas legt waarna je de krukas op het juiste moment vastzet. Ik heb dit met de oude bouten gedaan. Hierna de boel weer loshalen en het draadje is dan gesplet en een breed streepje geworden. Dit breedte van dit streepje kan je dan vergelijken met streepjes op de verpakking. Hier staan dan waardes bij die de speling bepalen. Er zijn verschillende kleuren plastigage die voor verschillende spelingswaardes gebruikt worden. Voor de M10 gebruik je de groene versie die een bereik heeft van 0,025 tot 0,076mm

Image


Je krijgt dan dit na het verwijderen van de lagerkap (geleende foto):
Image

Bij de krukas zaten de waardes mooi tussen de 0,038 en 0,051 in dus dat was prima. Wel is het hierna een drama om de restanten van de plastigage van de lagerschaal of krukas te verwijderen. Misschien hoeft dat ook wel helemaal niet bedenk ik me nu.

Maar goed, de voorbereidingen. Na alles schoon gemaakt te hebben de bovenste lagerschalen op hun plek. Het middelste lager vangt de axiale speling op en is dus ook anders dan de andere 4
Image

Hierna de lagerschalen insmeren met motorolie of in mijn geval met Torco motormontage olie omdat dit goed plakt en een goede startsmering geeft.
Image

Na het aanbrengen met een kwastje de olie goed verdeeld en de krukas op zijn plek gelegd en met de nieuwe bouten op 60Nm vastgezet.
Image

Hierna nog de axiale speling gemeten met een geleende meter. Hier heb ik alleen geen foto van gemaakt maar het principe werkt zoals onderstaande afbeelding.
Image
De krukas eerst helemaal naar achter drukken, dan de meter plaatsen en hierna de krukas weer helemaal naar voren drukken.

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Mon Dec 05, 2016 8:28 pm
by bmw e12 e21
Mooie werken Michel.

Moeteen die krukasbouten nieuw bij een M10?
Bij een M20 moeten namelijk enkel de drijfstangbouten vervangen.

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Mon Dec 05, 2016 8:37 pm
by Wondermike
Ja krukasbouten moeten vernieuwd. Zijn rekbouten.

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Mon Dec 05, 2016 9:34 pm
by uwbuurman
Mooi werk, Michel! Ik durf zoiets niet aan.

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Mon Dec 05, 2016 10:02 pm
by BertjeConti
uwbuurman wrote:Mooi werk, Michel! Ik durf zoiets niet aan.
Zei de man die een hele nieuwe E21 in elkaar weet te lassen.

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Mon Dec 05, 2016 10:05 pm
by Nick1984
:thumbsup Dat is nu eens een echte revisie!

Tegenwoordig noemen ze een grote smeerbeurt al reviseren :screwy

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Mon Dec 05, 2016 10:20 pm
by bmw e12 e21
BertjeConti wrote:
uwbuurman wrote:Mooi werk, Michel! Ik durf zoiets niet aan.
Zei de man die een hele nieuwe E21 in elkaar weet te lassen.
:lol: idd. Dat kan jij ook Koos, gewoon de tijd voor nemen.

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Mon Dec 05, 2016 10:41 pm
by Peter V.
Wat lijkt me dat mooi om ook eens te doen. Als ik toch de tijd had......

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Mon Dec 05, 2016 10:47 pm
by krijn98
Ziet er goed uit Michel!!
Word de kop nog geflowed of word deze na een grondige inspectie er gevlakt en wel op het onderblok gelegd?

Durf het haast niet te vragen maar ik heb ook wel interesse in de maten van dé tool.

Mvg, Krijn